GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit III
Collapse
X
-
Joo, en kyllä ymmärrä miten tässä vielä ollaan hengissä, kun työvehkeillä, joissa ei ole kuin parhaimmillaan ABS jarrut, on ajeltu vuosikymmenet jo milloin milläkin renkailla. On ollut kuluneita nypittyjä nastoja ym ja kilometrejä tulee keskimäärin tuhannen viikko. Olen samaa mieltä 525xda:n kanssa siitä, että kyllä se kuskin valitsema tilannenopeus ratkaisee paljon enemmän kuin turvavarusteet tai muut vastaavat. Tietysti he, jotka meikkaavat, lukevat aamun lehdet ja juovat aamukahvinsa samalla auton ratissa tarvitsevat ehkä jotain varoittimia ja aktiivijärjestelmiä ym kalliita hömpötyksiä.Last edited by mikae34; 11-05-2019, 15:47.
-
Originally posted by VilleP View PostMutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.
Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
Hetki vielä ja voimme alkaa pohtia mitkä renkaat lentokoneissa on ja pystyykö koneen kanssa yhteentörmäyksen välttämään merkkirenkailla
Leave a comment:
-
Mutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.
Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.Last edited by VilleP; 11-05-2019, 14:39.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMelko monisäikeinen asia. Aivan yhtä vaarallisia kuskeja ovat he jotka mittaavat sitten kelillä kuin kelillä huippuauton huipputurvavarusteet huippurenkailla eli ajavat kaikissa tilanteissa suurimpia sallittuja nopeuksia ajonvakautusta vasten.
Oikea hyvä kuljettaja pystyy laskemaan nopeuttaan kelitilanteen mukaisesti oikealle tasolle ja näin välttämään edes joutumasta ääritilanteisiin huonoilla tai hyvillä renkailla tai autoilla.
Ihan oikeasti hyvä liikenteeseen keskittyvä kuljettaja selviää kaikissa olosuhteissa millä hyvänsä avustimettomalla autolla ja renkailla, huono fasea päivittävä kuski ei edes avustimellisella ja huippurenkailla !
Renkaiden vaarallisuudesta puhuttaessa kannattaa muistaa että raskaan kaluston ajoneuvoissa on kesät talvet edessä kesärenkaat, vain takana talvipinnat !
http://www.autonrengasliitto.fi/fi/raskas-kalusto/
Erittäin hyvää tekstiä, olen täysin samaa mieltä !!
Paitsi tuohon lihavoituun lauseeseen korjausta...
Ainakin pölliautoihin laitetaan talveksi myös eteen talvipinnat, eipä se oikein tohdi tulla mettästä / liukkaista risteyksistä ja mutkista muuten puskematta...
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostRenkaiden vaarallisuudesta puhuttaessa kannattaa muistaa että raskaan kaluston ajoneuvoissa on kesät talvet edessä kesärenkaat, vain takana talvipinnat !
http://www.autonrengasliitto.fi/fi/raskas-kalusto/
Leave a comment:
-
Originally posted by VilleP View PostEikö ideaali tilanne ole minimoida riskit liikenteessä? Se että ajeli viime talven kolaroimatta jollain keskieurooppa kumeilla, ei tarkoita että ensi talvena menisi yhtä hyvin.
Huonon renkaan käyttö ei ole mitenkään perusteltasvissa. Kertoo lähinnä piittaamattomuudesta muita tiellä liikkujia kohtaan.
Ja talvirenkaat on ihan oma aiheensa, ei iity tähän mitenkään.
Oikea hyvä kuljettaja pystyy laskemaan nopeuttaan kelitilanteen mukaisesti oikealle tasolle ja näin välttämään edes joutumasta ääritilanteisiin huonoilla tai hyvillä renkailla tai autoilla.
Ihan oikeasti hyvä liikenteeseen keskittyvä kuljettaja selviää kaikissa olosuhteissa millä hyvänsä avustimettomalla autolla ja renkailla, huono fasea päivittävä kuski ei edes avustimellisella ja huippurenkailla !
Renkaiden vaarallisuudesta puhuttaessa kannattaa muistaa että raskaan kaluston ajoneuvoissa on kesät talvet edessä kesärenkaat, vain takana talvipinnat !
Last edited by BMW525Xda; 11-05-2019, 06:42.
Leave a comment:
-
Originally posted by peto2 View Post
Herää kyllä kysymys että miten talvella voi käyttää autoa?
Originally posted by VilleP View PostEikö ideaali tilanne ole minimoida riskit liikenteessä? Se että ajeli viime talven kolaroimatta jollain keskieurooppa kumeilla, ei tarkoita että ensi talvena menisi yhtä hyvin.
Huonon renkaan käyttö ei ole mitenkään perusteltasvissa. Kertoo lähinnä piittaamattomuudesta muita tiellä liikkujia kohtaan.
Ja talvirenkaat on ihan oma aiheensa, ei iity tähän mitenkään.
Leave a comment:
-
Eikö ideaali tilanne ole minimoida riskit liikenteessä? Se että ajeli viime talven kolaroimatta jollain keskieurooppa kumeilla, ei tarkoita että ensi talvena menisi yhtä hyvin.
Huonon renkaan käyttö ei ole mitenkään perusteltasvissa. Kertoo lähinnä piittaamattomuudesta muita tiellä liikkujia kohtaan.
Ja talvirenkaat on ihan oma aiheensa, ei iity tähän mitenkään.
Leave a comment:
-
Originally posted by Remotion View PostJoo ja tolla logiikalla ei kannata turhaan bemarilla ajaa, ladallakin pääsee.:think
Minusta tälläistä topikkia ei pitäis olla olemassa lainkaan. Ihmiset neuvoo toisiaan miten ostaa hengenvaarallisia renkaita. Kun esim camskillistä nyt saa poikkeuksetta 400-500€ kotiin asti melkein mitkä tahansa merkkirenkaat ja niillä nyt tavallisessa autossaa ajaa kuitenkin useita kesiä tai talvia niin ei se investointina kovin kummoinen ole. Moni näyttää olevan valmis maksamaan erittäin huonoista kiinalaisista muovista valetuista "kumeista" jopa enemmän kuin mitä pienellä hintojen vertailulla löytäisi kunnon kumit. Minäkin olen niitä testannut pari kertaa kun on ollut pakko löytää äkkiä uudet kun esim vanteet halkesi ja piti hankkia lainavanteet ja niille renkaat. Sateellahan tuollaiset on hengenvaarallisia pienessäkin nopeudessa. Ei ehkä itselle mutta sille kenen päälle sattuu auto lipeämään.
Mutta vapaa maa ni ei muuta ku jatkatte.
Herää kyllä kysymys että miten talvella voi käyttää autoa?
Leave a comment:
-
Joo ja tolla logiikalla ei kannata turhaan bemarilla ajaa, ladallakin pääsee.:think
Minusta tälläistä topikkia ei pitäis olla olemassa lainkaan. Ihmiset neuvoo toisiaan miten ostaa hengenvaarallisia renkaita. Kun esim camskillistä nyt saa poikkeuksetta 400-500€ kotiin asti melkein mitkä tahansa merkkirenkaat ja niillä nyt tavallisessa autossaa ajaa kuitenkin useita kesiä tai talvia niin ei se investointina kovin kummoinen ole. Moni näyttää olevan valmis maksamaan erittäin huonoista kiinalaisista muovista valetuista "kumeista" jopa enemmän kuin mitä pienellä hintojen vertailulla löytäisi kunnon kumit. Minäkin olen niitä testannut pari kertaa kun on ollut pakko löytää äkkiä uudet kun esim vanteet halkesi ja piti hankkia lainavanteet ja niille renkaat. Sateellahan tuollaiset on hengenvaarallisia pienessäkin nopeudessa. Ei ehkä itselle mutta sille kenen päälle sattuu auto lipeämään.
Mutta vapaa maa ni ei muuta ku jatkatte.
Leave a comment:
-
Ja minä raukka ajoin viime talven puolikuntoisilla Eurokitkoilla...eikä ollut yhtään "jännää" tilannetta.
Leave a comment:
-
Originally posted by VilleP View PostNuo AB:n vaaralliseksi luokittelemat renkaat pysähtyi märällä asfaltilla n.10m pidemmälle matkalle kuin kärkijoukko. Paras kun oli pysähtynyt, niin huonoin jatkoi matkaa 50km/h. Tämä testi tehty 80km/h vauhdista.
Kuivalla erot toki pienemmät.
Mutta siinä voi miettiä millaista jälki on kun törmää 50km/h autoon, eläimeen, ihmiseen tms. Aina ei ole vaara ennkoitavissa.
Leave a comment:
-
Nuo AB:n vaaralliseksi luokittelemat renkaat pysähtyi märällä asfaltilla n.10m pidemmälle matkalle kuin kärkijoukko. Paras kun oli pysähtynyt, niin huonoin jatkoi matkaa 50km/h. Tämä testi tehty 80km/h vauhdista.
Kuivalla erot toki pienemmät.
Mutta siinä voi miettiä millaista jälki on kun törmää 50km/h autoon, eläimeen, ihmiseen tms. Aina ei ole vaara ennkoitavissa.
Leave a comment:
-
Viimekesänä uutena ostetut trianglet orkkiskokoisena alla sigun E61:ssä, ja muuten on ominaisuudet pysyneet samana mutta rengasmelu muuttunut aivan jäätäväksi. Johtunee myös osittain nastarenkailla rouhitusta asvaltin pinnasta, mutta silti on eroa. Volvossa myös samaan aikaan ostetut samanlaiset trianglet, vähän eri kokoiset tosin, ja ne on vielä säilyneet hiljaisempina. Bemarin renkuilla ajettu about 35tkm ja Volvolla 20tkm. Taidan laittaa kontiot seuraavaksi alle ja kokeilla miten ne toimii:think
Leave a comment:
Leave a comment: