Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skunkki^
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 688
    • Espoo

    Originally posted by Tonton View Post
    kyllä se tuollaisena pysyy ellet sitten vertaa 320is:ää jolloin takavakaaja pitää olla paksumpi kuin 325i:ssä



    meneehän. euro3-> tarvitaan VTT lappu.
    euro3 on otettu käyttöön 1/97 mutta eikai se sitä tarkoita että kaikki sen jälkeen rekisteröidyt olisi sitä automaattisesti.
    Mutta myös ennen 1/97 on voitu tyyppihyväksyä autot euro3 normeihin.
    KIA Optima PHEV

    Exät:
    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

    Comment

    • QUASIMODO
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2542
      • Pirkkala

      Originally posted by Skunkki^ View Post
      Mutta myös ennen 1/97 on voitu tyyppihyväksyä autot euro3 normeihin.
      Mistä oman auton euro-luokan voi selvittää?
      sigpic

      Comment

      • Skunkki^
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 688
        • Espoo

        Originally posted by QUASIMODO View Post
        Mistä oman auton euro-luokan voi selvittää?
        Katsastuskonttorilta ilmaiseksi tahi auton valmistajalta/maahantuojalta rahalla. Tyyppihyväksynnässähän se lukee.
        KIA Optima PHEV

        Exät:
        520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

        Comment

        • eekolme6
          Newbiemmer
          • Nov 2012
          • 1
          • suomi

          Originally posted by Tuoppo View Post
          Muuttuukos mikään rakentamisessa E30 osalta? Vaaditaanko edelleen suurempiin moottorimuutoksiin tai turbottamiseen käytännössä auton alustan ja jarrujen muuttaminen 325i vastaavaksi ja 86-> uudempaan ABS- jarrut sekä katittomaan autoon katalysaattori päästöjen vuoksi?
          Toi katalysaattori asia jäi mietityttään itseäkin kun tekstissä ei ollut mainintaa katin pakollisuudesta jälki ahdetuissa mikä on aikasemmin ollut.

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            Originally posted by Tonton View Post
            meneehän. euro3-> tarvitaan VTT lappu.
            euro3 on otettu käyttöön 1/97 mutta eikai se sitä tarkoita että kaikki sen jälkeen rekisteröidyt olisi sitä automaattisesti.
            Juu tottakai euro3 tarvii VTT laput, mutta todennäköisesti ainutkaan 1/97 Bmw ei ole Euro3.
            Oma E39 on 10/97 ja on Euro2
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • intfreak
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 2966
              • Uusikaupunni

              Code:
              Tyyppihyväksyntävaatimus    
              Vaatimus direktiiviä, EY-asetusta tai E-sääntöä vastaamisesta
              1)  uudelle ajoneuvotyypille
              2)  ensi kertaa käyttöön otettavalle ajoneuvolle
              Päädirektiivi 70/220
              -94/12/EY23 (EURO 2)
              1) 1.1.1996; poikkeukset suoraruiskutteiselle dieselmoottorille 30.9.1999 saakka
              2) 1.1.1997; poikkeukset suoraruiskutteiselle dieselmoottorille 30.9.1999 saakka
              
              -98/69/EY25(EURO 3 ja 4)
              1) 1.1.2000/01/05/06
              2) 1.1.2001/02/06/07
              Olipas muotoilullisesti paska taulukko mistä kopioin.
              Oman käsityksen mukaan EURO3 pakollinen 1.1.2001 alkaen (OBD), auto kuitenkin voi täyttää päästätason aiemminkin vaikka ei ole vaadetta = eli ei voi sanoa, että kaikki alle 2001 vuotiset saisi turbottaa ilman pussitestiä. Päästötaso selviää (jos selviää) auton tiedoista. Auton rekisteriotteessa tai tyyppikilvessä oleva hyväksyntänumero (esim. 93/81*xxxx tai 98/14*xxxx) ei käsittääkseni suoraan korreloi auton päästötason kanssa.

              Lähde https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248 https://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php ja aikaisempi työkokemus
              Last edited by intfreak; 30-09-2015, 17:53.
              N62 Money Spender Club

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15232
                • Ajamisen Iloa

                Eikö tuo euro luokka pitäisi lukea rekisteriotteessa, itse menen juuri sen kohta autosta katsomaan.

                Omassani on ainakin vain OBD1 pistoke ja yksi katti ja lambda vain josta voi jo päätellä jotain positiivista.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  Originally posted by eekolme6 View Post
                  Toi katalysaattori asia jäi mietityttään itseäkin kun tekstissä ei ollut mainintaa katin pakollisuudesta jälki ahdetuissa mikä on aikasemmin ollut.
                  Katalysaattoria ei tarvitse, jos sellaista ei ole ollut. Katsastusasemalla tehtävä päästötesti riittää.
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    Originally posted by Tonton View Post
                    kyllä se tuollaisena pysyy ellet sitten vertaa 320is:ää jolloin takavakaaja pitää olla paksumpi kuin 325i:ssä
                    Mites kun BMW suomi on kirjoittanut lapun jossa todistetaan ettei heidän mielestään 320is:ssä ole ABS-jarruja?

                    Ps. Lisäksi ei ole olemassa enää "mallisarjan tehokkainta" vaan voi verrata autoyksilöön. Voin verrata vaikkapa e30/325i-autoon josta heitän VIN-numeron katsastajalle ja todetaan että ABS-jarruja ei tarvita koska vertailtavassa autoyksilössä ei niitä ole. Teho on 169hv+20%


                    Noin se vaan pitää mennä kun noiden Trafin määräysten mukaan mennään.
                    Last edited by Vauhtivaunu; 30-09-2015, 20:17.
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by Agua View Post
                      Ainut missä taitaa raja mennä on siinä kuinka paljon kehtaa dynoon mennessä tehoja huijata..
                      Itseasiassa Aguan kristallipallossa oli patterit kunnossa. Trafin mielestä tehot saa virittäessä myös laskea.


                      Käytännössä se tarkoittaa kikkailua penkissä mutta olen itsekin kuristanut eräästä kaverini autosta 180hv takapyöriltä ->97hv takapyöriltä ja ahtopaine oli sama 0,8bar molemmissa mittauksissa.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • billy
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2012
                        • 1052
                        • Finland

                        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                        Mites kun BMW suomi on kirjoittanut lapun jossa todistetaan ettei heidän mielestään 320is:ssä ole ABS-jarruja?

                        Ps. Lisäksi ei ole olemassa enää "mallisarjan tehokkainta" vaan voi verrata autoyksilöön. Voin verrata vaikkapa e30/325i-autoon josta heitän VIN-numeron katsastajalle ja todetaan että ABS-jarruja ei tarvita koska vertailtavassa autoyksilössä ei niitä ole. Teho on 169hv+20%


                        Noin se vaan pitää mennä kun noiden Trafin määräysten mukaan mennään.
                        Näinhän minä tein jo kaksi vuotta sitten ja nyt mennään ilman abseja, taisi mullakin olla silloin kristallipallossa hyvät patterit
                        Last edited by billy; 30-09-2015, 21:28.

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5153
                          • Kuopio

                          Hankala nähdä tyhmänä miksi auto pitää saada absittomaksi väkisin.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • pazq
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 3166
                            • 47200

                            No itse en ole tarvinnut aabeeässiä kesärassissa kertaakaan ja on vähemmän turailtavaa/"ylimääräisiä" osia..

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              Originally posted by jani View Post
                              Hankala nähdä tyhmänä miksi auto pitää saada absittomaksi väkisin.
                              raha, aika ja vaiva->oikotie onneen (leimaan)

                              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                              Mites kun BMW suomi on kirjoittanut lapun jossa todistetaan ettei heidän mielestään 320is:ssä ole ABS-jarruja?

                              Ps. Lisäksi ei ole olemassa enää "mallisarjan tehokkainta" vaan voi verrata autoyksilöön. Voin verrata vaikkapa e30/325i-autoon josta heitän VIN-numeron katsastajalle ja todetaan että ABS-jarruja ei tarvita koska vertailtavassa autoyksilössä ei niitä ole. Teho on 169hv+20%


                              Noin se vaan pitää mennä kun noiden Trafin määräysten mukaan mennään.
                              BMW SUOMI on kyllä yksi vitsi.
                              oli yksi epäselvyys erään merkkikorjaamon kanssa ja pyysin maahantuojaa seuraamaan anonyyminä erään henkilö s-posti viestittelyä tehtaan ja työntekijän välillä niin 45min kuluttua kyseinen henkilö soittaa ja kysyy että mikä ongelma että maahantuoja soitti hänelle, että se siitäkin luottamuksesta

                              oli muuten kohtuu kiukkusen oloinen

                              mallisarjan tehokkain-> tehokkain vertailumoottori

                              sieltä selviää myös miksi e30:ssä normi ja m3 ei voi olla samaa tyyppiä
                              bmw:n lausunnosta huolimatta

                              "Jos ajoneuvon mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja,
                              tarkoitetaan tyypillä tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä mallisarjan
                              sukupolvea;"-> e30 vs. e30m3 alusta, akselisto, korirakenne, jnejne

                              se ei koske kylläkään mitään muita bmw malleja normi vs. motorsport:think
                              esim. e36ssa voisi verrata m3een kun mallisarjan kohdalla ei ole teknisiä eroja.
                              ongelma on tietysti trafi itse joka on ilmeisesti tyypittänyt ne erilleen
                              valmistajastan lausunnosta huolimatta

                              sitten jotenkin hölmösti muotoiltu tai sitten tossa on joku töppi käynyt
                              tuosta kohdasta moottorin muuttaminen, voisi ymmärtää että jo vaihdettua vapari moottoria voi virittää muuttamatta tilavuutta ja/tai ahtamatta, sen tehot voisi muuttaa otteeseen vaikka tehokkain vertailumoottori+20% ylittyy, kunhan ei kg/kw raja ylity
                              siinä ei lue että se olisi sallittu vain alkuperäiseen moottoriin
                              kun tehokkain vertailumoottori+20% koskee vain moottorin vaihtoa ei olemassa olevan muuttamista

                              missä siitä yksilöön vertaamisessa luki?
                              siellä oli että voi verrata samaan tyyppiin jonka määritelmä on täällä:http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021244
                              kansallisella tyyppihyväksynnällä tai pientuotanto sarjan tyypityksellä oli aika paljon vaateita jotta sen saisi tyypitettyä mutta ei tietysti mahdoton saada esim. 333i tyypitettyä e30 mallisarjaan vai olikohan niitä yli 200?? jos oli niin ei onnistu
                              tuon lähemmäs yksilöön vertaamiseen en päässyt
                              kuka on vapaaehtoinen ja innokas ottamaan asiakseen tyypittää se suomeen???


                              harmi ettei päivitettyä katsurin soveltamis ohjetta ole luettavissa olisi paljon selkeämpi vaikka siinäkin on tulkinnan varaa.
                              olisi prosentit jne näkyvissä.

                              tuon mukaan korin vaihdotkin on sallittuja
                              tai sanotaanko runkonumeron vaihto vastaavaan koriin jos ne prosentit ei rajoita koko korikehikon vaihtoa( /edellytä verojen maksua)
                              Last edited by Tonton; 30-09-2015, 22:32.
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Vähät tehorajoista ja ahtimista.

                                Saako ton päätöksen nojalla nakata päällekkäiset kolmiotukivarret joka nurkkaan?
                                tossahan toi on aika selkeästi:

                                ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on
                                tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään
                                muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

                                ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien
                                tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena
                                olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys
                                muutoskatsastuksessa;

                                mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena
                                on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden
                                omaaviin rakenteisiin; ja

                                muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen
                                rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

                                tuon lisäksi ei paljoa muita rajoituksia ollut, raideleveys ja jotain muuta olematonta.
                                niin kyllä tosta jää sellainen kuva että mitä vaan voi tehdä ja minkä tahansa muun auton tai tieliikenteeseen hyväksytyillä tarvikeosilla
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎