Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by AnttiL View Post
    Lueskelin topikin läpi ja paljon oli juttua. Auto on allekirjoituksen mukainen kulkine ja nyt olisi uudet kesärenkaat ostoslistalla. Eteen 225/45-17 ja taakse 255/40-17. Mitkä olisi tällä hetkellä markkinoilla olevista renkaista sellaiset jotka ei vetele urissa? Ilmeisesti Hankookilta löytyy hyviä kuten myös Kumholta ja Nexeniltä. Mutta mikä malli olisi hyvä?
    Sitten toinen juttu olisi nuo pyöränkulmat. Millaiset sinne kannattaisi laittaa? Autossa perus M-Sport alusta.

    Edit. Lisätäänpä vielä että missä saa oikeasti kulmat säädettyä eikä pelkkää valohoitoa pääkaupunkiseudella?
    Käytännössä lähes kaikki Korealaisvalmistajien renkaat toimivat ja ovat hiljaisia nimenomaan Suomalaisilla voimakkaasti karkeilla ja urautuneilla pääteillä. Eli Hankook, Kumho ja Nexen/Roadstone.
    Myös mm.halvempi Taiwanilainen Nankang NS2/20 toimii varmasti Suomen olosuhteissa.
    Se ultimatum, eli kaiken tunteettomin urille ja hiljaisin rengas markkinoilla on Nexen N5000. mutta hieman löysähkö+pehmeä se alkaa jo olemaan, eikä tästä syystä ihan kaikille suositeltava.
    Korealaisvalmistajan 17" renkaalla pääosin riittää kunhan alustakulma-arvot on asetettu toleranssialueen sisälle, lähelle keskiarvoja.
    Jos kuitenkin urat tällöin vähänkään tuntuvat, niin silloin on syytä hakeutua suuntaukseen ja asettaa camberkulma-arvoja toleranssialueen sisällä pienempiin negatiivisiin arvoihin.
    Eli jos nyt kyse on e90:stä 17":lla , niin lastaamattomana edessä
    -0.20`-0.30`-astetta ja takana -1.30`-1.45`astetta.

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16344
      • Leppävirta

      E34 525i Touring

      Renkaat Nangkang NS2

      etu 235/40/18
      taka 265/35/18

      Jostain foorumilta olin lukevinaan että jopa yli 3 bar paineita käyttäneet. Että oisko 3.1 eteen ja 3.2 taakse.. Omasta mielestä tuntuu turhan kovilta. Vai onko ok vai pudotanko paineita?
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Haju69 View Post
        E34 525i Touring

        Renkaat Nangkang NS2

        etu 235/40/18
        taka 265/35/18

        Jostain foorumilta olin lukevinaan että jopa yli 3 bar paineita käyttäneet. Että oisko 3.1 eteen ja 3.2 taakse.. Omasta mielestä tuntuu turhan kovilta. Vai onko ok vai pudotanko paineita?
        Riittää eteen 2.8 ja taakse 3.0bar.

        Comment

        • Warra
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 483

          Paljonko rengaspaineiksi 205/55r16 Nokian H renkailla, E46 Touringissa? Kuulostaa erikoisilta nuo suosituspaineet, esim. kuormattuna 2.8/3.3 ja kuormaamattomana 2.2/2.8bar eli reilu ero etu- ja takapyörillä.

          .. Vetelee urissa ja rajusti vaikka talvirenkailla mentiin kuin juna (sama koko, hakkapeliitta 7). 2.5/2.5 kokeilupaineina kun rengaskaupan patut olivat tuota mieltä.
          E46 320i Facelift Touring M54b22
          exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Warra View Post
            Paljonko rengaspaineiksi 205/55r16 Nokian H renkailla, E46 Touringissa? Kuulostaa erikoisilta nuo suosituspaineet, esim. kuormattuna 2.8/3.3 ja kuormaamattomana 2.2/2.8bar eli reilu ero etu- ja takapyörillä.

            .. Vetelee urissa ja rajusti vaikka talvirenkailla mentiin kuin juna (sama koko, hakkapeliitta 7). 2.5/2.5 kokeilupaineina kun rengaskaupan patut olivat tuota mieltä.
            Autossa vika. Mulla oli samanlaiset e36 touringin alla ja meni kuin juna. Paineet oli suositukset ovipielestä.

            Comment

            • Warra
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 483

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Autossa vika. Mulla oli samanlaiset e36 touringin alla ja meni kuin juna. Paineet oli suositukset ovipielestä.
              Ok, eli nelipyöräsuuntaukseen Välykset tsekattu ja uutta puslaa jne on myös mutta ilmeisesti suuntausta vajaa sitten.
              E46 320i Facelift Touring M54b22
              exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                Originally posted by Bomb5 View Post
                Kannattaiskohan mun silti vaihtaa noi 5 v vanhat GSD3:t edestä myös, jos ovat kovettuneet tms? Pintaa on vielä 4,5 milliä, mutta kohisee/jollottaa selkeästi verrattuna takana oleviin täysin äänettömiin AS2:iin. Olisiko mitään järkeä hommata eteen jotain muuta kuin AS2, esim. Hankookin Ventus S1 Evo K107, vai meneekö pilalle?
                Quotataanpa itteä tässä hieman, eli sain myös eteen uudet Eagle F1 Asymmetric 2, 235/45R17 94Y:t ja meno muuttui aivan totaalisesti. Vanhentuneet Eagle F1 GSD3:t olivat todellakin se syy siihen mielettömään ratinvatkaukseen ja vääntöön. Välillä tuntui aivan kuin joku tukivarsi olisi irti. Nyt pystyy ajelemaan niskaa jännittämättä yhdellä kädellä, vaikka olisi hieman uraakin tiessä. Urien olemassaolo kyllä välittyy ratin kautta, mutta renkaat eivät tempaise uriin mukaan. Samoin maalattujen viivojen yli ajelu ja kaistanvaihdot eivät enää vetäise autoa kuten kuluneilla renkailla. Nyt voi taas nauttia bmw:llä ajamisesta. Katotaan nyt, miten tuntuma muuttuu, kun noi lähtee kulumaan, mutta onhan toi rengas rakenteeltaankin aivan erilainen kuin GSD3. Mutta joo, renkaat voi näköjään vaikuttaa ihan älyttömästi.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Bomb5 View Post
                  Quotataanpa itteä tässä hieman, eli sain myös eteen uudet Eagle F1 Asymmetric 2, 235/45R17 94Y:t ja meno muuttui aivan totaalisesti. Vanhentuneet Eagle F1 GSD3:t olivat todellakin se syy siihen mielettömään ratinvatkaukseen ja vääntöön. Välillä tuntui aivan kuin joku tukivarsi olisi irti. Nyt pystyy ajelemaan niskaa jännittämättä yhdellä kädellä, vaikka olisi hieman uraakin tiessä. Urien olemassaolo kyllä välittyy ratin kautta, mutta renkaat eivät tempaise uriin mukaan. Samoin maalattujen viivojen yli ajelu ja kaistanvaihdot eivät enää vetäise autoa kuten kuluneilla renkailla. Nyt voi taas nauttia bmw:llä ajamisesta. Katotaan nyt, miten tuntuma muuttuu, kun noi lähtee kulumaan, mutta onhan toi rengas rakenteeltaankin aivan erilainen kuin GSD3. Mutta joo, renkaat voi näköjään vaikuttaa ihan älyttömästi.
                  Ongelmasi tällä rengasvalinnalla ei kuitenkaan ikävä kyllä kokonaan poistunut, vaan se nyt siirtyi sinne missä nämä alkaa olemaan jonkin verran kuluneet.

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Ongelmasi tällä rengasvalinnalla ei kuitenkaan ikävä kyllä kokonaan poistunut, vaan se nyt siirtyi sinne missä nämä alkaa olemaan jonkin verran kuluneet.
                    Arvelinkin, että vastaat tähän ja onhan tuo varsin mahdollista.
                    Odotan kyllä mielenkiinnolla, miten nuo kumit toimivat kuluneempina. Olisin valinnut alle Hankookkia tms., mutta kuten aiemmin mainitsin, uudet Eaglet tulivat taakse ns. takuuseen, eikä ollut aikaa valikoida renkaita. Eteen päädyin ottamaan myös samanlaiset, kun en halunnut sekoittaa eri tyyppisiä renkaita. Ehkä tästä on hyötyä auton hallittavuudessa ainakin sateella ja muissa ääritilanteissa. Tällä hetkellä on tiedossa, että alustassa on parissa nivelessä hieman väljää ja vaihdan/vaihdatan nuo osat seuraavaksi + käytän suntauksessa. Jospa tuosta sitten tulisi ihan ajettava pidemmäksikin aikaa. Sitten, kun nuo Eaglet kuluu loppuun, tilalle tulee jotain hyvää korealaista.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9992
                      • KVLA

                      Olisiko kuitenkin kannattanut laittaa ne väljät osat ensin vaihtoon.Sitten kulmien säätö,jonka jälkeen vasta nuo uudet kumit alle.Nyt jos ne kuluu "kantilleen",niin ei siinä alustajumppakaan auta,kun vituralleen kuluneet kumit vänkää autoa mihin sattuu.Halpojahan nuo kumit tosin tänä päivänä on...

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Olisiko kuitenkin kannattanut laittaa ne väljät osat ensin vaihtoon.Sitten kulmien säätö,jonka jälkeen vasta nuo uudet kumit alle.Nyt jos ne kuluu "kantilleen",niin ei siinä alustajumppakaan auta,kun vituralleen kuluneet kumit vänkää autoa mihin sattuu.Halpojahan nuo kumit tosin tänä päivänä on...
                        Huomasin toki postauksesi jo aiemmin ja tuo järjestys olisi tietenkin ollut se auton kannalta paras vaihtoehto. Teen nyt kuitenkin näin, koska pääsen alkukesästä tutun montulle laittamaan alustaa. Kilometrejä tulee hyvin vähän tuohon mennessä ja alusta on kuitenkin aika hyvässä kunnossa paria pientä välystä lukuunottamatta (joita eivät katsastuksessa nähneet lainkaan, vaikka pyysin etsimään), joten en näe tässä kovin suurta ongelmaa. Autolla on siis rullattu vasta 123 tkm, eli paikat on vielä suht. timmissä kunnossa. Raportoin myöhemmin, kuinka kävi.
                        Last edited by Bomb5; 27-04-2012, 15:11.
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Bomb5 View Post
                          Arvelinkin, että vastaat tähän ja onhan tuo varsin mahdollista.
                          Odotan kyllä mielenkiinnolla, miten nuo kumit toimivat kuluneempina. Olisin valinnut alle Hankookkia tms., mutta kuten aiemmin mainitsin, uudet Eaglet tulivat taakse ns. takuuseen, eikä ollut aikaa valikoida renkaita. Eteen päädyin ottamaan myös samanlaiset, kun en halunnut sekoittaa eri tyyppisiä renkaita. Ehkä tästä on hyötyä auton hallittavuudessa ainakin sateella ja muissa ääritilanteissa. Tällä hetkellä on tiedossa, että alustassa on parissa nivelessä hieman väljää ja vaihdan/vaihdatan nuo osat seuraavaksi + käytän suntauksessa. Jospa tuosta sitten tulisi ihan ajettava pidemmäksikin aikaa. Sitten, kun nuo Eaglet kuluu loppuun, tilalle tulee jotain hyvää korealaista.
                          Siis älä ota kommenttiani niin että tilanne enään pahimmillakaan palautuisi siihen mitä se noilla vanhoilla oli.
                          Tämän uuden 19" F1 Asymmetric 2:n saa kyllä nimenomaan e39:ssä toimimaan myös kuluneena ihan kohtuullisesti, kunhan alusta ja kulmat ovat kunnossa.
                          En siis sanoisi etteikö se urat hieman kuluneena tunne, mutta mitään vaarallista tempoilua tms.niissä ei kyllä oikeilla kumilla ole e39:ssä kuluneenakaan.
                          Markkinoilla on toki renkaita, jopa huippurenkaita jotka ei 19" kokoluokassa tunne e39:ssä uria edes kuluneena lainkaan, mutta ei tämäkään tosiaan ole mikään uraimuriksi laskettava.

                          Comment

                          • Haggis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 1570
                            • Wackyland

                            Paljonkos kannattaisi laittaa painetta 235/40 18" renkaisiin e34:seen? Renkaiden maksimi paineena lukee 3,4bar.
                            Ongelmana on että kaikki kolot ja reunat tuntuu liiaksi. Nyt painetta n.2.8bar.
                            Käyttis:Kia Optima TF

                            Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Originally posted by Haggis View Post
                              Paljonkos kannattaisi laittaa painetta 235/40 18" renkaisiin e34:seen? Renkaiden maksimi paineena lukee 3,4bar.
                              Ongelmana on että kaikki kolot ja reunat tuntuu liiaksi. Nyt painetta n.2.8bar.

                              Hakemalla löytyy oikea, mutta älä ainakaan alle tuota 2.8 laita, muuten kuluu vituralleen rengas ja toiminta heikkenee, polttoainetta kuluu jne.
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14353
                                • Oulu

                                Itsekkin vähän arponut paineita E39:iin 235/45R17 kumeilla, nyt 2.6bar. Kokeilin muutaman päivän 3bar ja ei eroa käytöksessä, mutta mikä lienee ois paras.

                                Edessä Kumho Ecsta Ku31 ja takana Goodride SV308.

                                Jos kuuntelis raatia ja omaa mielipidettä niin sais keskiarvon.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎