Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    Asioiden yksinkertaistamiseksi (toiveajatteluako?) olen alkanut kallistua tähän ratkaisuun L-Jetronicin tilalle. Kyseessä siis ihan vapari, ei ahtoja tulossa. Pari mietityttävää asiaa:
    • Jos tuolta maailmalta tai jostain muualta tilaa DIY-sarjan, niin onko versioilla (0.4.3/0.3.7) olennaista eroa? Yleensä nyt uudempi on ollut olevinaan parempi.
    • Orig hammastettu triggeripyörä tuntuu olevan kiven alla ja kallis, niin tuohonhan saa "sileän" pyörän päälle hitsattavaa hammaskehää. Mikä kohta hammastetussa on tarkka TDC?
    • Edelliseen liittyen, mikä on paras anturi?
    • Entäpä TPS? Mega-turbovehkeessäni oli aikoinaan joku, joka asettui siihen suht kivuttomasti, mutten enää muista mikä...
    • L-Jetronicin tyhjäkäyntisäätöä on tähän yhteyteen turha kuvitellakaan, niin mikä siihen ratkaisuksi?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      Originally posted by 525iiäxä View Post
      Asioiden yksinkertaistamiseksi (toiveajatteluako?) olen alkanut kallistua tähän ratkaisuun L-Jetronicin tilalle. Kyseessä siis ihan vapari, ei ahtoja tulossa. Pari mietityttävää asiaa:
      • Jos tuolta maailmalta tai jostain muualta tilaa DIY-sarjan, niin onko versioilla (0.4.3/0.3.7) olennaista eroa? Yleensä nyt uudempi on ollut olevinaan parempi.
      • Orig hammastettu triggeripyörä tuntuu olevan kiven alla ja kallis, niin tuohonhan saa "sileän" pyörän päälle hitsattavaa hammaskehää. Mikä kohta hammastetussa on tarkka TDC?
      • Edelliseen liittyen, mikä on paras anturi?
      • Entäpä TPS? Mega-turbovehkeessäni oli aikoinaan joku, joka asettui siihen suht kivuttomasti, mutten enää muista mikä...
      • L-Jetronicin tyhjäkäyntisäätöä on tähän yhteyteen turha kuvitellakaan, niin mikä siihen ratkaisuksi?
      Jos kyseessä sigun E30 ja tarkoitus pitää , niin itse hankkisin uudemman M20:n dampperi-triggeripyörän, vakio anturin + kannakkeen siihen, samoin sellaisen tyhjäkäyntiventtiili ja TPS. Osia luulisi löytyvän, hinta/helppous-suhde pitäs olla kohdallaan vrt jos joutuu kuitenkin jotain ostamaan ja leipomaan ne vielä kiinni. Vakio anturin voi toki korvata cherry hallilla tuossa samalla.

      Levyksi Pazi88 pnp.

      Jos teet triggerille jotain muuta, niin eihän sillä tarkalla kohdalla/asteluvulla ole niin tarkkaa väliä -- kunhan sen sitten mittaa ja asettaa tuneen sen oikein.
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1842
        • Lappeenranta, Finland

        Originally posted by muuris View Post
        Jos kyseessä sigun E30 ja tarkoitus pitää , niin itse hankkisin uudemman M20:n dampperi-triggeripyörän, vakio anturin + kannakkeen siihen, samoin sellaisen tyhjäkäyntiventtiili ja TPS. Osia luulisi löytyvän, hinta/helppous-suhde pitäs olla kohdallaan vrt jos joutuu kuitenkin jotain ostamaan ja leipomaan ne vielä kiinni. Vakio anturin voi toki korvata cherry hallilla tuossa samalla.

        Levyksi Pazi88 pnp.

        Jos teet triggerille jotain muuta, niin eihän sillä tarkalla kohdalla/asteluvulla ole niin tarkkaa väliä -- kunhan sen sitten mittaa ja asettaa tuneen sen oikein.
        Tuo uudempi dampperi oheistarpeineen on tietysti prio 1 ja siihen taisikin vihon viimein löytyä kontakti. Oliks noissa uudemmissa TPS jo potikkamallia, vai sellainen ääriasennot tunnistava katkaisijamalli (kuten tässä vanhuksessa)?

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          Originally posted by 525iiäxä View Post
          Tuo uudempi dampperi oheistarpeineen on tietysti prio 1 ja siihen taisikin vihon viimein löytyä kontakti. Oliks noissa uudemmissa TPS jo potikkamallia, vai sellainen ääriasennot tunnistava katkaisijamalli (kuten tässä vanhuksessa)?
          Hyvä huomio, tosiaan myös M20 motronic TPS on vain katkaisijamalli, eli sitä ei kannata laittaa.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • Sellasta
            Newbiemmer
            • May 2018
            • 18
            • Espoo

            Originally posted by joppi91 View Post
            [ATTACH]165880[/ATTACH]Mikä firmis kannattaa pistää rev1.3 purkkiin (e46 m52b28tu) tällä hetkellä 202207.1 firmis ja tossa ei ainakaan suoraa base tune ole. Että onko parempi ajaa vanhempi firmis sisälle jota base tune tukee.
            Ainakin tällä 202207.1 firmiksellä auto käy jo mutta seguentaalinen ruisku ei ainakaan toimi. Herjaa että ettei kortti tue sitä... kumminkin käy semi-seguentaalilla.
            Vai pitääkö firmis ladata purkkiin jotain muuta kautta kuin speedyloaderilla. Jotain luki sivulla 29 mutta onko se jo vanhaa tietoa???
            Ps.Noviisi liikenteessä
            Saitko ikinä tuota sekventiaalista ruiskutusta toimimaan?

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11078
              • Oulu

              GitHubissa on ohjeet miten saa 6-cyl seqventiaali firmiksen käännettyä tai ladattua valmiin binäärin: https://github.com/pazi88/Speeduino-...code-for-core4

              Speedyloaderilla se ei onnistu ainakaan tällä hetkellä. Toki mahdollisuutta ladata custom firmiksiä sillä on kyselty jo pitkään ja se varmaan jossain välissä tulee mahdolliseksi.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • teemu5566
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2017
                • 308
                • Seinäjoki

                Mistä voi johtua että arduino menee sekaisin eikä saa enää flashattyä eikä moottorikaan toimi kunnolla esim. tps päivittyy tosi hitaasti ja tyhjäkäyntierrokset korkealla. Vikaa ennen autoon on asennettu tk moottori, sytkä vaihdettu seqventiaaliseksi ja firmware päivitetty speedyloaderilla koskematta base tuneen. tk moottorin lähdön testaukses tietokoneeseen liitettävästä oskiloskoopista ecun pwm-johto lämpes olisko saanu siinä ecu kipiää? Moottori M43 ja v0.4.3c levy.
                Last edited by teemu5566; 03-03-2023, 23:18.

                Comment

                • teemu5566
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2017
                  • 308
                  • Seinäjoki

                  Voisko johtua siitä että en päivittänyt .ini tiedostoa tuner studioon?

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1842
                    • Lappeenranta, Finland

                    Tähän väliin aloittelijakysymys. Ilmeisesti Speeduino tarttee jonkun sortin kontrollerin laajakaistalambdalle? Öö... mistäs semmoinen?

                    Muinoin kun touhusin megan kanssa, niin ei muistikuvaa että olisi moinen tarvittu. Tässä vissiin eri juttu...

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • aae30
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 2690
                      • .fi

                      Originally posted by 525iiäxä View Post
                      Tähän väliin aloittelijakysymys. Ilmeisesti Speeduino tarttee jonkun sortin kontrollerin laajakaistalambdalle? Öö... mistäs semmoinen?

                      Muinoin kun touhusin megan kanssa, niin ei muistikuvaa että olisi moinen tarvittu. Tässä vissiin eri juttu...
                      (verkko)kaupoista niitä saa.
                      se kannattanee valmiina pakettina ostaa, eli semmoinen, josta löytyy vaikkapa 0-5V lähtö eculle.
                      valmistajasta riippuen joutunee ostamaan mittarinkin, vaikka semmoista ei lainkaan näkyville tulisi.
                      Sorry I'm Not Sorry
                      E34 540iA 93 sedan
                      E34 540iA 93 sedan
                      E39 530iA 00 touring

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1831
                        • Karjaa

                        Tämä on ollu omassa possussa ihan hyvä: https://www.14point7.com/products/sp...a-controller-2
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1842
                          • Lappeenranta, Finland

                          Originally posted by aae30 View Post
                          (verkko)kaupoista niitä saa.
                          se kannattanee valmiina pakettina ostaa, eli semmoinen, josta löytyy vaikkapa 0-5V lähtö eculle.
                          valmistajasta riippuen joutunee ostamaan mittarinkin, vaikka semmoista ei lainkaan näkyville tulisi.

                          Esimerkiksi?

                          https://www.jfetech.nl/epages/080402...t7%20sensor%22

                          Lambda ei toki ole Boschin. Mutta, liekö suuri riesa.

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • aae30
                            BTCF Member
                            • May 2010
                            • 2690
                            • .fi

                            Originally posted by 525iiäxä View Post
                            Lambda ei toki ole Boschin. Mutta, liekö suuri riesa.
                            miten niin ei ole boschin?
                            valmistajan sivuillahan tuo selvästi lukee, enkä usko jälleenmyyjien tuota vastoin toimivan:
                            Sorry I'm Not Sorry
                            E34 540iA 93 sedan
                            E34 540iA 93 sedan
                            E39 530iA 00 touring

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1842
                              • Lappeenranta, Finland

                              Originally posted by aae30 View Post
                              miten niin ei ole boschin?
                              valmistajan sivuillahan tuo selvästi lukee, enkä usko jälleenmyyjien tuota vastoin toimivan:
                              Kappas. Ihan noin selvästi ei sitä tuolla kaupan sivulla sanota. Uskotaan.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              • teemu5566
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2017
                                • 308
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by teemu5566 View Post
                                Mistä voi johtua että arduino menee sekaisin eikä saa enää flashattyä eikä moottorikaan toimi kunnolla esim. tps päivittyy tosi hitaasti ja tyhjäkäyntierrokset korkealla. Vikaa ennen autoon on asennettu tk moottori, sytkä vaihdettu seqventiaaliseksi ja firmware päivitetty speedyloaderilla koskematta base tuneen. tk moottorin lähdön testaukses tietokoneeseen liitettävästä oskiloskoopista ecun pwm-johto lämpes olisko saanu siinä ecu kipiää? Moottori M43 ja v0.4.3c levy.
                                vika löytyi vääränlaisesta (on/off) tps sensorista...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎