Ennen tositoimiin auton kanssa ryhtymistä pitäisi vielä diagnostiikkapistoke modifioida. Käyttikö joku tämän tai muunlaisen kaapelin rakentanut alkuperäistä diagnostiikkapistokkeen kantta hyväkseen? Mikäli käytitte, niin katkaisitteko korkissa olevan piirilevyn sillat eri pinnien välillä? Hankkimassani korkissa pinnit 19 ja 20 ovat suorassa yhteydessä toisiinsa (maa), samaten 14 ja 15 ovat toisiinsa yhteydessä parin komponentin kautta (+12 V).
Näin elektroniikasta mitään ymmärtämättömänä tuntuu hiukan kummalta, että datalinjat ovat kiinni maassa tai plussassa. Pystyykö noista jotain lukemaan ja kirjoittamaan, jos sillat jättää paikalleen? Vai onko noilla joku tarkoitus vain silloin, kun pistoke ei varsinaisesti ole käytössä ja normaali korkki on kiinni?
On tuo orkkiskansi käytössä ja ne sillat on katkaistu.
Luultavasti luku ei onnistu, jos ne sillat on paikallaan. Niitten tarkoitus on päättää datalinjat, silloin kun korkki on paikallaan ja pistoke ei oo käytössä ..
aattelin ottaa ton bmwboeken sivun piirin ja vaihtaa siitä max232:sen ds275:seen (tämän sivun perusteella) ja kokeilla kyhäelmää carsoft 5.8 kanssa e36 328i:hin. ainoaksi ihmeen aiheeksi jää nuo RTS ja CTS nastat jotka on carsoftin omassa kaapelissa kytkettynä ja noista oli muistaakseni puhettakin tässä threadissa. osaisiko joku sanoa asiaan jotain selventävää vai odotellaanko pari viikkoa jos vaikka sinä aikana saisin jotain tehtyäkin
aattelin ottaa ton bmwboeken sivun piirin ja vaihtaa siitä max232:sen ds275:seen (tämän sivun perusteella) ja kokeilla kyhäelmää carsoft 5.8 kanssa e36 328i:hin. ainoaksi ihmeen aiheeksi jää nuo RTS ja CTS nastat jotka on carsoftin omassa kaapelissa kytkettynä ja noista oli muistaakseni puhettakin tässä threadissa. osaisiko joku sanoa asiaan jotain selventävää vai odotellaanko pari viikkoa jos vaikka sinä aikana saisin jotain tehtyäkin
Taidat tarvita noita piirejä kaksi kpl, kun tossa interfeissikytkiksessä on kaksi RXD-linjaa (t-koneelta TXD ja DTR). Mutta kyllähän vaikka noita täytyis laittaa kaksi kpl, niin se yksinkertaistas tota kytkistä, kun jäis ne konkat pois.
Tossa carsoftissa taidetaan tohon auton RXD-linjaan (pin 15) laittaa "herätysjännite" tolla RTS/CTS jutulla, kun taas tossa bmwboeken kytkiksessä se tulee DTR:stä. Siinä kait pitäs kytkeä ton DTR:n tilalle RTS taikka CTS ja lisäksi Carsofti vaatii toimiakseen, että noi kaksi ovat vielä yhdessä ..
Ton carsoftin oon saanut kyllä lähettelemään jotain autollapäin, mutta kun oon katellut mitä se oikeen lähettää, niin ne koodit on aivan jotain muuta kuin niitten pitäs olla. Mun käsitys siitä on se, että tosta kräkätystä softasta on kräkätty pois vaan sarjanumerojutut ja se vaatis vielä lisää jotain älliä sinne interfeissiin esim. mikrokontrollerin. Melkein kannattaa unohtaa toi carsofti, sitä ei mun mielestä kukaan oo missäänpäin maailmaa saanut toimimaan ..
Tuo E36 328 (vm 96 ja uudemmat) taitaa olla näitä samoja DS2-protokolla autoja kuten nämä E39:kin ja näitten lukeminenhan onnistuu muillakin softilla .. ja ei tarvii miettii tota RTS/CTS-juttuu ollenkaan, antaa vaan sen kytkiksen olla rauhassa niiltä osin ..
Mahtaako keneltäkään löytyä tuota kokonaista versiota tuosta car scanner 4.07 :sta, kun tuo emulella löytyvä versio tuntuis olevan demo, kun kaikki toiminnot eivät pelaa !
Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit
Taidat tarvita noita piirejä kaksi kpl, kun tossa interfeissikytkiksessä on kaksi RXD-linjaa (t-koneelta TXD ja DTR). Mutta kyllähän vaikka noita täytyis laittaa kaksi kpl, niin se yksinkertaistas tota kytkistä, kun jäis ne konkat pois.
katos toi ei osunutkaan silmään, huomaa amatöörin olevan asialla
Tossa carsoftissa taidetaan tohon auton RXD-linjaan (pin 15) laittaa "herätysjännite" tolla RTS/CTS jutulla, kun taas tossa bmwboeken kytkiksessä se tulee DTR:stä. Siinä kait pitäs kytkeä ton DTR:n tilalle RTS taikka CTS ja lisäksi Carsofti vaatii toimiakseen, että noi kaksi ovat vielä yhdessä ..
Ton carsoftin oon saanut kyllä lähettelemään jotain autollapäin, mutta kun oon katellut mitä se oikeen lähettää, niin ne koodit on aivan jotain muuta kuin niitten pitäs olla. Mun käsitys siitä on se, että tosta kräkätystä softasta on kräkätty pois vaan sarjanumerojutut ja se vaatis vielä lisää jotain älliä sinne interfeissiin esim. mikrokontrollerin. Melkein kannattaa unohtaa toi carsofti, sitä ei mun mielestä kukaan oo missäänpäin maailmaa saanut toimimaan ..
joo tossa carsoftin kaapelin kaaviossa on joku intelin piiri ja RTS ja CTS on MAXin kautta kytketty INT1:seen joka on sitten jossai.
Tuo E36 328 (vm 96 ja uudemmat) taitaa olla näitä samoja DS2-protokolla autoja kuten nämä E39:kin ja näitten lukeminenhan onnistuu muillakin softilla .. ja ei tarvii miettii tota RTS/CTS-juttuu ollenkaan, antaa vaan sen kytkiksen olla rauhassa niiltä osin ..
Car scanner 4.0.7? toimiskohan toi boekenin piiri suoraan tuon kanssa?
joo tossa carsoftin kaapelin kaaviossa on joku intelin piiri ja RTS ja CTS on MAXin kautta kytketty INT1:seen joka on sitten jossai.
Se on multiplekseri, mutta tota kytkistä en oo koskaan saanut toimimaan kunnolla ..
Originally posted by intfreak
Car scanner 4.0.7? toimiskohan toi boekenin piiri suoraan tuon kanssa?
Car scanner 4.07 on joku beta-versio, joka ei toimi täydellisesti .. se kylläkin toimii tolla boeken-kytkiksellä .. mutta se taas ei toimi sun auton kanssa, kun se osaa tota uudempaa protokollaa ollenkaan ..
Tohon autoon tarvii sen kolumbialaisen tekemän softan ja/tai ton Dabe-softan ..
Tässä omat kokemukseni diagnostiikkakaapelin väsäämisestä, mikäli joku vielä kaipaa varmistusta tuollaisen toiminnasta ennen rakentamaan ryhtymistä. Kiitos kaikille mielenkiintoisesta keskustelusta ja jopa henkilökohtaisista vastauksista tyhmiin kysymyksiini.
Tässä siis testatusti toimiva paketti ainakin E36 316i -91:een, muilla malleilla en ole vielä päässyt kokeilemaan.
- CarScanner kaapeli (1xCOM), joka on esitetty täällä: http://www.miglenium.de/workshop_obd-diagnose.html. Kaikki komponentit samat kuin osalistassa. Reikälevylle tehdyn mallin (http://www.miglenium.de/pictures/obd...en_carscan.jpg ja http://www.miglenium.de/pictures/obd...en_carscan.jpg) mukaan apinoiden toimii. Kunhan pitää silmät kädessä, eikä kokeile juottaa MAXin pinnin 6 konkkaa myös pinnien 2 ja 3 väliin...
- Softana CarScanner 1.0beta. Myös eMulessa pyörivällä 4.07:lla voi kaapelin toiminnan testata (L-Line Signal asetus pitää olla DTR, oletus RTS ei pelannut). En tiedä olisiko tuo 4.07 viat näyttänyt mikäli niitä olisi ollut, mulla näkyivät pelkästään boksin numerot.
Tuolla kaapeli ja CarScanner 1.0beta yhdistelmällä pystyi lukemaan ja nollaamaan viat. Vikoja ei autossa tuon mukaan ensin ollut, joten niitähän piti sitten sinne tehdä. Otin ilmamäärämittarin töpselin irti ja käynnistin auton. Sen jälkeen lukemalla softa ilmoitti että Air-flow meter tökkii. Vikakoodin sai sitten samaisella ohjelmalla nollattua.
Myös huoltovalojen nollaus toimii, jos tekee tuolla selitetyn vaihtokytkimen auton pään pinneille 15 ja 7. Huoltovalojen nollausta varten RXD kytketään pinniin 7, muuten käytetään pinniä 15. Tuon lisäämisen mielekkyyttä voi jokainen itse miettiä, tuon värkkäämiseen käyttämälläni ajalla olisin useamman sadantuhannen kilometrin öljynvaihdot nollaillut hyppylangalla. Onpahan nyt ainakin "ammattivehkeet" käytössä. Mikäli aikoo sen tehdä, niin suosittelen laittamaan katkaisijan piirilevyn päähän eikä pistokkeen kanteen. Ainakin itse koin sen korkkiin nyhräämisen ja piuhojen sovittelun todella ikäväksi, useampi napaista johtoa heti alkuun käyttämällä sen olisi saanut helpommin ja siistimmin piirilevyn koteloon.
Ton saa toimimaan tolla rts asetuksella jos tekee hyppylangan RTS ja CTS nastan välille.. siis sarjaportin päässä navat 7 ja 8 yhteen.. mutta asetuksen muutto siis helpompaa. Sain itse myös juuri tuon kytkennän vihdoinkin aikaiseksi ja tuntuu toimivan... Mistä olette tuon carscanner 1.0 saaneet kun ei emulella ainakaan tuntunut löytyvän. Jos joku viitsisi laittaa mulle sen vaikka sähköpostissa.. ja saa laittaa muutakin vastaavaa ohjelmaa jos löytyy...
Mistä ostit komponentit ja mitä tuli suunnilleen maksamaan? Itse pikaisesti vilkaisin Bebekin sivuilta niin ihan kaikkia en löytänyt. En kyllä katsonut korvaavuuksia, mutta noilla tekstin tyypeillä ei ollut.
Mistä ostit komponentit ja mitä tuli suunnilleen maksamaan?
En osaa valitettavasti sanoa noiden hinnasta. Sain melkein kaikki tutulta vastapalveluksena yhdestä hommasta, hän oli sattumalta menossa jotain omia osiaan hakemaan ja toi noi samalla. Luulisin, että hän haki ne Triopakista (www.triopak.fi) ihan liikkeestä, en tiedä myyvätkö postitse.
Itse hain vain kotelon, vedonpoistoholkit johtojen läpivienteihin, kytkimen ja diagnostiikkakorkin. Niille tuli hintaa jotain parinkympin luokkaa, josta pelkkä korkki oli jo 13€.
Onko joku saanut toimimaan E39:llä Interface KW71 für CarScanner 1.0 / 4.06 (Windows + 1xCom) ? ....niin ja mistä se softa löytyy ? Tai sitten joku muu softa, joka käy E39:iin, josta on jotain juttua aiempana tässä threadissä.
Jos olet edesvähän vaivautunut lukemaan aikaisempia postauksia, huomaat, että KW71 protokollalla ei voi mitenkään toimia E39:ssä. Viritelmiä tuolle DS2 (joka on siis täysin eri kuin OBD2) protokollalle, jota E39 tukee on olemassa, mutta: minulle on tullut vähän sellainen käsitys, että poislukien DME:tä, nuo vika- ym koodit voivat olla sitä sun tätä, mitä nuo kotikutoiset softat antavat tulokseksi. Korjatkoon joku, jos olen väärässä.
Suosittelen 9/98 jälkeisiä E39 malleja, niissä on OBD2-liitin ja ainakin silloin tulee edes DME-koodit oikein.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Niin, onhan tuo "Interface KW71 für CarScanner" toiminnassa ja sillä on onnistuneesti luettu E39:jä, softana vaan ei ole Carscanner, koska se ei tajuu näitä DS2-vehkeitä.
Kyllä näilläkin kotikutoisilla softilla on saatu luettua muitakin boxeja (paitsi airbag) ja saatu selvittyä todellisia ongelmia esim. ABS:stä.
Ehkä toi OBD-2 on vähän helpompi systeemi, mutta ei sekään pysty kuin moottorinohjauksen koodeihin, muut boxit jää edelleen lukematta esim. juuri tuo ABS. Ja onko varmasti 9/98 jälkeiset mallit OBD-2 autoja ?? Kaikista E39-diesel-malleista ainakin voi unohtaa ODB-2:n, ensimmäinen diesel-OBD-2-autohan bemarilla on E60:nen ..
Juu, en jaksanut lukea kaikkia kirjoituksia... Mutta kuten Jartsa02 sanoi, niin tuolla miglenium.de sivuilla esitetyllä kaapelilla pääsee kiinni E39:iin. Ainoo vaan mitä en tiennyt, että tarvii olla DS2-protokollan softa... Omassa autossa ei ole ODB-2:sta. Harmi kun jenkeissä on ollut tuo ODB-2 käytössä aikaisemmin kuin Euroopassa, niin ei ole kukaan vissiin vääntänyt kunnollista DS2 softaa.
Comment