Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Originally posted by Arde92 View Post
    Jos oikein laskin niin e34 m5 sedan 3.6l niin 301kw tulis raja vastaan sillä 30% rajalla vaikka Kg/kw raja jäisiki 5.5kg:think?
    Pitää paikkansa? :think Ja vaikka jotenkin vääntäisi vertailun 3.8 malliin, niin siitä +20% tehonlisäys jää myös tuohon 300kW pintaan.


    Etanolille muuntaminen ahtamisen yhteydessä jäi vielä vähän epäselväksi, mutta pitää lukea illalla ajatuksen kanssa uudestaan.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      Originally posted by kmn View Post
      http://www.trafi.fi/filebank/a/14434...13_maarays.pdf

      Ei ole muuten sanallakaan mainittu mitään alustojen muutoskatsastuksen TÜV vaatimuksista? Vai olenko sokea? Mitä tämä mahtaa tarkoittaa? Lähinnä lukee vaan, että saa rälläköidä ja hitsata, kunhan rasitus kohdistuu oikeaan kohtaan?

      "akselistolla ajoneuvon akseleita ja pyöräntuennan osia, kuten apurunkoa, tukivarsia, jousia, heilahduksenvaimentimia ja kallistuksenvakaajia"

      "Ajoneuvon heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Jos alkuperäiset heilahduksenvaimentimet eivät toimi jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa, muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa myöskään toimia niin."

      :think
      Jos ei mitään lue niin mitään ei vaadita. Perustelumuistiostahan löytyy tällainenkin lausahdus:

      "Tarkempia vaatimuksia alustasarjoille ei laadita, jotta määräyksellä ei rajoiteta tarpeettomasti erilaisia teknisiä ratkaisuja."

      Toki soveltamisohje on vielä näkemättä. Oletus on, että jonkinlaista valmistajan / maahantuojan soveltamislappua edellytetään, mutta se TÜVien kanssa pelleily olisi vihdoinkin historiaa. Ei tota mitenkään muuten voi järkevästi ymmärtää.

      Comment

      • nokonzok
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2013
        • 826
        • Espoo

        Originally posted by Supra^ View Post
        Etanolille muuntaminen ahtamisen yhteydessä jäi vielä vähän epäselväksi, mutta pitää lukea illalla ajatuksen kanssa uudestaan.
        Siellähän se sanotaan ihan suoraan, että muutoksen saa tehdä vain valmiilla sarjalla, jonka asentaa valmistajan valtuuttama asentamo. Eli saat kyllä ahtaa auton ja vaihtaa siihen aftermarket moottorinohjauksen, mutta etanoli ei käy.

        Tekisi mieli kysyä, että miten meni noin niinku omasta mielestä?

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Vähät tehorajoista ja ahtimista.

          Saako ton päätöksen nojalla nakata päällekkäiset kolmiotukivarret joka nurkkaan?
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6022
            • Sipoo

            Originally posted by petrolhead View Post
            Vähät tehorajoista ja ahtimista.

            Saako ton päätöksen nojalla nakata päällekkäiset kolmiotukivarret joka nurkkaan?

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Ei ollu ees vitsi.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Eli ton uudistuksen kanssa saa e30 m3:saa olla 307-340hv.
                Eli s50b30 on laillinen. Ahdettunakin.
                Normi e30 taas max. 276hv..
                Toki hivenen painoja kikkailemalla onnistuu varmaan.
                Riippuen nyt sit miten tota tulkitaan.
                Last edited by jannmann; 29-09-2015, 10:17.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Skunkki^
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 688
                  • Espoo

                  Originally posted by jannmann View Post
                  Eli ton uudistuksen kanssa saa e30 m3:saa olla 307-340hv.
                  Eli s50b30 on laillinen. Ahdettunakin.
                  Normi e30 taas max. 276hv..
                  Toki hivenen painoja kikkailemalla onnistuu varmaan.
                  Riippuen nyt sit miten tota tulkitaan.
                  20% mallisarjan tehokkaimmasta.
                  KIA Optima PHEV

                  Exät:
                  520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    Originally posted by Skunkki^ View Post
                    20% mallisarjan tehokkaimmasta.
                    Niimpäs onkin.
                    Ajattelinkin jo että liian hyvä ollakseen totta..
                    Eli käytännössä paluu vanhaan, ennen typerää 7kg/kw sääntöä.
                    M3 = 285,6hv
                    Normi e30 = 230hv.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by Skunkki^ View Post
                      20% mallisarjan tehokkaimmasta.


                      Nyt unohtakaa se mallisarja koska Trafikin on sen hylännyt. Trafi viittaa määräyksessään Valtioneuvoston asetukseen 1244/2002 joka taas viittaa Unionin lainsäädäntöön jossa ajoneuvon tyyppi määritellään.


                      Nyt kun löytyy se Hartgen H35-24:n vaatimustenmukaisuustodistus niin se on dokumentti johon nojaamalla saa e30:ppiin hieman voimakkaamman moottorin kun tähän asti on saanut. Luonnollisesti alustan on vastattava vertailumoottoria.


                      Toin jo aikaisemmin esiin minkävuoksi tuo auton tyypin määritelmä tuolla tekstissä on niin tärkeä.
                      Last edited by Vauhtivaunu; 29-09-2015, 10:57.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Skunkki^
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 688
                        • Espoo

                        Pointti oli kuitenkin se, ettei tuo kg/kW sääntö muuta käytännössä mitään, ainakaan tämän merkin parissa.
                        Itsekin onnessani jo laskeskelin samalla tavalla kuin jannmann.
                        KIA Optima PHEV

                        Exät:
                        520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6022
                          • Sipoo

                          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                          Nyt unohtakaa se mallisarja koska Trafikin on sen hylännyt. Trafi viittaa määräyksessään Valtioneuvoston asetukseen 1244/2002 joka taas viittaa Unionin lainsäädäntöön jossa ajoneuvon tyyppi määritellään.


                          Nyt kun löytyy se Hartgen H35-24:n vaatimustenmukaisuustodistus niin se on dokumentti johon nojaamalla saa e30:ppiin hieman voimakkaamman moottorin kun tähän asti on saanut. Luonnollisesti alustan on vastattava vertailumoottoria.


                          Toin jo aikaisemmin esiin minkävuoksi tuo auton tyypin määritelmä tuolla tekstissä on niin tärkeä.
                          Originally posted by Skunkki^ View Post
                          Pointti oli kuitenkin se, ettei tuo kg/kW sääntö muuta käytännössä mitään, ainakaan tämän merkin parissa. Itsekin onnessani jo laskeskelin samalla tavalla kuin jannmann.
                          Tarkoitatko vai sitä, että Esim. E36 tapauksessa Hartge H3-3.0 voisi käyttää verrokkina muutoskatsastuksessa? Kyseisessä autossa on tehtaalta lähtiessään jo isompi poraus ja pidempi iskunpituus tuottaen 250hv vaparitehon.

                          Tämä tekee siis 186kw, joka on taas 1460kg korissa 7,8kg per kw. Täten Hartgeen verraten saisi ottaa sen 278hv ulos.. ilman, että 7kg/kW raja täyttyy...

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • Vauhtivaunu
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 2714
                            • P-Karjala

                            Originally posted by Skunkki^ View Post
                            Pointti oli kuitenkin se, ettei tuo kg/kW sääntö muuta käytännössä mitään, ainakaan tämän merkin parissa.
                            Itsekin onnessani jo laskeskelin samalla tavalla kuin jannmann.
                            Muuttaahan se tilannetta ainakin e30-sarjan osalta jos ja kun H35-24 on tehokkain vertailukohde.


                            1300kg/210kW=6.19 ja koska tuosta voidaan mennä sen 30% alas, muttei 5 kg/kW ali niin 1300/5 = 260kW =353,5hv
                            sigpic


                            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5153
                              • Kuopio

                              Kertookapas viisammat mitenkä Normi E46sen kohdalla, voiko vertailussa käyttää Alpina B3s?
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • JIPSKI
                                BTCF Member
                                • Feb 2003
                                • 1010
                                • Vaasa

                                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                                Muuttaahan se tilannetta ainakin e30-sarjan osalta jos ja kun H35-24 on tehokkain vertailukohde.


                                1300kg/210kW=6.19 ja koska tuosta voidaan mennä sen 30% alas, muttei 5 kg/kW ali niin 1300/5 = 260kW =353,5hv
                                Joku kielitaitonen vois lukee noista hartgen papereista mitä eroa alustaan vs normi e30?

                                Jarruista löysin yhden kohdan missä on edessä 295mm levyt 54mm mäntä ja takana 258mm levyt ja 33mm mäntä

                                Voisin keväällä koittaa käyttää hartgea vertailumallina kun muutoskatsastaa m52 e30:iin
                                exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎