GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit III

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VilleP
    replied
    Eli koska liikenteessä on myös hitaammin pysähtyvä ajoneuvoja, ei minunkaan tarvitse pysähtyä nopeasti?

    Ajatellaan tilannetta missä kuski kerkeää aloittaa jarrutuksen, mutta törmäys ei ole vältettävissä. Käytetään verrokkitietona tuota aikaisempaa 50kmh nopeuseroa. Merkkirenkailla törmäyshetkellä on ajoneuvolla nopeutta vaikka 20kmh ja halppis renkaalla 70kmh. Jokainen voi kuvitella mikä on jälki tämän jälkeen. Se että tähän tilanteeseen ollaan tultu, on monen sattuman summa, mutta kumma kyllä kolareita ajetaan, hyvät ja onnekkaat kuskitkin.

    Jalankulkijan henjiinjääminen on vielä pienemmistä marginaaleista kiinni:



    Pointtini on se että jos jarrutustilanteessa saadaan nopeutta vähänkin pois ennen osumaa, oli se sitten toinen auto tai ihminen, paranee todennäköisyys selviytyä tilanteesta vähemmillä vammoilla tai vaurioilla.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Mitä tekemistä tällä nyt asuntoauton kanssa on? Kyse on renkaan tärkeydestä jarrutusmatkan minimoinnissa. Jokaiseen autoon laittaa renkaan jolla auto pysähtyy ja pysyy tiessä mahdollisimman hyvin. Oli se sitten pakettiauto tai matkailuauto.

    Menee aivan absurdiksi tämä.
    No onhan sillä se, että se asuntoauto ei tule millään renkaalla pysähtymään yhtä hyvin kesällä kun sedani niillä halvoilla kiinan kumeilla. Osa silti valitsee ajaa sillä matkailuautolla jokapäivä. Jos nyt puhutaan pelkästään renkaiden vaikutuksesta, niin osa ajaa tyytyväisenä kitkoilla. Parhaan nastan ja parhaan kitkan välinen ero jarrutusmatkassa on paljon suurempi kuin parhaan kesärenkaan ja sen kiinan kumin. Pointti on se, että oikeasti ne erot on melko pienet kesärenkaissa vrt. talvirenkaat. Silti täällä jotku väittää näitä hengenvaarallisiksi renkaiksi. Jotain suhteellisuuden tajua.

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Eipä sittenkään mitään
    Last edited by alpine3; 12-05-2019, 00:10. Reason: Elämä on liian lyhyt tällaiseen...

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Samalla logiikalla kenenkään ei pitäisi ostaa matkailuautoa, koska niissä on painopiste niin perseellään, joten jarrutusmatkan tuplat kunnon henkilöautoon verrattuna ja terävässä väistössä se kaatuu (osahan näillä kusikopeilla ajaa ympäri vuoden kauppareissut, käy töissä ym.). Olisiko kuitenkin niin, että jarrutusmatka ei ole se tärkein kriteeri. Jos olisi kukaan ei ostaisi kitkarenkaita. Ajoveuvon valinnalla on paljon suurempi vaikutus jarrutusmatkaan kuin rengasvalinnalla.
    Mitä tekemistä tällä nyt asuntoauton kanssa on? Kyse on renkaan tärkeydestä jarrutusmatkan minimoinnissa. Jokaiseen autoon laittaa renkaan jolla auto pysähtyy ja pysyy tiessä mahdollisimman hyvin. Oli se sitten pakettiauto tai matkailuauto.

    Menee aivan absurdiksi tämä.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Kyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.

    Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.

    Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.

    Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
    ABS ei välttämättä lyhennä jarrutusmatkaa, asia voi olla jopa päinvastoin. Hallittavuutta se jarrutuksessa parantaa kyllä.
    Myöskään levyjarrut eivät lyhennä jarrutusmatkaa. Rumpujarruilla saavutetaan sama hidastuvuus mutta toistuvissa jarrutuksissa rumpujarrulla on taipumus kadota.
    Last edited by Muurahainen; 11-05-2019, 21:39.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Kyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.

    Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.

    Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.

    Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
    Samalla logiikalla kenenkään ei pitäisi ostaa matkailuautoa, koska niissä on painopiste niin perseellään, joten jarrutusmatkan tuplat kunnon henkilöautoon verrattuna ja terävässä väistössä se kaatuu (osahan näillä kusikopeilla ajaa ympäri vuoden kauppareissut, käy töissä ym.). Olisiko kuitenkin niin, että jarrutusmatka ei ole se tärkein kriteeri. Jos olisi kukaan ei ostaisi kitkarenkaita. Ajoveuvon valinnalla on paljon suurempi vaikutus jarrutusmatkaan kuin rengasvalinnalla.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Onnesta nämä monesti on kiinni, tekniikasta on varmaan myös hyötyä.


    Miten luulet että olisi päättyny jos poika olisi lähtenyt sekunnin myöhemmin ?

    Aiheesta sen verran että on ollut kiinakumeja eikä ole huonoa sanottavaa, normaalissa liikennekäytössä mitään eroa en ole huomannut merkkirenkaisiin.
    Last edited by BMW525Xda; 11-05-2019, 19:11.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Luettelemasi tilanteet ovat ennalta arvaamattomia joihin millään renkailla ei ole osuutta, jokainen tilanne on ajoituksesta kiinni kuinka päättyy, tarpeeksi aikaa ja onnea niin ei tapahdu mutta kun aika on ”kortilla” ei renkailla ole mitään merkitystä jos kuski ei edes ehdi reagoida kuin jäätymällä tilanteeseen. Joskus on milleistä kiinni joskus osuu, mutta renkailla näitä ei estetä eikä tehdä.

    Renkailla kuin renkailla kuski kuitenkin voi varautua tilanteisiin, välimatkat, ajonopeus, liikenne silmä, keskittyminen, jne.

    Ja kyllä, ajan sateella hiljempaa, yleensä moottoritielläkin sateesta riippuen jopa pysähtynyt pitämään sadetta.
    Kyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.

    Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.

    Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.

    Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.

    Leave a comment:


  • tenzo
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Kyllä melkein väitän että muillakin kuin minulla kaarrenopeudet laskevat sateella.
    Työkoneilla taidettiin tarkoittaa pakuja yms. joten niihinkin on kiinankumeja saatavilla.
    Itsekki ymmärsin just et tarkotetaan pakuja, lava-autoja yms. Monen firman autossa pyörii kesät talvet alla renkaat missä pysyy ilmat sisällä, muulla ei oo niinkää väliä.

    Toki ennen ammatikseen renkaita asentaneena voin sanoa et kuorma-autoissa ja niitten perävaunuissa on Kiinan kumit yleistynyt ja paljon. Aivan samat ajot ajetaan niillä Aeolus/Linglong kumeilla kuin Michelin/Conti ja yhtä turvallisesti.

    Enempi niitä onnettomuuksia aiheuttaa loppuun ajetut renkaat, siinä ei auta et on testivoittaja alla ko pintaa alle 2mm. Mut näistä on turha kiistellä, mielipide asioita kuitenkin.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Kyllä, nimenomaan. Vai meinaatko että kukaan ei tule eteesi kolmion takaa, tai joku 5v penska ei juokse eteesi jalkakäytävältä?

    Vai onko näin että renkaan kyvyllä pysäyttää auto ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?
    Täyttä höpöä, aivan sama kuin kysytään että millä renkailla väistät itsemurhakuskin joka kaartaa 100kmh alueella 10 metrin matkalla keulaasi ?

    Luettelemasi tilanteet ovat ennalta arvaamattomia joihin millään renkailla ei ole osuutta, jokainen tilanne on ajoituksesta kiinni kuinka päättyy, tarpeeksi aikaa ja onnea niin ei tapahdu mutta kun aika on ”kortilla” ei renkailla ole mitään merkitystä jos kuski ei edes ehdi reagoida kuin jäätymällä tilanteeseen. Joskus on milleistä kiinni joskus osuu, mutta renkailla näitä ei estetä eikä tehdä.

    Renkailla kuin renkailla kuski kuitenkin voi varautua tilanteisiin, välimatkat, ajonopeus, liikenne silmä, keskittyminen, jne.

    Ja kyllä, ajan sateella hiljempaa, yleensä moottoritielläkin sateesta riippuen jopa pysähtynyt pitämään sadetta.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Kaarre nopeudet joo, mutta taajama, moottori- ja maantienopeudet ei niinkään.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Jos nyt ei kaatosade ole niin kyllä tuo liikenne märällä kelillä kulkee ihan yhtä kovaa kuin kuivallakin.

    Ja työkoneilla ei taida olla tämän kanssa mitään tekemistä.
    Kyllä melkein väitän että muillakin kuin minulla kaarrenopeudet laskevat sateella.
    Työkoneilla taidettiin tarkoittaa pakuja yms. joten niihinkin on kiinankumeja saatavilla.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Eli miten renkaat liittyy muihin torspoihin tai näiden tekemisiin, meinaatko että merkkirenkailla selviää paremmin torspon kohtaamisesta kuin kiinakumeilla ?
    Kyllä, nimenomaan. Vai meinaatko että kukaan ei tule eteesi kolmion takaa, tai joku 5v penska ei juokse eteesi jalkakäytävältä?

    Vai onko näin että renkaan kyvyllä pysäyttää auto ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Jos nyt ei kaatosade ole niin kyllä tuo liikenne märällä kelillä kulkee ihan yhtä kovaa kuin kuivallakin.

    Ja työkoneilla ei taida olla tämän kanssa mitään tekemistä.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Mutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.

    Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
    Pakkohan se sateella on ajaa rauhallisemmin?
    Aika junttia jos ei ymmärrä että sateella on liukkaampaa, vesiliirron vaara jne.

    Leave a comment:

Working...
X