Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    Originally posted by jmp2002 View Post
    eli ahdettuna mennään vanhoilla säännöillä..
    aina kun kone vaihtuu tai tai edellisen ahtaa niin samat säännöt kuin ennen.

    uutta on että nyt voi vaihtaa moottorin tai ahtaa myös alle 7kg/kW autoja koska raja niille on 5kg/kw
    tämän lisäksi voi autossa paikallaan olevaa vapari moottoria virittää ahtamatta tai tilavuutta kasvattamatta aina kg/kW rajaan asti

    kg/kW raja on auto kohtainen koska se on auton painon ja tyypin(mallisarjan) tehokkaimman moottorin mukaan
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      Originally posted by jmp2002 View Post
      eli ahdettuna mennään vanhoilla säännöillä..
      Kyllä mutta nyt ahtamisesta on tehty helpompaa päästöjen puolesta alle euro 3 malleissa.

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6350
        • Tampere

        Originally posted by Muurahainen View Post
        Kyllä mutta nyt ahtamisesta on tehty helpompaa päästöjen puolesta alle euro 3 malleissa.
        Ja japanintuonneissa etenkin, muutos on huomattava esim vapari mkiv supran omistajalle tai muuten singlen laittoon yms. Ja voi nämä japanintuonti seiskatkin nyt remmittää huoletta jos tarvetta on.
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • nokonzok
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2013
          • 826
          • Espoo

          Originally posted by Zoui View Post
          Ja japanintuonneissa etenkin, muutos on huomattava esim vapari mkiv supran omistajalle tai muuten singlen laittoon yms. Ja voi nämä japanintuonti seiskatkin nyt remmittää huoletta jos tarvetta on.
          Japseissa on tosiaan kiinteä raja, kaikki vanhemmat kuin 1.1.2001 käyttöönotetut menee näillä helpommilla pykälillä.

          Comment

          • nokonzok
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2013
            • 826
            • Espoo

            Originally posted by Tonton View Post
            määräyksen mukaan jo vaihdetun vapari moottorin voi virittää ahtamatta tai iskutilavuutta muuttamatta aina tehopainosuhde rajaan saakka.
            Ei voi. Vaihdettu moottori on vaihdettu moottori ahdistuksesta riippumatta ja sitä näin ollen koskee 20% raja.

            Comment

            • Skunkki^
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 688
              • Espoo

              Originally posted by nokonzok View Post
              Ei voi. Vaihdettu moottori on vaihdettu moottori ahdistuksesta riippumatta ja sitä näin ollen koskee 20% raja.
              Voi, jos vaihdettu vapari moottori on alunalkaen alle 20%. Sen jälkeen voit virittää sitä painorajan mukaan jos auto on alle 10kg/kW (-30%).
              Edit. Riippuen toki tulkinnasta...

              "jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
              saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW"

              "Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla
              polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla
              puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokkaakseli,
              muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja
              pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin
              nettotehon suhdetta aliteta"
              Last edited by Skunkki^; 02-10-2015, 13:45.
              KIA Optima PHEV

              Exät:
              520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

              Comment

              • nokonzok
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2013
                • 826
                • Espoo

                Originally posted by Skunkki^ View Post
                Voi, jos vaihdettu vapari moottori on alunalkaen alle 20%. Sen jälkeen voit virittää sitä painorajan mukaan jos auto on alle 10kg/kW (-30%).
                Edit. Riippuen toki tulkinnasta...

                "jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
                saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW"

                "Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla
                polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla
                puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokkaakseli,
                muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja
                pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin
                nettotehon suhdetta aliteta"
                Ei se valitettavasti mene noin. Määräyksessähän on kaksi kohtaa, 2.1 määrittelee moottorin vaihtoa ja millä edellytyksillä moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Kohdassa 2.2 puhutaan moottorin muuttamisesta.

                Boldattu lainaus on tuosta 2.2 kohdasta ja sillä nimenomaan tarkoitetaan alkuperäisen (vapaasti hengittävän) moottorin muuttamista. Silloin on tosiaan vain tehopainosuhde rajana. Mutta jos moottori vaihdetaan, mennään kohdan 2.1 mukaan, joka ei salli 20% suurempia tehon nostoja vertailumoottoriin verrattuna. Eli vaikka vaihdettu moottori olisi vapari, sen tehot ei saa nousta yli 20% vertailumoottoriin verrattuna.

                Comment

                • Skunkki^
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 688
                  • Espoo

                  Originally posted by nokonzok View Post
                  Ei se valitettavasti mene noin. Määräyksessähän on kaksi kohtaa, 2.1 määrittelee moottorin vaihtoa ja millä edellytyksillä moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Kohdassa 2.2 puhutaan moottorin muuttamisesta.

                  Boldattu lainaus on tuosta 2.2 kohdasta ja sillä nimenomaan tarkoitetaan alkuperäisen (vapaasti hengittävän) moottorin muuttamista. Silloin on tosiaan vain tehopainosuhde rajana. Mutta jos moottori vaihdetaan, mennään kohdan 2.1 mukaan, joka ei salli 20% suurempia tehon nostoja vertailumoottoriin verrattuna. Eli vaikka vaihdettu moottori olisi vapari, sen tehot ei saa nousta yli 20% vertailumoottoriin verrattuna.
                  Entä jos laitan mallisarjan(tyypin) tehokkaimman koneen autoon ja viritän tätä kg/kW rajan mukaan?
                  Toisekseen missään ei kohdassa 2.2 mainita alkuperäistä moottoria.
                  KIA Optima PHEV

                  Exät:
                  520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                  Comment

                  • nokonzok
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2013
                    • 826
                    • Espoo

                    Originally posted by Skunkki^ View Post
                    Entä jos laitan mallisarjan(tyypin) tehokkaimman koneen autoon ja viritän tätä kg/kW rajan mukaan?
                    Toisekseen missään ei kohdassa 2.2 mainita alkuperäistä moottoria.
                    Ei mainita ei, mutta jos se ei ole vaihdettu, se lienee alkuperäinen? Ja jos moottori vaihdetaan, ollaan automaattisesti kohdan 2.1 alla.

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by nokonzok View Post
                      Ei mainita ei, mutta jos se ei ole vaihdettu, se lienee alkuperäinen? Ja jos moottori vaihdetaan, ollaan automaattisesti kohdan 2.1 alla.
                      tuolta http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...en_muuttaminen

                      valitset kohdan kommentti kooste

                      ja etsit tekstin jossa k1 katsastajien Esko kysyy tuota asiaa.

                      siellä on vastaus että on mahdollista.

                      lyhyesti: on mahdollista vaihtaa moottori 2.1 ehdoin ja virittää se kohdan 2.2 ehdoin aina tehopainorajaan asti.
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • nokonzok
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2013
                        • 826
                        • Espoo

                        Originally posted by Tonton View Post
                        tuolta http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...en_muuttaminen

                        valitset kohdan kommentti kooste

                        ja etsit tekstin jossa k1 katsastajien Esko kysyy tuota asiaa.

                        siellä on vastaus että on mahdollista.

                        lyhyesti: on mahdollista vaihtaa moottori 2.1 ehdoin ja virittää se kohdan 2.2 ehdoin aina tehopainorajaan asti.
                        Näin tosiaan näyttää lukevan. Se on kuitenkin aivan ilmiselvässä ristiriidassa määräyksen sanamuodon kanssa. Tätähän on aika paljon kritisoitukin, että mitä järkeä on ylipäätään pitää kaksia kriteereitä. Ei kai silla pitäisi olla mitään merkitystä millä keinoin siihen tiettyyn tehoon päädytään.

                        Hyvä tietenkin jos Trafi on kuitenkin tällaisen tulkintalinjan ottanut, välillä niinkin päin, ettei aina potkita päähän.

                        Comment

                        • JIPSKI
                          BTCF Member
                          • Feb 2003
                          • 1010
                          • Vaasa

                          Olikos se nyt niin että "kuristettua" vaparimoottoria ei saanut asentaa? Tai saa mutta tehot katsotaan vakio moottorin papereista?
                          exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                          Comment

                          • nokonzok
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2013
                            • 826
                            • Espoo

                            Originally posted by JIPSKI View Post
                            Olikos se nyt niin että "kuristettua" vaparimoottoria ei saanut asentaa? Tai saa mutta tehot katsotaan vakio moottorin papereista?
                            Kuristaa saa ja tehot otetaan dynolapusta.

                            Comment

                            • JIPSKI
                              BTCF Member
                              • Feb 2003
                              • 1010
                              • Vaasa

                              Originally posted by nokonzok View Post
                              Kuristaa saa ja tehot otetaan dynolapusta.
                              Eli e30 voisi laittaa S50-S54 moottorin ja kuristaa sen 168kw? Tämän jälkeen "virittää" teho/painorajaan asti?
                              Last edited by JIPSKI; 02-10-2015, 15:17.
                              exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Originally posted by JIPSKI View Post
                                Eli e30 voisi laittaa S50-S54 moottorin ja kuristaa sen 168kw? Tämän jälkeen virittää teho/painorajaan asti?
                                Niin, tässä ollaan jännän äärellä. Kuten edellä todettu, kommenttikoosteessa mainittu lupa ja määräyksen sanamuoto on ristiriidassa keskenään ja se johtaa tämän tyyppisiin mielenkiintoisiin kuvioihin. Jatkokysymyksenä voi kysyä pitääkö auto ensin muutoskatsastaa vaihtokoneelle ja sitten uudestaan virittämiselle?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎