Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juchelius
    BTCF Member
    • Sep 2009
    • 298
    • Oulu

    sellaisesta topikista olisi helpompi löytää vastauksetkin noihin kysymyksiin.
    hakukin helpottuisi jos kysymys aloitettaisiin
    malli merkillä (3merkkiä) ja vuosi perään.
    Hyvä ehdotus Tontonilta. Olisiko oma aiheensa kerätä tietoa mitkä autot on Euro 2 päästöillä?
    1985 e30 320i Baur Cabriolet
    1995 328 ex ratakikkare

    Comment

    • ThemeJ
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 997
      • Turku/Raahe

      Originally posted by Juchelius View Post
      Hyvä ehdotus Tontonilta. Olisiko oma aiheensa kerätä tietoa mitkä autot on Euro 2 päästöillä?
      Ei se nyt taida mennä niin että kun naapurin Hannelen Sunny on Euro 2 niin sama pätee meidän toisen naapurin Sunnyyn...
      Bmw E30
      Bmw 2000Touring Scrap
      Ex. Bmw E30 316
      Ex. Bmw E36

      Comment

      • Skunkki^
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 688
        • Espoo

        Originally posted by ThemeJ View Post
        Ei se nyt taida mennä niin että kun naapurin Hannelen Sunny on Euro 2 niin sama pätee meidän toisen naapurin Sunnyyn...
        Ei, ja kait nyt sevverta pitäsi viitseliäisyyttä löytyä että omaa rekisteriotettaan katsoo tahi soittaa konttorille.

        Mutta taas harppasi autoharrastaminen 10 vuotta eteenpän, enään ei olla kuin 15 vuotta jäljessä kehityksestä
        KIA Optima PHEV

        Exät:
        520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

        Comment

        • Juchelius
          BTCF Member
          • Sep 2009
          • 298
          • Oulu

          No tää nyt tuli lähinnä mieleen, että kun nettiautoa selaa sopivan ahtoprojektin tuskissa, niin just se naapurin auto voi olla eri päästönormilla kun työkaverin. Saahan tuon tiedon auton myyjältäkin kysyttyä, josko otettaan lukisi. Oman lapun lukee nopeasti, sitähän en nyt laiskotellut.
          Last edited by Juchelius; 01-10-2015, 14:47.
          1985 e30 320i Baur Cabriolet
          1995 328 ex ratakikkare

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            Siinä sitten Trafin neuvot katsureille:




            Eli vaikka Trafin virkamies sanoo että teho saa virittäessä laskea, niin se ei saakkaan laskea.
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • Agua
              BTCF Member
              • Jan 2013
              • 310
              • Kainuu/Oulu

              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
              Siinä sitten Trafin neuvot katsureille:




              Eli vaikka Trafin virkamies sanoo että teho saa virittäessä laskea, niin se ei saakkaan laskea.
              Ei mitään..
              Last edited by Agua; 01-10-2015, 16:44.
              Now: E21 315 3.0l turbo
              Ex: E21 315 m50b25 turbo
              Ex: E30 316 turbo. Paloi..

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                Tuossa sitten nuo moottorinvaihdossa tarvittavat Trafin asiakirjat:




                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • Zoui
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 6350
                  • Tampere

                  Näin se on aina mennyt ja katsastusasemia pommitetaan uusilla ohjeistuksilla aina sitä mukaa kuin jotain jännempää huomataan menneen kilpiin.

                  Yleensä ohjeistukset sisältää, kuten tämäkin, melko vapaasti varaa tulkitsemiseen, jonka ansiosta jossain leimaus onnistuu ja sitten toisen konttorin "ei, ei, ei" katsastusmies ei hyväksy mitään tulkitsemisen varaa.
                  Elämä on pihakivestä.

                  Comment

                  • intfreak
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 2966
                    • Uusikaupunni

                    2.3. Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
                    Muutettaessa Euroopan markkina-alueen ulkopuolelle tarkoitettu ajoneuvo, joka on hyväksytty muiden kuin Euro–normien mukaisesti, voidaan katsastuksessa soveltaa päästöjen osalta Euro-vaatimuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että päästövaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa moottorin muutoksissa ennen 1.1.2001 käyttöönotettujen ajoneuvojen osalta käytönaikaisen mittauksen raja-arvojen täyttymisellä.
                    Ikävästi kirjotettu, äkkiseltään voisi tulkita, että tuo koskee vain USA/japsi autoja. Mutta jos vähän käyttää mielikuvitusta, niin voisi kuvitella sen tarkoittavan kaikkia. Prkl kun eivät viitti suoraan kertoa

                    Mietinkin päissäni, että tuleeko tuohon EURO2/3 tulkintaan helpotus ja mentäisiin käyttöönottopäivän mukaan eikä tarvitsis ihmetellä onko auto oikeasti EURO2 vai 3.

                    Muita mielipiteitä?
                    N62 Money Spender Club

                    Comment

                    • Agua
                      BTCF Member
                      • Jan 2013
                      • 310
                      • Kainuu/Oulu

                      Kohdan 2.1 moottorin vaihtamiseen liittyviä kohtia on yksinkertaistettu rakennemuutospäätökseen
                      verrattuna. Moottorin painon muutoksen rajoista on luovuttu, koska jo kohdan 1.4 yleisissä
                      periaatteissa määrätään, että akselimassoja ei saa ylittää eikä muutos saa oleellisesti heikentää
                      ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Trafi katsoo, että nämä vaatimukset varmistavat riittävästi turvallisuuden
                      ilman ennen määräyksen voimaantuloa voimassa olleita moottorin massamuutosten
                      prosenttirajoja. Jos moottorin tehoon tehtäisiin alkuperäiseen tehoon ilmeisesti vaikuttavia muutoksia,
                      niin asiasta vaaditaan kohdassa 1.3 määritelty tehonmittaustodistus. Tarkoituksena on,
                      että muutoskatsastuksessa esitettäisiin dokumentti, joka olisi täsmällisempi kuin kumottavassa
                      rakennemuutospäätöksessä vaadittava "luotettava selvitys". Selvitysten laadussa on huomattu
                      paljon vaihtelua. Tavoitteena on varmistaa, ettei tehorajoja ylitettäisi ja että rekisteriin merkittä-
                      vät tehoarvot olisivat aikaisempaa luotettavampia. Kumottavan rakennemuutospäätöksen sanamuoto
                      "tehoa lisääviä muutoksia" on muutettu muotoon "tehoon vaikuttavia muutoksia", jolloin
                      myös tehon pienentäminen on sallittua.

                      Kopioitu suoraan määräyksestä.


                      Tämä taas kopiotu katsastajan ohjeistuksesta

                      2.2. Moottorin muuttaminen
                      Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään polttoaineena
                      maakaasua katsastaja tarkastaa asennuksen
                      vaatimustenmukaisuuden. Huomiota on kiinnitettävä erityisesti
                      kaasulinjojen ja säiliöiden turvalliseen kiinnitykseen ja sijoitukseen.
                      Etanolimuutoksen yhteydessä vaadituksi lämmityslaitteeksi katsotaan
                      riittävän normaalit ajoneuvokäyttöön tarkoitetut moottorilämmittimet
                      (sähköllä toimivat jäähdytysnesteen tai öljyn lämmittimet ja esim.
                      Webasto/Eberspächer).
                      Ajoneuvon moottorin muutoksissa tulee katsastajan mahdollisuuksien
                      mukaan varmistua siitä, että muutos vastaa siitä esitettyjä
                      dokumentteja. Moottorin varustamisen ahtimella tai ahdetun
                      moottorin varustamisen välijäähdyttimellä katsotaan aina lisäävän
                      merkittävästi alkuperäistä tehoa.
                      Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
                      kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
                      tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
                      sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
                      kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).


                      Lievässä risti riidassa tuon tehon pudottamisen kanssa nämä ovat keskenään...
                      Now: E21 315 3.0l turbo
                      Ex: E21 315 m50b25 turbo
                      Ex: E30 316 turbo. Paloi..

                      Comment

                      • ThemeJ
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 997
                        • Turku/Raahe

                        Eikös se nyt ole melko selvää että moottorin tehon muuttaminen normaalista tehosta alemmaksi virittämiseen tarkoitetulla turboahtimella on kovin hankalaa? Eikai sitä voi mihinkään määräykseen kirjoitella että heitäppä poika holsetti siihen sierraan niin saat tehot alas. Ja lisäksi vielä tuo Agun ylempi teksti ei ollut kopioitu suoraan määräyksestä koska siinä ei mitään tuollaista lue.
                        Bmw E30
                        Bmw 2000Touring Scrap
                        Ex. Bmw E30 316
                        Ex. Bmw E36

                        Comment

                        • Roisto
                          BTCF Member
                          • Nov 2010
                          • 2538
                          • Kajaani

                          Miten olis semmone topikki missä olis linkit kaikkeen muutoskatsastukseen vaadittaviin papereihin ja ohjeet mitä saa ja mitä ei saa tehdä laillisuuden nimissä, ahtamiseen ja koneenvaihtoon liittyen ilman mitään muuta turhaa bullshittiä? Vai joko semmonen on jo jossain?

                          Edit: tonton sitä oli jo tuolla ehdottanut, ottas vaan silmän käteen..
                          Last edited by Roisto; 01-10-2015, 19:14.
                          2001 E39 525iA
                          1992 E34 "540i/5"

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            sen puoleen valmistajan ahdettua moottoria ja vapari moottoria voi muuttaa esim. kuristamalla imupuolelta tai muuttamalla iskutilavuutta. tästä annettava mittaus todistus

                            eli pudotus sallittu ja todistus oltava uskottava.

                            "jälkeenpäin ahtamisen katsotaan aina lisäävän lisää tehoa". niin no turha täällä kenenkään on selittää että se muka pudottaisi alkuperäisestä tai kitistä paskasta järjestelmästä.

                            tossakin kun on possun reikä. kuristaa se vapari s50 200hv leimata ja ahtaa se jälkeen jolloin teho nousee vaikka 280hv
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • afafaf
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1144
                              • Tornio

                              Onko sitä lankettia missään enää,mihin saa vaihdetut osat kirjata,en onnistunu trafin sivuilta löytämään..

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                Originally posted by afafaf View Post
                                Onko sitä lankettia missään enää,mihin saa vaihdetut osat kirjata,en onnistunu trafin sivuilta löytämään..
                                Siis mitä vaihdettuja osia kirjata mihin? Tuossa tehonmittaustodistuksessahan on kohta johon moottoriin vaihdetut komponentit kirjataan tehonmittaajan toimesta.
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎