Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    Originally posted by joonas112 View Post
    Uusi arduino, boksi irrallaan. Mitä tuo reset control tarkoittaa. Pitäisi olla oikea portti
    Reset control selostus löytyy ohjeista, estää Arduinoa boottaamasta jos USB-yhteys pätkäisee tai sen avaa. Se pitää laittaa erikseen käyttöön jos sen haluaa eikä onnistu halvimmilla kopioilla, joissa eri bootloader-piiri.

    Suosittelisin että lataa koneelle Arduino IDE, ota Arduino irti boksista koeta saada joku esimerkkikoodi (ei Speeduino) ajettua siihen. Perus Arduino-ohjeet käy tähän vaiheeseen. Sitten kun sinne saa jonkun testikoodin ajoon ja sitä voi serialista monitoroida, voi heittää Speeduinon firmiksen sisään.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • apr
      Bimmer Rookie
      • Sep 2007
      • 99
      • Seinäjoki

      Suutinten PW laskenta ja puolin Dwell laskenta

      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
      Ei ne riitä vakionakaan kunnolla. Bemarin suuttimissa ei ole yhtään "reserviä".
      Kiitos näkemyksestä! Pieniltähän nuo nyt auttamatta vaikuttaa ja sulla varmasti kokemusta näistä, vaihtoon menee kun mahdollista.

      Kuitenkin muutama asia vielä askarruttaa:

      PW nousee maksimissaan 9ms / 6100rpm kun DutyCycle tulee täyteen. Eikös noilla rpm lukemilla maksimi oo jossain 17ms huiteilla deadtimesta riippuen? Onko tuo logeissa näkyvä 9ms PW per sykli vai per squirt? Asetuksenahan on nyt 2 squirts / cycle jolloin tuo menis yksiin DutyCyclen kanssa jos se on logilla raportoitu per squirt.

      Vai pienentääkö Injector Voltage Correction taulu tuota PW:tä tai nostaako laskennallista DutyCycleä? Nyt se on asetuksissa 100% 12v kohdalla mutta 58% 14V kohdalla mitkä on ajojännitteet. 58% tuosta esimerkin 17ms on vähän alle 10ms eli aika lähellä nykyistä maksimi PW:tä mikä ei nouse vaikka VE kartta kasvaa (luultavasti koska laskennallinen DutyCycle tulee täyteen). Saisinko tuota PW:tä kasvatettua nostamalla tuota Voltage correction arvoa lähemmäs 100% ?

      Oon noista yrittänyt googlella etsiä tietoa ja tuosta jännitteen korjauksesta löysinkin, mutta en ihan päässyt niistä kaavoista jyvälle miten se toimii.

      Löysin myös langan vastaavanlaisesta pätkimisongelmasta kierroksilla, johon auttoi siirtyminen dwell map:in käyttäminen running dwell arvon sijasta, ilmeisesti maksimi dwell arvon laskenta poikkeaa hieman tuota mappia käyttämällä? Tuota ajattelin kokeilla niin että laitan vain sen saman 2ms sinne taulukon joka soluun, ehkä 2.5 - 3ms kun mennään 6000rpm yli.

      Jokatapauksessa en ehdi enää dynoon ennen kisaa joten yritän tehdä suunnitelmaa mitä testaan seuraavissa testeissä ennen kisaa, kovin isoja muutoksia siinä ei voi tehdä koska vetoja ehtii noin kolme. siksi en suuttimiakaan vielä vaihda vaikka yhdet green giantit olisikin käytettävissä.

      Yksi mitä mietin on että jos laastarina muuttaa tuon squirts per cycle asetuksen yhteen, niin saa ainakin deadtimen verran lisää suuttimen aukioloaikaa reserviin, mikä saattaisi riittääkin tuossa ongelmakohdassa koska noin 7000rpm kone taas herää vähän ja pätkiminen loppuu (luultavasti koska VE pudonnut tarpeeksi), mutta vaikuttaako tuo kuinka paljon VE karttaan vai osaako speeduino skaalata polttoaineentarpeen tarpeen tuon muutoksen jälkeen? :think

      yhteenvetona kokeiltavat asiat siis:

      1. Voltage correctionin nostaminen -> kasvaako PW suhteessa dutycycleen?
      2. Dwell mapin Käyttäminen running dwell sijaan -> auttaako pätkimiseen
      3. Single squirttiin siirtyminen -> pysyykö VE kartta alueella ja ehtiikö hienosäätää tarpeeksi kahdella vedolla? Miten käy Kiihdytysrikastuksen? Edit: single squirt ja simultaneous asetuksella auto ei edes yritä käydä tyhjäkäyntiä joten kartat pitäisi tehdä kokonaan uusiksi

      Suuret kiitokset etukäteen kaikille jotka osaa ja viitsii neuvoa!
      Last edited by apr; 16-09-2023, 10:10. Reason: Löysin osan vastauksista joten editoin ne tähän
      E36 325i ralliauto

      Exät: E46 330iA M-Sport touring , E28 525E -83, E30 320i -88, E28 518i -87, E30 "325i" Endurance Saloon prokkis, E30 316 -86

      Comment

      • joonas112
        Newbiemmer
        • Oct 2011
        • 22
        • Länsi-uusimaa

        Originally posted by joonas112 View Post
        Speeduinon firmwarea asentaessa speedyloaderilla tuli virhe. osaisiko joku auttaa

        avrdude: Version 6.0.1, compiled on Apr 3 2014 at 23:12:16
        Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
        Copyright (c) 2007-2009 Joerg Wunsch

        System wide configuration file is "C:\Users\OMISTAJA\AppData\Local\Temp\nsm31BD.tmp\ app\resources\/bin/avrdude-windows/avrdude.conf"
        cygwin warning:
        MS-DOS style path detected: C:\Users\OMISTAJA\AppData\Local\Temp\nsm31BD.tmp\a pp\resources\/bin/avrdude-windows/avrdude.conf
        Preferred POSIX equivalent is: /avrdude-windows/avrdude.conf
        CYGWIN environment variable option "nodosfilewarning" turns off this warning.
        Consult the user's guide for more details about POSIX paths:


        Using Port : COM3
        Using Programmer : wiring
        Overriding Baud Rate : 115200
        avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
        avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
        avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
        avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
        avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
        avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
        avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer

        avrdude done. Thank you.
        edelleen sama ongelma. toisella tietokoneella koitettu mutta ei muutosta.
        jos joku joka ymmärtää näiden päälle tai tuntee jonkun joka haluaisi vilkaista tietysti korvausta vastaan ni olis hienoa. ostin tän boksin kanssaharrastajalta "käyttämättömänä" mutta luulen että hänellä ollut samaa ongelmaa ja laittanut vahingon kiertämään. nykyaikana ei vissiin voi kenenkään luottaa...
        DIY-EFI CORE4 kyseessä.
        JL Putkitekniikka Oy/Lvi-asennus uudellamaalla

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          Originally posted by joonas112 View Post
          edelleen sama ongelma. toisella tietokoneella koitettu mutta ei muutosta.
          jos joku joka ymmärtää näiden päälle tai tuntee jonkun joka haluaisi vilkaista tietysti korvausta vastaan ni olis hienoa. ostin tän boksin kanssaharrastajalta "käyttämättömänä" mutta luulen että hänellä ollut samaa ongelmaa ja laittanut vahingon kiertämään. nykyaikana ei vissiin voi kenenkään luottaa...
          DIY-EFI CORE4 kyseessä.
          Kokeilitko tuota, mitä aiemmin laitoin? Nyt et saa boksiin yhteyttä, vaikka firmiksen joku muu varmistaisi niin et silti pääsisi säätämään. Kannattaa siis hetki käyttää vielä aikaa perehtymiseen.

          Arduino IDE:llä tai vaikka Puttyllä pitäisi ensin kokeilla että se sarjaliikenneyhteys toimii. Epäilen, että sulta puuttuu FTDI/CH340 -ajurit (USB/serial) kummastakin koneesta, jolla kokeiltu, ja/tai kokeiltu väärällä COM-portilla. Yksi vaihtoehto on ostaa kympillä tavallinen Arduino Mega2650 ja kokeilla firmiksen latausta siihen - saa rajattua ainakin sen, onko vika PC:ssä vai boksin Arduinossa.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • Ainasoja
            Newbiemmer
            • Oct 2023
            • 3
            • Orivesi, Suomi

            Digikeyltä löytyisi kaikki muut komponentit M52 PCB BOM listaan paitsi nämä : ISL9V5036P3-F085 , LM2940T-5.0/NOPB , VNLD5090TR-E. Osaisiko joku auttaa löytämään korvaavat komponentit digikeyltä? Tai jos ei mahdollista, niin tietysti jostain muualtakin nuo voisi hankkia. Pazi jo toisaalla mainitsi että kyllä noille korvaavat löytyy, mutta kysytään nyt täällä niin voi muutkin jatkossa löytää.

            EDIT:

            Näille löytyi korvaavat:

            VNLD5090TR-E = BM2LC105FJ-CE2
            LM2940T-5.0/NOPB = L4941BV​
            ISL9V5036P3-F085 = ISL9V3040P3-F085C
            Last edited by Ainasoja; 07-11-2023, 18:23.

            Comment

            • Ranep
              BTCF Member
              • Mar 2015
              • 20
              • Kuopio

              Mulla olisi tulossa vag puolat käyttöön speeduinon kanssa. Nuo 160 Ohm vastukset paikoilla r25,r27,r31 ja r32 ei vissiin vag puolien kanssa toimi? Käyköhän jotkut seuraavista niiden tilalle:
              Metallioksidikalvovastus 2 W 10 Ohm
              Metallioksidikalvovastus 2 W 15 Ohm
              ​​​​​​​Palamaton vastus 1 W 10 Ohm

              Comment

              • joonas112
                Newbiemmer
                • Oct 2011
                • 22
                • Länsi-uusimaa

                Originally posted by muuris View Post
                Kokeilitko tuota, mitä aiemmin laitoin? Nyt et saa boksiin yhteyttä, vaikka firmiksen joku muu varmistaisi niin et silti pääsisi säätämään. Kannattaa siis hetki käyttää vielä aikaa perehtymiseen.

                Arduino IDE:llä tai vaikka Puttyllä pitäisi ensin kokeilla että se sarjaliikenneyhteys toimii. Epäilen, että sulta puuttuu FTDI/CH340 -ajurit (USB/serial) kummastakin koneesta, jolla kokeiltu, ja/tai kokeiltu väärällä COM-portilla. Yksi vaihtoehto on ostaa kympillä tavallinen Arduino Mega2650 ja kokeilla firmiksen latausta siihen - saa rajattua ainakin sen, onko vika PC:ssä vai boksin Arduinossa.
                Kokeiltu nyt kolmannella koneella ja parilla usb piuhalla. ajurit ladattu. Speeduino näkyy laitehallinnassa muissa laitteissa eikä usb laitteena. Lukee että ohjain ei ole käytettävissä. Missäköhän voisi olla vika? Joku kokeneempi voisi tästä ottaa kopin itellä ei aika/osaaminen/mielenkiinto riitä
                Last edited by joonas112; 11-11-2023, 12:34.
                JL Putkitekniikka Oy/Lvi-asennus uudellamaalla

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  Originally posted by Ranep View Post
                  Metallioksidikalvovastus 2 W 15 Ohm
                  Laita nuo

                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1825
                    • Lappeenranta, Finland

                    Mikäs on raadin mielipide, että riittäiskö jos lamban laittaa vain toiseen M20-koneen "downpipeen"? Kyseessä siis ihan normi vapari, ei mitään huipputehoja haussa vaan se minkä persdynolla ja normi säätämisellä irtoaa. Pakoputkiratkaisu elää koko ajan ja tuli ajatus korvata omavalmiste ihan tehdastekoisella, mutta anturin paikan joutuu silti hitsaamaan. Yhteen putkeen tietty kertaluokkaa helpompi kuin putkien yhdistäminen ja saada yhdistelmä vielä sopimaan pakosarjaan.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • joonas112
                      Newbiemmer
                      • Oct 2011
                      • 22
                      • Länsi-uusimaa

                      Kuka näitä speeduinoja korjaisi? Paras olisi jos Uudenmaan alueella olisi joku
                      JL Putkitekniikka Oy/Lvi-asennus uudellamaalla

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2488

                        Originally posted by 525iiäxä View Post
                        Mikäs on raadin mielipide, että riittäiskö jos lamban laittaa vain toiseen M20-koneen "downpipeen"? Kyseessä siis ihan normi vapari, ei mitään huipputehoja haussa vaan se minkä persdynolla ja normi säätämisellä irtoaa. Pakoputkiratkaisu elää koko ajan ja tuli ajatus korvata omavalmiste ihan tehdastekoisella, mutta anturin paikan joutuu silti hitsaamaan. Yhteen putkeen tietty kertaluokkaa helpompi kuin putkien yhdistäminen ja saada yhdistelmä vielä sopimaan pakosarjaan.
                        Alun perin anturi on ollut siellä vaihdelaatikon seutuvilla, kohdassa jossa putkisto yhdistyy. Tehojen/vääntöjen kannalta ei muutenkaan paras paikka ole yhdistää putkia konetilassa, siksi anturi on ollut siellä alhaalla. Jos tällainen ratkaisu ei jostain syystä toimi, niin mite olisi kumpaankin putkeen anturille paikka ja vaihtelee anturia putkesta toiseen? Säätö onnistuu kyllä vain kolmen sylinterin tietoja seuraten, mutta saisi ainakin varmistettua myös niiden toisten kolmen sylinterin oikeanlaisen toiminnan anturin paikkaa vaihtamalla.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1825
                          • Lappeenranta, Finland

                          Originally posted by Freak View Post

                          Alun perin anturi on ollut siellä vaihdelaatikon seutuvilla, kohdassa jossa putkisto yhdistyy. Tehojen/vääntöjen kannalta ei muutenkaan paras paikka ole yhdistää putkia konetilassa, siksi anturi on ollut siellä alhaalla. Jos tällainen ratkaisu ei jostain syystä toimi, niin mite olisi kumpaankin putkeen anturille paikka ja vaihtelee anturia putkesta toiseen? Säätö onnistuu kyllä vain kolmen sylinterin tietoja seuraten, mutta saisi ainakin varmistettua myös niiden toisten kolmen sylinterin oikeanlaisen toiminnan anturin paikkaa vaihtamalla.
                          Hyvä idea! Laitetaan vakavaan harkintaan.
                          Ja rahamies laittaisi molempiin anturin ja vaihtaisi vain pistokkeen paikkaa...

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 10963
                            • Oulu

                            Mulla on ollu omassa e39:ssä speeduinon kanssa laajakaista anturi vaan toisessa pakosarjassa siinä vakio paikalla. Ja ei oo oikeestaan ollu minkäänsortin ongelmaa. Toki toimivuus riippuu siitä kuin hyvin suuttimet on mätsätty ja kuin tasasesti kone hengittää pyttyjen välillä jne. Mut siis mulla on hyvin pelannu ja closed loop säätökin on ollu pikkukuormalla käytössä jolloin päästöt on ollu hyvät:


                            Ja asiasta kattilaan, niin jos teillä ei ole jo 202305 firmis käytössä, niin ehdottomasti päivittäkää siihen. Release noten perusteella siinä ei ehkä kovin suurta ja ihmeellistä ole päivitetty perus Arduino Megan kannalta ainakaan. Mutta siellä on pellin alla monta ihan perus perus toiminnan parannusta ja näillä tuntuu olevan todella iso vaikutus moottorin toimintaan. Tuo oma talvi e39 muuttu ainakin eri autoksi ajaa kun vaan päivitin ko. firmis versioon. Kaikki sitä vaivanneet randon yskimiset ja muut katosi. Voisin väittää että nyt toiminta on hyvin lähellä vakio ecun toimintaa, kun varsinkin kylmäkäynnistys ominaisuudet parani reilusti. Vaikka tuo käy e85:lla talvella, niin ei tuo oo ollu ku aamulla avaimesta käyntiin ja menoksi

                            Samat jutut on toki myös 202310 firmiksessä, mut siinä on ainakin secondary serialin toiminta mylätty täysin, niin itse ainakaan en sitä voi käyttää.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • rallikuski
                              Newbiemmer
                              • Nov 2015
                              • 10
                              • Launonen

                              Oliko kenelläkään täällä semmosta ongelmaa tuon 202305 firmiksen kanssa, että msdroidi ei toiminut tuon kanssa..? Kokeilin tossa "väärän merkkisessä" missä mulla on speeduino, niin lakkas tosiaan pelaamasta BT:n kautta msdroid tuolla 202305 firmiksellä.
                              En oo vielä kerenny kokeilemaan pelaako se nyt tuolla 202310 firmiksellä kun auto meni seisontaan, mutta release notessa kehutaan että pitäis pelata...
                              Chevrolet malibu '78
                              Mercedes Benz 260E '88
                              Mercedes Benz C280 '93
                              BMW E91 325d '10
                              Volvo 960 '92
                              Kirppu '66
                              Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
                              Polaris RR '09

                              Comment

                              • aaape
                                BTCF Member
                                • Aug 2009
                                • 615
                                • Muaninka

                                Originally posted by rallikuski View Post
                                Oliko kenelläkään täällä semmosta ongelmaa tuon 202305 firmiksen kanssa, että msdroidi ei toiminut tuon kanssa..? Kokeilin tossa "väärän merkkisessä" missä mulla on speeduino, niin lakkas tosiaan pelaamasta BT:n kautta msdroid tuolla 202305 firmiksellä.
                                En oo vielä kerenny kokeilemaan pelaako se nyt tuolla 202310 firmiksellä kun auto meni seisontaan, mutta release notessa kehutaan että pitäis pelata...
                                Joo ei toimi tuolla 202305 firmiksellä mut 202310 toimii hyvin. 
                                e36 328i turbo (95)
                                vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                                e30 316 (m30)(87) projekti

                                EX.
                                e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎