Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    Originally posted by jani View Post
    Kertookapas viisammat mitenkä Normi E46sen kohdalla, voiko vertailussa käyttää Alpina B3s?
    BMW:N vai alpinan "normi" e46?
    varovainen arvaus että alpina on edelleen eri merkki
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • Skunkki^
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 688
      • Espoo

      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
      Muuttaahan se tilannetta ainakin e30-sarjan osalta jos ja kun H35-24 on tehokkain vertailukohde.


      1300kg/210kW=6.19 ja koska tuosta voidaan mennä sen 30% alas, muttei 5 kg/kW ali niin 1300/5 = 260kW =353,5hv
      210kW + 20% = 252kW
      Ei tuo kg/kW sääntö muuta sitä tosiasiaa, ettei tehoa saa nostaa yli sen 20%.
      (Voin toki olla väärässäkin, tulkitaan papereita miten tulkitaan. Veikkaan kuitenkin, että tuo on Trafin kanta)
      Last edited by Skunkki^; 29-09-2015, 11:28.
      KIA Optima PHEV

      Exät:
      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

      Comment

      • JIPSKI
        BTCF Member
        • Feb 2003
        • 1010
        • Vaasa

        Originally posted by Skunkki^ View Post
        210kW + 20% = 252kW
        Ei tuo kg/kW sääntö muuta sitä tosiasiaa, ettei tehoa saa nostaa yli sen 20%.
        (Voin toki olla väärässäkin, tulkitaan papereita miten tulkitaan. Veikkaan kuitenkin, että tuo on Trafin kanta)
        Pilkunviilausta mutt vapaastihengittävänä saa vaihtaa 20% tehokkaamman moottorin ja virittää sitä teho/painorajaan asti
        exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

        Comment

        • Skunkki^
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 688
          • Espoo

          Originally posted by JIPSKI View Post
          Pilkunviilausta mutt vapaastihengittävänä saa vaihtaa 20% tehokkaamman moottorin ja virittää sitä teho/painorajaan asti
          Totta! Todella hyvä bongaus

          Saakohan valmiiksi ahdettua konetta alkaan viritteleen?
          Edit. tuolahan se lukeekin, että ei.

          Mielenkiintoista, että tuo 20% lisäys on edes tuolla. Eihän tossa ole mitään järkeä? Saat laittaa autoon 20% tehokkaamman moottorin, jota sen jälkeen saat virittää (vaparina) tehopainorajoihin?
          Mutta et saa laittaa valmiiksi tehopainorajoilla olevaa moottoria autoon?
          Last edited by Skunkki^; 29-09-2015, 11:41.
          KIA Optima PHEV

          Exät:
          520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            Olennaista on mitä Hartge tai Alpina tai kuka tahansa muu on noihin EY-tyyppihyväksyntälappuihin laittanut. Jos eo. asiakirjoissa mainitaan mihin BMW:n sarjaan auto perustuu niin se tarkoittaa että vastaava BMW:n malli on muutettavissa vastaamaan eo. Hartgea tai Alpinaa.

            Koska tämä kohta on oleellinen Trafin tekstissä: "jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi
            samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa"


            Ja edelleen tyyppi: "tyypillä ajoneuvojen hyväksynnästä annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1244/2002)
            tarkoitettua ajoneuvon, osan, järjestelmän tai erillisen teknisen yksikön tyyppiä."
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
              Olennaista on mitä Hartge tai Alpina tai kuka tahansa muu on noihin EY-tyyppihyväksyntälappuihin laittanut. Jos eo. asiakirjoissa mainitaan mihin BMW:n sarjaan auto perustuu niin se tarkoittaa että vastaava BMW:n malli on muutettavissa vastaamaan eo. Hartgea tai Alpinaa.
              Voin omasta puolestani vastata että 1997 vuotinen ALPINA B10 ei omaa tyyppihyväksyntää, autot on rakennettu kansallisilla yksittäishyväksynnillä. Mitään faktaa en tiedä sen laajemmin, mutta näin omassa tapauksessa.
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by Zoui View Post
                Voin omasta puolestani vastata että 1997 vuotinen ALPINA B10 ei omaa tyyppihyväksyntää, autot on rakennettu kansallisilla yksittäishyväksynnillä. Mitään faktaa en tiedä sen laajemmin, mutta näin omassa tapauksessa.
                Olen ymmärtänyt että kaikki Harget olis myös tehty näin. Kansallinen yksittäishyväksyntä.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  Originally posted by Skunkki^ View Post
                  Totta! Todella hyvä bongaus

                  Saakohan valmiiksi ahdettua konetta alkaan viritteleen?
                  Edit. tuolahan se lukeekin, että ei.
                  Kyllä valmiiksi ahdettuakin saa viritellä. Se rinnastetaan tosin moottorinvaihtoon.

                  Comment

                  • Skunkki^
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 688
                    • Espoo

                    Originally posted by nokonzok View Post
                    Kyllä valmiiksi ahdettuakin saa viritellä. Se rinnastetaan tosin moottorinvaihtoon.
                    Jos oikein ymmärsin, niin tuon 20% sisällä toki. Mutta vapareissa saa käyttää kg/kW rajaa, mikäli vaihdettava moottori vakiona jää tohon 20% tehonlisäykseen?
                    KIA Optima PHEV

                    Exät:
                    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by Skunkki^ View Post
                      Jos oikein ymmärsin, niin tuon 20% sisällä toki. Mutta vapareissa saa käyttää kg/kW rajaa, mikäli vaihdettava moottori vakiona jää tohon 20% tehonlisäykseen?
                      eli se tilavuuden muuttamisen 10% sääntö poistettiin? ja tilalle tuli tuo kW/kg raja
                      (en ole lukenut tuota uutta ohjeistusta vielä)

                      olisko mitään jos joku noheva soittais noista malli sarjoista kärkkäiselle kun on sinne muutenkin soitellut. agua, Kytölä ???
                      Last edited by Tonton; 29-09-2015, 13:32.
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • jouni.325
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 2860

                        Katsastus konttorilla meinasivat e30 vertailu moottorina 325i :/
                        Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                        Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                        https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                        Myös projekti kertomus fasessa

                        Comment

                        • Skunkki^
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 688
                          • Espoo

                          Originally posted by Tonton View Post
                          eli se tilavuuden muuttamisen 10% sääntö poistettiin?
                          (en ole lukenut)

                          olisko mitään jos joku noheva soittais noista malli sarjoista kärkkäiselle kun on sinne muutenkin soitellut. agua, Kytölä ???
                          Tilavuushan on aina saanut nousta 25%.
                          10% tehonnoston jälkeen tarvitaan penkkilaput kg/kW rajoihin. Ja jos auto on alle 10kg/kW, voi siitä vähentää 30% aina 5kg/kW asti.

                          Esim 1000kg auto 110kW moottorilla: =9kg/kW ja tästä saat vähentää 30% =6,3kg/kW
                          Eli tonnin autoon jossa 110kW moottori, saat laittaa +20% moottorin (132kw) jonka saat virittää aina ~ 158kW moottoriksi vaparina.

                          Väärinkäsitysten välttämiseksi, tämä on siis oma näkemykseni, ei mitään faktatietoa.
                          Last edited by Skunkki^; 29-09-2015, 13:39.
                          KIA Optima PHEV

                          Exät:
                          520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                          Comment

                          • JIPSKI
                            BTCF Member
                            • Feb 2003
                            • 1010
                            • Vaasa

                            Originally posted by Tonton View Post
                            eli se tilavuuden muuttamisen 10% sääntö poistettiin? ja tilalle tuli tuo kW/kg raja
                            (en ole lukenut tuota uutta ohjeistusta vielä)

                            olisko mitään jos joku noheva soittais noista malli sarjoista kärkkäiselle kun on sinne muutenkin soitellut. agua, Kytölä ???
                            Uudessa määräyksessä puhutaan vain ajoneuvon tyypistä. Ja noissa hartgen papereissa on kaiketi hyväksytty tuo M88 moottori bmw typ 3/1 autoon?
                            exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              Originally posted by jouni.325 View Post
                              Katsastus konttorilla meinasivat e30 vertailu moottorina 325i :/
                              Ei ole varmaan vielä keritty lukemaan määräystä. Ja Trafi voi toki muuttaa omaa määräystään mutta niin kauan kun he viittaavat voimassaolevaan lainsäädäntöön (Vna 1244/2002) niin eivät he voi mutkia oikoa. Jos Hartge on tyyppihyväksyttänyt M88:n e30:ppiin ja asiasta on tarvittavat dokumentit niin niitä voi käyttää muutoskatsastuksessa todisteina.


                              Kuten JIPSKI jo totesi.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                Originally posted by Skunkki^ View Post
                                Tilavuushan on aina saanut nousta 25%.
                                10% jälkeen tarvitaan penkkilaput kg/kW rajoihin. Ja jos auto on alle 10kg/kW, voi siitä vähentää 30% aina 5kg/kW asti.
                                meinaat että ei voi laittaa 25% isompaa mottia ja lisätä siihen leiman jälkeen 10%
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎