Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L P
    BTCF Member
    • Oct 2010
    • 147
    • Helsinki

    Kukas osaa tulkita tätä Boschin dwell-karttaa? Laitoin Boschin P65 puolat ja auto pelaa hyvin. Rupesin miettimään dwell-asetuksia, mutta en ole ihan varma mitä tänne pitäisi laittaa.

    Boschin datasheetistä arvot:

    Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	651
Size:	102.7 KB
ID:	5507036
    Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	645
Size:	77.7 KB
ID:	5507037

    Speeduinon asetukset:

    Cranking dwell: 5.0ms
    Running dwell: 1.5 ms
    Spark duration: 1.0 ms
    Max dwell: 8.0ms

    Ymmärsinkö oikein, että running dwell pitäisi nostaa tonne 2.4ms? Vai mitenkäs?

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1864
      • Lappeenranta, Finland

      Ei ihme jos ei oikein meinaa tyhjäkäyntiä kunnolla löytyä. Tänään säädin sen verran, että sain lambdan näyttämään arvoja. Suoraan ei tainnut olla tätä merkkiä (14point7 spartan2) valittavissa, mutta Innovate-asetuksilla alkoi tulla ihan uskottavia lukemia. Samalla huomasin, että tyhjäkäyntiventtiililtä imusarjaan menevä letku menee alipaineesta ruttuun... Joku mikälie puutarhaletku ei siis siinä toimikaan. Tai lyhyenä voisi toimia, tässä (M20B23) kun letku kiertää haitariputkelta imusarjan ja tulipellin välistä imusarjan toiselle puolelle, niin onhan siinä pituutta. Linkin takaa löytyy kuva. Elikkäs, mistäs nyt pyöräytän siihen alipaineen kestävän letkun? Sisähalkaisijaa on sen verran, mitä tyhjäkäyntiventtiilin ulostulossa on.

      Edit: Ai niin. Mites tyhjäkäyntiventtiili käyttäytyy, kun ei olla enää idle-alueella? Jääkö se sen verran auki, mitä sattui olemaan, vai mitä?

      Last edited by 525iiäxä; 24-08-2024, 20:19.

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5306
        • Pirkkala

        Laita vaikka alumiiniputkesta ja kumiletkun pätkät päihin

        Kyllä kai tyhjäkäyntiventtiili on aina samassa asennossa kun ollaan tyhjäkäynnin yläpuolella.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • apr
          Bimmer Rookie
          • Sep 2007
          • 101
          • Seinäjoki

          Originally posted by L P View Post
          Kukas osaa tulkita tätä Boschin dwell-karttaa? Laitoin Boschin P65 puolat ja auto pelaa hyvin. Rupesin miettimään dwell-asetuksia, mutta en ole ihan varma mitä tänne pitäisi laittaa.

          Boschin datasheetistä arvot:

          Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	651
Size:	102.7 KB
ID:	5507036
          Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	645
Size:	77.7 KB
ID:	5507037

          Speeduinon asetukset:

          Cranking dwell: 5.0ms
          Running dwell: 1.5 ms
          Spark duration: 1.0 ms
          Max dwell: 8.0ms

          Ymmärsinkö oikein, että running dwell pitäisi nostaa tonne 2.4ms? Vai mitenkäs?
          Itellä sama swappi suunnitelmissa, mut mistä adapterit että saa kiinni m50 venakoppaan?
          E36 325i ralliauto

          Exät: E46 330iA M-Sport touring , E28 525E -83, E30 320i -88, E28 518i -87, E30 "325i" Endurance Saloon prokkis, E30 316 -86

          Comment

          • Odto
            Bimmer Rookie
            • Apr 2017
            • 114
            • Suomi

            Mulla on toista vuotta käytössä p65 seuraavilla spekseillä: Latausajat on kartalla 2-2.5ms ja spark duration 1.2ms. Toimii. Adapterit saa helposti tehtyä itse vaikka pellistä leikkaamalla. Ulkonäkö on sitten kiinni siitä montako tuntia jaksaa nähdä niiden eteen vaivaa. Muistaakseni jossain m50 liittyvässä topicissa joku käyttäjä oli teettänyt adaptereita. Mrt-engineering?

            Comment

            • L P
              BTCF Member
              • Oct 2010
              • 147
              • Helsinki

              Originally posted by apr View Post

              Itellä sama swappi suunnitelmissa, mut mistä adapterit että saa kiinni m50 venakoppaan?
              Itte teet. Omat tein alumiinisesta kulmaraudasta ja jämpti tuli.

              Comment

              • L P
                BTCF Member
                • Oct 2010
                • 147
                • Helsinki

                Osaako joku kertoa miten saa Android-puhelimesta esim MSDroidin yhdistettyä usb-kaapelilla Speeduinoon? Yritin joskus aiemmin eikä tahtonut jostain syystä onnistua. Bluetooth ei myöskään toimi.

                Comment

                • Visa57
                  BTCF Member
                  • Jul 2022
                  • 19
                  • Köyliö

                  Onko tuo sisäinen Laajakaistalambda optio (tinyWb) luotettava nykyään speeduinossa vai kannattaako hommata joku erillinen controlleri ja mittari? aina tekis mieli pysyä erossa niistä ja et ei tulis mitään ylimääräsiä mittareita kabiiniin

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11191
                    • Oulu

                    Originally posted by Visa57 View Post
                    Onko tuo sisäinen Laajakaistalambda optio (tinyWb) luotettava nykyään speeduinossa vai kannattaako hommata joku erillinen controlleri ja mittari? aina tekis mieli pysyä erossa niistä ja et ei tulis mitään ylimääräsiä mittareita kabiiniin
                    tinyWb on miniatuuri versio 14point7 SLC free lambda ohjaimesta. Eli tästä: https://www.14point7.com/products/si...troller-free-2

                    Se vaan käyttää pienimpiä mahdollisia SMT komponentteja ko. vehkeestä, mut sama firmis yms. Eli pitäis pelata ilman mitään ongelmia. Oikeastaan Spartan 2 OEM on ehkä lähimpänä vastaavaa tuotetta: https://www.14point7.com/products/spartan-2-oem

                    Itte oon käyttäny sekä OEM 2:sta ja tinyWb:tä ongelmitta.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1864
                      • Lappeenranta, Finland

                      Jaahans, mistähän nyt kiikastaa...? Rojektiauto olisi kutakuinkin säätöä vaille leimauskunnossa. Säätö on odotellut lämpimiä kelejä ja muutenkin hiljattain meni kevään aikataulut kokolailla uusiksi. Mutta, siis olin käyttänyt työnantajan läppäriä säätämiseen ja sen verran sitä viime kesänä sain tuunattua, että käynnistyy ja käy aaltoillen tyhjää. Tavoite oli siis vain todeta, että kaikki suunnilleen toimii.

                      Oma läppäri oli pitkään harkinnassa, mutta kyseisen koneen windows tilttasi, sain uuden koneen tilalle ja vanhan lunastin itselleni. IT putsasi sen ja laittoi ihan tuoreen Win11:n. Selvä, läppäriasia ratkesi sillä. Oitis asentamaan Tunerstudio ja Megalogviewer, kummastakin on maksettu versio.

                      Nyt sitten vapun kunniaksi ajattelin lopultakin kokeilla, että kaikki edelleen on kunnossa säätöä varten. Piuhat kiinni, virrat päälle, ei yhteyttä Speeduinoon, startataan, pyörittää muttei edes lupaa. WTF? Aikani ihmettelin ja tutkin. Lopulta selvisi, että auto lähtee käyntiin entiseen tapaan kun ei ole piuhoja kiinni. Kun tökkää USB-johdon koneen kylkeen, niin siihen sammuu. Edellisestä kesästä on muuttunut siis tuo läppärin windows, muistaakseni vanhassa oli Win10. Ja lisäksi Speeduino on takakontissa etumatkustajan jalkatilan sijasta ja USB-johdossa on jatkojohto.

                      Erikoista on se, että tyhjäkäyntiventtiili kyllä surisee kun on piuhat kiinni, mutta esim bensapumppu ei inahda.

                      Mistähän nyt kiikastaa? Vähän huono säätää...

                      Edit: Taitaapi puuttua vain (ainakin) virtual com port driver. Aloitetaan siitä.
                      Last edited by 525iiäxä; 02-05-2025, 08:42.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11191
                        • Oulu

                        Se läppärin kiinniolo pitäis vain vaikuttaa siihen, että se speeduino menee päälle sen virroilla. Eli käytännössä se tekee sillon primingin ja muut, mut tottakai sillon ei tapahdu mitään, koska virtoja ei koneessa ole. Ainakin E85:lla se primingin puute tahtoo tehdä sen että saa iäisyyden pyörittää että lähtee käyntiin.

                        Ja kun läppärin tunkee kiinni koneen käydessä, se resetoi prossun, mikä aiheuttaa sen sammumisen. Yleensä toimivin järjestys on pistää ensin autoon virrat. Sit läppäri kiinni ja herättää TunerStudio yhteys. Ja sit käyntiin.

                        Toki on myös kikkoja esim. erilaiset reset protectionit ja 5v virtapiuhan katkaisu usb piuhasta, ettei moista käytöstä tapahdu.

                        Ja joo USB ajurit pitää olla kohdallaan että TunerStudiolla saa yhteyden. Arduinosta riippuen niissä on yleensä CH340 tai atmega 16u2 USB-sarjaportti adapteri. Normaalisti windows kyllä pitäis asentaa kummallekkin ajurit automaattisesti, kunhan sillä on yhteys nettiin. Mut ne automaattisesti asentuvat CH340 ajurit ei yleensä pelaa. Vaan pitää hakea käsin oikeat kinkkien omilta sivuilta.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1864
                          • Lappeenranta, Finland

                          Noniin, kohtalaisen driver-jumpan jälkeen tuli jotain eloa ja Tunerstudiosta löytyi sitten oikeasta alakulmasta Go Online -toiminto, niin sitten alkoi homma rokata! Muuten kaikki kutakuinkin ennallaan, antureista tulee järkeviä lukuja paitsi TPS on mykkä. Saattaa olla joku johdotusjuttu, pitää tsekata. Se kuitenkin toimi ennen Speeduinon siirtoa takakonttiin. Kiekkamittari on mykkä myös, mutta se ei tainnut toimia aiemminkaan, nyt kuitenkin oli olevinaan johto kiinni... Se on pieni riesa, mutta TPS on aika oleellinen.

                          Edit: TPS signaalijohdosta oli kuori risa ja otti maihin (turvavyön kiinnikkeeseen) takapenkin alla. Eihän se muuta tarvitse. Syy moiseen tuntematon, mutta korjattu ja toimii. Kiekkakelloa ihmetellään joskus.
                          Last edited by 525iiäxä; 05-05-2025, 09:40.

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • 525iiäxä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1864
                            • Lappeenranta, Finland

                            Mites toi idlen säätö ny menee? Säätelin eilen, joo, käy ihan ok, mutta todella rikkaalla, enkä saanu alle tonnin kierroksia. Oli dashboardilla väärä AFR-mittari (AFR2), niin en hoksannut lennossa. Vasta lokeista myöhemmin katoin, niin AFR oli jotain reilu 9...

                            Kattelin juutuupista mallia ja siellä heitettiin tyyli, että eliminoidaan kaikki "häiriötekijät", kuten EGO corr ja ICV. Pelkästään säätämällä kaasuläppää raolleen, ja tuunaamalla VE, spark jne. säädetään kierrokset ja AFR kohilleen kone lämpimänä. Jäi sitten epäselväksi, että mitä ICV:lle sitten tehdään jos tuolla tapaa saa käymään tyhjää? Konffataanko se kylmempänä antamaan lisää ilmaa, mutta lämpimänä on kiinni? Niin varmaan.

                            Enivei, mikä on suunnilleen VE-taso tyhjäkäynnillä? Monennäköistä taulukkoa löytyy haulla. Ja M20B23 siis kyseessä.

                            Volvo V70 2.4T -02
                            E30 323i -84 (taas)

                            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11191
                              • Oulu

                              Juu, häiriötekijät pois ja openloop säätö käyttöön ICV:lle. Koneesta riippuen joissain asetetaan perus tyhjäkäynti kaasuläppää raottamalla ja ICV:llä vaan lisää ilmaa kylmälle koneelle. Mut bemareissa aikalailla järkiään kaasuläppään ei kosketa ja ICV:llä pelkästään tyhjäkäynnin ilma. ICV openloop moodissa on sama asia kuin sitä kaasuläppää raottais vaan. Ja EGO saa kyllä niin kauan olla muutenkin pois päältä, kunnes kaikki on säädetty loppuun asti.

                              Mut siis käytännössä koittaa asettaa ICV:llä tyhjäkäynnin alkuun 1200 kierroksen tuntumaan, ja hieroo siihen sit VE:n kohdalleen että käy lambda 1:llä. Sit siitä alkaa laskemaan ICV:n dutyä että kierrokset laskee ja sitä mukaa säätelee sit VE karttaa kohdalleen. Herkästi tässä vaiheessa alkaa humppaileen jos VE kartta on semmonen että muuttu seos paljonkin kun vaihdellaan solujen välillä. Mut sit kun oot tuntien äheltämisen jälkeen saanu sen koneen käymään lambda 1:llä tyyliin 700-1200 RPM välin, niin sit yleensä itte asetan ICV:llä tyhjäkäynnin pikkusen korkeemmalle mitä tavoite tyhjäkäynti on. Minkä jälkeen sitten tyhjäkäynnin ennakkokäyrän säätää niin, että alle target kierrosten se nostaa ennakkoa ja yli target kierrosten laskee ennakkoa. Ja sit koko käyrä semmoseen offsettiin että se optimia pienemmällä ennakolla laskee tyhjäkäynnin sopivalle tasolle. Niin sillä saa aikaan todella vakaan tyhjäkäynnin, mikä menee heittämällä päästöistä läpi. Ja joo kylmänä ICV duty ja RPM targetti tyhjäkäynnille on yleensä korkeemmalla.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • 525iiäxä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1864
                                • Lappeenranta, Finland

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Juu, häiriötekijät pois ja openloop säätö käyttöön ICV:lle. Koneesta riippuen joissain asetetaan perus tyhjäkäynti kaasuläppää raottamalla ja ICV:llä vaan lisää ilmaa kylmälle koneelle. Mut bemareissa aikalailla järkiään kaasuläppään ei kosketa ja ICV:llä pelkästään tyhjäkäynnin ilma. ICV openloop moodissa on sama asia kuin sitä kaasuläppää raottais vaan. Ja EGO saa kyllä niin kauan olla muutenkin pois päältä, kunnes kaikki on säädetty loppuun asti.

                                Mut siis käytännössä koittaa asettaa ICV:llä tyhjäkäynnin alkuun 1200 kierroksen tuntumaan, ja hieroo siihen sit VE:n kohdalleen että käy lambda 1:llä. Sit siitä alkaa laskemaan ICV:n dutyä että kierrokset laskee ja sitä mukaa säätelee sit VE karttaa kohdalleen. Herkästi tässä vaiheessa alkaa humppaileen jos VE kartta on semmonen että muuttu seos paljonkin kun vaihdellaan solujen välillä. Mut sit kun oot tuntien äheltämisen jälkeen saanu sen koneen käymään lambda 1:llä tyyliin 700-1200 RPM välin, niin sit yleensä itte asetan ICV:llä tyhjäkäynnin pikkusen korkeemmalle mitä tavoite tyhjäkäynti on. Minkä jälkeen sitten tyhjäkäynnin ennakkokäyrän säätää niin, että alle target kierrosten se nostaa ennakkoa ja yli target kierrosten laskee ennakkoa. Ja sit koko käyrä semmoseen offsettiin että se optimia pienemmällä ennakolla laskee tyhjäkäynnin sopivalle tasolle. Niin sillä saa aikaan todella vakaan tyhjäkäynnin, mikä menee heittämällä päästöistä läpi. Ja joo kylmänä ICV duty ja RPM targetti tyhjäkäynnille on yleensä korkeemmalla.
                                Okei, oikean suuntaiset menetelmät oli - aluksi... Pitää ottaa uusi yritys. Elikkäs pidetäänkö myös idle advance (ja samalla idle RPM target) pois päältä kunnes ollaan tuossa about oikealla kierrosluvulla ja lambda 1?

                                Volvo V70 2.4T -02
                                E30 323i -84 (taas)

                                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎