Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

    Moron,

    No tänään piti sitten kaapaista alle kesäpallot tuohon E39:iin, vaikka taivaalta tulee lunta . Ei vaan malttanut enää... Alle meni semmonen konfikuraatio, että 225/55 R16 ja siten, että takana on uudet Kleberit ja edessä Marangonit, joissa vielä kesän tai kahden pinta jälellä. Edellinen omistaja oli uusinut rengassarjan tuolleen "puoliksi".

    Kävin laittaan paineet ohjekirjan mukaan: taakse 2.3 bar, eteen 2.0.

    Sitten ajamaan. Heti huomasin, että auto ei ole likikään niin vakaa ajaa kuin noilla 15-tuumasilla Firestonen nastoilla. On olevinaan uraherkkä (tai jotain?). Motarilla satasen vauhdissa tai ylöspäin ei kyllä ala ravistamaan eikä mitään semmosta. Vois sanoa, että ratti ei tärrää sitten yhtään, jos se talvikumeilla tärräsi aivan todella olemattomasti kovassa vauhdissa. Mutta nyt tuota joutuu ohjata, kun välillä tuntuu että auto tavallaan haluaa kääntyä johonkin suuntaan ja siitä poiskääntäminen tuntuu raskaammalta ratissa kuin, että menisi "virran mukana".

    Onko kyseessä vain leveän renkaan (225 leveä?) mukanaan tuoma uraherkkyys, vai johtuuko tuo nyt siitä, että mulla on eri merkkiä edessä ja takana. Vai jopa siitä, että kumpikin rengasmerkki (Kleber ja Marangoni) on paskoja? Olisi kiva, että tuo E39:in uskomattoman vakaa meno jatkuisi myös kesäpalloilla...

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Tom1s
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 669
    • .

    #2
    Laitoin e34 alle 225/55/15 michelin pilotit ja kun painemittari näytti väärin oli renkaissa aluksi painetta 2.8Bar. Oli pakko pysähtyä kesken matkan ja kokeilla onko renkaat irti kun tuntui ettei sitä saa pidettyä kaistalla.
    Paineiden pudotus sitten oikeisiin lukemiin auttoi mutta edelleen auto on melko uraherkkä. Itse pistin ominaisuuden renkaan koon ja micheliinin piikkiin. Niin ja edestä on puslat vaihdettu ja myös isot takapuslat. Aurauskin katsottu.
    F31 328i M-Sport

    Comment

    • himonussija
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 392
      • Finland

      #3
      Liian korkeat paineet aiheuttaa uraherkkyyttä, mutta myös liian matalat paineet aiheuttaa renkaan elämistä ja ylimääräistä löysyyttä.

      2.0 ja 2.3 kuulostaa aika matalilta paineilta noin painavaan autoon ja noin leveisiin kumeihin. Mä laittaisin varmaan 2.5 ja 2.8 ton kokoisiin.

      Comment

      • Moonshine
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1018
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by himonussija
        2.0 ja 2.3 kuulostaa aika matalilta paineilta noin painavaan autoon ja noin leveisiin kumeihin. Mä laittaisin varmaan 2.5 ja 2.8 ton kokoisiin.
        Itse nakkasin juuri oven ohjetaulukon mukaiset 1.9 & 2.3, ja kulkee vakaasti. Tai no, katsotaan kunhan nyt huomenna pyörähdän Tampesterin kautta kokeilemassa onko ne vakaat vai ei...
        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #5
          Mielenkiintosta. Näyttää, että tässäkin on useampaa koulukuntaa sitten. Kyllähän tuo ohjekirja nuo arvot ehdottaa, mitkä laitoin, mutta mahtaa olla sitte vähän myös renkaista kiinni, että miten ne "paineensa kantaa".

          Taidan kokeilla sitä, että nostan edessä paineet ainakin 2.1-2.2:een ensin. Sitten kokeilen himonussijan ehdotusta, koska renkaat tuntuu silleen just "löysiltä" pääasiassa. Ei tuokaan ole huono, oliko vielä niin, että ohjekirja suositteli USA/Canadaan juuri noita paineita? Mikähän tuossakin on, että siellä pitää olla isompi paine renkaissa kuin Euroopassa ??

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Minä olen pitänyt lämpötilasta riippuen 2.2-2.3 edessä ja 2.5-2.6 takana. 0.1-0.2 bar muutoskin vaikuttaa jo selvästi ajotuntumaan ja alle noiden meno on liian epämääräistä, toki rengasmerkkikin vaikuttaa asiaa. Normaalilla tiellä auto menee hyvin tasaisesti, mutta kuluneilla/uraisilla teillä urat kyllä selvästi tunnistaa 15" talvirenkaisiin verrattuna ja ohjaus vääntää urien suuntaan, varsinkin hitaissa nopeuksissa. Mutta nyt keväällä urat taitaa olla pahimmillaan (tai sitten ilmiöön vaan tottuu kesään mennessä). Jos paineita laittaa yli noiden arvojen, muuttuu renkaat mielestäni jo liian koviksi ja tien epätasaisuudet tulee läpi. Kiinnostaisikin tietää miten 17-19" renkaiden omistajat pärjää? Vai pureeko he vaan hammasta koska katu-uskottavuus kuitenkin on hyvä.
            E39 528iA

            Comment

            • kamu
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 182
              • Pori

              #7
              Originally posted by teropa
              Moron,

              No tänään piti sitten kaapaista alle kesäpallot tuohon E39:iin, vaikka taivaalta tulee lunta . Ei vaan malttanut enää... Alle meni semmonen konfikuraatio, että 225/55 R16 ja siten, että takana on uudet Kleberit ja edessä Marangonit, joissa vielä kesän tai kahden pinta jälellä. Edellinen omistaja oli uusinut rengassarjan tuolleen "puoliksi".

              Kävin laittaan paineet ohjekirjan mukaan: taakse 2.3 bar, eteen 2.0.

              Sitten ajamaan. Heti huomasin, että auto ei ole likikään niin vakaa ajaa kuin noilla 15-tuumasilla Firestonen nastoilla. On olevinaan uraherkkä (tai jotain?). Motarilla satasen vauhdissa tai ylöspäin ei kyllä ala ravistamaan eikä mitään semmosta. Vois sanoa, että ratti ei tärrää sitten yhtään, jos se talvikumeilla tärräsi aivan todella olemattomasti kovassa vauhdissa. Mutta nyt tuota joutuu ohjata, kun välillä tuntuu että auto tavallaan haluaa kääntyä johonkin suuntaan ja siitä poiskääntäminen tuntuu raskaammalta ratissa kuin, että menisi "virran mukana".

              Onko kyseessä vain leveän renkaan (225 leveä?) mukanaan tuoma uraherkkyys, vai johtuuko tuo nyt siitä, että mulla on eri merkkiä edessä ja takana. Vai jopa siitä, että kumpikin rengasmerkki (Kleber ja Marangoni) on paskoja? Olisi kiva, että tuo E39:in uskomattoman vakaa meno jatkuisi myös kesäpalloilla...

              Tero
              Sen verran vois sanoa et itellä oli kans Marangonit edessä (235/45-17) ja tuntu et menee mihin sattuu vaikka eri paineita kokeilin, vaihdoin renkaat Hankook merkkisiin (sama koko) niin vetely loppu. Autona E34 540

              Comment

              • Sickness
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 1923
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by kamu
                Sen verran vois sanoa et itellä oli kans Marangonit edessä (235/45-17) ja tuntu et menee mihin sattuu vaikka eri paineita kokeilin, vaihdoin renkaat Hankook merkkisiin (sama koko) niin vetely loppu. Autona E34 540
                Minkälaisilla paineilla sä ajelet? Mulla on nyt 225/55 R16 Hankook Ventus K102:t alla ja tuntuu että auto menee välillä ihan minne sattuu...
                E39 520iA -02

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7395
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by teropa
                  Vai jopa siitä, että kumpikin rengasmerkki (Kleber ja Marangoni) on paskoja?
                  Heh, no täällä kohta vieläkin laadukkaammalta kuulostava Maxxis edessä ja Nankang takana -yhdistelmä. Taakse tosin voi jo alkaa miettiä uusia kumeja, mutta edessä on pintaa reilusti.

                  Originally posted by TJJ
                  Kiinnostaisikin tietää miten 17-19" renkaiden omistajat pärjää? Vai pureeko he vaan hammasta koska katu-uskottavuus kuitenkin on hyvä.
                  Eipä oo vielä kokemusta, mutta muutaman päivän sisällä varmaan tulee 17" alle. Ja nuohan on mulla ainakin auton alkuperäiskoko vararengasta myöten, eikä mikään katu-uskottavuutta tavoitteleva viritys.

                  Paineista vielä sen verran, että edellisen omistajan jäljiltä 15" talvirenkaissa oli 2,9-3,1 bar painetta. Siinä syy sille miksi tuntuu erittäin tukevalta, mutta toisaalta nyt sulalla hidastetöyssyt ja poikittaussaumat tuntuu melko kovilta.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 19-04-2006, 08:37.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • pete k
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 31
                    • nokia

                    #10
                    minulla on 530d:ssä BBS 8.1/5 kertaa 17 et 15 renkaat cooper 235 45 17
                    ja auton ajo ominaisuudet on talvirenkaisiin verrattuna ihan perseestä alusta on 100% kunnossa .eri paineita kokeiltu pyorän säätöjä kokeiltu puslia vaihdettu iskarit vaihdettu niveliä vaihdettu, mutta ei niistä ole oikein apua ollut. Taitaa pitää ostaa 15 tuumaiset renkaat että loppuu vetely.

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      #11
                      Minulla on 215/40*17 E36:ssa, paineet 2,8-2,9 bar. Jos on 2,5 tai alle, vetelee kunnolla.

                      Comment

                      • WarHead
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 774

                        #12
                        Kokemus ISOista renkaista

                        Hii-o-hoi
                        Itekki tuossa veivasin kesäpollukat alle ja arvoin myös tuota rengaspainetta. Päätin siis aloittaa lisäämällä 0.1 bar jo renkaista löytyneelle paineelle talven jälkeen, eli 2,5 / 2,8 löytyy painetta renkaistani ja kokohan on 245/45R18, eli sitä kokoahan löytyy (ja koolla tarkoitan profiilia)...
                        Vetelyä ei huomaa ku tosiaan matalilla nopeuksilla uraisella tiellä. Ainut mikä nyt pisti silmään, oli se, että ihan ku jytkäyttelis saumoissa enempi ku viime kesänä, nooh siitähän on jo aikaa...
                        Noh mikä sitten haittaa menoa, ite meinaan ajaa kumit alta pois ja punnita tilanne, jospa siirtys vaikka tuumaa pienempiin, katotaan ny. Laatu kumit maksaa kivasti ja paskoja ei viittis ostaa...
                        E91 335iAT -08

                        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Niin onko se 15" sitten kuitenkin se paras koko ajettavuudeltaan, näin voi nimittäin helposti olla.

                          Toisaalta kyllä minusta 16" rengas pitää tuon kokosessa autossa olla vielä toimiva. On aika /c:stä jos kesäkeleillä pitää alentua tuommoseen muljuvaan, vetelevään ajoon. Rengaspaineita pitää munklata, ja jos se ei auta niin ostaa uusi laatusarja alle. Hankookista olen kuullut 90%:sti hyvää.

                          Mullakin on kyllä alusta täysin kunnossa. Talvirattailla menee kuin juna, ei vetele eikä tärise.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7395
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by teropa
                            Niin onko se 15" sitten kuitenkin se paras koko ajettavuudeltaan, näin voi nimittäin helposti olla.
                            Pistäkääs tähän kommenttia joku joka on E39 M5:llä ajanut? Pilaako ne 18" alkuperäisnakit sen sitten täysin? Alustassa kai on aika lailla eroja, mutta jos M5 on saatu toimimaan niin kai tavan-E39:lläkin on toivoa jos tarpeeksi palikkaa vaihtaa?

                            Oulussa taitaa olla 3 kpl E39 M5:sia vaihtoautoina myynnissä, joten pakko kai niitä on lähtee kohta kokeileen kun saavat kesärenkaat alle!
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              #15
                              Kyllä se vaan niin on usein että rengaskoko ei ole ainoastaan huonojen ajo-ominaisuusksien aiheuttaja vaan auton alustasta löytyy vika tai rengasmerkki on huono. Joillakin 60- tai 65-sarjan renkailla ei tietenkään huomaa niitä kolinoita ja välyksiä niin helposti koska itse rengas antaa ensin periksi ja pehmentää pahimmat tien epätasaisuudet. Kun laitetaan 45-sarjalainen tai matalampi niin alkaa tien epätasaisuudet tuntua läpi herkemmin ja alustan rikkinäiset puslat ja nivelet alkaa ilmoitella olemassa olostaan.

                              Itselläni oli E38 750:ssä vakiorenkaat 235/60/16 alla kun ostin auton. Oli mukava ajaa, tosi miellyttävä limusiini kyyti. Ostin BMW:n alkuperäiset M-vanteet 235/50/18 ja 255/45/18 renkailla ja ajettavuudesta tuli kamala verrattuna 16" vanteisiin alkuperäisillä donitsikoon munkkirenkailla. Vaihdoin vanteille paremmat renkaat ja ajettavuus tasottui hieman. Mutta takapää luiskahtelee edelleen, kolahtaa terävissä montuissa ja etupäässä myös välystä.

                              Huomionarvoista on että auto on juuri katsastettu eikä alustasta löytynyt mitään välystä, kaikki iskarit oli huippukunnossa jne. Ajettiin viime viikolla auto nosturille ja etsittiin itse välystä alustan osista ja sieltähän sitä rupesi löytymään sekä edestä että takaa vaihtokunnossa olevia paikkoja!!!

                              Eli kannattaa tarkistuttaa alusta vielä jossain asiallisella korjaamolla koska katsastuksessa käyttö ei todellakaan ole mikään todistus siitä että kaikki on kunnossa. Samoin pielessä olevat pyöränkulmat tai kuluneet iskarit tekevät ajettavuudesta taatusti yhtä helvettiä! Totta kai matalemmilla renkailla osa pehmeydestä menetetään mutta ei pelkkä rengaskoko pilaa BMW:n ajettavuutta.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎