Eli koska liikenteessä on myös hitaammin pysähtyvä ajoneuvoja, ei minunkaan tarvitse pysähtyä nopeasti?
Ajatellaan tilannetta missä kuski kerkeää aloittaa jarrutuksen, mutta törmäys ei ole vältettävissä. Käytetään verrokkitietona tuota aikaisempaa 50kmh nopeuseroa. Merkkirenkailla törmäyshetkellä on ajoneuvolla nopeutta vaikka 20kmh ja halppis renkaalla 70kmh. Jokainen voi kuvitella mikä on jälki tämän jälkeen. Se että tähän tilanteeseen ollaan tultu, on monen sattuman summa, mutta kumma kyllä kolareita ajetaan, hyvät ja onnekkaat kuskitkin.
Jalankulkijan henjiinjääminen on vielä pienemmistä marginaaleista kiinni:
Pointtini on se että jos jarrutustilanteessa saadaan nopeutta vähänkin pois ennen osumaa, oli se sitten toinen auto tai ihminen, paranee todennäköisyys selviytyä tilanteesta vähemmillä vammoilla tai vaurioilla.
GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit III
Collapse
X
-
Originally posted by VilleP View PostMitä tekemistä tällä nyt asuntoauton kanssa on? Kyse on renkaan tärkeydestä jarrutusmatkan minimoinnissa. Jokaiseen autoon laittaa renkaan jolla auto pysähtyy ja pysyy tiessä mahdollisimman hyvin. Oli se sitten pakettiauto tai matkailuauto.
Menee aivan absurdiksi tämä.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostSamalla logiikalla kenenkään ei pitäisi ostaa matkailuautoa, koska niissä on painopiste niin perseellään, joten jarrutusmatkan tuplat kunnon henkilöautoon verrattuna ja terävässä väistössä se kaatuu (osahan näillä kusikopeilla ajaa ympäri vuoden kauppareissut, käy töissä ym.). Olisiko kuitenkin niin, että jarrutusmatka ei ole se tärkein kriteeri. Jos olisi kukaan ei ostaisi kitkarenkaita. Ajoveuvon valinnalla on paljon suurempi vaikutus jarrutusmatkaan kuin rengasvalinnalla.
Menee aivan absurdiksi tämä.
Leave a comment:
-
Originally posted by VilleP View PostKyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.
Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.
Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.
Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
Myöskään levyjarrut eivät lyhennä jarrutusmatkaa. Rumpujarruilla saavutetaan sama hidastuvuus mutta toistuvissa jarrutuksissa rumpujarrulla on taipumus kadota.Last edited by Muurahainen; 11-05-2019, 21:39.
Leave a comment:
-
Originally posted by VilleP View PostKyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.
Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.
Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.
Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
Leave a comment:
-
Onnesta nämä monesti on kiinni, tekniikasta on varmaan myös hyötyä.
Miten luulet että olisi päättyny jos poika olisi lähtenyt sekunnin myöhemmin ?
Aiheesta sen verran että on ollut kiinakumeja eikä ole huonoa sanottavaa, normaalissa liikennekäytössä mitään eroa en ole huomannut merkkirenkaisiin.Last edited by BMW525Xda; 11-05-2019, 19:11.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostLuettelemasi tilanteet ovat ennalta arvaamattomia joihin millään renkailla ei ole osuutta, jokainen tilanne on ajoituksesta kiinni kuinka päättyy, tarpeeksi aikaa ja onnea niin ei tapahdu mutta kun aika on ”kortilla” ei renkailla ole mitään merkitystä jos kuski ei edes ehdi reagoida kuin jäätymällä tilanteeseen. Joskus on milleistä kiinni joskus osuu, mutta renkailla näitä ei estetä eikä tehdä.
Renkailla kuin renkailla kuski kuitenkin voi varautua tilanteisiin, välimatkat, ajonopeus, liikenne silmä, keskittyminen, jne.
Ja kyllä, ajan sateella hiljempaa, yleensä moottoritielläkin sateesta riippuen jopa pysähtynyt pitämään sadetta.
Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.
Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.
Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
Leave a comment:
-
Originally posted by Muurahainen View PostKyllä melkein väitän että muillakin kuin minulla kaarrenopeudet laskevat sateella.
Työkoneilla taidettiin tarkoittaa pakuja yms. joten niihinkin on kiinankumeja saatavilla.
Toki ennen ammatikseen renkaita asentaneena voin sanoa et kuorma-autoissa ja niitten perävaunuissa on Kiinan kumit yleistynyt ja paljon. Aivan samat ajot ajetaan niillä Aeolus/Linglong kumeilla kuin Michelin/Conti ja yhtä turvallisesti.
Enempi niitä onnettomuuksia aiheuttaa loppuun ajetut renkaat, siinä ei auta et on testivoittaja alla ko pintaa alle 2mm. Mut näistä on turha kiistellä, mielipide asioita kuitenkin.
Leave a comment:
-
Originally posted by VilleP View PostKyllä, nimenomaan. Vai meinaatko että kukaan ei tule eteesi kolmion takaa, tai joku 5v penska ei juokse eteesi jalkakäytävältä?
Vai onko näin että renkaan kyvyllä pysäyttää auto ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?
Luettelemasi tilanteet ovat ennalta arvaamattomia joihin millään renkailla ei ole osuutta, jokainen tilanne on ajoituksesta kiinni kuinka päättyy, tarpeeksi aikaa ja onnea niin ei tapahdu mutta kun aika on ”kortilla” ei renkailla ole mitään merkitystä jos kuski ei edes ehdi reagoida kuin jäätymällä tilanteeseen. Joskus on milleistä kiinni joskus osuu, mutta renkailla näitä ei estetä eikä tehdä.
Renkailla kuin renkailla kuski kuitenkin voi varautua tilanteisiin, välimatkat, ajonopeus, liikenne silmä, keskittyminen, jne.
Ja kyllä, ajan sateella hiljempaa, yleensä moottoritielläkin sateesta riippuen jopa pysähtynyt pitämään sadetta.
Leave a comment:
-
Kaarre nopeudet joo, mutta taajama, moottori- ja maantienopeudet ei niinkään.
Leave a comment:
-
Originally posted by VilleP View PostJos nyt ei kaatosade ole niin kyllä tuo liikenne märällä kelillä kulkee ihan yhtä kovaa kuin kuivallakin.
Ja työkoneilla ei taida olla tämän kanssa mitään tekemistä.
Työkoneilla taidettiin tarkoittaa pakuja yms. joten niihinkin on kiinankumeja saatavilla.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostEli miten renkaat liittyy muihin torspoihin tai näiden tekemisiin, meinaatko että merkkirenkailla selviää paremmin torspon kohtaamisesta kuin kiinakumeilla ?
Vai onko näin että renkaan kyvyllä pysäyttää auto ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?
Leave a comment:
-
Jos nyt ei kaatosade ole niin kyllä tuo liikenne märällä kelillä kulkee ihan yhtä kovaa kuin kuivallakin.
Ja työkoneilla ei taida olla tämän kanssa mitään tekemistä.
Leave a comment:
-
Originally posted by VilleP View PostMutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.
Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
Aika junttia jos ei ymmärrä että sateella on liukkaampaa, vesiliirron vaara jne.
Leave a comment:
Leave a comment: