Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skunkki^
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 688
    • Espoo

    Originally posted by Tonton View Post
    meinaat että ei voi laittaa 25% isompaa mottia ja lisätä siihen leiman jälkeen 10%
    Korjasinkin jo tohon aiempaan viestiin, mutta siis 10% tehonostoa tarkoitin.
    KIA Optima PHEV

    Exät:
    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      Originally posted by Skunkki^ View Post
      Korjasinkin jo tohon aiempaan viestiin, mutta siis 10% tehonostoa tarkoitin.
      ei kai sillä ole merkitystä
      eikö ollut niin että 10% tai alle voi muuttaa tilavuutta olettaen ettei teho muutu mutta ylittäessä 10% on todistettava. jolloin se myös tarvitaan otteeseen.

      tarvii lukea uus ja vanhakin ennen seuraavaa kommenttia
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        Originally posted by jannmann View Post
        Olen ymmärtänyt että kaikki Harget olis myös tehty näin. Kansallinen yksittäishyväksyntä.

        Ne saa kyllä Suomessakin piensarjatyyppihyväksynnän, mutta se voi vaatia hieman paperityötä:


        Vna 1244/2002 §13


        3. Valmistajan hakemuksesta tyyppihyväksyntäviranomainen tunnustaa toisessa ETA-valtiossa myönnetyn piensarjatyyppihyväksynnän enintään 1 momentissa säädetylle ajoneuvomäärälle, jos 2 momentissa tarkoitetuissa asetuksissa säädetyt ehdot täyttyvät.



        Ja sen lisäksi siitä mallisarjasta on sanottu seuraavaa
        16 §

        Ajoneuvotyyppi

        1. M-, N-, O-, L- ja T- luokan ajoneuvot luokitellaan kansallisessa tyyppihyväksynnässä samaan tyyppiin kuuluviksi siten kuin tyyppihyväksyntädirektiiveissä säädetään.
        Last edited by Vauhtivaunu; 29-09-2015, 13:57.
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Löytyihän se auton tyypin määritelmä. direktiivi 2001/116/EY määrittelee sen näin:

          "B AJONEUVOTYYPIN MÄÄRITTÄMINEN
          1 M1-luokan osalta:
          "Tyypillä" tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:
          - valmistaja,
          - valmistajan tyyppinimitys,
          - rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat:
          - alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot),
          - moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi).
          "


          Tuon perusteella Hartgen ja Alpinan omilla VIN-numeroilla varustetut autot ei välttämättä kelpaa vertailuun BMW-mallien kanssa. Mutta tämä H35-24 onkin sitten vaikeampi tapaus, koska sen Hartge teki BMW-autosta :think
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • nokonzok
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2013
            • 826
            • Espoo

            Originally posted by Skunkki^ View Post
            Jos oikein ymmärsin, niin tuon 20% sisällä toki. Mutta vapareissa saa käyttää kg/kW rajaa, mikäli vaihdettava moottori vakiona jää tohon 20% tehonlisäykseen?
            Systeemihän on täysin dorka kun alkuperäistä vaparimoottoria saa virittää tehopainosuhteen rajaan saakka, mutta vahdettua tai ahdettua ei saa viritellä kuin 20 % (vertailumoottoriin verrattuna) puitteissa.

            Comment

            • cook
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 374
              • Piilossa

              saakos näiden muutosten jälkeen vaihtaa e36 tourinkiin esim. s50 moottorin?

              Comment

              • K_olli
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 267
                • Lappeenranta

                Perehtykääpäs tähän Kommenttikoosteeseen ajatuksella

                http://www.trafi.fi/filebank/a/14434...das_versio.pdf

                Sivulta 23. YKL Ryn kysymys ja trafin vastaus. Esim tuon mukaanhan voisit iskeä Tojjotan JZ jumalmoottorin e36seen ja kuristaa sitä 230 heppaiseksi?
                Last edited by K_olli; 29-09-2015, 22:32.
                "Eihän se ahdin pakollinen oo, mut on se hyvä aina olla"

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  onhan vakio moottoria voinut kuristaa nyt ja ennenkin. tarvitsee uskottavan esityksen kuristamisesta konttorilla ja mahdollisesti trafille, tämän lisäksi, penkkilappu ja päästömittaus.

                  samoin se s50 menisi vaikka e30 touringiin kuristamalla
                  Last edited by Tonton; 29-09-2015, 22:51.
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • escortmk2
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 359
                    • halikko

                    Onkos toi euro3 nyt silleen, että jos auto rekisteröity tammikuussa 97 tai sen jälkeen, ni ei voi turbottaa?
                    BMW 740IA 1993
                    BMW 530D E61

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by escortmk2 View Post
                      Onkos toi euro3 nyt silleen, että jos auto rekisteröity tammikuussa 97 tai sen jälkeen, ni ei voi turbottaa?
                      tottakai voi mutta VTT lappu tarvitaan
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • Playpig
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 889
                        • Iisalmi

                        Entä esim e36 328i jota on valmistettu jo ennen tätä 1/97? Muuttuuko se tuossa tammikuussa 97 automaattisesti Euro3 luokkaan vai mitenkä?

                        Ja saako esim S50B32 moottorin vaihtaa tavan E36:n ja sen jälkeen ahtaa? :think
                        Nyt: E39 530DA Touring -98

                        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                        Comment

                        • escortmk2
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 359
                          • halikko

                          Originally posted by Tonton View Post
                          tottakai voi mutta VTT lappu tarvitaan
                          Eipä onneks olekaan tuolla väliä, ku 96 rekkisteröity
                          BMW 740IA 1993
                          BMW 530D E61

                          Comment

                          • Matuh
                            BTCF Member
                            • Apr 2013
                            • 3702
                            • Kouvola

                            Originally posted by Tonton View Post
                            tottakai voi mutta VTT lappu tarvitaan
                            Eihän se nyt ihan noin mene. Riippuu ihan tyyppihyväksynnästä, koska E36 on vanhaa tyyppihyväksyntää... On tehty päällekkäin euro2 ja euro3 luokan autoja. Eli siis tuo 1/97 ei kerro mitään.
                            Asiaa kyselin Autoharrastajat RY:ltä ja sieltä tuli että on tehty päällekkäin ja Oma E36 rekattu 3/97 on todennäköisesti vanhalla hyväksynnällä ja Euro2 luokkaa.
                            E: Käyn tätä vielä selvittelemässä
                            E36 328i M50B30 turbo
                            Skoda vRS
                            Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                            Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                            EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                            Comment

                            • Tuoppo
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2007
                              • 558
                              • Joensuu

                              Muuttuukos mikään rakentamisessa E30 osalta? Vaaditaanko edelleen suurempiin moottorimuutoksiin tai turbottamiseen käytännössä auton alustan ja jarrujen muuttaminen 325i vastaavaksi ja 86-> uudempaan ABS- jarrut sekä katittomaan autoon katalysaattori päästöjen vuoksi?
                              G30 530e xDrive iPerformance -20
                              E70 X5 xDrive40d -10

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                Originally posted by Tuoppo View Post
                                Muuttuukos mikään rakentamisessa E30 osalta? Vaaditaanko edelleen suurempiin moottorimuutoksiin tai turbottamiseen käytännössä auton alustan ja jarrujen muuttaminen 325i vastaavaksi ja 86-> uudempaan ABS- jarrut sekä katittomaan autoon katalysaattori päästöjen vuoksi?
                                kyllä se tuollaisena pysyy ellet sitten vertaa 320is:ää jolloin takavakaaja pitää olla paksumpi kuin 325i:ssä

                                Originally posted by Matuh View Post
                                Eihän se nyt ihan noin mene.
                                meneehän. euro3-> tarvitaan VTT lappu.
                                euro3 on otettu käyttöön 1/97 mutta eikai se sitä tarkoita että kaikki sen jälkeen rekisteröidyt olisi sitä automaattisesti.
                                Last edited by Tonton; 30-09-2015, 13:49.
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎