memebuy23buy

X5 (E53) ostamassa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JP
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Oikeassa olet JOS laatikossa pitkät 1 ja R vaihde kärryn vekslaus perseestä.

    Facelift mallissa ZF GS6-DZ53 laatikko jossa lyhyt 1 vaihde. Liiankin lyhyt normaali ajoon.
    2 vaihteella voi huoletta lähteä liikkeelle JOS ripeästi haluaa poistua paikalta tuolla möhköllä.
    Kärryn vedossa /vekslauksessa tuo lyhyt 1 vaihde taas todella hyvä.
    Toisaalta taitolaji tuo KYTKIMEN / manuaalin askin /kaasun käyttö. yli 40t kokonaispainoisilla sitä voi harjoitella kellä siihen mahdollisuus. Raskaalla puolen tuon OIKEA käytön oppii todella nopeasti.
    Väitän että sen OIKEAN kytkimen käytön hallitsen, mutta esimerkiksi 2700kg painavan kärryn pakittaminen autonlevyistä metsäautotietä pitkin ylämäkeen ei ole parasta mahdollista kytkimen kannalta.

    Ja kyllä raskaalla olen ajanut aikani ja nykyäänkin on vain ~30-35t erikoiskuljetukset kun firman koneita siitärtelee, siinäkin sen verran mukavuudenhaluinen että manuaali vaihtuu nyt steppivaihteiseen alustaan, toki eihän sitä pelkästään isoa baanaa ajavat pysty ymmärtämään että esim kaupungeissa, ahtailla kujilla tai maalla kapeilla mutkaisilla ja mäkisillä teillä, sitä automaatin tuomaa helppoutta kaipaa kun vuodessa tulee tuonkin X:n mittariin 60000km.

    Auto käytön mukaan, mutta kyllä itse faceliftissä kallistuisin ehdottomasti automaattiin. Ei nämä mitään ratalaitteita ole niin ei sillä Manuaalilla tee mitään muuta kuin et saa heilutella kättään ja tehdä elämästään pikkuisen ankeampaa.

    Haluaisin kyllä nähdä onko miten paljon lyhyemmät välitykset faceliftin manuaalissa.

    -JP

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by JP View Post
    Kärryn vetoon ehdoton on automaatti tai sit pitää tykätä kytkinremonteista, jos vetää mitään tyhjää 750kg:n jarrutonta tehdas muulia kummempaa. Vitun pitkä ykkönen ja pakki on aivan perseestä kärryn, varsinkin painavamman kanssa.

    Nimim. X5 manuaalina.

    Uudemmat ZF:n laatikot kestää kyllä kärryn vedon kun ei kaasupohjassa heti alusta lähtien käskytä 5550kg:n yhdistelmämassoilla.

    Automaatti X:n pitää olla mutta prefaceliftiä ei kyllä automaattina voi ostaa, General Mistake laatikot on sellaista paskaa että ennemmin sen kytkimen vaihtaa vuoden kahden välein.

    -JP
    Oikeassa olet JOS laatikossa pitkät 1 ja R vaihde kärryn vekslaus perseestä.

    Facelift mallissa ZF GS6-DZ53 laatikko jossa lyhyt 1 vaihde. Liiankin lyhyt normaali ajoon.
    2 vaihteella voi huoletta lähteä liikkeelle JOS ripeästi haluaa poistua paikalta tuolla möhköllä.
    Kärryn vedossa /vekslauksessa tuo lyhyt 1 vaihde taas todella hyvä.
    Toisaalta taitolaji tuo KYTKIMEN / manuaalin askin /kaasun käyttö. yli 40t kokonaispainoisilla sitä voi harjoitella kellä siihen mahdollisuus. Raskaalla puolen tuon OIKEA käytön oppii todella nopeasti.

    Leave a comment:


  • JP
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Joo outona tuota MANUAALI X5:sta moni on pitänyt. Parhaat väittäneet itse tehdyksi.
    Olen tuolla manuaali X5:lla kohta 80tKm ajanut enkä inva vaihteistoa oikeastaan kaipaa.
    Varsinkin kärryn vedossa ehdoton tuo manuaali. Toki tuon Kytkimen/vauhtipyörän (kaksoismassa) kanssa saa olla tarkkana, kun Tuikku teki tuohon dieseliin uuden softan.
    Kärryn vetoon ehdoton on automaatti tai sit pitää tykätä kytkinremonteista, jos vetää mitään tyhjää 750kg:n jarrutonta tehdas muulia kummempaa. Vitun pitkä ykkönen ja pakki on aivan perseestä kärryn, varsinkin painavamman kanssa.

    Nimim. X5 manuaalina.

    Uudemmat ZF:n laatikot kestää kyllä kärryn vedon kun ei kaasupohjassa heti alusta lähtien käskytä 5550kg:n yhdistelmämassoilla.

    Automaatti X:n pitää olla mutta prefaceliftiä ei kyllä automaattina voi ostaa, General Mistake laatikot on sellaista paskaa että ennemmin sen kytkimen vaihtaa vuoden kahden välein.

    -JP
    Last edited by JP; 19-05-2017, 13:09.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by Rey View Post
    Jos vin-koodilla haetussa varusteluettelossa ei ole mainintaa dpf:stä tai ilma-alustasta, niin ei niitä silloin pitäisi olla. Sports suspension setting tarkoittaa luonnollisesti sporttisempaa jousitusta. Olen sellasta autoa ajanut ja ei se nyt niin paha ollut, mutta ehkä itse valitsisin suomen kehnoille teille mieluummin vakio-jousituksen. En toisaalta jättäisi autoa ostamattakaan sen takia että siinä sporttijousitus on. Pienemmillä vanteilla ja pehmeillä renkeilla voi varmaan vähän kompensoida.

    Kiinnostaisi kyllä itseäkin paljonko voimansiirto (automaatti) näissä kestää vääntöä.. Olisi ajatuksena laittaa softan lisäksi isompaa turboa ja isommat suuttimet tms. Varmaan sekin jo auttaa että vaihtaa laatikon öljyt säännöllisesti eikä jurnuta liian matalilla kierrosluvuilla.
    Näinhän se taitaa olla, että jos ei mainintaa ole, niin ei sitä ole varustettakaan. Sporttialustassa hain lähinnä sitä, että onko matalampi kuin orkkis, kuten henkilömalleissa tuo varuste tarkoittaa. No, eipä noilla niin väliä enää, sillä kaupat oli sovittu.

    Eikös näissä ole samat vaihdelootat kuin henk.malleissakin, joten voinee olettaa niiden kestävän saman verran? Perus 300/650-ohjelma ei liene tuota vielä ongelmia, tai ainakin itse ajattelin tuohonkin sellaisen laitattaa. Ei liity asiaan paljon mitenkään, mutta mulla oli aikanaan e46 330xdA:ssä, jossa sama kone (kuin fl e53), aski ja nelivetotekniikka kuin prefl e53:ssa, tuo sama 300/650 eikä siinä ilmennyt mitään ongelmia.

    Leave a comment:


  • Rey
    replied
    Jos vin-koodilla haetussa varusteluettelossa ei ole mainintaa dpf:stä tai ilma-alustasta, niin ei niitä silloin pitäisi olla. Sports suspension setting tarkoittaa luonnollisesti sporttisempaa jousitusta. Olen sellasta autoa ajanut ja ei se nyt niin paha ollut, mutta ehkä itse valitsisin suomen kehnoille teille mieluummin vakio-jousituksen. En toisaalta jättäisi autoa ostamattakaan sen takia että siinä sporttijousitus on. Pienemmillä vanteilla ja pehmeillä renkeilla voi varmaan vähän kompensoida.

    Kiinnostaisi kyllä itseäkin paljonko voimansiirto (automaatti) näissä kestää vääntöä.. Olisi ajatuksena laittaa softan lisäksi isompaa turboa ja isommat suuttimet tms. Varmaan sekin jo auttaa että vaihtaa laatikon öljyt säännöllisesti eikä jurnuta liian matalilla kierrosluvuilla.
    Last edited by Rey; 19-05-2017, 10:26. Reason: typo

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Tämän ketju tuli ahmittua kokonaan tässä parin päivän aikana. Hyviä juttuja ja vinkkejä, vaikka huvittaakin, kun joka toisella sivulla on kysymys, että tuleeko x-drive ja zf faceliftiin, ja että onko 3.0i liian mopo ja kuluttaako saman kuin kasi. Nämä asiat tuli siis itsellekin selväksi.

    Kyseessä on itselleni täysin vieras korimalli, johon on kuitenkin pitänyt kiireesti perehtyä, koska isäukko on hieromassa kauppoja tällaisesta ja senhän arvaa, että kenelle soitetaan ominaisuuksien ja vikojen ilmaantuessa...

    Kyseessä on 2005 valmistunut 3.0dA. Varustelistassa oli, tai oikeastaan ei ollut, kohtia, mitkä herättivät kysymyksiä:
    -particle filteriäkö ei ole, jos ei erikseen mainita (oliko koodi 20x)?
    -ilma-alusta? Onko sille oma koodinsa, myös taakse?
    -sports suspension settings? Mitä tarkoittaa käytännössä?

    Kiitos vastauksista jo etukäteen!

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    En tiedä onko laatikko lopussa, mutta välillä ilkeästi jurahtaa kun vaikka moottoritien rampista voimakkaammin kiihdyttää siten että ei vielä vaihda pienempää. Alaääntöä varmaan löytyy runsaasti, mutta ei ole mitattu eikä muutakaan numerotietoa. Kuullostaa samalta kun manuaalin kytkin alkaa luistaan eli onkohan turbiinin lukko? Myöskin täyskiihdytyksessä kun vaihtaa pienemmälle on pari kertaa luistanut kunnolla että meni vikatilaan. Vakio-ohjelmalla en ole kokeillut tekiskö samaa. Ajettu +350tkm.

    Leave a comment:


  • Morriz
    replied
    Minkäslaisia tehoja näistä on järkevä ottaa pihalle voimansiirron kestävyyden kannalta. Vai onko siinä juurikaan eroa takatuuppareihin verrattuna?

    Manuaalikeskusteluun lisätäkseni voisin sanoa, että kun pudottaa manuaalin pois vaihtoehdoista aukeaa valikoimaa huomattavasti enemmän. Siltikin juuri oikeilla varusteilla ja specseillä olevan auton löytäminen oli kuin neulan etsiminen heinäkasasta. Ymmärrän kyllä, että se manu olis kiva, niitä vaan ei yksinkertaisesti juuri ole. Ostin tomaatin pari viikkoa sitten ja yllättävän hyvin sopii käteen vaikka muuten olen aina ehdoton keppivaihteisen ystävä ollut.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by Rey View Post
    Eipä tullut aluksi mieleen tuo, ihan hyvä huomio. En tiedä voiko dieseliin oikein vaihtaa kiinteämassaista vauhtipyörääkään, kun tulee varmaan melkoset vibraatiot?

    En itsekään ihan sulata sitä kommenttia että X5:een ei sovi manuaali.. Jokainen ajaa sellasella ku ite tykkää

    edit: viisastuin
    Vibraatioista jonkun verran kokemusta M57N 3,0 d / M47N 2,0l koneen kanssa.
    molemmissa koneissa uudet kaksoismassa/kytkin paketit. 2.0l noin +400Nm väännöllä ei jaksa jyristellä ,mutta 3.0l jyristelee ja oikein komeasti
    Vibraatioista sen verran, että se KAMPIAKSELI vaatii suojakseen näillä +650Nm väännöillä manuaalissa kaksoismassa vauhtipyörän. Automaatissa turbiini hoitaa saman asian. Tuon kaksoismassa vauhtipyörän massa/jousikuorman mitoitus TEORIAN , kun joku voisi opettaa käytännössä.
    Kuinka ja miten nuo massat ja jousivoimat lasketaan tuohon vauhtipyörään?
    Hiukan yrittänyt asiaa opiskella, mutta mahdottomalta tuntuu löytää aiheesta mitään OIKEAA tietoa. JOS tuon massa/jousikuorma mitoituksen osaisi niin voisin tehdä kustom kaksoismassa vauhtipyöriä näille kasvaneille Nm lukemille joka ei jyristäisi isommilla vaihteilla, kun otettaan koneesta Nm ulos oikein tosissaan.

    Leave a comment:


  • Rey
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Toki tuon Kytkimen/vauhtipyörän (kaksoismassa) kanssa saa olla tarkkana, kun Tuikku teki tuohon dieseliin uuden softan.
    Eipä tullut aluksi mieleen tuo, ihan hyvä huomio. En tiedä voiko dieseliin oikein vaihtaa kiinteämassaista vauhtipyörääkään, kun tulee varmaan melkoset vibraatiot?

    En itsekään ihan sulata sitä kommenttia että X5:een ei sovi manuaali.. Jokainen ajaa sellasella ku ite tykkää

    edit: viisastuin
    Last edited by Rey; 17-05-2017, 20:17.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by Kim View Post
    Oma fiilis on, että tämän tyyppinem auto kuuluu olla automaatilla. Ihan jo auton tyylin vuoksi, sillä urheiluautot on erikseen. Jonkun X3:en koihdalla voisi harkita, mutta siinäkin manuaali luultavasti tuntuisi oudolta.
    Joo outona tuota MANUAALI X5:sta moni on pitänyt. Parhaat väittäneet itse tehdyksi.
    Olen tuolla manuaali X5:lla kohta 80tKm ajanut enkä inva vaihteistoa oikeastaan kaipaa.
    Varsinkin kärryn vedossa ehdoton tuo manuaali. Toki tuon Kytkimen/vauhtipyörän (kaksoismassa) kanssa saa olla tarkkana, kun Tuikku teki tuohon dieseliin uuden softan.

    Leave a comment:


  • Kim
    replied
    Originally posted by Rey View Post
    Oiskohan ihan hullua ostaa X5 3.0d facelift manuaalilla :think Kulutus 1-2 litraa pienempi ja voimantuntua ehkä enempi ku saa ite annostella kytkintä ja vaihdetta. Suomen valikoima vaan ihan onneton; ehkä muutama tulee vuosittain myyntiin lättäpenkeillä.
    Oma fiilis on, että tämän tyyppinem auto kuuluu olla automaatilla. Ihan jo auton tyylin vuoksi, sillä urheiluautot on erikseen. Jonkun X3:en koihdalla voisi harkita, mutta siinäkin manuaali luultavasti tuntuisi oudolta.

    Leave a comment:


  • Rey
    replied
    Oiskohan ihan hullua ostaa X5 3.0d facelift manuaalilla :think Kulutus 1-2 litraa pienempi ja voimantuntua ehkä enempi ku saa ite annostella kytkintä ja vaihdetta. Suomen valikoima vaan ihan onneton; ehkä muutama tulee vuosittain myyntiin lättäpenkeillä.

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Automaattilaatikko on aika todennäköinen kalliin vian aiheuttaja joka siihen tulee...

    Leave a comment:


  • Kim
    replied
    Originally posted by JP View Post
    Hyvällä ja tarkalla pidolla, ei varmaankaan. Huonolla tai liisingillä.. todella syvälle paskaan.. todella syvälle.. mut jos päätyy/päätyi vaihtamaan niin toivota onnea ja menestystä.

    Nimim. -03 e53 x5 3.0d ja ei päivää ilman tonnin vahinkoa connection.

    -JP
    Ajomäärä ja historia vaikuttaa paljon. Itse olen ajanut omalla e53 3.0d faceliftillä viimeiset 45 tkm ilman ainuttakaa varsinaista vikaa (115 tkm --> 160 tkm). Etupään jarrut uusin, mutta se nyt on normaalia kulumista.

    Leave a comment:

Working...
X