Originally posted by jannmann
View Post
Seuraava vaihe tässä on se että auto/renkaat tunnistaa kyllä jossain määrin urat, mutta se ei vaikuta kulkusuuntaan, eikä siitä vielä synny tarvetta ohjauskorjauksiin, eikä se vaadi erityistä tarkkaavaisuutta auton pitämiseksi tarkalla ajolinjalla. Tämä voi olla vielä hyvin satunnaista riippuen lämpötiloista, renkaan käyttöpaineista ja tien uratyypistä. Tällöin tien kallistukset eivät pääsääntöisesti vielä vaikuta ajotuntumaan ja näin ollen mm.ohituksissa siirryttäessä kaistalta toiselle auto kulkee täsmällistä valittua ajosuuntaa.
Tästä eteenpäin alkaa sitten kaikki se mikä oikeasti pitäisi lailla kieltää ja jota jonkin tahon oikeasti pitäisi Suomessa valvoa.
Eli tilanteet jossa ei enään oikeastaan puhuta uraherkkyydestä aan siitä että renkaat/auto vie ja kuski yritää parhaansa mukaan ja eritystä tarkkaavaisuutta vaatien pitää autonsa valitussa ajosuunnassa.
Eli auto selvästi vetelee a muuttaa kulkusuuntaansa niin että joudutaan tekemään korjaavia ohjausliikkeitä ja ajaminen tämän vuoksi vaatii erityisponnisteluja/tarkkaavaisuutta.
Ongelmahan on siinä, että koska käytännössä lähes kaikissa muissa euroopan maissa on nastarenkaat kielletty tai niitä ei suositella, on Suomi hyvin erilainen maa ajo-olosuhteiden suhteen mitä tulee tien pitkittäisuriin.
Eli pitkittäisuriahan ei muualla euroopassa juuri ole, tai ne ovat hyvin vähäisiä.
Suomessakin toki pahin ongelma on kehä kolmosen ulkopuolisilla pääteillä, mutta näillä pitkittäisuria on jokaisen talvirengaskauden jälkeen aina.
Tälle me emme voi mitään, joten ainoa mille voimme on valita Suomen ajo-olosuhteisiin sopiva rengastus ja säätää kulmat juuri käytetylle rengaskoolle optimiksi.
Vetelevä auto/rengas EI VOI OLLA SUOMESSA "PREMIUM", täysin riippumatta siitä minkä valmistajakonsernin nimi renkaan kyljessä kulloinkin lukee....urat juuri tunnistava ehkä. Piste.
Comment