memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antti O
    replied
    Nyt on kesärenkaat E46 alla ja kävin paineita testailemassa.
    Ohjearvot on 2.2/2.6 (225/245 Style 68)

    Kävin noilla ajamassa, vetelee hieman. Nostin 2.4/2.8 bar niin on jo parempi ajaa mutta mukavuus jo kärsii. Ihan jäätävän urasia nuo tiet kyllä, muista että viimekesänä olis juurikaan tarvinu vakiopaineista nostaa että kulki about ok.

    Leave a comment:


  • jep-698
    replied
    Tällä hetkellä rengastus 9,5 vanne 265/30r19 9vanne 235/35r19 ja aattelin jos taakse laittas 255 kummin mutta millä profiililla? samalla mutta sentin kapeempi?
    Last edited by jep-698; 04-04-2015, 16:47.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Mitä mieltä tosta mun raportista, vaikuttaako camber edes auto suoraan menoon jollai lailla?
    Onhan sulla edessä liikaa camberia ja tietty ne huonot renkaat vaikuttaa myös.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Ja kannattaa muistaa että mitä kapeampi ja pienempi pyörä e46 on sitä paremmin ne kulkee suoraan.. Ideaali voisi olla joku 16".

    Omassa on 225/45/17 + 245/40/17 (M-Sport II Style 68), kyllä sekin uria tuntee mutta on jo aika hyvä mielestäni ajaa E46 malliksi.
    Tässä lappu miten se on saavutettu, pitkälti Hemin ohjeilla säädetty kulmat. Edestä lyöty yläpäistä tapit alas ja viilattu hieman lisää säätövaraa.

    Mitä mieltä tosta mun raportista, vaikuttaako camber edes auto suoraan menoon jollai lailla?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Sanokaas e34 koppaseen eteen 8,5" vanteelle kumi joka olisi mahdollisimman vähän uraherkkä? Siis lähinnä renkaan merkki ja malli. Minkälainen uraohjus on linglong? Edelliset etuset oli goodride. Ihan kamalat renkaat.
    Nexen n6000/n8000.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Ja kannattaa muistaa että mitä kapeampi ja pienempi pyörä e46 on sitä paremmin ne kulkee suoraan.. Ideaali voisi olla joku 16".

    Omassa on 225/45/17 + 245/40/17 (M-Sport II Style 68), kyllä sekin uria tuntee mutta on jo aika hyvä mielestäni ajaa E46 malliksi.
    Tässä lappu miten se on saavutettu, pitkälti Hemin ohjeilla säädetty kulmat. Edestä lyöty yläpäistä tapit alas ja viilattu hieman lisää säätövaraa.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Sanokaas e34 koppaseen eteen 8,5" vanteelle kumi joka olisi mahdollisimman vähän uraherkkä? Siis lähinnä renkaan merkki ja malli. Minkälainen uraohjus on linglong? Edelliset etuset oli goodride. Ihan kamalat renkaat.
    Mullaki nyt edessä goodride D:
    Halvat mut nähtävästi paskat. Takana nyt nankang ns2, vois ehkä eteenki nankikankit ostaa Ainakin kyseisen merkin kitkat kaverin e60:ssa on helvetin hyvä hintaan nähden.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Originally posted by Lucifer-61 View Post
    En usko että yläpäät vaikuttaa vasemmalle vetelyyn jos on laakeroidut yläpääyt. Tämä ongelma oli aikonasn esim ford escort joissa laakeeita ei ollut niin autoa piti ajaa vähän ja ratti suoraan ennen yläpään kiristystä. Ittellä viime kesänä auto meni ku rusakko mättäältä toiselle kuluneilla kesärengailla ja muuttu ihan eri autoksi kun pistin uudet kumit alle. Eli luulen jotta sieltä lähet etsiin vetelyä. Kokeikeppa huvikseen ajaa erikohtaa uraa. Välillä vetää vasempaan ja toisessa kohtaa uraa vetää oikeaan.
    Joo oon kokeillu ja pitää paikkaansa, vetelee välil oikealle ja välil vasemmalle. Rengastus on 225/40/18 ja takana 255/35/18.
    Ja kyllä täälläkin tiet on aivan paskassa kunnossa, melkei pitäs olla X5

    Leave a comment:


  • Nupe68
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Moni kumi kyllä kuluneena muuttuu hirmuseks uraimuriks
    Jep. Ja tuo seikka vaikuttaa myös rengaskuluihin oleellisesti. Toinen kumi voi olla vielä alle 3 milliin kuluneenakin ok ajettava, kun taas toinen muuttuu mahdottomaksi heti alle viiden millin. Pelkkä kulutuskestävyys sinänsä ei siis välttämättä kerro renkaan kestoiästä käytännössä.

    Ja nyt tiet on tämän talven jäljiltä paikka paikoin ihan järkyttävillä urilla Tampereeltakin kun lähtee kohti Jyväskylää, niin johan on ihmeellinen kiesi ja renkaat alla, jos siinä Aitolahden seutuvilla ei vetele mihinkään.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Sanokaas e34 koppaseen eteen 8,5" vanteelle kumi joka olisi mahdollisimman vähän uraherkkä? Siis lähinnä renkaan merkki ja malli. Minkälainen uraohjus on linglong? Edelliset etuset oli goodride. Ihan kamalat renkaat.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Moni kumi kyllä kuluneena muuttuu hirmuseks uraimuriks ja jos on viel aivan sileeks kulunu.... Tosin onhan tuota camberia aikapaljon tosiaan tuolla edessä..

    Leave a comment:


  • Lucifer-61
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Aattelin et tää vois olla oikea paikka kysyä niin nostan tätä treadii.

    Eli e46 328i kävi nelipyöräsuuntauksessa. Muuten kaikki auraukset saatiin kuulemma kohdalleen mutta etu campperit jäi säätämättä koska yläpään laakerien pulttien booraukset eivät jostai syystä pidä ja näin ollen mutteri pyörii mukana.

    Jätettiin se tekemättä ja mietin että voiko auto sen takia olla nii uraherkkä ja vetelee motarilla vasemmalle jossei pidä ratista kiinni? Vai vaikuttaako aivan sliksit kumit siihen? Takana uudet renkaat. Tässä viel liitteenä kuva suuntausraportista.
    En usko että yläpäät vaikuttaa vasemmalle vetelyyn jos on laakeroidut yläpääyt. Tämä ongelma oli aikonasn esim ford escort joissa laakeeita ei ollut niin autoa piti ajaa vähän ja ratti suoraan ennen yläpään kiristystä. Ittellä viime kesänä auto meni ku rusakko mättäältä toiselle kuluneilla kesärengailla ja muuttu ihan eri autoksi kun pistin uudet kumit alle. Eli luulen jotta sieltä lähet etsiin vetelyä. Kokeikeppa huvikseen ajaa erikohtaa uraa. Välillä vetää vasempaan ja toisessa kohtaa uraa vetää oikeaan.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Aattelin et tää vois olla oikea paikka kysyä niin nostan tätä treadii.

    Eli e46 328i kävi nelipyöräsuuntauksessa. Muuten kaikki auraukset saatiin kuulemma kohdalleen mutta etu campperit jäi säätämättä koska yläpään laakerien pulttien booraukset eivät jostai syystä pidä ja näin ollen mutteri pyörii mukana.

    Jätettiin se tekemättä ja mietin että voiko auto sen takia olla nii uraherkkä ja vetelee motarilla vasemmalle jossei pidä ratista kiinni? Vai vaikuttaako aivan sliksit kumit siihen? Takana uudet renkaat. Tässä viel liitteenä kuva suuntausraportista.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Nupe68 View Post
    Entäs sitten kulutuskestävyys? Aika yleinen näkemys lienee, että esim. V-luokka on kestävämpi kuin Y, mutta jos V on pehmeämpi kuin Y (onko se aina näin?), niin miten se on selitettävissä? Ja rullaako kovempi kumi kevyemmin kuin pehmeä vai päinvastoin? (esim. jotkut ilmeisen pehmeät kitkat vaikkapa Nokia R2 rullaavat käsittääkseni kevyemmin kuin kovemmat kesäkumit).
    Kumiseoksen vaikutus ei ole niin merkittävä vierintävastukseen. Huomaa hyvin polkupyörän renkaissa, saattavat näyttää ja tuntua samalta mutta ihan erilailla rullaa. Runko ja renkaan paino vaikuttavat eniten. Siksi varmaan Nokian kitkat rullaa hyvin. Raskaat ja jäykät UHP renkaat huonommin.

    Originally posted by Nupe68 View Post
    Noin se kaiketi on, joskin jotenkin luulisi pehmeämmän renkaan kuluvan nopeammin kuin kovemman.


    En esimerkiksi ymmärrä, että miksi leveämpi kumi tuntuu kuluvan selkeesti nopeammin kuin kapeampi, vaikka se nyt ainakin luulisi olevan päin vastoin.
    Myös nuo Nokian kitkat tuntuu kestävän kulutusta hyvin.

    Leveä kuluu hitaammin jos renkaat on samanlaiset. Yleensä leveä rengas onkin eri nopeusluokkaa ja mallia.

    Leave a comment:


  • Nupe68
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Yleisesti ottaen mitä korkeampi nopeusluokka, sitä nopeammin kuluu, mutta tässäkin logiikka on lineaarista vain saman merkin/mallin sisällä.
    Noin se kaiketi on, joskin jotenkin luulisi pehmeämmän renkaan kuluvan nopeammin kuin kovemman.

    Originally posted by Hemi View Post
    Tämä kulumisnopeus on taas mitä suuremmin verrannollinen ominaisuus sadekelin pito-ominaisuuksien kanssa.
    Eli koska rengastesteissä ei juurikaan pisteytetä kulumisnopeutta ja sadekelin pito-ominaisuudet taas tuovat paljon lisäpisteitä, on selvää kumpaa ainakin testeillä elävät merkkivalmistajat nykyään painottavat.
    Sadekelin pito-ominaisuudet taas rakentuvat pitkälle silicapitoisuuksilla, jota lisättäessä kuluminen taas nopeutuu ja päinvastoin.
    Tuo kuulostaa ihan loogiselta. Esim. Uniroyal RainSport 2/3 on sadekelillä kait huippu kumi, varsin tunteeton urille eikä pahan hintainenkaan, mutta kestävyydeltään ei järin häävi.

    Valintojen maailma :think
    Ja renkaissa kun logiikka ei oikein tunnu aina toimivan. En esimerkiksi ymmärrä, että miksi leveämpi kumi tuntuu kuluvan selkeesti nopeammin kuin kapeampi, vaikka se nyt ainakin luulisi olevan päin vastoin.

    Leave a comment:

Working...
X