Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • walde
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 947
    • Melkein Espoo

    Menee vähän hankalaksi tuo lambdahomma. Siinä missä ZrO2 tunnisin on korkeaimpedanssinen jännitelähde, joka vetää tunnettua biasointijännitettä ylös ja alas Nernstin yhtälön mukaisesti, on näissä käytetty TiO2 tunnistin "muuttuva vastus", jonka resistanssi vaihtelee seoksesta riippuen. Kytkennässä DME syöttää 5V piiriin, jossa ohjainlaitteen sisäinen tunnettu mittavastus on kytketty lambdatunnistimen kanssa sarjaan. Lambdasignaali on siis lambdaelementin yli mitattu jännitehäviö.
    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

    Comment

    • walther91
      BTCF Member
      • Sep 2013
      • 110
      • Lahti

      Vastaus löytyi...
      Last edited by walther91; 28-02-2017, 19:04.

      Comment

      • Sha
        BTCF Member
        • Apr 2013
        • 39
        • Etelä-Pohjanmaa

        Originally posted by Sha View Post
        Kiitos neuvoista!
        Loppujen lopuksi päädyin tilaamaan uuden FTDI piirin sisältävän kaapelin. Tuo KKL kaapeli näkyy laitehallinnassa COM porttina juuri tuon CH340 piirin takia, joka on ilmeisesti jonkinlainen kopio FTDI piiristä? Flash Tool taas ei sitä osaa käyttää vaan sille pitää olla FTDI piirillinen kaapeli.
        Kokeilin nyt myös vikakoodin lukua BMW Scanner kaapelilla mutta antaa erroria IKE moduulista, joten liekö kaapeli risa?
        Tuli myös ponnistettua Autocom CDP+ kaapeli, joka ei sekään sovellu Flashin lukemiseen eikä myöskään BMW Scanner käyttöön (Error: Hardware is not ready).
        Päivitellään sitten lisää kun kaapeli rantautuu.

        Tämä nyt vaan on tälläistä mutuilua
        Noniin tasan kuukausi siihen meni, että sai oikean kaapelin käsiin. Tosiaan ensiksi kiinanpoijjat lähettivät toisen CH340 piirillisen vaikka piti nimenomaan olla FTDI.. Tilasin sitten uuden ja tämä sattui olemaan FTDI piirillä. Heti täytyi kokeilla ja hienosti pelaa.
        Aidon kaapelin erottaa joko avaamalla tai sitten laitehallinnasta katsomalla. Jos kaapelin ajurit on jo asennettu niin silloin molemmat piuhat näkyvät COM porteissa mutta kopion perässä lukee CH340.
        Eli jos joku nyt on ostamassa kaapelia nimenomaan tähän tarkoitukseen niin ottakaa se hieman kalliimpi vaihtoehto aidolla FTDI piirillä.. Säästytte vääntämiseltä ja turhalta odottelulta.
        -06 E91 330d
        -89 E30 316i M50tic

        Vanhat: E36 328, E46 328, E46 cab, E39

        Comment

        • MuuZik
          Bimmer Rookie
          • Sep 2014
          • 55
          • Somero

          huhhuh..

          Ite oon nyt yrittäny tapella ton puuttuvan "FTD2XX.DLL" tiedoston kanssa.. Voiko olla että johtuu ainoastaan tosta usb-obd johdosta. joka osottautui ch340 malliksi. eli vääräksi..?

          Osaako joku sanoa mitä tehdä? uusi johto siis tilattu. odotanko vaan ja sillä toimii kun asentaa ajurit? ja lloppuu herjaaminen?

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            Originally posted by MuuZik View Post
            Ite oon nyt yrittäny tapella ton puuttuvan "FTD2XX.DLL" tiedoston kanssa.. Voiko olla että johtuu ainoastaan tosta usb-obd johdosta. joka osottautui ch340 malliksi. eli vääräksi..?

            Osaako joku sanoa mitä tehdä? uusi johto siis tilattu. odotanko vaan ja sillä toimii kun asentaa ajurit? ja lloppuu herjaaminen?
            Ei se chipsterin softa toimi kun ftdi:n piirillä. Turha yrittää muilla. Lataa ajurit tuolta:



            Ja kokeile uuden johdon kanssa.
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • Tomba87
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 4029
              • Imatra

              Utilizing the latest Bosch wideband O2 sensor -5 wire heated LSU4.9 our gauge now has the widest range 10.0:1 to 20.0:1 AFR readings on the planet. Wideband Air Fuel Ratio Gauge. AFR digital Gauge. Bosch 4.9 5 wire heated O2 sensor.


              "0-5 volt output signal for data logging
              &
              0-1 volt output signal for ECU"

              Oliko nyt niin ettei tuota 0-1v signaalia pysty syöttämään siemensille? Mietin vaan että pitäisi 3 lambdaa laittaa downpipeen jos vakioita joutuu käyttämään ja laajakaistan laittaa lisäksi.
              Luukku auki ja risut kyytiin

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11071
                • Oulu

                Ei toimi joo tuo 0-1v anto. Jossain oli linkki kytkikseen, jolla sen sais muutettua 0-5v annoksi. Muttei se linkki enään pelannut...

                Mut 2 lamdaa riittää. Laajakaista ja yksi orggis kapeakaista. Sieltä kontrolli biteistä saat muutettua pelaamaan yhdellä lamdalla. Sitten kun on saanut säädettyä, niin sitä laajalaistaa nyt välttämättä ees tarvi.
                Last edited by Pazi88; 26-03-2017, 12:38.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Saa sen MS41:n open looppiinkin eli ei välttämättä tarvitse lambdoja moottorinohjaukseen.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11071
                    • Oulu

                    Tuohon kaapelihommaan semmonen BTW että tämä ainakin pelaa 100%: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-KKL-US...0AAOSwf-VWUijC

                    Myös nuo mukanatulevat softat pelaa myös.

                    Ja jotka on ms42 flashayksestä kiinnostuneet, niin väsäsin nyt aika hyvän määritystiedoston, jossa on tuki AD, C6 ja CA softaversioille. Sekä full readille että partial dumpille: https://drive.google.com/file/d/0B2E...ew?usp=sharing

                    ms42/ms43 flashäilyissä olen siirtynyt tähän chipsterin työkaluun, kun meni hermo sen garage flasherin kanssa: http://chipster.no/index.php?route=p...&product_id=50
                    Sai aina jännittää millon se kaatu kesken kirjoituksen ja aina sai monta kertaa yrittää yhteyttä päälle kun antaa jotain ihme echo erroria. Tuo chipsterin softa taas pelaa kuin junan vessa. Eikä tarvi käyttää boksia auki ja full että partial luvut/kirjoitukset onnistuu. Vaikka auton sisältä OBD portin kautta. Toimii myös ms41:lle, mutta ms41.0, ms41.1 ja ms41.2 versioiden välillä ei voi vaihtaa tuolla. Se onnistuu vain ms41 flashtoolilla.
                    Last edited by Pazi88; 29-03-2017, 10:24.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • mr.b
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 169
                      • pietarsaari

                      Tätä thrediä hieman lueskellen tuli sellainen asia mieleen että olisiko iso homma sovittaa siemensi vaikka vanhempaan kalustoon, esimerkiksi M20? Saako toimimaan ilman nokka anturia esimerkiksi? Olisi tallissa Hartge H26 kone josta luultavasti oikea boxi ajan myötä hävinnyt ja "halpa" ohjelmoitava olisi ihan mukavaa.. :think
                      BMW 320iA Touring -95
                      Porsche 944 -86
                      Buell xb9r -03
                      Marin san rafael ~89
                      Jalat -70

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11071
                        • Oulu

                        Originally posted by mr.b View Post
                        Tätä thrediä hieman lueskellen tuli sellainen asia mieleen että olisiko iso homma sovittaa siemensi vaikka vanhempaan kalustoon, esimerkiksi M20? Saako toimimaan ilman nokka anturia esimerkiksi? Olisi tallissa Hartge H26 kone josta luultavasti oikea boxi ajan myötä hävinnyt ja "halpa" ohjelmoitava olisi ihan mukavaa.. :think
                        Periaatteessa mikseipä. Uudemmissa m20:eissä taitaa olla triggeri koneen etupäässä? Suurin ongelma lienee triggeröinti. m20 koneeseen saanee m52 triggeripyörän, ja anturi passaannee telineeseen, mutta miten lie anturin paikka. Onko samassa kulmassa verrattuna m52 koneeseen.

                        Nokan triggeröinti on varmasti tehtävissä, mutta pitäs se käydä ilmankin.

                        Vanos puuttuu luonnollisesti, mutta sen saa pois päältä romraidrilla kyllä.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • escortmk2
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 359
                          • halikko

                          Minkähänlainen homma ois saada toimimaan turbo käytössä? ensin isompaa massamittaria ja sen jälkeen skaalata(miten se tapahtuu tai millä periaatteella) ja sen jälkeen kun ois taas seokset kohdallaan, niin isommat suuttimet, että riittää bensa ahtopaineellakin? Sit kun on ton massamittarin vaihtanut/ei näytä enää todellista tai paljon enemmän, mitä vakio, niin joutuu myös kaikkia karttoja muokkaamaan missä on load akseli?

                          Jonkun verran kans lueskellu tuolla ff foorumilla, mutta kun ei ole tällaista säätänyt, niin ei kaikki tahdo oikeen mennä perille. Kokemusta kyllä on megasta ja tatechista.
                          BMW 740IA 1993
                          BMW 530D E61

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11071
                            • Oulu

                            Originally posted by escortmk2 View Post
                            Minkähänlainen homma ois saada toimimaan turbo käytössä? ensin isompaa massamittaria ja sen jälkeen skaalata(miten se tapahtuu tai millä periaatteella) ja sen jälkeen kun ois taas seokset kohdallaan, niin isommat suuttimet, että riittää bensa ahtopaineellakin? Sit kun on ton massamittarin vaihtanut/ei näytä enää todellista tai paljon enemmän, mitä vakio, niin joutuu myös kaikkia karttoja muokkaamaan missä on load akseli?

                            Jonkun verran kans lueskellu tuolla ff foorumilla, mutta kun ei ole tällaista säätänyt, niin ei kaikki tahdo oikeen mennä perille. Kokemusta kyllä on megasta ja tatechista.
                            Joo isompaa maffia ja sille oikeenlaista karttaa sisään. Sit muutetaan bensa ja sytkäkarttojen kuorma-akselit riittämään turbokäyttöön. Kartat toki skaalataan toimimaan uusien akselien kanssa. Ja bensakartat vielä skaalataan käytettäville suuttimille sopivaksi. Sit ruvetaan ajossa säätämään. Näin niinkuin yksinkertaistettuna.

                            Sit toki ms41.0:ssa tulee äkkiä maf rajat vastaan, mut vaihtamalla ms41.2 sen voi tuplata.

                            Tästä on mulla video tulossa juutuubiin kuinka tehdä. Mutta hidasta tehdä noita, niin menee vielä hetki että on valmis.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • escortmk2
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 359
                              • halikko

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Joo isompaa maffia ja sille oikeenlaista karttaa sisään. Sit muutetaan bensa ja sytkäkarttojen kuorma-akselit riittämään turbokäyttöön. Kartat toki skaalataan toimimaan uusien akselien kanssa. Ja bensakartat vielä skaalataan käytettäville suuttimille sopivaksi. Sit ruvetaan ajossa säätämään. Näin niinkuin yksinkertaistettuna.

                              Sit toki ms41.0:ssa tulee äkkiä maf rajat vastaan, mut vaihtamalla ms41.2 sen voi tuplata.

                              Tästä on mulla video tulossa juutuubiin kuinka tehdä. Mutta hidasta tehdä noita, niin menee vielä hetki että on valmis.
                              Jaa tuosta maffin ym. Muokkauksesta? Se olisikin hieno homma��
                              BMW 740IA 1993
                              BMW 530D E61

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11071
                                • Oulu

                                Originally posted by escortmk2 View Post
                                Jaa tuosta maffin ym. Muokkauksesta? Se olisikin hieno homma��
                                Juu kyllä. Tuo ohjelman pohja ois valmis ja videokin 90% tehty, mut pitää nyt eka vielä testata se autossa että pelaa. Eikä oo mitään tyhmiä virheitä päässy mukaan tai juttuja joita ei ole tullu otettua huomioon.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎