Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussika
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 27
    • Salahmi

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Adaptaatio vaikuttaa koko karttaan. Jos multiply on esim. 20% plussalla, niin koko bensakarttaa kerrotaan 1.2:lla. Tuo että lamdaintegraattori huitelee noin kaukana nollasta heittää jo koko homman persiilleen. Ihan turha tuijotella korkean kuorman pulssinleveyksiä yms. ennenkuin perusasiat on kunnossa.

    Jos katsoit tämän mun postauksen aiemmin: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=165

    Niin lähdetäämpä eka liikkeelle MAF kartasta. Sulla kun oli siis nissanin maf ja käytössä s50 maffin kartta niin tämä on jo heti toimimaton yhdistelmä. Sun pitää sille nissanin maffille laskea kunnon kartta. Tämä näkyy ehti tuolta engine load vs. ipw scatter plotista, kun tuo on kaukana suorasta viivasta:


    Eli ensin MAF kartta kohdilleen ja sitten seuraavaan vaiheeseen ton mun ohjeen mukaan. Ja maf kartta niin että ei paljoa yli 1000kg/h arvoja kannata olla siellä. Jos on, niin sit kertoo karttaa esim. 0,5:llä ja kuorma-akseleita kans 0.5:llä että saat taas kaiken linjaan. Nyt sulla tuolla kartalla esim. kuorma hipoo vaarallisen lähellä 1024mg/st rajaa. Maksimi käynyt 998mg/st. Lisäksi huomaatko tästä toisen ongelman:

    Sinänsä tuurilla seokset on aika hyvin kohdallaan tuolla yläpäässä. Ei e85:llä ahdettunakaan tarvi ajaa 13-12,5 rikkaammilla seoksilla. Tuosta rikkaampi seos ihan vaan turhaan lisää kulutusta ja palamaton viina syö konetta väljäksi. Mut siis sulla loppuu 5300 kierroksen paikkeilla MAF kesken ja menee ihan tappiin -> alkaa seos laihentumaan. Pitäisi vaihtaa isompaa vastusta signaalijohtoon tai MAF anturi laittaa isompaan runkoon. Ja sit toki laskea MAF kartta uusiksi. Eli se ihan ekana.

    EDIT ja BTW knock retardeja on turha seurailla e85:llä. Ei niissä näy kuin random lukemia silloin tällöin vaikka kuinka olis ennakkoa liikaa. Turhaan vaan hidastavat loggausnopeutta.
    Kiitoksia Pasi!!

    Tuo adaptaation vaikuttaminen koko karttaan oli uutta minulle, mikä selittää paljon.

    Oli ne maf arvot Nissanin maffille, unohtui mainita. Mutta pitää säätää nyt neuvojesi mukaan, tiputtaa vähän ahtopainetta aluksi että maf ei pohjaa. Aikaisemmin säätänyt vain laajakaistan mukaan seokset kohdalleen, mutta jos se adaptaatio vaikuttaa heti koko karttaan niin se on sotkenut. Viime kesänä ms41.0:ää säädin kapeakaista lambda pois kytkettynä niin se ei päässyt sotkemaan. Tänä kesänä on sotkenut ahdistava bensanpaineensäädin, imuvuoto tyhjäkäyntisäätimenletkusta ja kytkimen luisto mutta nyt niitten pitäisi olla kunnossa.
    e39 528i hx40

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11071
      • Oulu

      Lamdaintegraattori tosiaan vaikuttaa seokseen välittömmästi. Mut jonkun aikaa kun ajelee, niin integraattorin heitto äkkiä muuttu adaptaatioksi ja alkaa ipw muuttumaan open loop alueellakin. Aika heikosti voi pelkän laajakaistan afr lukua lukemalla säätää, kun lamdaintegraattori korjaa seoksen 14.7 tuntumaan vaikka bensakartta ois paljonkin pielessä mut tuota ominaisuutta voi käyttää helposti hyväkseen kun logista näkee suoraan millä ipw:llä kone tykkää käydä mitäkin kuoramaa ja laittaa suoraan nämä arvot perus bensakarttaan.

      Ja jos meinaat ajella noilla nykyisillä paineilla myöhemmin, kantsii maf muutokset tehdä eka. Muuten joudut säätämään uusiksi kun lisäät esim. vastuksen.

      EDIT ja ootko muuten muistanut pienentää min. pulssinleveyden. Se ei edes nykysissä määrityksissä oo edes mukana. Noilla sun dekoilla tulee se raja vastaan ja ei tuu käymään pienellä kuormalla oikeella seoksella. Mikä taas sotkee adaptaatioita kans.

      EDIT2 ompa se joo pienennetty, kun tuo mun partial oli pohjalla.
      Last edited by Pazi88; 04-09-2017, 13:15.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • jussika
        Newbiemmer
        • Jul 2004
        • 27
        • Salahmi

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Lamdaintegraattori tosiaan vaikuttaa seokseen välittömmästi. Mut jonkun aikaa kun ajelee, niin integraattorin heitto äkkiä muuttu adaptaatioksi ja alkaa ipw muuttumaan open loop alueellakin. Aika heikosti voi pelkän laajakaistan afr lukua lukemalla säätää, kun lamdaintegraattori korjaa seoksen 14.7 tuntumaan vaikka bensakartta ois paljonkin pielessä mut tuota ominaisuutta voi käyttää helposti hyväkseen kun logista näkee suoraan millä ipw:llä kone tykkää käydä mitäkin kuoramaa ja laittaa suoraan nämä arvot perus bensakarttaan.

        Ja jos meinaat ajella noilla nykyisillä paineilla myöhemmin, kantsii maf muutokset tehdä eka. Muuten joudut säätämään uusiksi kun lisäät esim. vastuksen.

        EDIT ja ootko muuten muistanut pienentää min. pulssinleveyden. Se ei edes nykysissä määrityksissä oo edes mukana. Noilla sun dekoilla tulee se raja vastaan ja ei tuu käymään pienellä kuormalla oikeella seoksella. Mikä taas sotkee adaptaatioita kans.

        EDIT2 ompa se joo pienennetty, kun tuo mun partial oli pohjalla.
        Joo lueskelin tuosta ipw min limitistä joka on vakiona 0,264ms vakiona, nyt kun mainitsit sen.

        Tiputin ahtopainetta, muutin bensakartan järkevämmäksi ja otin wot:n pois käytöstä. kävin ajamassa vartin lenkin rauhallista ajoa ja kuormittamalla jarrua vasten. Tein sen scatterin ja muutin bensakarttan sen mukaan.

        Seuraavaksi kävin pitemmän lenkin ajamassa samalla tavalla seokset näyttäs olevan aika ok pienillä kieroksilla ja kuormalla. Jostain syystä kuitenkin random välillä ja yli 3000 rpm lambdaintegraatori menee nollaan ja seokset laihalle. Pitäiskö lambdaintegraattorin toimia closed loopissa kaikilla kuormilla ja kierroksilla? Ja kuuluuko tuon lambdaintegraatorin bank 2 antaa arvoja vaikka ei ole käytössä kuin yksi lambda, se nakkelee jotain arvoja muttei sahaa niin kuin bank 1?

        EDIT:
        Linkki biniin ja logiin: https://www.dropbox.com/sh/nvdelczhz...cgsRDsaSa?dl=0
        Last edited by jussika; 04-09-2017, 21:37. Reason: linkki
        e39 528i hx40

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11071
          • Oulu

          Originally posted by jussika View Post
          Joo lueskelin tuosta ipw min limitistä joka on vakiona 0,264ms vakiona, nyt kun mainitsit sen.

          Tiputin ahtopainetta, muutin bensakartan järkevämmäksi ja otin wot:n pois käytöstä. kävin ajamassa vartin lenkin rauhallista ajoa ja kuormittamalla jarrua vasten. Tein sen scatterin ja muutin bensakarttan sen mukaan.

          Seuraavaksi kävin pitemmän lenkin ajamassa samalla tavalla seokset näyttäs olevan aika ok pienillä kieroksilla ja kuormalla. Jostain syystä kuitenkin random välillä ja yli 3000 rpm lambdaintegraatori menee nollaan ja seokset laihalle. Pitäiskö lambdaintegraattorin toimia closed loopissa kaikilla kuormilla ja kierroksilla? Ja kuuluuko tuon lambdaintegraatorin bank 2 antaa arvoja vaikka ei ole käytössä kuin yksi lambda, se nakkelee jotain arvoja muttei sahaa niin kuin bank 1?

          EDIT:
          Linkki biniin ja logiin: https://www.dropbox.com/sh/nvdelczhz...cgsRDsaSa?dl=0
          Jotakin tuo kyl sekoilee. Ei pitäs lamda integrator 2:ssa näkyä mitään. Olethan nollannut adaptaatiot RRloggerilla F7:lla? Ja niin että kaikki ruksattuna? Jos ei auta, niin koita tehdä uusi fullflash vielä. Jos boksi on autossa kiinni, niin laturiin flashayksen ajaksi.

          Tossa ois vähän lähempänä oleva bensakartta login perusteella: https://drive.google.com/open?id=0B2...TZPTmNlQ3o2dlk

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • jussika
            Newbiemmer
            • Jul 2004
            • 27
            • Salahmi

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Jotakin tuo kyl sekoilee. Ei pitäs lamda integrator 2:ssa näkyä mitään. Olethan nollannut adaptaatiot RRloggerilla F7:lla? Ja niin että kaikki ruksattuna? Jos ei auta, niin koita tehdä uusi fullflash vielä. Jos boksi on autossa kiinni, niin laturiin flashayksen ajaksi.

            Tossa ois vähän lähempänä oleva bensakartta login perusteella: https://drive.google.com/open?id=0B2...TZPTmNlQ3o2dlk
            Kiitoksia. Taidan odottaa sen toisen ecun tulemista saksasta ennen seuraavia testailuja. Se oli puhdas fullflash se edellinen eikä sillä korjaantunut ja kaikki oli ruksatuna nollatessa. Pitää laittaa akkulaturi varmuuden vuoksi kun flashaa seuraavan kerran.

            Histogrammi edellisen login afr:stä (suodatettu pois alle 15% tps), näkyy hyvin kuinka menee laihalle yli 3000rpm

            e39 528i hx40

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11071
              • Oulu

              Ei se toki mahdottomuus oo et boksi olis rikki. Vanhojahan nämä alkaa olemaan. Tuo lamdaintegrator 2:n "haahuilu" vaikka se on disabloitu ja ykkösen mememinen kesken kaiken viivaksi on aika erikoista käytöstä, mitä ei pitäisi tapahtua.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11071
                • Oulu

                Joskus kun oon ohimennen maininnu että ms41.2 ja ms41.1 softilla voi muuttaa e36:nkin obd2 yhteensopivaksi, niin esim. näin pelaa torque androidissa ko. muutoksen jälkeen: https://www.instagram.com/p/BYr0I5HgkGN/

                Päivitysnopus tolla mun kiinan bluetooth mokkulalla on kyl tautisen hidas, mutta torquesta vois poistaa turhia PID:ejä hidastamasta nopeutta ja olis siellä näköjään nopeampi moodikin, mutten nyt kokeillu sitä. Niin kyl tuollain sais ihan ok lisämittarit tehtyä varmaan. Ja semmosessa obd2 porttiin piuhalla tulevissa mittaristoissa on varmasti nopeampi päivitysnopeus, mitä bluetoothilla.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11071
                  • Oulu

                  Latasin tuoreimman v0.34 ms42 määritysfilun tonne RRfoorumille: http://www.romraider.com/forum/viewt...2799&start=135

                  Siinä on muutamia hyödyllisiä juttuja, esim. moni muukin on varmaan mannannu m52tu koneiden hidasta kaasunvastetta. Boksilla on semmoinen toiminto kuin antijerk joka laskee sytkäennakkoa kun kaasua polkaisee nopeaa, jotta kierrokset ei nousisi nopeasti ylös. Niin tämän saa pois nostamalla "Min temp for antijerk" arvon maksimiin. Ja sit kierrosten leijumisen saa pois muokkaamalla "ignition Retard - Decreasing TPS karttoja. Laittaa esim. viimesen korkeimmalle koneen lämmölle oleviin soluihin -10 astetta kaikkiin, niin tippuu kierrokset melko hyvin kun kaasun nostaa, eikä jää "leijumaan"

                  "Engine Cooling" osion alta löytyy sähköiselle termostaatille kartat, joiden avulla koneen lämpöjä voi laskea jos sillä näkee tarvetta. Ja lisäksi siellä on minusta ehkä tarpeellisemmat kartat, eli sähköflektin ohjauskartat. Niitä vähän muokkaamalla saa lämmöt pysymään hyvin kohdallaan pelkästään sähköflektin avulla ja viskolla voi nakata vesilintua sen jälkeen.

                  Ja sitten kun oli aiemmin huolta että millä nyt flashailla bokseja, niin täältä löytyy mss5x flash tooli: http://ms43wiki.com/index.php/File:S...l_v1.1.2.2.zip

                  Ja multa voi kysellä privalla avainta siihen kun on saanu asennettua ja softa antaa hw id:n.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11071
                    • Oulu

                    Ja nyt on uusi ms41 flashtooli saatavilla: https://sites.google.com/site/openms...s41-flash-tool

                    Tekee samat kuin vanhakin, mutta partial flash pitäs olla vielä nopeampi. Mulla on vielä käytännössä testaamatta nopeus, mut tekijä lupaili että se on chipsterin työkalua nopeampi.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11071
                      • Oulu

                      Taas ois yksi m52tu orggis ms42:lla säädetty turbolle. Tästä on jopa tehokäyrätkin olemassa:


                      Pinkki/ruskea on kuulemma vakio käppyrät. En tiedä mikä häikkä tossa on ollu, kun 2000 tienoilla on tuommoinen "vajoama" väännöissä, mutta vanos karttoja muokkaamalla siitä pääsi lähes täysin eroon. Kone siis vakio m52b28tu, 98 polttoaineena ja 0,4bar ahtoja. Vakio maf vastuksella ja 440cc lucas suuttimet. Turboa en hoksannu edes kysyä Säätö tehty siis etänä.
                      Attached Files

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • escortmk2
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 359
                        • halikko

                        Moro! Mulla e34 520, jossa ms40, niin onko johtosarja käypä ms41 boksiin? Eli jos hommaisin tollaisen ms41 boksin autoon, niin olisko ihan plug and play?

                        Ajattelin jos alkuun laittaisi ton boksin, että sais säätelyä opeteltua/ihmeteltyä ja jatkossa olisi suunnitelmissa laittaa m52b28, jota varten sitten olisikin jo pakko saada säädettyä.
                        BMW 740IA 1993
                        BMW 530D E61

                        Comment

                        • hjenkka
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 577
                          • JKL

                          Originally posted by escortmk2 View Post
                          Moro! Mulla e34 520, jossa ms40, niin onko johtosarja käypä ms41 boksiin? Eli jos hommaisin tollaisen ms41 boksin autoon, niin olisko ihan plug and play?

                          Ajattelin jos alkuun laittaisi ton boksin, että sais säätelyä opeteltua/ihmeteltyä ja jatkossa olisi suunnitelmissa laittaa m52b28, jota varten sitten olisikin jo pakko saada säädettyä.
                          jos ei passaa niin multa löytyy M52 johtosarja ylimääräisenä..
                          "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                          Vs1400 Intruder

                          Ex:
                          F11 530dA xDrive
                          E60 523iA
                          E39 520i Sedan
                          E39 530dA Touring
                          E39 528iA Sedan
                          E46 318i Sedan
                          E39 523i Sedan
                          E36 316i Sedan x2

                          Comment

                          • escortmk2
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 359
                            • halikko

                            Originally posted by hjenkka View Post
                            jos ei passaa niin multa löytyy M52 johtosarja ylimääräisenä..
                            Pidetään mielessä.
                            BMW 740IA 1993
                            BMW 530D E61

                            Comment

                            • janpertti
                              Newbiemmer
                              • Nov 2017
                              • 3
                              • Joensuu

                              onkos kukaan löytänyt ms42 c6 versiolle valmista xdf:ää tunerprolle?
                              piti ihan rekisteröityä vuosien sivusta tiirailun jälkeen kun tuli kerrankin aihe eteen mihin ei vastausta suoraan löydy.
                              -01 530iA touring

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11071
                                • Oulu

                                Ei taida julkista olla. Mulla on yhden näköinen, mut se ei oo ihan niin laaja kuin nuo mun väsäämät määritykset RomRaiderille. Mut voin mää sen sulle pistää tulemaan jos on pakonomainen tarve käyttää tunerprota

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎