Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    Originally posted by deemu79 View Post
    Aloitapa kokeilu vaikka 2,6 ja 2,9 -paineilla, pitäis olla sinnepäin. Ja jos ei ole tarpeeksi tukeva tms. voit nostaa aina sinne 3,3 ja 3,6 asti, mutta tuskin paljoa tarvii muutella noista ensin annetuista.
    2.6bar on sopiva 195/65R15 renkaalle.

    Oikeat paineet on luokkaa 3.0 bar joka nurkkaan.

    Comment

    • deemu79
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 453
      • Helsinki

      Originally posted by Micce///M View Post
      2.6bar on sopiva 195/65R15 renkaalle.

      Oikeat paineet on luokkaa 3.0 bar joka nurkkaan.
      Kappas, molemmat väitteet väärin ja suurta yleistämisen makua ilmassa.. Enkä myöskään usko että Linglongeja tässä tapauksessa käytettäisiin rata-ajossa... Voin tietysti olla väärässäkin.
      Eli tuo mainitsemasi 2,6 on aivan liian vähän 15" takarenkaalle. Toisena virheenä laittaa tuo mainitsemasi 3 kaikkiin renkaisiin ja menettää hyvää ajokäytöstä ja vakautta sen takia. Niissä takarenkaissa kun nyt vaan pitäisi olla aina enemmän painetta kuin eturenkaissa.
      sigpic
      328i Coupe M-Sport -95

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by jep-698 View Post
        Millasia paineita kannattaa käyttää 235/40 ja 265/35 r18 8 ja 9 leveen vanteen kanssa ja autona on e39 530d sedan m-sport ja kumeina linglong
        Lähde siitä että eteen 2.8-3,0bar ja taakse 3.0-3.2bar. Jos tästä haarukasta tarvitsee ko.18":lla hirveästi poiketa, on jotakin alustassa/alustakulmissa pielessä tai alla uretaanipuslia.

        Comment

        • Sakkeri
          BTCF Member
          • May 2013
          • 307
          • Oulu

          Mikä on muuten takana siinä, että takarenkaissa pidetään suurempia paineita kuin edessä?:think

          Etuvetoisissa autoissa joissa takapää taitaa olla selkeästi keveämpi taitaa myöskin olla näin?

          Omassa seiskassani on myös ohjeissa eteen pienemmät paineet kuin taakse, vaikka etuakselin päällä on valtava kasa metallia. Vai meneekö homma niin, että autosta saadaan tasapainoinen/lievästi aliohjaava kun eturenkaat alkavat sortaa alle ennenkuin takarenkaat tekevät samoin?

          Oman maastopyöräilijän käsityksen mukaan pito kasvaa kun paineita lasketaan, mutta sepä ei taida autossa toimiakkaan ihan samalla tavalla.
          Itseasiassa maastopyöränkin rengas alkaa nuljuamaan ja luistelemaan kun paineita lasketaan tarpeeksi, vastasinkohan jo itselleni.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by Sakkeri View Post
            Mikä on muuten takana siinä, että takarenkaissa pidetään suurempia paineita kuin edessä?:think

            Etuvetoisissa autoissa joissa takapää taitaa olla selkeästi keveämpi taitaa myöskin olla näin?

            Omassa seiskassani on myös ohjeissa eteen pienemmät paineet kuin taakse, vaikka etuakselin päällä on valtava kasa metallia. Vai meneekö homma niin, että autosta saadaan tasapainoinen/lievästi aliohjaava kun eturenkaat alkavat sortaa alle ennenkuin takarenkaat tekevät samoin?

            Oman maastopyöräilijän käsityksen mukaan pito kasvaa kun paineita lasketaan, mutta sepä ei taida autossa toimiakkaan ihan samalla tavalla.
            Itseasiassa maastopyöränkin rengas alkaa nuljuamaan ja luistelemaan kun paineita lasketaan tarpeeksi, vastasinkohan jo itselleni.
            Käsittääkseni riittävän korkea takarenkaiden paine parantaa auton suuntavakavuutta, kaarrekäytöstä ja hallittavuutta nopeissa väistöliikkeissä sekä antaa pelivaraa muuttuviin kuormitustilanteisiin.?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              Originally posted by deemu79 View Post
              Kappas, molemmat väitteet väärin ja suurta yleistämisen makua ilmassa.. Enkä myöskään usko että Linglongeja tässä tapauksessa käytettäisiin rata-ajossa... Voin tietysti olla väärässäkin.
              Eli tuo mainitsemasi 2,6 on aivan liian vähän 15" takarenkaalle. Toisena virheenä laittaa tuo mainitsemasi 3 kaikkiin renkaisiin ja menettää hyvää ajokäytöstä ja vakautta sen takia. Niissä takarenkaissa kun nyt vaan pitäisi olla aina enemmän painetta kuin eturenkaissa.
              Kumpi tässä nyt yleistää enemmän? 2.6 on passeli paine nyrkkisääntönä 195/65 15 renkaalle, sen kokoluokan autolle. Ei luonnollisesti E39:n alle. Kun ei se ole kyseisen auton rengaskoko.

              2.6 on liian vähän tuon kokoluokan renkaalle, oli se sitten linglong tai Michelin.

              Ja huomaa, kirjoitin luokkaa 3.0 bar joka nurkkaan. Eli käytännössä sen vaikka ~0.2 barin hienosäädön voi tehdä ihan miltä käytös tuntuu.

              Comment

              • deemu79
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 453
                • Helsinki

                Originally posted by Micce///M View Post
                Kumpi tässä nyt yleistää enemmän? 2.6 on passeli paine nyrkkisääntönä 195/65 15 renkaalle, sen kokoluokan autolle. Ei luonnollisesti E39:n alle. Kun ei se ole kyseisen auton rengaskoko.

                2.6 on liian vähän tuon kokoluokan renkaalle, oli se sitten linglong tai Michelin.

                Ja huomaa, kirjoitin luokkaa 3.0 bar joka nurkkaan. Eli käytännössä sen vaikka ~0.2 barin hienosäädön voi tehdä ihan miltä käytös tuntuu.
                No miksi ihmeessä sotkea tähän e39:siin kuulumattomia kokoja..? Tottakai nopeasti luin sen 39:n kooksi...
                Kyllä omaan Touringiin parhaat paineet oli ne suositukset, 16 ja 17-koossa, eli 2,3 ja 2,7 kuormaamattomana. Sitten 19" Nankangeilla oli 2,8 ja 3,1 kuormaamattomana.
                Nyt viileiden kelien aikaan kun vaihtaa renkaita alle, turha sinne on tuutata järjettömiä ylipaineita kun kelien lämmetessä ja ajon vaikutuksesta nousee kuitenkin.
                o.t.
                Noihin "vanhojen autojen" 195/65-15" palloihin oikeat paineet löytyy myös ohjekirjasta.

                edit.
                Ja lisätähän aina voi tarvittaessa ja pitääkin.
                Last edited by deemu79; 09-05-2015, 15:51.
                sigpic
                328i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Sakkeri View Post
                  Mikä on muuten takana siinä, että takarenkaissa pidetään suurempia paineita kuin edessä?:think
                  Takana suurempi negatiivinen camber, eli renkaan pystykallistuma suurempi, jolla taas saadaan enemmän tai vähemmän aliohjaava (=puskeva) äärikäytös.
                  Painetta taas sen vuoksi enemmän jotta renkaan sisärnko ei tarvitsisi muokkautua/puristua joka pyörähdyksellä niin paljoa ja tätä kautta vältetään renkaan sisärungon ennen aikasta väsymistä/pettämistä.
                  Myös perusajokäytös suhteessa pienemmän negatiivisen camberin etupäähän on stabiilimpi kun sitä kompensoidaan takapäässä korkeammalla rengaspaineella.

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2314
                    • Uusimaa

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Lähde siitä että eteen 2.8-3,0bar ja taakse 3.0-3.2bar. Jos tästä haarukasta tarvitsee ko.18":lla hirveästi poiketa, on jotakin alustassa/alustakulmissa pielessä tai alla uretaanipuslia.
                    Mun mielestä tämä on aivan käsittämätön, ja jopa harhaanjohtava yleistys että nuo ym. paineet olisivat jokin suositus suuremmalle rengaskoolle BMW:ssä. Mulla on E61:ssä GoodYearin 18" rengastus / koko alusta täysin uusittu, ja sanon aivan suoraan että edessä kolmea baria hipovat paineet pilaa koko auton käyttäytymisen ja tekee siitä todella epämiellyttävän ajettavan. Voi tosin olla että jollain pehmoisella linglongilla asia on toisin, en tiedä... Tässä tapauksessa ainakin esim. tuulisella säällä auto muuttuu epäsuuntavakammaksi ja ohjaus tuntuu täysin epäluonnolliselta (=tunnottomalta). Mutta heti kun edessä pudottaa paineet esim. 2,6 bariin, muuttuu ajokäyttäytyminen huomattavasti enemmän terveemmän ja vakaamman tuntuiseksi, ja ennenkaikkea mukavammaksi. Takapään osalta en huomaa mitään vaikutusta jos paineet nostaa vaikkapa 2,7 > 3,2 bariin. Muuta kuin että kyyti on epämukavampaa.

                    Varmasti totta on että oikeansuuntaiset paineet on aina hieman korkeammat kuin tehtaan suositus, mutta yhtä baaria hipovat ylipaineet suosituksena tuntuu enemmän tai vähemmän hevosmiesten jutuilta, joihin kehoitan suhtautumaan kriittisesti. Ja näissä pitää selvästikin huomioida renkaan valmistaja myös. Joku retkula kiinanrengas vaatii selvästikin suuremmat paineet kuin vastaava jäykempi "premiumrengas", joka toimii paremmin lähempänä tehtaan suosituksia. Näin on asia ainakin omassa autossani. Ja tämä ei ole mikään kannanotto minkään renngastyypin paremmuuteen, vaan pelkästään siihen, että kannattaa käyttää järkeä ja luottamusta omiin havaintoihin kokeiltaessa erilaisia paineita. Mun ohje on, että kokeilkaa paineita välillä 2,4 - 3,0 baria (edessä) ja jättäkää ne mitkä tuntuu käytännön ajossa parhaalta. Takana taas 2,6 - 3,2 bar. Ei näistä kannata tehdä mitään tähtitiedettä.

                    Itselläni on ollut kymmenkunta omaa BMW:tä, joissa on aina ollut täysin timmi alusta orggisosilla, eikä yhdessäkään ole tarvinnut nostella eturenkaiden paineita kolmeen bariin. Ja jos on nostettu, on ajettavuus pilaantunut enemmän tai vähemmän.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • jukkae
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3506
                      • 70800

                      Minkälaiset alustakulmat sulla on?

                      Comment

                      • MikkoJII
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 1807
                        • Lapua

                        Originally posted by zener View Post
                        No huhhuh, ei kyllä oikeesti huomaa eroa -1.30 ja -1.38 välillä vaikka nuo hipostelis lappuun näyttämään tasaa.

                        Tosin nuo etucamberit on vähän huonohkot. Casterit on kyllä ihan ok. Puoltaako oikealle?
                        Nonii viikonloppu reissu painettu tuolla ja kyllä se puoltaa oikealle. Ohituksissa varsinkin kun palaa omalle kaistalle niin se silleen hyökkää sinne omalle kaistalle keskiviivan ylityksen jälkeen. Koko etupää tuntuu hieman huteralta ajettaessa.

                        Nostanko keulan ilmaan ja käännään camberit niin pystyyn kuin coileista saa? Taidan viedä suuntaukseen nyt noilla kesävanteilla.

                        Edit:
                        Lisätääs tämmönen juttu tähän kohtaan kun tuli mieleen. Katsastin auton huhtikuun alussa 205/65/15 renkailla ja iskaritestissä tulokset näytti, että iskarien tehot oli vasemmalla 64% ja oikealla 62% (coilit alla) Voisko olla vaikutusta tohon keulan vetelyyn näillä prosenteilla vielä vai vaikuttaako noi mun camberit nyt tässä kohtaa niin paljon? Miksi ajettavuus muuttui aivan totaalisesti kun vaihdoin noi kesävalssit alle?
                        Last edited by MikkoJII; 10-05-2015, 18:11.
                        E32 750i 11/89

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14353
                          • Oulu

                          Nuo etucamberit jos saisi toisinpäin tai tasoihin niin rupeaisi kulkemaan paremmin. E36 ei tunnu olevan ihan mahdottoman herkkä tuolle puoltamiselle jos vaan casterit ja camberit on tasan. Mutta tuossa sulla on nyt vasemmalla enempi miinus camberia kuin oikealla, joka kyllä edistää puoltamista.

                          Tuossa omassa E36:ssa on etucamberit -1.1astetta ja hyvin kulkee 215/45R17 rattaalla. En oo jaksanu alkaa viilaamaan pystympään. Takana sitten siellä -1.54 tienoilla.
                          Last edited by zener; 10-05-2015, 21:17.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2314
                            • Uusimaa

                            Originally posted by jukkae View Post
                            Minkälaiset alustakulmat sulla on?
                            Alustakulmat säädettiin siten että takana camberit on nyt 1,38` molemmilla puolilla (pystympään ei saanut).

                            Edessä camberit 0,24`. Ja auraukset laitetiin ohjearvoalueen minimiin.

                            Mun mielestä ajettavuus meni huonompaan suuntaan kuin tätä edeltävillä "keskiarvoihin" säädetyillä arvoilla. Motarilla kovemmassa vauhdissa muuttui levottomammaksi. Sitten käänsin molemmilta puolilta aurausta lisää varttikierroksen ja motariajo rauhoittui merkittävästi. Nämä samat havainnot olen tehnyt parilla aikaisemmallakin BMW:llä.
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              Pitää kans kysyä tuosta omasta e39 ja sen epävakaasta kyydistä. Eli, kaikki mitä pyöränripustuksiin vaikuttaa on uusittu 2-vuoden sisällä. Viimekesänä uretaanipuslat taka-alatukivarsiin. Camberit tasan -1.30´ ja edessä tasan -0.12´ ja Renkaat 235/40/18 Ns-2. Auto kulkee alle 80kmh kuin veturi, mutta yli 80kmh:n alkaa vetämään pikkuhiljaa oikealle ja ratista kun tekee korjausliikkeen niin vetää vasenmalle ja tätä sitten toistetaan koko matka!?
                              Tämä romuhan ei ole koskaan mennyt suoraan, vaikka minkalaista rengasta on kokeiltu, eli tuota edellä mainitsevaa hakemista on ollut siitä asti kun autoa on madallettu paitsi, nykytillanne on se, että hakee tosiaankin vasta +80kmh. Ja sanotaan 5sek.välein korjaillaan ajaessa:think
                              Runko poikki? Vai kiinassa valmistettu?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2314
                                • Uusimaa

                                Originally posted by janke View Post
                                Pitää kans kysyä tuosta omasta e39 ja sen epävakaasta kyydistä. Eli, kaikki mitä pyöränripustuksiin vaikuttaa on uusittu 2-vuoden sisällä. Viimekesänä uretaanipuslat taka-alatukivarsiin. Camberit tasan -1.30´ ja edessä tasan -0.12´ ja Renkaat 235/40/18 Ns-2. Auto kulkee alle 80kmh kuin veturi, mutta yli 80kmh:n alkaa vetämään pikkuhiljaa oikealle ja ratista kun tekee korjausliikkeen niin vetää vasenmalle ja tätä sitten toistetaan koko matka!?
                                Tämä romuhan ei ole koskaan mennyt suoraan, vaikka minkalaista rengasta on kokeiltu, eli tuota edellä mainitsevaa hakemista on ollut siitä asti kun autoa on madallettu paitsi, nykytillanne on se, että hakee tosiaankin vasta +80kmh. Ja sanotaan 5sek.välein korjaillaan ajaessa:think
                                Runko poikki? Vai kiinassa valmistettu?
                                Nyt en esitä mitään ratkaisua, vaan omiin E39:iin liittyviä kokemuksia. Mulla oli aikanaan kolme E39:iä, jotka jokainen oli ostettaessa 16" vakiorengastuksella. Tällöin auto tuntui aina hyvältä, mukavalta ja meni suoraan kuten auton pitikin. Jokaisen kohdalla lähdin turhamaisuuttani kasvattamaan rengaskokoa tuuma kerrallaan kohti 18" kokoa. Ja sitä mukaa kyllä katosi myös maku koko autolla ajmisesta, vaikka miten väänneltiin pyöränkulmia. Viimeisimmän kohdalla palasin lopulta takaisin 16" vakiovanteeseen/rengaskokoon ja samalla kertaa auto alkoi taas tuntumaan omistamisen arvoiselta autolta. Syy tähän ei todellakaan ole autossa, vaan kotimaisessa laiminlyödyssä tieverkostossa.

                                Viimeviikolla tein pitkän koeajon erään tuttavani juuri ostamalla käytetyllä E61:llä, jossa oli 16" rengastus (liki loppuunajetulla PREMIUM-renkailla). Melkein alkoi harmittamaan kun tajusi miten mukavalta sellainen 16" vakiorengaskombinaatio oikeasti tuntuu arkiajossa verrattuna oman autoni 18" kokoon (uusilla renkailla). Ja ennenkaikkea miten totaalisen tunteeton tuo kaverin auto oli tieurille. Ei kyllä hävennyt suuntavakavuudessa yhtään parhaallekaan Volvolle tai muulle vastaavalle.

                                Näillä kokemuksilla sanon likimain totuutena, että suurin syy urissa vetelyyn on teiden huono kunto yhdistettynä liian suureen vannekokoon ja liian leveään/matalaan kumiin. Puoliakateemisella rengaskulmien näpertelyllä ja kiinakumien vertailulla voi asiaa korjata 10-20% parempaan suuntaan mutta perusongelmaa se ei muuta yhtään mihinkään. Ja pitää muistaa että ihan samalla tavalla ne Volvot sun muutkin tempoilee kun alle laitetaan 245/40R18-kokoista kumia.... Jotkut japanilaiset jopa vielä pahemmin kuin BMW:t.

                                Eli kyse on vain siitä, että rengaskoon valinnassa, ulkonäöllisestä yksityiskohdasta joutuu maksamaan suomessa tällaisen ajettavuuteen liittyvän lisähinnan. Oikesti tässä maassa ainoa oikea kulkuneuvo olisi jonkinlainen SUV, jotka pitäisikin vapauttaa ensimmäisenä autoverosta jos teiden kunto ei ala parantua.
                                Last edited by JKK; 11-05-2015, 06:54.
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎