Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supra^
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Saako nyt ahtaa vähäpäästöisen e34 m5:sen? Tai e39 530i:hin remmiahdin? Osat kiinni ja leimalle, kovaa ajoa?
    ensimmäiselle kyllä. toisen päästöluokka taitaa olla Euro3. Tehonmittauksen kautta tietenkin.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Saako nyt ahtaa vähäpäästöisen e34 m5:sen? Tai e39 530i:hin remmiahdin? Osat kiinni ja leimalle, kovaa ajoa?

    Leave a comment:


  • 928 GTS
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    ja lähes kaiken mitä porsche clubi ehdottaa: lähinnä siviiliauton muuttamista kilpa-autoksi ja sen katsastamista tieliikenteeseen kelpaavaksi kilpa-autoksi erityis vapauksin, niin trafi lyttää kaiken tai suosittelee hakemaan poikkeuslupaa
    Noita on tullut naureskeltua. Lausunnossa olisi ehkä pitänyt lähestyä asiaa vähän eri kantilta jotta ei olisi aina tullut samaa vastausta. Paperin tavoitteena oli kyllä saada Cup-auton tyylisesti rakennetuille autoille joita käytännössä käytetään yleisillä teillä vain kilpailuiden siirtymillä erivapauksia kun rakentelussa käytetään oikeita tehtaan kilpailuosia. Niiden voidaan olettaa olevan vähintäänkin riittävän hyvin tehtyjä vaikka eivät ole kadulle tyyppihyväksyttyjä. Kaveri joka tuon kerhon lausunnon on kirjoittanut on kyllä rakentanut poikkeusluvalla sellaisen 911 turbotuksen ettei olisi millään uskonut lupaa sille irtoavan. Eli kyllä sitkeydellä voi saada kaikenlaista kivaa kilpiin vaikka yhdessä vaiheessa näytti siltä ettei lupia tipu mihinkään ja anomuksia ei edes käsitellä.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Kyllähän tästä syntyy vielä sellainen soppa jota ei paraskaan kokki osaa keittää ilman että se palaa väkisinkin pohjaan...

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by afafaf View Post
    alustan muutokset jarrut jne..tekniikan vaihto esim..e30 316 --325 vastaavaksi..nämä lanketit löyty ainaki ennen trafin sivuilta,enää en niitä löytäny..
    Aivan. Olisiko niin että on uudet tulossa tai sitten niitä ei enää tarvita.


    Ainakin Trafin ohjeissa katsureille mainitaan että auton valmistajan kirjallisuus ja dokumentit riittää.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by afafaf View Post
    alustan muutokset jarrut jne..tekniikan vaihto esim..e30 316 --325 vastaavaksi..nämä lanketit löyty ainaki ennen trafin sivuilta,enää en niitä löytäny..
    ai ne erehdyin papereista.
    luulin että tarkoitit sitä vaihdettujen osien osaluetteloa

    Leave a comment:


  • afafaf
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Siis mitä vaihdettuja osia kirjata mihin? Tuossa tehonmittaustodistuksessahan on kohta johon moottoriin vaihdetut komponentit kirjataan tehonmittaajan toimesta.
    alustan muutokset jarrut jne..tekniikan vaihto esim..e30 316 --325 vastaavaksi..nämä lanketit löyty ainaki ennen trafin sivuilta,enää en niitä löytäny..

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by afafaf View Post
    Onko sitä lankettia missään enää,mihin saa vaihdetut osat kirjata,en onnistunu trafin sivuilta löytämään..
    toivottavasti ei. se on kyllä muutoskatsastuksen multihuipentuma koko paperi. sen kun joku näyttää niin konttori vaihtoon.

    alustan osat pitää merkitä osa numeroin vaikka niiä ei olisi edes vaihtanut

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by afafaf View Post
    Onko sitä lankettia missään enää,mihin saa vaihdetut osat kirjata,en onnistunu trafin sivuilta löytämään..
    Siis mitä vaihdettuja osia kirjata mihin? Tuossa tehonmittaustodistuksessahan on kohta johon moottoriin vaihdetut komponentit kirjataan tehonmittaajan toimesta.

    Leave a comment:


  • afafaf
    replied
    Onko sitä lankettia missään enää,mihin saa vaihdetut osat kirjata,en onnistunu trafin sivuilta löytämään..

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    sen puoleen valmistajan ahdettua moottoria ja vapari moottoria voi muuttaa esim. kuristamalla imupuolelta tai muuttamalla iskutilavuutta. tästä annettava mittaus todistus

    eli pudotus sallittu ja todistus oltava uskottava.

    "jälkeenpäin ahtamisen katsotaan aina lisäävän lisää tehoa". niin no turha täällä kenenkään on selittää että se muka pudottaisi alkuperäisestä tai kitistä paskasta järjestelmästä.

    tossakin kun on possun reikä. kuristaa se vapari s50 200hv leimata ja ahtaa se jälkeen jolloin teho nousee vaikka 280hv

    Leave a comment:


  • Roisto
    replied
    Miten olis semmone topikki missä olis linkit kaikkeen muutoskatsastukseen vaadittaviin papereihin ja ohjeet mitä saa ja mitä ei saa tehdä laillisuuden nimissä, ahtamiseen ja koneenvaihtoon liittyen ilman mitään muuta turhaa bullshittiä? Vai joko semmonen on jo jossain?

    Edit: tonton sitä oli jo tuolla ehdottanut, ottas vaan silmän käteen..
    Last edited by Roisto; 01-10-2015, 18:14.

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Eikös se nyt ole melko selvää että moottorin tehon muuttaminen normaalista tehosta alemmaksi virittämiseen tarkoitetulla turboahtimella on kovin hankalaa? Eikai sitä voi mihinkään määräykseen kirjoitella että heitäppä poika holsetti siihen sierraan niin saat tehot alas. Ja lisäksi vielä tuo Agun ylempi teksti ei ollut kopioitu suoraan määräyksestä koska siinä ei mitään tuollaista lue.

    Leave a comment:


  • Agua
    replied
    Kohdan 2.1 moottorin vaihtamiseen liittyviä kohtia on yksinkertaistettu rakennemuutospäätökseen
    verrattuna. Moottorin painon muutoksen rajoista on luovuttu, koska jo kohdan 1.4 yleisissä
    periaatteissa määrätään, että akselimassoja ei saa ylittää eikä muutos saa oleellisesti heikentää
    ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Trafi katsoo, että nämä vaatimukset varmistavat riittävästi turvallisuuden
    ilman ennen määräyksen voimaantuloa voimassa olleita moottorin massamuutosten
    prosenttirajoja. Jos moottorin tehoon tehtäisiin alkuperäiseen tehoon ilmeisesti vaikuttavia muutoksia,
    niin asiasta vaaditaan kohdassa 1.3 määritelty tehonmittaustodistus. Tarkoituksena on,
    että muutoskatsastuksessa esitettäisiin dokumentti, joka olisi täsmällisempi kuin kumottavassa
    rakennemuutospäätöksessä vaadittava "luotettava selvitys". Selvitysten laadussa on huomattu
    paljon vaihtelua. Tavoitteena on varmistaa, ettei tehorajoja ylitettäisi ja että rekisteriin merkittä-
    vät tehoarvot olisivat aikaisempaa luotettavampia. Kumottavan rakennemuutospäätöksen sanamuoto
    "tehoa lisääviä muutoksia" on muutettu muotoon "tehoon vaikuttavia muutoksia", jolloin
    myös tehon pienentäminen on sallittua.

    Kopioitu suoraan määräyksestä.


    Tämä taas kopiotu katsastajan ohjeistuksesta

    2.2. Moottorin muuttaminen
    Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään polttoaineena
    maakaasua katsastaja tarkastaa asennuksen
    vaatimustenmukaisuuden. Huomiota on kiinnitettävä erityisesti
    kaasulinjojen ja säiliöiden turvalliseen kiinnitykseen ja sijoitukseen.
    Etanolimuutoksen yhteydessä vaadituksi lämmityslaitteeksi katsotaan
    riittävän normaalit ajoneuvokäyttöön tarkoitetut moottorilämmittimet
    (sähköllä toimivat jäähdytysnesteen tai öljyn lämmittimet ja esim.
    Webasto/Eberspächer).
    Ajoneuvon moottorin muutoksissa tulee katsastajan mahdollisuuksien
    mukaan varmistua siitä, että muutos vastaa siitä esitettyjä
    dokumentteja. Moottorin varustamisen ahtimella tai ahdetun
    moottorin varustamisen välijäähdyttimellä katsotaan aina lisäävän
    merkittävästi alkuperäistä tehoa.
    Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
    kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
    tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
    sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
    kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).


    Lievässä risti riidassa tuon tehon pudottamisen kanssa nämä ovat keskenään...

    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    2.3. Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
    Muutettaessa Euroopan markkina-alueen ulkopuolelle tarkoitettu ajoneuvo, joka on hyväksytty muiden kuin Euro–normien mukaisesti, voidaan katsastuksessa soveltaa päästöjen osalta Euro-vaatimuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että päästövaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa moottorin muutoksissa ennen 1.1.2001 käyttöönotettujen ajoneuvojen osalta käytönaikaisen mittauksen raja-arvojen täyttymisellä.
    Ikävästi kirjotettu, äkkiseltään voisi tulkita, että tuo koskee vain USA/japsi autoja. Mutta jos vähän käyttää mielikuvitusta, niin voisi kuvitella sen tarkoittavan kaikkia. Prkl kun eivät viitti suoraan kertoa

    Mietinkin päissäni, että tuleeko tuohon EURO2/3 tulkintaan helpotus ja mentäisiin käyttöönottopäivän mukaan eikä tarvitsis ihmetellä onko auto oikeasti EURO2 vai 3.

    Muita mielipiteitä?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎