Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin diagnostiikka kaapeli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksu|
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1063

    Eipä löytynyt tuota ft232 piiriä mistään, joten pistin sitten tuommosen usb-com adapterin.

    Kasasin kytkennän loppuun, kävelin autolle ja pistin piuhat kiinni.

    Punainen ledi (D3) palaa jatkuvasti (pitääkö tehdä näin?), vihreä ledi (D2) välähti kerran pari ja sen jälkeen ei mitään eloa (ei vaikka uudestaan yhdistelisi). Yhteenkään boksiin ei saa yhteyttä.

    Käänsin myös tuon Kentsulla väärinpäin olleen ic:n toisinpäin ja sen jälkeen ei palanut punainenkaan ledi (D3) ollenkaan, vihreässä ledissä ei tapahdu mitään (D2). Ei yhteyttä auton bokseihin.

    Juotokset ja liitokset pitäisi olla kunnossa sekä kaikki tarvittavat hyppylangat. Softana CS 6.1 SP4. Yritin putsailla myös autonpään liittimiä, tosin minulla ei ollut sen kummempia puhdistusaineita vain pieni meisseli Autossa ei ole pinnejä 15 ja 17.


    Ideoita?
    Last edited by Aksu|; 14-12-2006, 20:04.
    EX:
    328CiA -99
    525tdsA -98
    525i -93
    316i -95
    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      Originally posted by Aksu| View Post
      Eipä löytynyt tuota ft232 piiriä mistään, joten pistin sitten tuommosen usb-com adapterin.

      Kasasin kytkennän loppuun, kävelin autolle ja pistin piuhat kiinni.

      Punainen ledi (D3) palaa jatkuvasti (pitääkö tehdä näin?)
      Epäilisin että ongelman ydin on tuossa adapterihässäkässä. Minä en ainakaan uskalla poiketa ollenkaan noista migleniumin/riparipan ohjeista koska en juurikaan tajua näistä komponenteista ja niiden merkityksistä.
      Sen punaisen ledin pitäisi kyllä vilkkua ainakin diagnoosin aikana. Tuon IC:n kääntämisen jälkeen (jota en olisi muuten ikinä tajunnut ilman tuota riparipan kuvaa, enkä tiedä miten päin se on piiriKAAVIOSSA) tosiaan punainen LED ei palanut mulla ollenkaan mutta homma pelasi. Nyt kun piuha oli toistamiseen autossa kiinni vilkkui myös tuo punainen LED, kummallista.
      Mutta tuo omani tuntuu pelaavan aivan täysin poislukien ZKE-luku. Total diagnose:n aikana ZKE:n lukuyrityksen jälkeen ilmoittaa "Diagnosis terminated!" ja jysähtää siihen, tästä tosin pääsee eteenpäin kun lukee seuraavat modulit yksitellen.
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        Originally posted by jartsa02 View Post
        Mulla on itella nykyään käytössä IF, jossa MAX232:n tilalla on FT232BM ja sen kanssa CS pelaa hienosti suoraan USB:llä . Ainoo probleema sen kanssa on se että se on 40-pin pieni pintaliitos komponentti ja on erittäin v-mäistä rakennella siitä mitään sillee kotikonsteilla.
        Saiskos tuosta kytkiksen
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Aksu|
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1063

          Originally posted by Kentsu View Post
          Epäilisin että ongelman ydin on tuossa adapterihässäkässä. Minä en ainakaan uskalla poiketa ollenkaan noista migleniumin/riparipan ohjeista koska en juurikaan tajua näistä komponenteista ja niiden merkityksistä.
          Sen punaisen ledin pitäisi kyllä vilkkua ainakin diagnoosin aikana. Tuon IC:n kääntämisen jälkeen (jota en olisi muuten ikinä tajunnut ilman tuota riparipan kuvaa, enkä tiedä miten päin se on piiriKAAVIOSSA) tosiaan punainen LED ei palanut mulla ollenkaan mutta homma pelasi. Nyt kun piuha oli toistamiseen autossa kiinni vilkkui myös tuo punainen LED, kummallista.
          Mutta tuo omani tuntuu pelaavan aivan täysin poislukien ZKE-luku. Total diagnose:n aikana ZKE:n lukuyrityksen jälkeen ilmoittaa "Diagnosis terminated!" ja jysähtää siihen, tästä tosin pääsee eteenpäin kun lukee seuraavat modulit yksitellen.
          Tuossa hieman katselin tarkemmin tuota komponenttia 78L05.
          Se on jänniteregulaattori. Osien layot kuvassa on piirrettynä TO220 koteloinnilla, mutta osalistassa pyydetään TO92.
          TO92:ssa jalat ovat päinvastaisesti kytketty mitä TO220:n.

          Nyt jos tuon TO92:n kytken noin päin miten se teillä on, niin jalkajärjestyksen mukaan regulaattorin OUT-jalkaan tulee +12v autosta, käsittääkseni se on kuitenkin kytkennän jännitesyöttö eli käry käy?

          Mahtaako teillä olla sitten TO220 regulaattorit ja migleniumin kuvissa TO92.
          Hain tuossa jo uuden komponentin ja ajattelin vaihdella ja kokeilla miten se nyt sitten toisinpäin käyttäytyy

          Toisaalta TO220 on ihan erinäköinen kotelointi mitä TO92....

          [EDIT]

          Taasen jos TO220 on kerran jalkajärjestykseltään päinvastainen niin silloinhan TO92 nimenomaan pitäisi kytkeäkin toisinpäin :think

          [/EDIT]


          [EDIT 2]

          Tämän sivun ensimmäisen pdf:n kun avasin ja siitä 3 ensimmäistä kuvaa vilkaisin. Niin tämän perusteella migleniumin layout-kuvassa on käytössä tuo L-CD1 (siitä päättelin kun tuo maa kerran tuohon keskelle menee).
          Tämän jälkeen kun katsoo tuota kuvaa L-CD3 (TO92) ja katsoo koteloinnin muotoa ja jalkajärjestystä niin sen perusteella se kytkettäisiin juurikin niinpäin kuin migleniumin valokuvissa.

          [/EDIT 2]
          Last edited by Aksu|; 15-12-2006, 16:42.
          EX:
          328CiA -99
          525tdsA -98
          525i -93
          316i -95
          Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            Mulla on varmaankin se TO92 koska sain osat tuon listan mukaan...
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • Aksu|
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1063

              Originally posted by Kentsu View Post
              Mulla on varmaankin se TO92 koska sain osat tuon listan mukaan...
              Ne on aika helppo erottaa toisistaan:

              TO92




              TO220

              EX:
              328CiA -99
              525tdsA -98
              525i -93
              316i -95
              Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

              Comment

              • Aksu|
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1063

                Noniin. Nyt on regulaattori vaihdettu toisinpäin ja sielähän alkoi tapahtua jo jotain, mutta ei silti mitään tietoa softaan asti saanut.

                1. Virta-avaimeen ei koskettu. Punainen ledi palaa. Ohjelman kun käynnistää ja pistä tekemään diagnoosia -> vihreä ledi syttyy ja välillä punainen välkähtää.

                2. Virta-avain ensimmäisessä pykälässä. Punainen ledi palaa. Ohjelman kun käynnistää ja pistä tekemään diagnoosia -> vihreä ledi syttyy ja välillä punainen välkähtää.

                3. Virta-avain toisessa pykälässä (hehkutus ym. kaikki rojut päällä). Punainen ledi EI pala. Vihreä ledi syttyy kun ohjelman pistää tekemään diagnoosia. Punainen ledi välkkyy, mutta edelleenkään ei saa bokseihin yhteyttä.


                Piuhojen pituus piirilevyltä testiliittimeen n.10cm. Resistanssi 0,5ohm.
                Piirilevyltä com-liittimeen n.30cm. COM-liittimestä koneelle ~1,5m.

                PERKELE


                [EDIT]

                Yhdistin pinniin 15 menevän linjan pinniin 20 --> ei vaikutusta.
                Kokeilin myös ohjelmaa Scantool.net, ei toimi (en tiedä pitäisikö edes toimia).
                CS 6.5 ilmoittaa että "Bad connection", en tiedä pitäiskö tällä kytkennällä sen edes toimia.


                Seuraavaksi tarvii varmaan yrittää paremmin puhdistella liittimet.

                [/EDIT]
                Last edited by Aksu|; 15-12-2006, 18:46.
                EX:
                328CiA -99
                525tdsA -98
                525i -93
                316i -95
                Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                Comment

                • puttis
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2006
                  • 35

                  Moro vaan kaikille!

                  Luin koko viestiketjun läpi tässä muutaman päivän aikana mutta en päässyt selville siitä mikä systeemi toimisi E36 M3 3.0 -94:ssä.

                  Työkaveri hankki tuollaisen värkin ja nyt olemme työstämässä siitä F-ryhmään kilpuria. Auto on ollut meillä vasta reilun viikon ja kummallakin kokemus berareista rajoittuu siihen, että joskus ollaan kyytissä istuttu, ehkä. Joten kaikki muukin on tulokkaan suhteen uutta ja ihmeellistä.

                  Comment

                  • Aksu|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1063

                    Noh... mihinkäs ne kaikki muut kyseisen migleniumin kytkennän tehneet ovat kadonneet?
                    Miten päin teillä tuo regulaattori on?

                    Tuossa käänsin regulaattorin toisinpäin eikä se sen kummemin asiaan vaikuttanut.
                    Tosin kaksi kertaa on akku imeytynyt kummasti tyhjäksi kun regulaattori oli niinpäin että inputtiin tuli +12v, toisella kerralla oli jopa akkulaturi kiinni!
                    EX:
                    328CiA -99
                    525tdsA -98
                    525i -93
                    316i -95
                    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                    Comment

                    • Aksu|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 1063

                      Tulipas tuossa mitattua nuo 2kpl 7805 regulaattoreita mitkä tuossa pöydällä on, +12v tulee nätisti regulle asti mutta +5v ei tulekaan enää pihalle, niinhän se on että migleniumin kuvissa sen on oltava oikeinpäin kun ei kait regulaattorit kestä oikein tuota vääränsuuntaista virtaa...

                      Huomena taas elektrolinnaan kyläilemään, nyt otan niitä pussillisen mukaan
                      Last edited by Aksu|; 17-12-2006, 19:15.
                      EX:
                      328CiA -99
                      525tdsA -98
                      525i -93
                      316i -95
                      Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        Originally posted by Aksu
                        .. niinhän se on että migleniumin kuvissa sen on oltava oikeinpäin kun ei kait regulaattorit kestä oikein tuota vääränsuuntaista virtaa...
                        Ihme hommaa... No anyway itsellä rupes toimimaan kun tuon migleniumin kuvan sijasta laitoin kuten riparipan kuvassa... Enkä vaihtanut mokkulaa vaan juotin irti ja juotin takas toisin päin.
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • teemu korhonen
                          Newbiemmer
                          • Mar 2006
                          • 23
                          • Jyväskylän Mlk.

                          Itse laitoin TO220 koteloisen niinkuin tuossa piirilevyn osasijoittelu kuvassa on eli se jäähdytys osa sinne piirilevyn päähän päin ja tekstit päästä poispäin. Sillä toimii tuo jännitteen regulointi.

                          Comment

                          • Aksu|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 1063

                            Noniin. Nyt homma toimii.

                            Pohjimmainen syy todennäkösesti oli se, että obd liittimen pinnit olivat niin likaset ettei sieltä saanut järkevää dataa ulos.

                            1. Virhe oli se, että kytkin heti alkuunsa tuon regulaattorin toisinpäin ennenkö testasin sitä niin päin kun migleniumin kuvissa se on -> kärähti heti.

                            2. Virhe oli se, että kun vaihdoin regulaattorin niin miten migleniumin kuvissa ja kaapeli rupesi "juttelemaan" auton kanssa mutta ei saanut selkoa... Olisi pitänyt puhdistaa ne pinnit.

                            3. Virhe oli se, että ennenkö puhdistin pinnit niin menin kääntämään sen regulaattorin toisinpäin -> taas kärähti.

                            4. Virhe oli se, että yleensäkin menin kääntelemään sitä regua ennenkö tutkin miten se toimii


                            Seuraavaksi vaan pitäisi selvittää sitten miten nuo vikakooditkin saa selville kun se kerran ilmoittaa että sielä jotain on (ilmeisesti yksittäin luettuna antaa jotain infoa?)
                            Last edited by Aksu|; 19-12-2006, 09:07.
                            EX:
                            328CiA -99
                            525tdsA -98
                            525i -93
                            316i -95
                            Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                            Comment

                            • Aksa P
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2006
                              • 394
                              • Sawo

                              Voiko joku, joka on varma, vahvistaa tai kumota ton e39 sarjan dieseleiden OBD II yhteensopivuuden? Erityisesti kiinnostaa 530D 10/2000 kotteron kohtalo.

                              Onko erityisesti tästä adapterista kokemuksia e39 530 dieseleissä?
                              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                              E21 M50B20
                              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                              E34 10/1990 520i
                              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                              Comment

                              • Aksu|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 1063

                                Tuossa ajelin hieman testejä läpi ja minulle E39:ssä ajaa koko testin komeesti läpi, ja näihin bokseihin ei saa yhteyttä: Airbag, BC / MID, DWA, CVM (ylläri ettei cabrion bokseja löydy )

                                Vikojakin löyty EGR:stä kun se on tukittu, Gong Ton, Temperature control wheel (right), Thermical oil level sensor ja Key 1 not recognised.


                                Jännä ettei missään ilmoittanut että akku oli loppunut, paitsi jos se ei ollutkaan loppunut vaan ei antanut käynnistää autoa kun avainta ei tunnistettu :think
                                EX:
                                328CiA -99
                                525tdsA -98
                                525i -93
                                316i -95
                                Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎