Originally posted by Bmw Master
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta
Collapse
X
-
-
-
Saako nyt ahtaa vähäpäästöisen e34 m5:sen? Tai e39 530i:hin remmiahdin? Osat kiinni ja leimalle, kovaa ajoa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tonton View Postja lähes kaiken mitä porsche clubi ehdottaa: lähinnä siviiliauton muuttamista kilpa-autoksi ja sen katsastamista tieliikenteeseen kelpaavaksi kilpa-autoksi erityis vapauksin, niin trafi lyttää kaiken tai suosittelee hakemaan poikkeuslupaaLausunnossa olisi ehkä pitänyt lähestyä asiaa vähän eri kantilta jotta ei olisi aina tullut samaa vastausta. Paperin tavoitteena oli kyllä saada Cup-auton tyylisesti rakennetuille autoille joita käytännössä käytetään yleisillä teillä vain kilpailuiden siirtymillä erivapauksia kun rakentelussa käytetään oikeita tehtaan kilpailuosia. Niiden voidaan olettaa olevan vähintäänkin riittävän hyvin tehtyjä vaikka eivät ole kadulle tyyppihyväksyttyjä. Kaveri joka tuon kerhon lausunnon on kirjoittanut on kyllä rakentanut poikkeusluvalla sellaisen 911 turbotuksen ettei olisi millään uskonut lupaa sille irtoavan. Eli kyllä sitkeydellä voi saada kaikenlaista kivaa kilpiin vaikka yhdessä vaiheessa näytti siltä ettei lupia tipu mihinkään ja anomuksia ei edes käsitellä.
Leave a comment:
-
-
Kyllähän tästä syntyy vielä sellainen soppa jota ei paraskaan kokki osaa keittää ilman että se palaa väkisinkin pohjaan...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by afafaf View Postalustan muutokset jarrut jne..tekniikan vaihto esim..e30 316 --325 vastaavaksi..nämä lanketit löyty ainaki ennen trafin sivuilta,enää en niitä löytäny..
Ainakin Trafin ohjeissa katsureille mainitaan että auton valmistajan kirjallisuus ja dokumentit riittää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by afafaf View Postalustan muutokset jarrut jne..tekniikan vaihto esim..e30 316 --325 vastaavaksi..nämä lanketit löyty ainaki ennen trafin sivuilta,enää en niitä löytäny..
luulin että tarkoitit sitä vaihdettujen osien osaluetteloa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostSiis mitä vaihdettuja osia kirjata mihin? Tuossa tehonmittaustodistuksessahan on kohta johon moottoriin vaihdetut komponentit kirjataan tehonmittaajan toimesta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by afafaf View PostOnko sitä lankettia missään enää,mihin saa vaihdetut osat kirjata,en onnistunu trafin sivuilta löytämään..
alustan osat pitää merkitä osa numeroin vaikka niiä ei olisi edes vaihtanut
Leave a comment:
-
-
Originally posted by afafaf View PostOnko sitä lankettia missään enää,mihin saa vaihdetut osat kirjata,en onnistunu trafin sivuilta löytämään..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostTuossa sitten nuo moottorinvaihdossa tarvittavat Trafin asiakirjat:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14436...ustodistus.pdf
Leave a comment:
-
-
sen puoleen valmistajan ahdettua moottoria ja vapari moottoria voi muuttaa esim. kuristamalla imupuolelta tai muuttamalla iskutilavuutta. tästä annettava mittaus todistus
eli pudotus sallittu ja todistus oltava uskottava.
"jälkeenpäin ahtamisen katsotaan aina lisäävän lisää tehoa". niin no turha täällä kenenkään on selittää että se muka pudottaisi alkuperäisestä tai kitistä paskasta järjestelmästä.
tossakin kun on possun reikä. kuristaa se vapari s50 200hv leimata ja ahtaa se jälkeen jolloin teho nousee vaikka 280hv
Leave a comment:
-
-
Miten olis semmone topikki missä olis linkit kaikkeen muutoskatsastukseen vaadittaviin papereihin ja ohjeet mitä saa ja mitä ei saa tehdä laillisuuden nimissä, ahtamiseen ja koneenvaihtoon liittyen ilman mitään muuta turhaa bullshittiä? Vai joko semmonen on jo jossain?
Edit: tonton sitä oli jo tuolla ehdottanut, ottas vaan silmän käteen..Last edited by Roisto; 01-10-2015, 18:14.
Leave a comment:
-
-
Eikös se nyt ole melko selvää että moottorin tehon muuttaminen normaalista tehosta alemmaksi virittämiseen tarkoitetulla turboahtimella on kovin hankalaa? Eikai sitä voi mihinkään määräykseen kirjoitella että heitäppä poika holsetti siihen sierraan niin saat tehot alas. Ja lisäksi vielä tuo Agun ylempi teksti ei ollut kopioitu suoraan määräyksestä koska siinä ei mitään tuollaista lue.
Leave a comment:
-
-
Kohdan 2.1 moottorin vaihtamiseen liittyviä kohtia on yksinkertaistettu rakennemuutospäätökseen
verrattuna. Moottorin painon muutoksen rajoista on luovuttu, koska jo kohdan 1.4 yleisissä
periaatteissa määrätään, että akselimassoja ei saa ylittää eikä muutos saa oleellisesti heikentää
ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Trafi katsoo, että nämä vaatimukset varmistavat riittävästi turvallisuuden
ilman ennen määräyksen voimaantuloa voimassa olleita moottorin massamuutosten
prosenttirajoja. Jos moottorin tehoon tehtäisiin alkuperäiseen tehoon ilmeisesti vaikuttavia muutoksia,
niin asiasta vaaditaan kohdassa 1.3 määritelty tehonmittaustodistus. Tarkoituksena on,
että muutoskatsastuksessa esitettäisiin dokumentti, joka olisi täsmällisempi kuin kumottavassa
rakennemuutospäätöksessä vaadittava "luotettava selvitys". Selvitysten laadussa on huomattu
paljon vaihtelua. Tavoitteena on varmistaa, ettei tehorajoja ylitettäisi ja että rekisteriin merkittä-
vät tehoarvot olisivat aikaisempaa luotettavampia. Kumottavan rakennemuutospäätöksen sanamuoto
"tehoa lisääviä muutoksia" on muutettu muotoon "tehoon vaikuttavia muutoksia", jolloin
myös tehon pienentäminen on sallittua.
Kopioitu suoraan määräyksestä.
Tämä taas kopiotu katsastajan ohjeistuksesta
2.2. Moottorin muuttaminen
Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään polttoaineena
maakaasua katsastaja tarkastaa asennuksen
vaatimustenmukaisuuden. Huomiota on kiinnitettävä erityisesti
kaasulinjojen ja säiliöiden turvalliseen kiinnitykseen ja sijoitukseen.
Etanolimuutoksen yhteydessä vaadituksi lämmityslaitteeksi katsotaan
riittävän normaalit ajoneuvokäyttöön tarkoitetut moottorilämmittimet
(sähköllä toimivat jäähdytysnesteen tai öljyn lämmittimet ja esim.
Webasto/Eberspächer).
Ajoneuvon moottorin muutoksissa tulee katsastajan mahdollisuuksien
mukaan varmistua siitä, että muutos vastaa siitä esitettyjä
dokumentteja. Moottorin varustamisen ahtimella tai ahdetun
moottorin varustamisen välijäähdyttimellä katsotaan aina lisäävän
merkittävästi alkuperäistä tehoa.
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).
Lievässä risti riidassa tuon tehon pudottamisen kanssa nämä ovat keskenään...
Leave a comment:
-
-
2.3. Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
Muutettaessa Euroopan markkina-alueen ulkopuolelle tarkoitettu ajoneuvo, joka on hyväksytty muiden kuin Euro–normien mukaisesti, voidaan katsastuksessa soveltaa päästöjen osalta Euro-vaatimuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että päästövaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa moottorin muutoksissa ennen 1.1.2001 käyttöönotettujen ajoneuvojen osalta käytönaikaisen mittauksen raja-arvojen täyttymisellä.
Mietinkin päissäni, että tuleeko tuohon EURO2/3 tulkintaan helpotus ja mentäisiin käyttöönottopäivän mukaan eikä tarvitsis ihmetellä onko auto oikeasti EURO2 vai 3.
Muita mielipiteitä?
Leave a comment:
-
Leave a comment: