Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by nokonzok View Post
    Ei se valitettavasti mene noin. Määräyksessähän on kaksi kohtaa, 2.1 määrittelee moottorin vaihtoa ja millä edellytyksillä moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Kohdassa 2.2 puhutaan moottorin muuttamisesta.

    Boldattu lainaus on tuosta 2.2 kohdasta ja sillä nimenomaan tarkoitetaan alkuperäisen (vapaasti hengittävän) moottorin muuttamista. Silloin on tosiaan vain tehopainosuhde rajana. Mutta jos moottori vaihdetaan, mennään kohdan 2.1 mukaan, joka ei salli 20% suurempia tehon nostoja vertailumoottoriin verrattuna. Eli vaikka vaihdettu moottori olisi vapari, sen tehot ei saa nousta yli 20% vertailumoottoriin verrattuna.
    Entä jos laitan mallisarjan(tyypin) tehokkaimman koneen autoon ja viritän tätä kg/kW rajan mukaan?
    Toisekseen missään ei kohdassa 2.2 mainita alkuperäistä moottoria.

    Leave a comment:


  • nokonzok
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Voi, jos vaihdettu vapari moottori on alunalkaen alle 20%. Sen jälkeen voit virittää sitä painorajan mukaan jos auto on alle 10kg/kW (-30%).
    Edit. Riippuen toki tulkinnasta...

    "jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
    saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW"

    "Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla
    polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla
    puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokkaakseli,
    muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja
    pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin
    nettotehon suhdetta aliteta"
    Ei se valitettavasti mene noin. Määräyksessähän on kaksi kohtaa, 2.1 määrittelee moottorin vaihtoa ja millä edellytyksillä moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Kohdassa 2.2 puhutaan moottorin muuttamisesta.

    Boldattu lainaus on tuosta 2.2 kohdasta ja sillä nimenomaan tarkoitetaan alkuperäisen (vapaasti hengittävän) moottorin muuttamista. Silloin on tosiaan vain tehopainosuhde rajana. Mutta jos moottori vaihdetaan, mennään kohdan 2.1 mukaan, joka ei salli 20% suurempia tehon nostoja vertailumoottoriin verrattuna. Eli vaikka vaihdettu moottori olisi vapari, sen tehot ei saa nousta yli 20% vertailumoottoriin verrattuna.

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by nokonzok View Post
    Ei voi. Vaihdettu moottori on vaihdettu moottori ahdistuksesta riippumatta ja sitä näin ollen koskee 20% raja.
    Voi, jos vaihdettu vapari moottori on alunalkaen alle 20%. Sen jälkeen voit virittää sitä painorajan mukaan jos auto on alle 10kg/kW (-30%).
    Edit. Riippuen toki tulkinnasta...

    "jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
    saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW"

    "Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla
    polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla
    puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokkaakseli,
    muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja
    pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin
    nettotehon suhdetta aliteta"
    Last edited by Skunkki^; 02-10-2015, 12:45.

    Leave a comment:


  • nokonzok
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    määräyksen mukaan jo vaihdetun vapari moottorin voi virittää ahtamatta tai iskutilavuutta muuttamatta aina tehopainosuhde rajaan saakka.
    Ei voi. Vaihdettu moottori on vaihdettu moottori ahdistuksesta riippumatta ja sitä näin ollen koskee 20% raja.

    Leave a comment:


  • nokonzok
    replied
    Originally posted by Zoui View Post
    Ja japanintuonneissa etenkin, muutos on huomattava esim vapari mkiv supran omistajalle tai muuten singlen laittoon yms. Ja voi nämä japanintuonti seiskatkin nyt remmittää huoletta jos tarvetta on.
    Japseissa on tosiaan kiinteä raja, kaikki vanhemmat kuin 1.1.2001 käyttöönotetut menee näillä helpommilla pykälillä.

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Kyllä mutta nyt ahtamisesta on tehty helpompaa päästöjen puolesta alle euro 3 malleissa.
    Ja japanintuonneissa etenkin, muutos on huomattava esim vapari mkiv supran omistajalle tai muuten singlen laittoon yms. Ja voi nämä japanintuonti seiskatkin nyt remmittää huoletta jos tarvetta on.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    eli ahdettuna mennään vanhoilla säännöillä..
    Kyllä mutta nyt ahtamisesta on tehty helpompaa päästöjen puolesta alle euro 3 malleissa.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    eli ahdettuna mennään vanhoilla säännöillä..
    aina kun kone vaihtuu tai tai edellisen ahtaa niin samat säännöt kuin ennen.

    uutta on että nyt voi vaihtaa moottorin tai ahtaa myös alle 7kg/kW autoja koska raja niille on 5kg/kw
    tämän lisäksi voi autossa paikallaan olevaa vapari moottoria virittää ahtamatta tai tilavuutta kasvattamatta aina kg/kW rajaan asti

    kg/kW raja on auto kohtainen koska se on auton painon ja tyypin(mallisarjan) tehokkaimman moottorin mukaan

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    eli ahdettuna mennään vanhoilla säännöillä..

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by nokonzok View Post
    Alkuperäistä vaparimoottoria saa virittää tehopainosuhteen rajaan saakka. Vaihdettu tai alunperin ahdettu moottori käsitellään tuon 20% puitteissa, mutta siinäkin takarajana on tuo tehopainosuhde.
    määräyksen mukaan jo vaihdetun vapari moottorin voi virittää ahtamatta tai iskutilavuutta muuttamatta aina tehopainosuhde rajaan saakka.

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by Tomba87 View Post
    Täytyykö muutoskatsastuksen yhteydessä suorittaa päästömittaus katsastuskonttorilla? Vai voiko päästöt mitata jossain nyrkkipajalla ja todistus mukaan?
    Riittää kunhan on virallinen mittaus. Tosin saattaahan ne sielä konttorilla "pistokokeen" pitää.

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Täytyykö muutoskatsastuksen yhteydessä suorittaa päästömittaus katsastuskonttorilla? Vai voiko päästöt mitata jossain nyrkkipajalla ja todistus mukaan?

    Leave a comment:


  • Arde92
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    Miten se tehonrajoitus nyt oikeen menee... verrataanko edelleen mallisarjan tehokkain ja siihen 20% päälle, vai saako vertauksessa käyttää 7kg/kw rajaa? (vai onko se nyt 5kg/kw?)
    7kg/kw raja on jos vakiona on yli 10kg/kw. Jos taas alle tuon 10kg/kw niin raja on 5kg/kw

    Leave a comment:


  • nokonzok
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    Miten se tehonrajoitus nyt oikeen menee... verrataanko edelleen mallisarjan tehokkain ja siihen 20% päälle, vai saako vertauksessa käyttää 7kg/kw rajaa? (vai onko se nyt 5kg/kw?)
    Alkuperäistä vaparimoottoria saa virittää tehopainosuhteen rajaan saakka. Vaihdettu tai alunperin ahdettu moottori käsitellään tuon 20% puitteissa, mutta siinäkin takarajana on tuo tehopainosuhde.

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Miten se tehonrajoitus nyt oikeen menee... verrataanko edelleen mallisarjan tehokkain ja siihen 20% päälle, vai saako vertauksessa käyttää 7kg/kw rajaa? (vai onko se nyt 5kg/kw?)

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎