memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antti O
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Jos tarkoitat ”suosituksilla” niitä autonvalmistajan antamia arvoja, niin nehän ei ole ”suosituksia” lainkaan vaan ehdottomat minimipaineet. Jos 3.0bar paineet muuttaa ison vannekoon auton erityisen epämukavaksi, on alustassa uretaanipuslaa tai jotain rikki.
    Powerflexiä on alustassa 4 puslaa.
    - Etupäässä alatukivarsien takapuslat
    - Taka-akselistossa kynkkien etupuslat on powerflexit.

    Olen nyt ajanut 2.6/2.8 bar, melko siedettävä vielä. Yli ei viitsi enää nostaa.
    Last edited by Antti O; 24-04-2015, 07:47.

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Kokeilemallahan nuo selviää kulloisellekin kombinaatiolle. Maalaisjärjen käyttö sallittu.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Toisaalta ainakin Nankang kehottaa käyttämään autonvalmistajan ohjepaineita renkaissaan. :think

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Autona on F30 320i, olivatko ne nyt 235/50-17 kumit, 2.2/2.2 min ja 2.2 / 2.7 bar max. Taakse tuli laitettua 2.6 kokeilun vuoksi ja kyllähän se nosto 2.2:sta vaikutti. Mutta kannattaako jos ajelee suurimmaksi osaksi yksin? Ei vedellyt uriin mitenkään edes tuolla 2.2, nyt on kokeilukausi edessä. Hakka Bluet alla, RF-renkaiksi oudon hyvät vaikka ovatkin jo 3-vuotiaat.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Oon ite huomannut sen että jos paineita lähtee kovin suosituksista nostamaan kyydistä tulee aika epämukavaa.
    Jos tarkoitat ”suosituksilla” niitä autonvalmistajan antamia arvoja, niin nehän ei ole ”suosituksia” lainkaan vaan ehdottomat minimipaineet. Jos 3.0bar paineet muuttaa ison vannekoon auton erityisen epämukavaksi, on alustassa uretaanipuslaa tai jotain rikki.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    E46 325i facelifti, orkkis 17" style 68 rengastuksella. Alustana H&R comfort kit paketti. Mielestäni kyyti menee epämukavaksi jos nostaa kovin ylös paineet. Muistaakseni ohjepaineet on 2.4 / 2.8 bar. 225/45/17 + 245/40/17 pyörät.

    Leave a comment:


  • Smistik
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Oon ite huomannut sen että jos paineita lähtee kovin suosituksista nostamaan kyydistä tulee aika epämukavaa.
    Riippu varmaan autosta ja renkaista? Ei ainakaan E91 19" setillä huomaa mitään eroa onko alle vai yli 3baria. Itsellä tällä hetkellä 3.0 ja 3.2.

    Joku vanha datsuni on varmaan mukava pienillä paineilla ja 175/80/r14 renkailla. Nykyään kun autot painaa sen 1700kg, niin on eri juttu.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Oon ite huomannut sen että jos paineita lähtee kovin suosituksista nostamaan kyydistä tulee aika epämukavaa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jep. Liiasta paineesta ei niinkään ole haittaa kulumisen kannalta, mutta liian pienet paineet syö renkaan keskeltä äkkiä pilalle. Ennenvanhaan oli tosiaan niin, että pullistu keskeltä liiallisella paineella, mutta ei enään nykyrenkailla.
    Liian pienet paineet väsyttää myös vähänkin matalamman renkaan sisärungon varsinkin takapäässä jossa negatiivista camberia on lähelle pari astetta.
    Eli matalilla paineilla renkaan kylki muokkautuu/puristuu ja lämpiää jokaisella pyörähdyksellä ja mitä matalammat paineet ja mitä enemmän renkaan pystylallistusta (=negatiivista camberia ), sitä enemmän renkaan sisäkylki ”pumppaa” jokaisella pyörähdyksellä.
    Perinteisteti Nokialaiset ja mm.tietyt Kumhot ei tätä tahdo kestää ilman että renkaan sisärunko pettää totaalisesti ennen kuin kulutuspinta muuten on lopussa.
    Eli kaikkiin alle 55-sarjalaisiin taakse mielummin yli 3.0bar kuin alle.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Siinä on jo renkaan runko tiukilla 2.3barin painella painavan auton alla.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Siis nimenomaan matalat paineet aiheuttaa nykyään matalaprofiilisen kumin kulumisen keskeltä, siksi sitä painetta pitää olla riittävästi.
    Jep. Liiasta paineesta ei niinkään ole haittaa kulumisen kannalta, mutta liian pienet paineet syö renkaan keskeltä äkkiä pilalle. Ennenvanhaan oli tosiaan niin, että pullistu keskeltä liiallisella paineella, mutta ei enään nykyrenkailla.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Siis nimenomaan matalat paineet aiheuttaa nykyään matalaprofiilisen kumin kulumisen keskeltä, siksi sitä painetta pitää olla riittävästi.

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Syksyllä on keskeltä pinta loppu ja reunoilla monta milliä jos noilla ajat koko kesän
    .
    Ite ajelen e38/e39 kanssa vannekoossa 18-20" ja aina 3bar päällä, 3,2bar taitaa olla. Väittäisin että kuluvat melkein reunoiltaan enemmän, olisiko nykyrenkaassa vahvat raudat keskellä ja pehmeämmät olat, eli ei enää pullistu keskeltä niinkuin teki ehkä 10-15 vuotta sitten.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Syksyllä on keskeltä pinta loppu ja reunoilla monta milliä jos noilla ajat koko kesän
    .

    Leave a comment:


  • JarnoE36
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Aivan liian vähän. Oikea painehaarukka tuossa edellisessä jo tulikin.
    Tuo paineasia on hyvin rengasmerkki ja mallikohtainen. Itsellä talvirenkaina Misukan kitkat x-ice (?) 225/50/17 ja oli parempi ajaa noin 3barin paineilla jolloin häiritsevää urissa vetelyä ei tapahtunut. Urasyvyyttö noissa kitkoissa 5-6mm.

    No nyt kesärenkaisiin laitoin 3baaria, renkaina Michelin Primacyt 225/50/17 urasyvyyttä n.5-6mm. Aivan kauhea ajaa noilla paineilla, aivan liikaa. Laskin paineet 2.3 eteen ja 2.6 taakse ja paljon parempi. Nyt aamulla laskin eteen ja taakse 2.3 ja en ole oikein uria enää löytänyt!

    Ja huom lämpötila vaikuttaa paljon paineisiin. Kyllä paineita kannattaa seurata kerran kuussa niin pahaa ei tee. Nollakelissä on eri paineet kuin +20c ja en nyt tarkoita että kelien mukaan säädetään paineita vaan juntataan se autoon sopivat ja pidetään siinä!
    Last edited by JarnoE36; 21-04-2015, 08:45.

    Leave a comment:

Working...
X