Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by jannmann View Post
    Voi vittu, että jaksat viilata pilkkua tässä asiassa.

    Kerro nyt mikä sitten on täysin tunteeton? 5km suoralla ei tarvitse ohjata yhtään vai?
    Itse käsitän tuon "urille tunteettoman" niin, että ajaessaan niin ratin kuin "perstuntumankaan" kautta ei välity minkäänlaista tuntumaa siitä että auto edetessään tunnistaa tai reagoi pitkittäisuriin tai tien kallistukseen.
    Seuraava vaihe tässä on se että auto/renkaat tunnistaa kyllä jossain määrin urat, mutta se ei vaikuta kulkusuuntaan, eikä siitä vielä synny tarvetta ohjauskorjauksiin, eikä se vaadi erityistä tarkkaavaisuutta auton pitämiseksi tarkalla ajolinjalla. Tämä voi olla vielä hyvin satunnaista riippuen lämpötiloista, renkaan käyttöpaineista ja tien uratyypistä. Tällöin tien kallistukset eivät pääsääntöisesti vielä vaikuta ajotuntumaan ja näin ollen mm.ohituksissa siirryttäessä kaistalta toiselle auto kulkee täsmällistä valittua ajosuuntaa.
    Tästä eteenpäin alkaa sitten kaikki se mikä oikeasti pitäisi lailla kieltää ja jota jonkin tahon oikeasti pitäisi Suomessa valvoa.
    Eli tilanteet jossa ei enään oikeastaan puhuta uraherkkyydestä aan siitä että renkaat/auto vie ja kuski yritää parhaansa mukaan ja eritystä tarkkaavaisuutta vaatien pitää autonsa valitussa ajosuunnassa.
    Eli auto selvästi vetelee a muuttaa kulkusuuntaansa niin että joudutaan tekemään korjaavia ohjausliikkeitä ja ajaminen tämän vuoksi vaatii erityisponnisteluja/tarkkaavaisuutta.
    Ongelmahan on siinä, että koska käytännössä lähes kaikissa muissa euroopan maissa on nastarenkaat kielletty tai niitä ei suositella, on Suomi hyvin erilainen maa ajo-olosuhteiden suhteen mitä tulee tien pitkittäisuriin.
    Eli pitkittäisuriahan ei muualla euroopassa juuri ole, tai ne ovat hyvin vähäisiä.
    Suomessakin toki pahin ongelma on kehä kolmosen ulkopuolisilla pääteillä, mutta näillä pitkittäisuria on jokaisen talvirengaskauden jälkeen aina.
    Tälle me emme voi mitään, joten ainoa mille voimme on valita Suomen ajo-olosuhteisiin sopiva rengastus ja säätää kulmat juuri käytetylle rengaskoolle optimiksi.
    Vetelevä auto/rengas EI VOI OLLA SUOMESSA "PREMIUM", täysin riippumatta siitä minkä valmistajakonsernin nimi renkaan kyljessä kulloinkin lukee....urat juuri tunnistava ehkä. Piste.

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1638

      Originally posted by Hemi View Post
      Ei muuten todellakaan ole tunteeton urille? Runflat:lla? Kuinka uusi M3:n pitää olla että se on Suomen teillä urille täysin tunteeton? Tämän vuoden malleista en osaa sanoa kun en itse ole ajanut, eikä kenelläkään tutulla/asiakkaalla ole tuollaista ollut, mutta hieman vanhemmat eivät todellakaan ole urille tunteettomia?
      Ok, M3:n casterit ovat sitä luokkaa että vähemmän herkkä se toki helposti on kuin jokin "perheauto" samallla rengastuksella, mutta että TÄYSIN tunteeton???
      No kyllä muuten on tunteeton urille, usko nyt perkele Sinulla taitaa olla Jihad päällä merkkirenkaita vastaan.

      Vuosimalli taisi olla 2008 m3 ja se ei vedellyt...YHTÄÄN. Itse olen erityisen herkkä tuolle vetelylle. Kaverini kävi ajamassa omaa E61 (Hankook K110 245/40/18) ja sanoi, että auto ei vetele yhtään. Olen eri mieltä, koska pientä vetelyä syvimmissä spooreissa ilmenee.
      Last edited by MarttiKK; 02-10-2009, 13:53.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7434
        • Oulu

        Originally posted by Hemi View Post
        Eli pitkittäisuriahan ei muualla euroopassa juuri ole, tai ne ovat hyvin vähäisiä.
        Harvassa ovat uraiset kohdat todellakin esim. täällä UK:ssa, mutta viimeviikonloppuna kun ajeltiin nelikaistaista A14-tietä Cambridgesta itään niin siinä oli joku lyhyt, ehkä kilometrin tai alle, pätkä missä oli voimakkaat pitkittäisurat. En tiedä mistä ne oli tullu, ei ainakaan nastarenkaista.

        Ja kyllähän toi vuokra-Mondeo ne urat 235/40R18 Contisportein hyvinkin selvästi tunsi, mutta ei nyt sentään häiritsevämmin rattia temponut kuitenkaan. Kaupungissakin joitain paikkoja tullut missä urat tuntee ratissa. Ei toi Mondeonkaan kehuttu ohjaus kyllä minusta mitenkään kummoinen ole, noillakin renkailla jotenkin tahmea ja turhan tunnoton.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 02-10-2009, 16:41.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • piritek2
          Bimmer Rookie
          • Sep 2009
          • 87
          • Oulu

          Nankang NS-2 (235/35-19) renkaaseen tuli eilen "rungon repeäminen". Ihmettelin kun auto pompotti kaupungissa ja pysäytin. Renkaan ulkokehän sisemmällä laidalla rengas pullotti 40c-45cm matkalla pari senttiä korkeammalla kuin muualla.

          Renkailla ajettu pari kesää ja pintaa noin 6mm.

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            Originally posted by piritek2 View Post
            Nankang NS-2 (235/35-19) renkaaseen tuli eilen "rungon repeäminen". Ihmettelin kun auto pompotti kaupungissa ja pysäytin. Renkaan ulkokehän sisemmällä laidalla rengas pullotti 40c-45cm matkalla pari senttiä korkeammalla kuin muualla.

            Renkailla ajettu pari kesää ja pintaa noin 6mm.
            Ollos huoleti, misukat olis revenny jo ensimmäisen viikon jälkeen
            Aprilia RSV4

            Comment

            • parjan_fin
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 86
              • Rajamäki

              Originally posted by piritek2 View Post
              Nankang NS-2 (235/35-19) renkaaseen tuli eilen "rungon repeäminen". Ihmettelin kun auto pompotti kaupungissa ja pysäytin. Renkaan ulkokehän sisemmällä laidalla rengas pullotti 40c-45cm matkalla pari senttiä korkeammalla kuin muualla.

              Renkailla ajettu pari kesää ja pintaa noin 6mm.

              Samaa huomiota tein eilen omissa Falkeneissa (225/40/18), kun kitkat alle pyöräytin, eli sisäpuoleltaan oli kahdesta kumista koko matkaltaan runko menettänyt muotonsa. Vaikka vertailin muiden kumien runkoihin, kumpaan puoleen tahansa, niin ei muuta johtopäätöstä voi vetää kuin että pas2 ne on mennyt. Toisesta oli jopa lähtenyt sisäpinnastaan pikkurillipään kokoisia paloja kumia irti.

              22 tkm tuli kumeilla ajettua, jossain 15 tkm kohdalla alkoi tärinä joka koveni loppua kohden. En kyllä alle toisia halpiskumeja enään laita, ei ole köyhällä varaa moisiin kokeiluihin. Enkä kyllä suosittele kenellekään, niin surkeat kokemukset jäi omalle kohdalle.
              ==========
              Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

              Comment

              • Fabsu
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1754

                Onpa muuten huono märkäpito Nankangeissa! Oikein yllätti kun vähän reippaammin kiihdytti risteyksestä lähdettäessä. Luistonesto hakkasi välittömästi, eikä tien pinta ollut kuin vähän kostea. Muuten kyllä olleet kelpo renkaat.
                AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                e30 318i -88

                Comment

                • jsa014
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1651
                  • Turun Pallivaha

                  Noniin. Talvikiekot alla. Takana 6000km Kumhoilla. Ensimmäinen kesä Kumhoilla, eikä taatusti viimeinen. Pintaa jäljellä noin 5-6mm, joten ensi kesä mennään vielä kevyesti ainakin. Sitten uutta Kumhoa alle, ellen sitten kokeile Hankookia. Mutta ei mitään pahaa sanottavaa näistä "halpisrenkaista". Kertaakaan ei vedellyt, luistonesto vilahti kaksi kertaa, toinen tiukka mutka vähän turhan kovaa, toinen vesiliirto kaatosateella.

                  Nyt on alla oikeen Micheliiniä, ei tartte enää Esson baarissa kyyristellä häpeissään parkkeerattuaan auton takapihalle, vaan voi ajaa reteesti oven eteen ja marssia misukkamiesten pöytään

                  On tää hienoa. No, parin vuoden päästä jos Kumho olis kehittänyt toimivan kitkarenkaan....
                  316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    Originally posted by jsa014 View Post
                    Noniin. Talvikiekot alla. Takana 6000km Kumhoilla. Ensimmäinen kesä Kumhoilla, eikä taatusti viimeinen. Pintaa jäljellä noin 5-6mm, joten ensi kesä mennään vielä kevyesti ainakin. Sitten uutta Kumhoa alle, ellen sitten kokeile Hankookia. Mutta ei mitään pahaa sanottavaa näistä "halpisrenkaista". Kertaakaan ei vedellyt, luistonesto vilahti kaksi kertaa, toinen tiukka mutka vähän turhan kovaa, toinen vesiliirto kaatosateella.

                    Nyt on alla oikeen Micheliiniä, ei tartte enää Esson baarissa kyyristellä häpeissään parkkeerattuaan auton takapihalle, vaan voi ajaa reteesti oven eteen ja marssia misukkamiesten pöytään

                    On tää hienoa. No, parin vuoden päästä jos Kumho olis kehittänyt toimivan kitkarenkaan....
                    Kylmällä säällä ovat kyllä melko koppurat nuo Kumhot. Melutaso lisääntynyt ja hieman uraherkemmiksi käyneet. Samanlaisia kokemuksia myös kaverin e46 alta parilta kesältä.
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • jsa014
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1651
                      • Turun Pallivaha

                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      Kylmällä säällä ovat kyllä melko koppurat nuo Kumhot. Melutaso lisääntynyt ja hieman uraherkemmiksi käyneet. Samanlaisia kokemuksia myös kaverin e46 alta parilta kesältä.
                      En ole kyllä tuollaista huomannut. Sama ilmiö koskee varmaan kaikkia kumeja, tuo melun lisääntyminen ja uraherkkyys kuluessa. Nuo mun renkaat on vielä aika hyvässä urassa joten ei huomattaavaa muutosta ainakaa vielä.
                      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        Originally posted by jsa014 View Post
                        En ole kyllä tuollaista huomannut. Sama ilmiö koskee varmaan kaikkia kumeja, tuo melun lisääntyminen ja uraherkkyys kuluessa. Nuo mun renkaat on vielä aika hyvässä urassa joten ei huomattaavaa muutosta ainakaa vielä.
                        No mitä noilla nyt olisi jotain 3000km ajettu joten ei kulumisella oikein selitetä.
                        Nyt siis kun lämpötila on jatkuvasti ollut alle +5 niin ihmeen koville nuo tuntuu. Kesällä meni paljon nätimmin. Ehkä se johtuu kumiseoksesta :think
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          No mitä noilla nyt olisi jotain 3000km ajettu joten ei kulumisella oikein selitetä.
                          Nyt siis kun lämpötila on jatkuvasti ollut alle +5 niin ihmeen koville nuo tuntuu. Kesällä meni paljon nätimmin. Ehkä se johtuu kumiseoksesta :think
                          Mikähän Kumhon 17:sta eri mallista on kyse?

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Mikähän Kumhon 17:sta eri mallista on kyse?
                            Edelleen ku31:stä puhe eli samat kuin jsa014:lla
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • parjan_fin
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 86
                              • Rajamäki

                              Originally posted by jsa014 View Post
                              Noniin. Talvikiekot alla. Takana 6000km Kumhoilla. Ensimmäinen kesä Kumhoilla, eikä taatusti viimeinen. Pintaa jäljellä noin 5-6mm, joten ensi kesä mennään vielä kevyesti ainakin. Sitten uutta Kumhoa alle, ellen sitten kokeile Hankookia. Mutta ei mitään pahaa sanottavaa näistä "halpisrenkaista". Kertaakaan ei vedellyt, luistonesto vilahti kaksi kertaa, toinen tiukka mutka vähän turhan kovaa, toinen vesiliirto kaatosateella.

                              Nyt on alla oikeen Micheliiniä, ei tartte enää Esson baarissa kyyristellä häpeissään parkkeerattuaan auton takapihalle, vaan voi ajaa reteesti oven eteen ja marssia misukkamiesten pöytään

                              On tää hienoa. No, parin vuoden päästä jos Kumho olis kehittänyt toimivan kitkarenkaan....
                              No et sä paljoa kesässä aja jos vaan 6 tkm tuli kilsoja...

                              Itse olisin pystynyt "kehumaan" Falkeneita vielä 15 tkm asti, mutta en enään sen jälkeen, eli ilmoittelepa Kumhon ominaisuuksista sitten kun on +15 tkm ajettu ja sitten kun ollaan +20 tkm ajettu. Katsotaan missä kunnossa ne sitten on.
                              ==========
                              Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                              Comment

                              • jsa014
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 1651
                                • Turun Pallivaha

                                Originally posted by parjan_fin View Post
                                No et sä paljoa kesässä aja jos vaan 6 tkm tuli kilsoja...

                                Itse olisin pystynyt "kehumaan" Falkeneita vielä 15 tkm asti, mutta en enään sen jälkeen, eli ilmoittelepa Kumhon ominaisuuksista sitten kun on +15 tkm ajettu ja sitten kun ollaan +20 tkm ajettu. Katsotaan missä kunnossa ne sitten on.

                                Korjataas lukema kun pääsin koneelle jossa on mun kilometritaulukot.

                                Eli 7731km ajettu Kumhoilla.
                                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎