Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    Originally posted by K_olli View Post
    Perehtykääpäs tähän Kommenttikoosteeseen ajatuksella

    http://www.trafi.fi/filebank/a/14434...das_versio.pdf

    Sivulta 23. YKL Ryn kysymys ja trafin vastaus. Esim tuon mukaanhan voisit iskeä Tojjotan JZ jumalmoottorin e36seen ja kuristaa sitä 230 heppaiseksi?

    kiitos yön nauruista
    heikki silvasti

    muutenkin huvittavaa luettavaa kun a-katsastus haluaa pitää kiinni tai tiukentaa säädöksiä kun trafin tarkoitus oli lieventää

    ja lähes kaiken mitä porsche clubi ehdottaa: lähinnä siviiliauton muuttamista kilpa-autoksi ja sen katsastamista tieliikenteeseen kelpaavaksi kilpa-autoksi erityis vapauksin, niin trafi lyttää kaiken tai suosittelee hakemaan poikkeuslupaa


    toi aiemmin kirjoittamani töppi ei olekkaan virhe vaan on tosiaan mahdollinen kun sitä joku tuollakin kysyi
    "Ajoneuvoon vaihdetaan vapaasti hengittävä moottori,
    joka on 20% vertailumoottoria tehokkaampi.
    Saako kyseistä moottoria muuttaa 2.2 ehdoin niin,
    että mennään tehoissa yli 20 % vertailumoottorin
    tehoista, mutta pysytään kuitenkin omamassan ja
    tehon suhteen yllä?

    kysyjä: K1 Katsastajat Oy/ Esko Karhu

    Trafi: Tämä on määräyksen mukaan mahdollista.
    Last edited by Tonton; 01-10-2015, 01:44.
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      Originally posted by K_olli View Post
      Perehtykääpäs tähän Kommenttikoosteeseen ajatuksella

      http://www.trafi.fi/filebank/a/14434...das_versio.pdf

      Sivulta 23. YKL Ryn kysymys ja trafin vastaus. Esim tuon mukaanhan voisit iskeä Tojjotan JZ jumalmoottorin e36seen ja kuristaa sitä 230 heppaiseksi?
      Krister Kalska, autoharrastaja, kysyy sivulla 12:
      "Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin"
      Tuosta lauseesta saa sellaisen käsityksen että isompitilavuuksista moottoria ei ole mahdollista vaihtaa kuin auton valmistajan mallistosta. Eli esim Nissaniin ei ole mahdollista vaihtaa BMW:n moottoria koska se ei ole saman valmistajan moottori. Onko tosiaan näin?

      Trafi vastaa:
      Vertailumoottori on valmistajan itse käyttämä moottori, mutta vaihdettava moottori voi olla myös erimerkkinen.

      (tulipas Radio Jerevan mieleen kun tuota muotoili, no ehkä osa näistä perusteluista vastaa sitä tasoa )

      Tästä voisi päätellä että voi vaihtaa merkkiä.

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6935
        • N/A

        Aletaanko me siis nähdä lähivuosina useampia euro2 päästötason 328i bemareita ahdettuina pelkästään normaaleilla päästömittareilla muutoskatsastettuna?

        Comment

        • JIPSKI
          BTCF Member
          • Feb 2003
          • 1010
          • Vaasa

          Originally posted by Antti O View Post
          Aletaanko me siis nähdä lähivuosina useampia euro2 päästötason 328i bemareita ahdettuina pelkästään normaaleilla päästömittareilla muutoskatsastettuna?
          Kyllä näin on. Ja myös suuntavilkuilla varustettuja polkupyöriä

          exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6022
            • Sipoo

            Originally posted by Antti O View Post
            Aletaanko me siis nähdä lähivuosina useampia euro2 päästötason 328i bemareita ahdettuina pelkästään normaaleilla päästömittareilla muutoskatsastettuna?
            Eipä vissiin... Kyllähän tommonen 230hv E36 320i vaikkapa 2JZ:lla tai 3.2 S-moottorilla olis ihan hauska - tietysti ahdettuna..

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5153
              • Kuopio

              Mistähän löytäisi absittoman E36sen ?
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                Originally posted by Tonton View Post
                missä siitä yksilöön vertaamisessa luki?
                siellä oli että voi verrata samaan tyyppiin jonka määritelmä on täällä:http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021244
                kansallisella tyyppihyväksynnällä tai pientuotanto sarjan tyypityksellä oli aika paljon vaateita jotta sen saisi tyypitettyä mutta ei tietysti mahdoton saada esim. 333i tyypitettyä e30 mallisarjaan vai olikohan niitä yli 200??
                Kerran vielä: kansallisessa lainsäädännössä viitataan EU-direktiiviin. Eli Vna 1244/2002 toteaa M-luokan ajoneuvon tyypistä seuraavaa.


                "
                16 §

                Ajoneuvotyyppi

                1. M-, N-, O-, L- ja T- luokan ajoneuvot luokitellaan kansallisessa tyyppihyväksynnässä samaan tyyppiin kuuluviksi siten kuin tyyppihyväksyntädirektiiveissä säädetään.
                "


                Ja eo. tyyppihyväksyntädirektiivit taas sanoo M-luokan ajoneuvon tyypistä:


                "1 M1-luokan osalta:
                "Tyypillä" tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:
                - valmistaja,
                - valmistajan tyyppinimitys,
                - rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat:
                - alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot),
                - moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi).
                "


                Joten ei ole mitään "tehokkainta versiota" vaan otan tietyn BMW:n ajoneuvotyypin ja vertaan siihen ja sen moottoriin ja alustaan.


                Jos 333i:stä löytyy vaatimustenmukaisuustodistus, niin sitä kyllä pitäisi pystyä käyttämään vertailtavana tyyppinä.
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • JIPSKI
                  BTCF Member
                  • Feb 2003
                  • 1010
                  • Vaasa

                  Pohjanmaalla ei aikailla

                  exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                    Kerran vielä: kansallisessa lainsäädännössä viitataan EU-direktiiviin. Eli Vna 1244/2002 toteaa M-luokan ajoneuvon tyypistä seuraavaa.


                    "
                    16 §

                    Ajoneuvotyyppi

                    1. M-, N-, O-, L- ja T- luokan ajoneuvot luokitellaan kansallisessa tyyppihyväksynnässä samaan tyyppiin kuuluviksi siten kuin tyyppihyväksyntädirektiiveissä säädetään.
                    "


                    Ja eo. tyyppihyväksyntädirektiivit taas sanoo M-luokan ajoneuvon tyypistä:


                    "1 M1-luokan osalta:
                    "Tyypillä" tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:
                    - valmistaja,
                    - valmistajan tyyppinimitys,
                    - rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat:
                    - alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot),
                    - moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi).
                    "


                    Joten ei ole mitään "tehokkainta versiota" vaan otan tietyn BMW:n ajoneuvotyypin ja vertaan siihen ja sen moottoriin ja alustaan.


                    Jos 333i:stä löytyy vaatimustenmukaisuustodistus, niin sitä kyllä pitäisi pystyä käyttämään vertailtavana tyyppinä.
                    itse ymmärsin että nuo on ehdot jotta auto voidaan tyypittää. eli on mahdollista mutta vaatimustenmukaisuustodistukseen nojaamalla ei voi vielä verrata vaan sen avulla voi hakea tyypitystä

                    jonka jälkeen siihen voisi verrata mutta silloin se muuttaa kaikkien saman tyypin autojen vertaamisen kyseiseen malliin (ex. mallisarjan tehokkaimmaksi)
                    Last edited by Tonton; 01-10-2015, 11:31.
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • EGoman
                      BTCF Member
                      • Mar 2006
                      • 5102
                      • Ylivieska

                      Originally posted by JIPSKI View Post
                      Pohjanmaalla ei aikailla
                      Tais Ville olla aseman ovenrippaa nykimässä jo ennen aukioloaikoja
                      "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

                      Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
                      ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

                      Comment

                      • bwm
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2006
                        • 123
                        • Pyhäsalmi city

                        Ei muutakun turbo palikkaa tilaamaan 93vm M3:seen pikapikaa
                        E36 M3 "Kompressor" -93
                        E60 530d -04

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          Originally posted by Remotion View Post
                          Eikö tuo euro luokka pitäisi lukea rekisteriotteessa, itse menen juuri sen kohta autosta katsomaan.

                          Omassani on ainakin vain OBD1 pistoke ja yksi katti ja lambda vain josta voi jo päätellä jotain positiivista.
                          Ainakin meidän 6/1998 valmistetussa M52B28 single vanos Z3 cabriossa on Saksalaisen rekisteriotteen mukaan euro 2.

                          Edit. COC-todistus löytyi auton papereista, euro 2 se on.
                          Last edited by böntti; 01-10-2015, 13:20.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • afafaf
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1144
                            • Tornio

                            Mites pystynkö vertaamaan suoraan 320is tuota minun e30 tekniikan vaihdosta,ensiks muutoskatsastan sen tuolla m50 vaparina,ja myöhemmin ahdin kylkeen,niin luulis et olis sitte helpompi ku se on valmiiks 320is vastaava,takavakaajan paksuus ilmeisesti vain erona 325 ja mulla on jo se paksumpi paikoillaan..

                            Myöhemmin teholappu 230hv ja ahdin paperiin,niin eikös se ole siinä sitte?

                            Käväsin vasta konttorilla,ja vielä tuntu puheista päätellen olevan nämä uudet säännökset vähän hakusessa

                            Comment

                            • JIPSKI
                              BTCF Member
                              • Feb 2003
                              • 1010
                              • Vaasa

                              Laitoin myös tuosta hartgesta sähköpostia konttorille ja sain seuraavan vastauksen:

                              "Moron.

                              Hartge ei ole tehdasmalli vaan viripajan tms tekemä, joten sitä ei vieläkään saa käyttää verrokkina. 325i on normaalissa muutoskatsastuksella hyväksyttävä mallisarjan tehokkain. Hartgea voinee käyttää perusteena poikkeuslupahakemuksessa."
                              exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                Originally posted by afafaf View Post
                                Mites pystynkö vertaamaan suoraan 320is tuota minun e30 tekniikan vaihdosta,ensiks muutoskatsastan sen tuolla m50 vaparina,ja myöhemmin ahdin kylkeen,niin luulis et olis sitte helpompi ku se on valmiiks 320is vastaava,takavakaajan paksuus ilmeisesti vain erona 325 ja mulla on jo se paksumpi paikoillaan..


                                Myöhemmin teholappu 230hv ja ahdin paperiin,niin eikös se ole siinä sitte?

                                Käväsin vasta konttorilla,ja vielä tuntu puheista päätellen olevan nämä uudet säännökset vähän hakusessa
                                kyllä kyllä ja just noin.
                                kuka perustaa saanko tehdä näin ja näin topikin kun tämä keskustelu muutoksista hautautuu noihin kysymyksiin.

                                sellaisesta topikista olisi helpompi löytää vastauksetkin noihin kysymyksiin.
                                hakukin helpottuisi jos kysymys aloitettaisiin
                                malli merkillä (3merkkiä) ja vuosi perään.
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎