Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11092
    • Oulu

    Originally posted by Sellasta View Post
    Miten tuon flektin sai toimimaan M52TU/M54 1.5 levyllä? Millaiset asetukset Tunerstudiossa pitäisi olla? "Fan output pin is 36 and it's only wired to external connector fan output in the back of the ecu. The stock ecu connector fan output is controlled by bluepill in PWM fashion to be able to control stock fan." En ihan saa kiinni tästä, flektin johtoa on kokeiltu vakiopaikassa ja ecun takana liittimessä, eikä lähde pyörimään.
    Ecun takaa voi ohjata releellä on/off flektiä. Auton omaan flektin ohjaus pinniin menee PWM ohjaus bluepilliltä. Tai pitäis mennä, mutta en ole saanu ko. ominaisuutta vielä täysin pelaamaan GitHubissa on tuore koodiversio bluepillille, missä on mukana PWM flektin ohjaus (dutyn ohjaus tapahtuu TunerStudiosta), mutta se ei vielä 100% toimi, enkä oo kerenny debuggaamaan kuntoon.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1842
      • Lappeenranta, Finland

      Onko tuolla pakopuolella liian kuuma VR6-puolalle? Yksi vaihtoehto olisi sijoittaa akkutelineen alapuolelle. Sinnekin mahtuisi, mutta on likellä pakoputkia.


      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • aaape
        BTCF Member
        • Aug 2009
        • 617
        • Muaninka

        Onko kokemuksia miten gs100502 hall anturi pelaa ohuella 3mm triggeripyörällä? valmistajan ohjeessa näyttää olevan että minimi paksuus olis 6.35mm
        e36 328i turbo (95)
        vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
        e30 316 (m30)(87) projekti

        EX.
        e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

        Comment

        • RacingTeamVillageFreaks
          BTCF Member
          • Jan 2021
          • 18
          • Lapinlahti

          Hola!


          Ongelmia päästöjen kanssa. Auto säädetty e85:lla dynossa korvausputken kanssa ja katilla (bilteman perus 3") vetää seoksen paksulle.
          CO: 8,0 ja HC: 450-500. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla about sama homma.

          VEtablesta säädetty soppaa vähemmälle
          TK:
          CO: 0,3
          HC 260

          Kierroksilla:
          CO: 0,3
          HC 170

          Kokeilin tiputtaa vielä enemmän soppaa, mutta sitten ei sytytä enää kunnolla, vaikka kääntää ennakkoa suuntaan, jos toiseen.

          Korvausputkella melkein samat arvot ja kone käy paljon nätimmin, kuin katti paikallaan. Mitähän kokeilis seuraavaksi?

          -T

          Comment

          • aaape
            BTCF Member
            • Aug 2009
            • 617
            • Muaninka

            Originally posted by RacingTeamVillageFreaks View Post
            Hola!


            Ongelmia päästöjen kanssa. Auto säädetty e85:lla dynossa korvausputken kanssa ja katilla (bilteman perus 3") vetää seoksen paksulle.
            CO: 8,0 ja HC: 450-500. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla about sama homma.

            VEtablesta säädetty soppaa vähemmälle
            TK:
            CO: 0,3
            HC 260

            Kierroksilla:
            CO: 0,3
            HC 170

            Kokeilin tiputtaa vielä enemmän soppaa, mutta sitten ei sytytä enää kunnolla, vaikka kääntää ennakkoa suuntaan, jos toiseen.

            Korvausputkella melkein samat arvot ja kone käy paljon nätimmin, kuin katti paikallaan. Mitähän kokeilis seuraavaksi?

            -T
            Miltä muut arvot näyttää?
            Paljo sulla on sytytys ennakko tuossa mitattavalla alueella?
            Kesällä poljettiin yhdestä "katittomasta" katsastukseen päästöt siitä piti ennakot pudottaa kierroksilla liki 0 ja tyhjäkäynnillä tais olla joku 8 astetta ennakkoa.
            Mitkä tulpat/kärkiväli?
            Mulla on tässä maaningalla omat mittarit niin pääsee säätämään vaikka mittarin päähän jos tarvetta.
            e36 328i turbo (95)
            vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
            e30 316 (m30)(87) projekti

            EX.
            e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

            Comment

            • RacingTeamVillageFreaks
              BTCF Member
              • Jan 2021
              • 18
              • Lapinlahti

              Originally posted by aaape View Post
              Miltä muut arvot näyttää?
              Paljo sulla on sytytys ennakko tuossa mitattavalla alueella?
              Kesällä poljettiin yhdestä "katittomasta" katsastukseen päästöt siitä piti ennakot pudottaa kierroksilla liki 0 ja tyhjäkäynnillä tais olla joku 8 astetta ennakkoa.
              Mitkä tulpat/kärkiväli?
              Mulla on tässä maaningalla omat mittarit niin pääsee säätämään vaikka mittarin päähän jos tarvetta.
              Jees. Pääsen sinne, kun ~40km matkaa, sun tekemä ecu mulla on ja oon häirinnyt sua Whatsappilla muidenlin ongelmien kanssa. Laittelen huomenissa viestiä, nii katellaan joku päivä, käyn hylsyn ottaa ens Perjantaina joka tapauksessa. 😅

              Laittelen viestiä. 👌🏻

              Comment

              • aaape
                BTCF Member
                • Aug 2009
                • 617
                • Muaninka

                nyt olis mielenkiintoinen ongelma: m50nv v1.4pnp speeduino 202207 firmis. Ei vedä puhtaasti ja ennakko seilaa miten sattuu jos sytkäkartta käytössä jos sytkän lukitsee vaikka 10 asteeseen ennakko pysyy 10 asteessa koko vedon ja vetää puhtaasti mutta sytkäkartalla ennakot seilaa :think onko arvauksia mistä tämä voisi johtua?
                Toisella arduinolla kokeiltu ja firmistä kokeiltu päivittää ei vaikutusta
                e36 328i turbo (95)
                vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                e30 316 (m30)(87) projekti

                EX.
                e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11092
                  • Oulu

                  Originally posted by aaape View Post
                  nyt olis mielenkiintoinen ongelma: m50nv v1.4pnp speeduino 202207 firmis. Ei vedä puhtaasti ja ennakko seilaa miten sattuu jos sytkäkartta käytössä jos sytkän lukitsee vaikka 10 asteeseen ennakko pysyy 10 asteessa koko vedon ja vetää puhtaasti mutta sytkäkartalla ennakot seilaa :think onko arvauksia mistä tämä voisi johtua?
                  Toisella arduinolla kokeiltu ja firmistä kokeiltu päivittää ei vaikutusta
                  Eihän oo toinen ennakkokartta käytössä? Toinen mikä säätää ennakkoa on sit imulämpöjen tai koneen lämmön perusteella, että jos ko. anturitiedoissa on häikkää niin sit voi ennakko hyppiä miten sattuu.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • aaape
                    BTCF Member
                    • Aug 2009
                    • 617
                    • Muaninka

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Eihän oo toinen ennakkokartta käytössä? Toinen mikä säätää ennakkoa on sit imulämpöjen tai koneen lämmön perusteella, että jos ko. anturitiedoissa on häikkää niin sit voi ennakko hyppiä miten sattuu.
                    Ei oo toinen kartta käytössä. Logeissa ei näy mitään häröilyä lämpöantureissa
                    e36 328i turbo (95)
                    vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                    e30 316 (m30)(87) projekti

                    EX.
                    e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1842
                      • Lappeenranta, Finland

                      PA-pumppu ei herää

                      Noniin, vihonviimein Speeduino kiinni autossa. Tässä vaiheessa tavoitteena vain saada käyntiin, että tietää onko mieltä jatkaa koko hommaa.

                      Siis:

                      - IAT näyttää ok
                      - CLT näyttää ok
                      - TPS kalibroitu
                      - Startatessa RPM-viisari nousee -> pyörimistieto ok -> mahdollisesti myös kipinä iskee, puolan sulake tosin vielä irti
                      - Startatessa duty cycle näyttää jotain, tais olla luokkaa 10% -> tulkitsen että ainakin yrittää ruiskuttaa, suuttimien sulake tosin vielä irti

                      Näiltä osin ihan lupaavaa. Mutta, PA-pumpun pinnissä ei ole mitään eloa. Pumppu on siis releen perässä ja ohjaus tuosta pinnistä. Tuneen on laitettu muutaman sekunnin ajo virran kytkeytyessä. Ei siinäkään vaiheessa eloa. Vai olikos toi kuitenkin maadoittava pinni...? :think

                      Oisko siinä mitään ideaa/haittaa, jos ohjaisikin pumppua suoraan virtalukosta, eikä Speeduinosta?

                      Entäpä MAP-anturi, pitäiskö se letkuttaa? Onko sillä väliä, kuitenkin TPS:ään perustuva tune? Äkkiseltään ei omista varastoista löytynyt niin ohutta letkua. Kaipa sitä kaupasta saa.
                      Last edited by 525iiäxä; 31-07-2023, 13:45.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • turbobliz
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1002
                        • e-suomi

                        Kyllä pääsääntöisesti moottorinohjausboksit maadoittaa bensapumpun releen ohjauspuolen (nasta 85). En ole törmännyt muunlaisiin.

                        Ja muutenkin ECU:n asia on kontrolloida bensapumppua, ei virtalukon.

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1842
                          • Lappeenranta, Finland

                          Originally posted by turbobliz View Post
                          Kyllä pääsääntöisesti moottorinohjausboksit maadoittaa bensapumpun releen ohjauspuolen (nasta 85). En ole törmännyt muunlaisiin.
                          Joo, nyt kun muistelee, niin olihan tämä periaatteessa tiedossakin, suuttimet sentään on kytketty juuri näin päin. Mikälie aivopieru sitten tuon kohdalla tuli...

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • 525iiäxä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1842
                            • Lappeenranta, Finland

                            Noni. Pari kertaa pätsäytti, bensa haisee, että kai se on vain ajoituksesta kiinni. Tai tulpanjohdot... Ovat mallia orig, mitattu kylläkin.

                            Mites toi hammasjuttu nyt sitten menee? Lähinnä siis toi trigger angle. Jos hammas #1 on siis puuttuvien hampaiden jälkeen ensimmäinen. Niin eikös tuossa sitten kulma ole 45 x 6 = 270? Kuvassa kone on TDC:ssä ja kun se pyörii myötäpäivään, niin ehtii mennä 43 hammasta + puuttuvat kaksi, ennen kuin hammas 1 on anturissa.

                            "This number represents the angle ATDC when tooth #1 passes the primary sensor."


                            Volvo V70 2.4T -02
                            E30 323i -84 (taas)

                            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                            Comment

                            • aae30
                              BTCF Member
                              • May 2010
                              • 2694
                              • .fi

                              en tiedä, mutta olisko toi ATDC "After TDC", että laskit väärään suuntaan?
                              Sorry I'm Not Sorry
                              E34 540iA 93 sedan
                              E34 540iA 93 sedan
                              E39 530iA 00 touring

                              Comment

                              • 525iiäxä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1842
                                • Lappeenranta, Finland

                                Originally posted by aae30 View Post
                                en tiedä, mutta olisko toi ATDC "After TDC", että laskit väärään suuntaan?
                                Nokun sit just mietin :think Nyt toi lukema on jostain esimerkistä napattu 84 astetta. Mikä sekin on kyllä vähän väärin, vaikka laskettaisiinkin toiseen suuntaan. Oikeempi olis luokkaa 88-90.

                                Tuosta kuvan tilanteestahan kone pyörii 270 astetta eteenpäin ennen kuin #1 on anturissa.

                                "This number represents the angle ATDC when tooth #1 passes the primary sensor."

                                Tuon ymmärrän, niin että siinä puhutaan nimenomaan "after" kulmasta, joka kuluu, ennen kuin #1 ohittaa anturin. Ja tuo "passes" viittaisi koneen pyörimiseen.

                                Volvo V70 2.4T -02
                                E30 323i -84 (taas)

                                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎