Vai meinataanko tässä että kyseisen merkkisillä ja mallisilla kumeilla on rullattu yhteensä tuon verran putkeen.. Tuskin yksikään rengassarja kestää 250tkm ajoa.
E46 320i Facelift Touring M54b22
exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
Vai meinataanko tässä että kyseisen merkkisillä ja mallisilla kumeilla on rullattu yhteensä tuon verran putkeen.. Tuskin yksikään rengassarja kestää 250tkm ajoa.
Hah... Eihän nuo kumit kestä takana ku 20-40tkm... En ihan allekirjoita tuota alustakulmien "nuukuutta" Kerran vuosia sitten oli takaa ylemmät takatukivarret ihan paskana ja toinen uusi takanen kuluin 2kk ajon jälkeen puhki . Eikä se tuntunut ajossa vielä pahasti...
Tuli autoon (kokonaismassa n. 1800kg) vähän erikoisenkokoiset talvirenkaat alle (ainakin mulle, joka muistaa vielä ajan kun 14" oli iso vanne), kun sattui niin sopivasti saamaan. Mietin noita paineita vaan, kun kesärenkaissa yleinen trendi on pitää aika isojakin paineita, niin ulottuuko tuo myös talvirenkaisiin?
Eli Nokian kitkat koossa 225/40/18 kyseessä. Laitettiin nyt 2,5bar kaikkiin. Lieneekö sopiva? :think
Ajoneuvokohtaiset painesuositukset vakiokoon (215/45/17) renkaille tuohon autoon ovat 2,3 eteen ja 2,2 taakse.
Talvellaha periaatteessa pitäis pitää enemmän painetta, koska pakkasella paine laskee. Mutta itse olen käyttänyt kesät talvet samoja paineita, e39:n alla kesällä 235/40R18 ja talvella 235/45R17 ja 3.0bar.
Mutta tuo 2.5bar on kyllä liian vähän tuon kokoseen renkaseen. Nosta vain lähelle kolmea, niin ei tarvi keväällä ihmetellä miksi ainakin vetävät pyörät ovat kuluneet keskeltä..
Pitää vähän miettiä ja kuulostella muita mielipiteitä. Yhdet Nankangit kului 4mm / 10tkm 3.0 bar paineilla (17") ja reunoista vielä enemmän. Vähän ollut arka isojen paineiden suhteen sen jälkeen.
200km testilenkki tänään ja ainakin ajossa noi paineet vaikuttaa sopivilta. Aika napakat renkaat talvikumeiksi.
Pitää vähän miettiä ja kuulostella muita mielipiteitä. Yhdet Nankangit kului 4mm / 10tkm 3.0 bar paineilla (17") ja reunoista vielä enemmän. Vähän ollut arka isojen paineiden suhteen sen jälkeen.
Tuskinpa tuossa nyt paineilla on ollu moiseen tapahtumaan niin suurta vaikutusta.
Pitää vähän miettiä ja kuulostella muita mielipiteitä. Yhdet Nankangit kului 4mm / 10tkm 3.0 bar paineilla (17") ja reunoista vielä enemmän. Vähän ollut arka isojen paineiden suhteen sen jälkeen.
200km testilenkki tänään ja ainakin ajossa noi paineet vaikuttaa sopivilta. Aika napakat renkaat talvikumeiksi.
Totuus löytyy siitä 3.0bar molemmin puolin. 2.5bar on matalaan nykyrenkaaseen kesät/talvet aivan liian vähän.
Ajoneuvokohtaiset painesuositukset vakiokoon (215/45/17) renkaille tuohon autoon ovat 2,3 eteen ja 2,2 taakse.
Itse ymmärtänyt että uusissa autoissa jotka varustettu RFT renkailla,tuo valmistajan ilmoittama rengaspaine (esim.kuskin ovessa) on juurikin RFT renkaille.
RFT renkaassa voi juurikin pitää pienempää painetta,koska renkaan sivut/sivujen rakenne jäykempi.Jos RFT renkaaseen heittää sen 3bar,niin siitä tulee aivan hirveä ajettava.
Itse aikanaan kokeilin tuota valmistajan ilmoittamaa painetta 18" RFT renkaaseen ja käytös parani välittömästi,mutta kulumisesta ei ole dataa,koska vaihdoin renkaat isompiin ei RFT mallisiin.
Auto on 15 vuotta vanha, joten en usko, että paineet on RFT renkaille tarkoitettu. Onko mitään tietoa - googlella en löytänyt - että millaisia paineita Nokia suosittelee tuon koon kitkoille? 3bar tuntuu kovin suurelta. :think
Edit:
Sain nuo renkaat niin halvalla ja tuntuvat niin hyviltä ajaa noilla 2,5 paineilla, että tehdäänpä tällainen testirupeama tästä talvesta. Mittasin noista jokaisesta kulutuspinnan syvyyden kolmesta eri kohdasta tänään 30.9 ja mittarissa 170200km. Katsotaan siis miltä nuo näyttää keväällä 2016. Renkaiden tulisi siis kulua keskeltä eniten jos painetta on liian vähän.
Mitat:
VE: Sisäreuna 8mm, keskellä 7,5mm, ulkoreuna 8mm
VT: Sisäreuna 6mm, keskellä 6,5mm, ulkoreuna 8mm
OE: Sisäreuna 7,5mm, keskellä 8mm, ulkoreuna 8mm
OT: Sisäreuna 7,5mm, keskellä 6,5mm, ulkoreuna 8mm
Auto on 15 vuotta vanha, joten en usko, että paineet on RFT renkaille tarkoitettu. Onko mitään tietoa - googlella en löytänyt - että millaisia paineita Nokia suosittelee tuon koon kitkoille? 3bar tuntuu kovin suurelta. :think
Edit:
Sain nuo renkaat niin halvalla ja tuntuvat niin hyviltä ajaa noilla 2,5 paineilla, että tehdäänpä tällainen testirupeama tästä talvesta. Mittasin noista jokaisesta kulutuspinnan syvyyden kolmesta eri kohdasta tänään 30.9 ja mittarissa 170200km. Katsotaan siis miltä nuo näyttää keväällä 2016. Renkaiden tulisi siis kulua keskeltä eniten jos painetta on liian vähän.
Mitat:
VE: Sisäreuna 8mm, keskellä 7,5mm, ulkoreuna 8mm
VT: Sisäreuna 6mm, keskellä 6,5mm, ulkoreuna 8mm
OE: Sisäreuna 7,5mm, keskellä 8mm, ulkoreuna 8mm
OT: Sisäreuna 7,5mm, keskellä 6,5mm, ulkoreuna 8mm
Ko.kokoluokan nokialaisen sisärunko väsyy, eikä kestä 2.5bar peruspaineita jos on vähänkään kovempi pakkastalvi ja camberia on hiemankaan enemmän takana. Sitä on turha edes kokeilla, vaikka nyt ”tuntuisivat kuinka hyviltä".
Ajoneuvokohtaiset painesuositukset vakiokoon (215/45/17) renkaille tuohon autoon ovat 2,3 eteen ja 2,2 taakse.
Nämä ovat tehtaan antamat MINIMIPAINEET jota ei saa missään olosuhteissa eikä lämpötiloissa alittaa, ei todellakaan ”suosituspaineet” (ne määrittelee renkaan valmistaja).
Eli lämpimässä rengashallissa mitattu 2.5bar paine alittuu noista minimipaineistakin -20 asteen pakkasilla.
...ei todellakaan ”suosituspaineet” (ne määrittelee renkaan valmistaja).
No mistä löytyy se Nokian info siitä millaiset paineet noille kuuluu laittaa?
Nokian renkaiden sivuilta löytyy tällainen info:
"Mikä merkitys on oikeilla ilmanpaineilla?
Oikea ilmanpaine vähentää selvästi renkaan kulumista ja vierintävastusta. Rengas joustaa oikein, ja lämmönkehitysysyy hallinnassa. Renkaiden oikea ilmanpaine tulee tarkistaa auton ohjekirjasta. Kesärenkaissa suosittelemme käytettäväksi autonvalmistajan suosittelemia rengaspaineita ja talvirenkaissa 0.2 bar enemmän kuin kesärengaspainesuositus on. Lämpötila vaikuttaa renkaiden ilmanpaineeseen, siten että kylmässä paine laskee; 10 C asteen lämpötilan muutos vaikuttaa 0.1 bar (10 kPa) renkaan paineessa. Rengaspainetta ei saa koskaan säätää heti ajon jälkeen, sillä renkaat lämpiävät aina ajossa. Ilmanpaineet kannattaa tarkastaa kolmen viikon välein ja aina ennen raskasta kuormausta vaativaa matkaa. Renkaiden ilmanpaine pitää aina mitata kylmistä renkaista. Myös vararenkaan ilmanpaine tulisi tarkistaa säännöllisin väliajoin"
Itse käytän n. 3bar melkein renkaassa kuin renkaassa.. 19" kesäkumeissa taitaa olla 3,1/3,3 ja 17" talvipyöriin menee 2,8/3,0
Joskus tuli kokeiltua e39:ssä 225/55-16 kesäkumeissa ovenkarmin suosituksia.. veteli kuin mielipuoli mutta kun laittoi normaalit 2,6/2,8 paineet niin johan mentiin taas kuin kiskoilla.
Omien kokemuksien mukaan liian korkeista paineista ei ole ainakaan havaittavissa olevaa haittaa mutta matala paine oireilee heti.
Nämä ovat tehtaan antamat MINIMIPAINEET jota ei saa missään olosuhteissa eikä lämpötiloissa alittaa, ei todellakaan ”suosituspaineet” (ne määrittelee renkaan valmistaja).
Goodyear "Rengaspainesuositus on kerrottu ajoneuvosi käyttöoppaassa."
Michelin "Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät:
Auton ohjekirjasta.
Polttoaineluukun kannesta.
Kuljettajan puoleisen oven sivusta jne.."
Continental "Oikeat painesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta, usein myös polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai etuoven karmista. Auton valmistaja antaa aina suosituksen sekä kevyelle kuormitukselle, että maksimikuormitukselle. Muista lisätä renkaisiin painetta aina kun kuormaat autoasi."
Comment