Originally posted by JKK
View Post
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Minkälaiset paineet? Onko etu ja takarenkaat varmasti samalla kantavuudella?Originally posted by janke View PostHai, nimen omaan... paitsi että ei ihan samassa aika-suhteessa, mutta kulku perjaate sama
Kävin korjaamassa itse "pikaisesti" taka-camberit pystyyn ja nyt laskelmieni mukaan pitäisi olla lähelle -1.06 (asteina 88,9) Suuntaukseen nyt kuiteskin menen niin on helppo tuosta sitten säätää asteen eroon.
Kulku rauhottui jokseenki, mutta en pysty sanomaan poistuiko tuo vetely, kun ajoin lyhkäsen lenkin, mutta takapyörien "hammasjurina" hävisi tiehensä.
Leave a comment:
-
Hai, nimen omaan... paitsi että ei ihan samassa aika-suhteessa, mutta kulku perjaate samaOriginally posted by Hemi View PostNegatiivista takacamberia on joka tapauksessa liikaa, varsinkin suhteessa täydelliseen etupäähän (kulkee näillä kuin ”hai”...vai tunnistatko ko.ominaisuuden). Eli tuolla takacamberilla auraus pitäisi kyllä olla aika ok, mutta aika eri paria etu ja takapää camberien suhteen?
Kävin korjaamassa itse "pikaisesti" taka-camberit pystyyn ja nyt laskelmieni mukaan pitäisi olla lähelle -1.06 (asteina 88,9) Suuntaukseen nyt kuiteskin menen niin on helppo tuosta sitten säätää asteen eroon.
Kulku rauhottui jokseenki, mutta en pysty sanomaan poistuiko tuo vetely, kun ajoin lyhkäsen lenkin, mutta takapyörien "hammasjurina" hävisi tiehensä.Last edited by janke; 14-05-2015, 21:04.
Leave a comment:
-
Negatiivista takacamberia on joka tapauksessa liikaa, varsinkin suhteessa täydelliseen etupäähän (kulkee näillä kuin ”hai”...vai tunnistatko ko.ominaisuuden). Eli tuolla takacamberilla auraus pitäisi kyllä olla aika ok, mutta aika eri paria etu ja takapää camberien suhteen?Originally posted by janke View PostPuhuin aikaisemmin paskaa, että olisi takaa camberit -1.30´.
Paperia en löytänyt viimesuntauksesta, mutta olin kirjoittanut vuositakaperin toiseen threadiin, että takana camberit ovat -1.45 ja auraus 0.07´ ja nuohan ne ovat edelleen! En tiedä mistä tempaisin noi väärät lukemat.
Edessä camberit -0.12´ ja auraus 0.02´
Renkaat Ns-II 235/40/18. Madallus.. en tiedä milleinä, mutta renkaat ovat kaarien tasalla aika tarkasti.
Leave a comment:
-
Puhuin aikaisemmin paskaa, että olisi takaa camberit -1.30´.Originally posted by Hemi View PostNiin minkälaiset kulmat sinulla siellä olikaan? (entä renkaat ja madallus?)
Paperia en löytänyt viimesuntauksesta, mutta olin kirjoittanut vuositakaperin toiseen threadiin, että takana camberit ovat -1.45 ja auraus 0.07´ ja nuohan ne ovat edelleen! En tiedä mistä tempaisin noi väärät lukemat.
Edessä camberit -0.12´ ja auraus 0.02´
Renkaat Ns-II 235/40/18. Madallus.. en tiedä milleinä, mutta renkaat ovat kaarien tasalla aika tarkasti.
Leave a comment:
-
Sillähän noi uretaanipuslat tuli laitettua kun kaikki oli taakse uusitu ja enää ei ollut jäljellä kun noiden taka-alatukivarsien puslat joita ei saanut erikseen mistään, muuta kun ostaa molenmat "haarukat" uudet. No, tämäkään korjaus ei vaikuttanut juurikaan mitään. Jos, ei moottori hajoa ensi, niin täytyy eteen jotain keksiä jos sielä olisi jokin syys mikä aiheuttaa tuota kaistalta karkaamista.Originally posted by Hemi View PostLähtökohtaisesti auraus siis lisää vetelytaipumusta, mutta tietämättä nyt yhtään
missä muuten mennään sinun alustan muiden säätöjen ja renkaiden suhteen, tuohon ei voi sanoa mitään eksaktia.
Ne uretaanipuslatkaan ei ole mikään tae vetelyn vähentymiselle, vaan hieman renkaasta riippuen vetely voi pahentua niillä selvästikkin. Yleensä kuitenkin näin, mikäli verrokkina on ehjä/uusi orggis ja rengas testigategoriassa ”fast response”.
Eli joustamattomasta alustasta muodostuu jäykkien renkaiden kanssa ”junan alusta” ja niistä urista kiskot...
Suuntavakavuus paranee vain isolla tasaisella kallistamattomalla betonipintaisella lentokentällä, mutta muuten auto kulkee urien+kallistusten vietävänä. Hyvä suuntavakavuus ei ole koskaan auton alustageometriassa vaatinut uretaanipuslia, vaan ne on tarkoitettu ajettavaksi kaarretta.Last edited by janke; 12-05-2015, 21:57.
Leave a comment:
-
Lähtökohtaisesti auraus siis lisää vetelytaipumusta, mutta tietämättä nyt yhtäänOriginally posted by janke View PostMitä ehdotat sitten taakse tehtävän? Aurausta lisää vai haritusta?
missä muuten mennään sinun alustan muiden säätöjen ja renkaiden suhteen, tuohon ei voi sanoa mitään eksaktia.
Ne uretaanipuslatkaan ei ole mikään tae vetelyn vähentymiselle, vaan hieman renkaasta riippuen vetely voi pahentua niillä selvästikkin. Yleensä kuitenkin näin, mikäli verrokkina on ehjä/uusi orggis ja rengas testigategoriassa ”fast response”.
Eli joustamattomasta alustasta muodostuu jäykkien renkaiden kanssa ”junan alusta” ja niistä urista kiskot...
Suuntavakavuus paranee vain isolla tasaisella kallistamattomalla betonipintaisella lentokentällä, mutta muuten auto kulkee urien+kallistusten vietävänä. Hyvä suuntavakavuus ei ole koskaan auton alustageometriassa vaatinut uretaanipuslia, vaan ne on tarkoitettu ajettavaksi kaarretta.Last edited by Hemi; 12-05-2015, 13:49.
Leave a comment:
-
Riippuu etupään/takapään rakenteesta, mutta voihan se auraus ajan aikana lisääntyäkkin ja kuitenkin juuri liika auraus altistaa vetelylle, ei niinkään haritus.Originally posted by janke View PostTämä vois olla järkeen käypää.. Nopeus kasvaa--> haritus lisääntyy+vetely lisääntyy. Eli, noilla uretaaneilla ei tee takana mitään?:think
Leave a comment:
-
Jos sinne nyt jostain syystä jäisi pieni välys puslan ja tukivarren väliin, ei se kuitenkaan ole niin paljon kuin kulunut/pehmeä normipusla. Eli jos nyt vain aloittais siitä aurauksesta...Originally posted by janke View PostKyllähän ne jäykisti pirusti haarukoiden liikerataa, sen huomasi takaisin asennuksessakin jo. Mutta eriasia on taas se, että onko röörit, mihin puslat painetaan enää toleranssissa? Tahtovat nämä alumiiniset osat väsähtää ajanmyötä ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin varmasti minun tapauksessa ala-tukivarret saivat siipeensä vanhojen puslien prässäyksessä.
Leave a comment:
-
Kyllähän ne jäykisti pirusti haarukoiden liikerataa, sen huomasi takaisin asennuksessakin jo. Mutta eriasia on taas se, että onko röörit, mihin puslat painetaan enää toleranssissa? Tahtovat nämä alumiiniset osat väsähtää ajanmyötä ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin varmasti minun tapauksessa ala-tukivarret saivat siipeensä vanhojen puslien prässäyksessä.Originally posted by deemu79 View PostNuo uretaanit nyt tuskin vaikuttaa ratkaisevasti mihinkään suuntaan.
Leave a comment:
-
Voishan tuon ohjausvaihteen koittaa vaihtaa, kun aikaa järjestyy. Kiitos vinkistä.Originally posted by Hezman View PostTuohon jatkuvaan korjailuun +80 kmh vauhdissa. Aikoinaan omaan E39:iin vaihdettiin ohjaustanko, jopa kahteen kertaan. Ensimmäinen tanko sattui olemaan valmiiksi jo ihan paska. Se teki ajon just kuvailemasi mukaiseksi, jatkuvaa korjaamista. Toinen tanko oli sit parempi, käytetty sekin mutta toimi tähän päivään asti (n. 2vuotta). Hiljattain kokeilin kiristää sitä "taikaruuvia" ohjaustangosta" ja eka kerralla kiristin sitä hiukan liikaa. Seuraus oli että ohjaus ei palauta kunnolla. Inasen takas ruuvia ja rupes taas palauttamaan.
Yhdyn täysin JKK:n edellä kirjoittamiin syihin huonosta ajettavuudesta. Lisäyksenä heittäisin, ainakin E39:n osalta, servotronicin ja sen kunnon säätöineen huonon ajettavuuden mahdolliseksi aiheuttajaksi.
(välyksetöntä servotronicia saa tarjota)
Leave a comment:
Leave a comment: