Itse sain juuri elekmasta tilaamani ELM323-adapterin käsiini. Sen verran kerkesin kokeilla, että eipä ainkaan scantool toiminut kunnolla. Ei se alkanut lukemaan vikakoodeja ollenkaan. Anturitietoa sillä kuitenkin sai auton ollessa päällä.
Autona on v.99 e46 coupe jossa on 3 liitintä. Tuo oli kytkettynä siihen Odb2-liittimeen. Eli toimiskohan se sillä 20pin liittimellä sitten oikein?
Anturitietoa sillä, kuintekin sai auton ollessa päällä. Lisäksi kokeilin carsoft 6.1.4 versiota. Sillä sai luettua "moottoripuolen" vikakoodeja, mutta airbagin valoa en saanut nollattua.
Lisäksi kokeilin Carsoftin 6.5 versiota, mutta se valitti, että väärä kaapeli tai vastaavaa.
Pitänee jatkaa eri ohjelmien kokeilemista...jos sekään ei auta, niin tilaan tuon adapterin ja kokeilen sillä. Toisten kokemukset kyseisestä laitteesta kiinnostaisivat. :think
www.scantool.net -softaa ja paria muuta tuolla kaapelin myyntisivulla olevaa ilmaissoftaa olen testannut. Pystyy tekemään paljon muutakin kuin lukemaan / nollaamaan vikakoodeja.
Onko sulla ollut piuha sarjaportissa? Tuon ohjelman ohjeissa kerrotaan että vaaditaan sarjaportti, mietin vaan että kun mulla ei ole niin toimisikohan COM-USB-adapterilla ollenkaan :think
Edit: Onhan tässä koneessa sittenkin perinteinen sarjaportti. Tuli tilattua tuo ELM323 + OBD2-BMW20pin -adapteri, ja testaillaan Scantoolilla ja Carsoft 6.1 SP4:llä paria Buimuria kunhan kerkee...
Last edited by Kentsu; 29-11-2006, 16:52.
Reason: update
Kertokaas millä kytkennällä tuo kaapeli toimii vanhemmissa autoissa (E32/34)?
Ja sitten jos joku vielä voisi heittää suoran linkin siihen eestin foorumilta löytyvään "toimivaan" 6.1 Carsoftin pakettiin.
Edit: ei sitten laiteta niitä kytkisehdotelmia tänne, kun ne tuntuvät itsestään häviävän heti uploadin jälkeen
Lähinnä vaihtoehtoina olivat miglenium-kytkentä, missä DTR olikin yhdistetty TX:ään. Toisena vaihtoehtona oli LM193, 7404 ja 74257 perustuva kytkentä.
Kertokaas millä kytkennällä tuo kaapeli toimii vanhemmissa autoissa (E32/34)?
Ja sitten jos joku vielä voisi heittää suoran linkin siihen eestin foorumilta löytyvään "toimivaan" 6.1 Carsoftin pakettiin.
Edit: ei sitten laiteta niitä kytkisehdotelmia tänne, kun ne tuntuvät itsestään häviävän heti uploadin jälkeen
Lähinnä vaihtoehtoina olivat miglenium-kytkentä, missä DTR olikin yhdistetty TX:ään. Toisena vaihtoehtona oli LM193, 7404 ja 74257 perustuva kytkentä.
Tästä threadista kun luet ja otat attachmentin. Eli tuo viimenen nelonen tarkoittaa sp4:sta.
Noniin, ei muuta kuin suunnittelemaan/toteuttamaan kaupallista kaapelia, niin kyllä tämmöset kädettömät niitä ostaa.
Tilasin Kiinasta carsoft 6.5 kaapelin ja tuli softakin mukana.Hinta oli 124e,sisältäen OBD-piuhan,20-pin kaapelin,sarjaporttipiuhan ja interface-boxin,hinta siis toimitettuna kotiovelle.Kiinan pojat olivat fiksuja ja rahtikirjassa hinta oli 19 usd,eli tulleja ja veroja ei mennyt.Nekin olis ollut jtn 20e,eli ei juuri mitään.Maksuun annettin 5-6 vaihtoehtoja,mutta suosittelivat maksamaan niiden pomon HENK.KOHT. tilille.Tuumin hetken ja ajattelin,että kusettakoon sitten tyhmää.Rahat meni siis pomon tilille normaalina ulkomaanmaksuna solossa.Ja kappas,kahdessa päivässä DHL:n jannu kurvasi pihaan ja löi rahtipussin kouraan.Kuittasin,kiitin ja ihmettelin tapahtunutta.Lisäksi sieltä tuli s-postina carsoft 6.5 testitiedosto.En oo vielä kokeillut omaan e36 325:een,mut katsotaan...
Elekmasta tuli nyt ELM323 interface ja obd2-20 pin adapteri. Kytkin 20-pin -pistokkeeseen ja testasin jotenkuten tuolla koleassa syys säässä, tulokset oli vähän yllättäviä. Autona 10/96 523iA.
Oletin että ilmaissoftat kuten ScanTool.net ja scanmaster-elm demo toimisivat. Eipä toimineet, autosta ei irti mitään, ScanToolin mielestä interface futaa mutta "..check that ignition is on and the car is OBD2 compatible..." Pistoke oli koko ajan tiukkaan tappiin kiinnitetty.
Mutta toppahousujen peukaloima Carsoft 6.1 SP4 yllätykseksi sai jotain aikaiseksi (autossa ei tietääkseni mitään vikaa). Jotenkin copy-pastettu tulos tuossa:
Total Diagnose:
W DME / DDE diagnosis - Status: ERROR -> read the error memory !
W Inst. Cluster dia. - Status: OK
W AIRBAG diagnosis - Status: OK
W ABS / ASC diagnosis - Status: ERROR -> read the error memory !
W BC / MID diagnosis - Status: OK
W DWA diagnosis - Status: ERROR -> read the error memory !
W ZKE / ZVM diagnosis - Status: Module does not respond !
W HKL diagnosis - Status: ERROR -> read the error memory !
W EGS diagnosis - Status: OK
W EWS diagnosis - Status: ERROR -> read the error memory !
W LCM / CCM diagnosis - Status: OK
W PDC diagnosis - Status: Module does not respond !
W CVM diagnosis - Status: Module does not respond !
- Total diagnosis completed !
" Module Info : DME / DDE
DME41_FE.DXT
67 DME control unit
- Single diagnosis completed !
P Single diagnosis AIRCO - Status: ERROR !
" Module Info : AIRCO
Version: Airco automatic
Part Nr. : E 3F4 3C8
Code index : 3F
Hardware Nr. : 254
Software Nr. : 200
Production Date: FE/3F
hkl5.dxt:
63 not defined
- Single diagnosis completed !
Muuta diagnoosia en kerennyt tekemään. Mikähän (muka) lie tuo error 67 DME control unit, tai ilmastoinnin 63?
Jotain häikkää tässä testaussydeemissä tuntuisi olevan... Jatketaan.
Edit:
Joopajoo... Tallensin tuon diagnoosin ja sitten tulostin raportin jossa onkin lisätietoa:
Ensinnäkin jokaiselle löytyneelle palikalle antaa "Single diagnosis" vaikka en mitään singleä tehnyt muille kuin mainituille ja mainitsen tässä niistä purkeista missä "Error!", muissa on luonnollisesti "Status: OK!"
DME - 67 not defined
ASC/ABS - 63 processor fault in the control unit, 67 can error
DWA - (ei mitään)
Airco - (ei mitään)
EWS - 00 key 1 not recognised (2 kertaa sama teksti)
Näin äkkiseltään sanoisin että aika viturallaan koko ohjelma. Mistä muuten tietää onko päällä oleva vika vai muistiin jäänyt?
Testailenpa joskus myöhemmin lisää kun kerkee...
Last edited by Kentsu; 30-11-2006, 22:40.
Reason: lisäyksiä
Kyllä nuo hieman omituisilta vaikuttaa... mulla toi carsoft 6.1 miglenium kytkiksellä anto järkeviä arvoja noiden boxien versioista jne.
Teitkö esim. "LCM reading"? Aloitin tuon mutta kun yhden röökin jälkeen ei ollut palkit kivunneet montaakaan pykälää niin painoin "Cancel" kun piti lähteä muutenkin. Eli minkälaisella nopeudella tuo sulla lueskeli?
Tossahan nyt on selvää, että Scantoolit ja Scanmasterit ei pelaa tossa 10/96 autossa, koska siinä ei oo OBD2-purkkejakaan ollenkaan. E39:ssä bensiini-malleissa tuli OBD2 mukaan vasta 9/98 ja muutenkin OBD2-juttuihin kuuluu vain moottorinohjaus- ja automaattilatikon-ohjaus-purkit, kaikki muut purkithan sitten jää ODB2-softilla lukematta aina (esim. airbag, ABS, PDC jne jne). Ja sitten on vielä erikseen Diesel-autojen hommat: diesel-vehkeissä ei ole E39:eissä ollenkaan OBD2-purkkeja ja mun mielestä ensimmäinen OBD2-yhteensopiva diissel-bemari on E60. OBD2 on nääs bensiini-autojen juttuja ja dieseleitä se ei koske ollenkaan, joten OBD2-softilla/vehkeillä ei tee mitään näitten vähän vanhempien diisseleitten kanssa.
Sillee vähän yllättävää, että sitten CS 6.1.4 toimii ton ELMin läpi, tossa kylläkin on jotain mätää, koska noi osanrot on vähän kummallisia ja noi viat kanssa. Saattaa olla että toi ELM tekee sille datalle jotain matkalla esim. muuttaa sen nopeutta (mun käsittääkseni toi ODB2:n nopeus on 10400 bit/s ja nää bemarin purkit pelaa 9600 bit/s vauhdilla) ja siitä tulee jotain vääristystä tohon hommaan ja sen takia ei "LCM reading"-hommakaan pelaa oikein .
Tossahan nyt on selvää, että Scantoolit ja Scanmasterit ei pelaa tossa 10/96 autossa, koska siinä ei oo OBD2-purkkejakaan ollenkaan.
Tuon ELM323:n mainostekstissä on seuraavaa: "Yhteensopiva ISO9141 / KWP2000 OBD2-protokolliin". Myyjä väitti että tuo interface toimii adapterin kans myös '89 5-sarjassa vaikka se on kaukana OBD2:sta. ISO9141-protokollaa sen sijaan käyttää käsittääkseni molemmat autot. Tiedä sitten, minä en näistä niin kovin tiedäkään. Esim. CarSoft ilmoitti että kommunikaatio ei pelaa ZKE / ZVM -modulin kanssa vaikka se autossa on eli "Module does not respond !", tuo oli suurin "moka". Saman ilmoitti PDC:stä ja CVM:stä vaikka noiden kohdalla olisi pitänyt olla "Module not found!", ihmetyttää että se muka jonkun viestin saa olemattomalta modulilta. Huomenna varmaan testaan tuohon E34:ään piruuttaan...
Tuolla Omegan sivuilla muuten väitetään kans että ELM-pohjainen adapteri toimii '93 740:ssä sekä '98 523:ssa. Ei sitten tiedä tarkemmin mikä laite on kyseessä. http://www.omega.fi/testatut.htm
Last edited by Kentsu; 01-12-2006, 07:41.
Reason: lisäys
Information GT1+DIS+SSS
BMW group tester one(GT1) is offered to the aftermarket in the same specification that is currently supplied to BMW franchised dealers. It is special-purpose tool of BMW Series.
Gt1 is supplied with a Pentium based laptop PC on a Windows platform connected to a high specification communications and measurement interface.
GT1 can complete coverage of ALL BMW systems,one thing that can only be done using the GT1, this function is called Electronic Control Unit (ECU) programming and configuration. Many of the original electronic systems on modern vehicles can now be re programmed using software; historically any changes to rectify software problems would involve a new ECU which would be purchased from the parts department and that is the only way that the independent market today is able to overcome these problems. The BMW GT1 system allows you re programme all BMW car ECU’s to fix software or to install a blank ECU to a repaired vehicle. GT1 is the only system that allows you to do this and is absolutely essential if working on Freelander,the GT1 is also the only system that provides all diagnostics and programming for the very latest BMW launched this year.
BMW GT1 software kit comprises of five system ,TIS system .DIS data system ; diagnosis system .measuring system and manangement system .you can to test and check data information same time in GT1
Test function:
Read faulty code 、clear faulty code 、data stream .activate state、programming 、component test 、maintenance data information 、components location 、wiring diagram etc….,TIS AND DIS ARE SUPPLY all of system diagram of all of BMW car, Components location, maintainence method and coding information etc. Can do completely of Bmw car system.
1. GT1-SCAN Pro mainbody
2. Rechargeable socket (seat)
3. Power cable
4. Diagnostic interfece case
5. Extension cable
6. GT1 for vehicles with 20pin diagnostic connector
7. GT1 for vehicles with OBII diag nostic connector
Latest diagnostic version of software
Information GT1+DIS+SSS
BMW group tester one(GT1) is offered to the aftermarket in the same specification that is currently supplied to BMW franchised dealers. It is special-purpose tool of BMW Series.
Gt1 is supplied with a Pentium based laptop PC on a Windows platform connected to a high specification communications and measurement interface.
GT1 can complete coverage of ALL BMW systems,one thing that can only be done using the GT1, this function is called Electronic Control Unit (ECU) programming and configuration. Many of the original electronic systems on modern vehicles can now be re programmed using software; historically any changes to rectify software problems would involve a new ECU which would be purchased from the parts department and that is the only way that the independent market today is able to overcome these problems. The BMW GT1 system allows you re programme all BMW car ECU’s to fix software or to install a blank ECU to a repaired vehicle. GT1 is the only system that allows you to do this and is absolutely essential if working on Freelander,the GT1 is also the only system that provides all diagnostics and programming for the very latest BMW launched this year.
BMW GT1 software kit comprises of five system ,TIS system .DIS data system ; diagnosis system .measuring system and manangement system .you can to test and check data information same time in GT1
Test function:
Read faulty code 、clear faulty code 、data stream .activate state、programming 、component test 、maintenance data information 、components location 、wiring diagram etc….,TIS AND DIS ARE SUPPLY all of system diagram of all of BMW car, Components location, maintainence method and coding information etc. Can do completely of Bmw car system.
1. GT1-SCAN Pro mainbody
2. Rechargeable socket (seat)
3. Power cable
4. Diagnostic interfece case
5. Extension cable
6. GT1 for vehicles with 20pin diagnostic connector
7. GT1 for vehicles with OBII diag nostic connector
Latest diagnostic version of software
Jos tuo on se, minkä sen luulen olevan, hinta on noin 11 000 e
Comment