GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Kyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.

    Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.

    Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.

    Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
    ABS ei välttämättä lyhennä jarrutusmatkaa, asia voi olla jopa päinvastoin. Hallittavuutta se jarrutuksessa parantaa kyllä.
    Myöskään levyjarrut eivät lyhennä jarrutusmatkaa. Rumpujarruilla saavutetaan sama hidastuvuus mutta toistuvissa jarrutuksissa rumpujarrulla on taipumus kadota.
    Last edited by Muurahainen; 11-05-2019, 21:39.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Kyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.

    Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.

    Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.

    Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
    Samalla logiikalla kenenkään ei pitäisi ostaa matkailuautoa, koska niissä on painopiste niin perseellään, joten jarrutusmatkan tuplat kunnon henkilöautoon verrattuna ja terävässä väistössä se kaatuu (osahan näillä kusikopeilla ajaa ympäri vuoden kauppareissut, käy töissä ym.). Olisiko kuitenkin niin, että jarrutusmatka ei ole se tärkein kriteeri. Jos olisi kukaan ei ostaisi kitkarenkaita. Ajoveuvon valinnalla on paljon suurempi vaikutus jarrutusmatkaan kuin rengasvalinnalla.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Onnesta nämä monesti on kiinni, tekniikasta on varmaan myös hyötyä.


    Miten luulet että olisi päättyny jos poika olisi lähtenyt sekunnin myöhemmin ?

    Aiheesta sen verran että on ollut kiinakumeja eikä ole huonoa sanottavaa, normaalissa liikennekäytössä mitään eroa en ole huomannut merkkirenkaisiin.
    Last edited by BMW525Xda; 11-05-2019, 19:11.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Luettelemasi tilanteet ovat ennalta arvaamattomia joihin millään renkailla ei ole osuutta, jokainen tilanne on ajoituksesta kiinni kuinka päättyy, tarpeeksi aikaa ja onnea niin ei tapahdu mutta kun aika on ”kortilla” ei renkailla ole mitään merkitystä jos kuski ei edes ehdi reagoida kuin jäätymällä tilanteeseen. Joskus on milleistä kiinni joskus osuu, mutta renkailla näitä ei estetä eikä tehdä.

    Renkailla kuin renkailla kuski kuitenkin voi varautua tilanteisiin, välimatkat, ajonopeus, liikenne silmä, keskittyminen, jne.

    Ja kyllä, ajan sateella hiljempaa, yleensä moottoritielläkin sateesta riippuen jopa pysähtynyt pitämään sadetta.
    Kyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.

    Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.

    Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.

    Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.

    Leave a comment:


  • tenzo
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Kyllä melkein väitän että muillakin kuin minulla kaarrenopeudet laskevat sateella.
    Työkoneilla taidettiin tarkoittaa pakuja yms. joten niihinkin on kiinankumeja saatavilla.
    Itsekki ymmärsin just et tarkotetaan pakuja, lava-autoja yms. Monen firman autossa pyörii kesät talvet alla renkaat missä pysyy ilmat sisällä, muulla ei oo niinkää väliä.

    Toki ennen ammatikseen renkaita asentaneena voin sanoa et kuorma-autoissa ja niitten perävaunuissa on Kiinan kumit yleistynyt ja paljon. Aivan samat ajot ajetaan niillä Aeolus/Linglong kumeilla kuin Michelin/Conti ja yhtä turvallisesti.

    Enempi niitä onnettomuuksia aiheuttaa loppuun ajetut renkaat, siinä ei auta et on testivoittaja alla ko pintaa alle 2mm. Mut näistä on turha kiistellä, mielipide asioita kuitenkin.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Kyllä, nimenomaan. Vai meinaatko että kukaan ei tule eteesi kolmion takaa, tai joku 5v penska ei juokse eteesi jalkakäytävältä?

    Vai onko näin että renkaan kyvyllä pysäyttää auto ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?
    Täyttä höpöä, aivan sama kuin kysytään että millä renkailla väistät itsemurhakuskin joka kaartaa 100kmh alueella 10 metrin matkalla keulaasi ?

    Luettelemasi tilanteet ovat ennalta arvaamattomia joihin millään renkailla ei ole osuutta, jokainen tilanne on ajoituksesta kiinni kuinka päättyy, tarpeeksi aikaa ja onnea niin ei tapahdu mutta kun aika on ”kortilla” ei renkailla ole mitään merkitystä jos kuski ei edes ehdi reagoida kuin jäätymällä tilanteeseen. Joskus on milleistä kiinni joskus osuu, mutta renkailla näitä ei estetä eikä tehdä.

    Renkailla kuin renkailla kuski kuitenkin voi varautua tilanteisiin, välimatkat, ajonopeus, liikenne silmä, keskittyminen, jne.

    Ja kyllä, ajan sateella hiljempaa, yleensä moottoritielläkin sateesta riippuen jopa pysähtynyt pitämään sadetta.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Kaarre nopeudet joo, mutta taajama, moottori- ja maantienopeudet ei niinkään.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Jos nyt ei kaatosade ole niin kyllä tuo liikenne märällä kelillä kulkee ihan yhtä kovaa kuin kuivallakin.

    Ja työkoneilla ei taida olla tämän kanssa mitään tekemistä.
    Kyllä melkein väitän että muillakin kuin minulla kaarrenopeudet laskevat sateella.
    Työkoneilla taidettiin tarkoittaa pakuja yms. joten niihinkin on kiinankumeja saatavilla.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Eli miten renkaat liittyy muihin torspoihin tai näiden tekemisiin, meinaatko että merkkirenkailla selviää paremmin torspon kohtaamisesta kuin kiinakumeilla ?
    Kyllä, nimenomaan. Vai meinaatko että kukaan ei tule eteesi kolmion takaa, tai joku 5v penska ei juokse eteesi jalkakäytävältä?

    Vai onko näin että renkaan kyvyllä pysäyttää auto ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Jos nyt ei kaatosade ole niin kyllä tuo liikenne märällä kelillä kulkee ihan yhtä kovaa kuin kuivallakin.

    Ja työkoneilla ei taida olla tämän kanssa mitään tekemistä.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Mutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.

    Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
    Pakkohan se sateella on ajaa rauhallisemmin?
    Aika junttia jos ei ymmärrä että sateella on liukkaampaa, vesiliirron vaara jne.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Joo, en kyllä ymmärrä miten tässä vielä ollaan hengissä, kun työvehkeillä, joissa ei ole kuin parhaimmillaan ABS jarrut, on ajeltu vuosikymmenet jo milloin milläkin renkailla. On ollut kuluneita nypittyjä nastoja ym ja kilometrejä tulee keskimäärin tuhannen viikko. Olen samaa mieltä 525xda:n kanssa siitä, että kyllä se kuskin valitsema tilannenopeus ratkaisee paljon enemmän kuin turvavarusteet tai muut vastaavat. Tietysti he, jotka meikkaavat, lukevat aamun lehdet ja juovat aamukahvinsa samalla auton ratissa tarvitsevat ehkä jotain varoittimia ja aktiivijärjestelmiä ym kalliita hömpötyksiä.
    Last edited by mikae34; 11-05-2019, 15:47.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Mutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.

    Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
    Eli miten renkaat liittyy muihin torspoihin tai näiden tekemisiin, meinaatko että merkkirenkailla selviää paremmin torspon kohtaamisesta kuin kiinakumeilla ?

    Hetki vielä ja voimme alkaa pohtia mitkä renkaat lentokoneissa on ja pystyykö koneen kanssa yhteentörmäyksen välttämään merkkirenkailla

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Mutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.

    Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
    Last edited by VilleP; 11-05-2019, 14:39.

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Melko monisäikeinen asia. Aivan yhtä vaarallisia kuskeja ovat he jotka mittaavat sitten kelillä kuin kelillä huippuauton huipputurvavarusteet huippurenkailla eli ajavat kaikissa tilanteissa suurimpia sallittuja nopeuksia ajonvakautusta vasten.

    Oikea hyvä kuljettaja pystyy laskemaan nopeuttaan kelitilanteen mukaisesti oikealle tasolle ja näin välttämään edes joutumasta ääritilanteisiin huonoilla tai hyvillä renkailla tai autoilla.

    Ihan oikeasti hyvä liikenteeseen keskittyvä kuljettaja selviää kaikissa olosuhteissa millä hyvänsä avustimettomalla autolla ja renkailla, huono fasea päivittävä kuski ei edes avustimellisella ja huippurenkailla !

    Renkaiden vaarallisuudesta puhuttaessa kannattaa muistaa että raskaan kaluston ajoneuvoissa on kesät talvet edessä kesärenkaat, vain takana talvipinnat !

    http://www.autonrengasliitto.fi/fi/raskas-kalusto/

    Erittäin hyvää tekstiä, olen täysin samaa mieltä !!

    Paitsi tuohon lihavoituun lauseeseen korjausta...
    Ainakin pölliautoihin laitetaan talveksi myös eteen talvipinnat, eipä se oikein tohdi tulla mettästä / liukkaista risteyksistä ja mutkista muuten puskematta...

    Leave a comment:

Working...
X