Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesper
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 240
    • Vantaa

    Originally posted by teropa View Post
    Aika jännänä yksityiskohtana, niin en ainakaan itse pikavilasulla löytänyt tuosta aineistosta sitä tietoa, paljonko nastojen ja kitkojen osuus autojen renkaissa (siis arviolta) on tutkimusaikana ollut. Eihän absoluuttisilla prosenttiluvuilla todisteta tässä nasta/kitka keskustelussa mitään. Jos nastoja ollut valtaosan kuolonautojen alla, niin se johtuu tietysti siitä, että niitä on valtaosa kaikista talvirenkaista. Pitäisi tietää paljonko noiden renkaiden keskinäinen jako on liikenteessä, ja sen perusteella voisi nähdä onko kuolonkolareissa enempi vai vähempi kutakin rengastyyppiä suhteessa niiden esiintyvyyteen autojen alla.

    Jos tuolla on tuo esitetty, niin millä sivulla se on? Ei jaksa koko pumaskaa kahlata.

    Tero
    En minäkään sieltä sitä löytänyt. Tuossa nyt otetaan kantaa kyllä lähes kaikkeen muuhun, kulutuspintaan, rengaspaineisiin yms. Ja em. tutkimuksessa käsitellään siis kesä-ja talvirenkaita.

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      Originally posted by Vesper View Post
      Tässä VTT:n tutkimus, vuodelta 2009.
      Lukekoon ken jaksaa
      Mutta tuossa aika perusteellisesti otetaan kantaa renkaiden
      osuuteen onnettomuuksissa.

      http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2009/T2467.pdf
      Toi oli hyvä:

      Riskitekijä ”Keliin sopimattomat renkaat, esim. kitkarenkaat”. Eli "kitkarenkailla lumisella tai jäisellä tiellä" ajaminen katsotaan keliin sopimattomaksi, jos tiellä on lunta tai jäätä.

      Ja eiku vääntämään taas, pojat
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Originally posted by Hemi View Post
        Tämäkin on toki yksi tapa perustella itsepetoksellisesti kitkarengasvalintaansa.....
        "Suomessahan tupakka tappaa enemmän"....."siispä voin turvallisin mielin ostaa alle kitkat"....
        Kannattaa myös noteerata se, että nastarenkaillakin VOI sortua helposti itsepetokseen samoilla teeseillä.
        "Minulla on autossa testivoittaja nastat ja näillä voi ajaa lujaa kelissä kuin kelissä"

        Melkein pidän turvallisempana sitä, että kitkoilla tiedostaa jäällä heikomman pidon, kuin että uppoudutaan testivoittaja nastojen tuomaan pitoon ja turvallisuuden tunteeseen.

        Samaa valheellista turvallisuuden tunnetta on huomattu ihmisillä myös nykyisin autoista löytyvien turvalaitteiden takia.

        Niin ja itsellä on nastat, ettei kristallipallo näytä väärin
        Last edited by Antsah; 08-10-2010, 15:46.

        Comment

        • Macinaggio
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 119
          • Espoo

          Originally posted by teropa View Post

          Jos tuolla on tuo esitetty, niin millä sivulla se on? Ei jaksa koko pumaskaa kahlata.

          Tero
          Sivulla 19. Vuosina 2000-2006 2442 kuolonkolaria 49% kesärenkailla, 38% nastarenkailla ja 7% kitkoilla (yhteensä 94% eli 6% pelkillä vanteilla?) No, jos oletetaan että talvella käytetään vain nasta- tai kitkarenkaita, saadaan nastarenkaiden osuudeksi 38/(38+7)*100%=75% ja kitkojen osuudeksi siis 25%. Jos kitkojen markkinaosuus on 14%, mutta osuus vakavissa onnettomuuksissa 25%, voidaan niitä tämän tutkimuksen mukaan pitää vaarallisempina kuin nastarenkaita.

          Comment

          • Casull
            Bimmer Fanatic
            • May 2010
            • 207
            • Nivala

            Originally posted by Macinaggio View Post
            Sivulla 19. Vuosina 2000-2006 2442 kuolonkolaria 49% kesärenkailla, 38% nastarenkailla ja 7% kitkoilla (yhteensä 94% eli 6% pelkillä vanteilla?) No, jos oletetaan että talvella käytetään vain nasta- tai kitkarenkaita, saadaan nastarenkaiden osuudeksi 38/(38+7)*100%=75% ja kitkojen osuudeksi siis 25%. Jos kitkojen markkinaosuus on 14%, mutta osuus vakavissa onnettomuuksissa 25%, voidaan niitä tämän tutkimuksen mukaan pitää vaarallisempina kuin nastarenkaita.
            Minusta tuon voi yksiselitteisesti tulkita vain niin että ainoastaan 7% kuolonkolareista on ajettu kitkarenkain, mutta kesärenkailla jopa lähes puolet.
            Joten kesärenkaat kieltämällä saataisiin kuolonkolareita vähennettyä 49%.

            Miksei näin jo ole tehty???!

            Asiaan:
            Tuo ylläoleva kieli poskessa kirjoitettu väännelmä on valitettavasti liian usein lainsäätäjien ja muiden tyhjäntoimittajien tapa tulkita asioita joista eivät käytännössä ymmärrä mitään.
            Olen samaa mieltä ylläolevan kirjoittajan kanssa että tuon laskelman valossa kitkat olisivat vaarallisemmat kuin nastat.

            Mielenkiintoista olisi tietysti nähdä että miten luvut jakaantuisivat jos asiaa tutkittaisiin vain niiltä osin missä väärä rengas on ollut suuri tekijä onnettomuuden synnyssä.
            Ja jätettäisiin kaikki muista syistä johtuneet onnettomuudet pois laskuista, esim rattijuopot, lääketokkuraiset, itsemurhakandidaatit, sairaskohtaukset, älytön ylinopeus yms.

            Rajanveto olisi tietysti vaikeaa, jos joku esimerkiksi hirveästä humalatilastaan huolimatta olisikin saanut pidettyä autonsa tiellä jos sillä olisi ollut paremmat renkaat alla.
            Rattijuopoille mun mielestä on nyt muutenkin aivan sama, eivät saa minkäänlaisia sympatioita osakseen, ihan sama kuka olisi kyseessä.
            Otinpahan vain esimerkiksi.
            Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
            Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

              Lukematta ollenkaan tuloksia on yksioikoista väittää yksinomaan renkaita syylliseksi. Onnettomuudessa on aina monta tekijä, ja tilastoa katsomalla on mahdotonta sanoa paljonko oli renkaan vaikutus onnettomuuteen. Entäs kuljettajan? Automallin? Kelin? jne..

              Mielenkiintoinen tilasto tulisi myös kelin vaikutuksesta onnettomuuksiin. Käsittääkseni kuolonkolareita ajetaan eniten heinä-elokuussa hyvien säiden aikana.

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                Originally posted by Macinaggio View Post
                Sivulla 19. Vuosina 2000-2006 2442 kuolonkolaria 49% kesärenkailla, 38% nastarenkailla ja 7% kitkoilla (yhteensä 94% eli 6% pelkillä vanteilla?) No, jos oletetaan että talvella käytetään vain nasta- tai kitkarenkaita, saadaan nastarenkaiden osuudeksi 38/(38+7)*100%=75% ja kitkojen osuudeksi siis 25%. Jos kitkojen markkinaosuus on 14%, mutta osuus vakavissa onnettomuuksissa 25%, voidaan niitä tämän tutkimuksen mukaan pitää vaarallisempina kuin nastarenkaita.
                Prosenttilaskuvirhe kitkarenkaiden eduksi. Nastojen osuus talviajan kuolonlämäreistä 84,5% ja kitkojen 15,5%. Näin ollen ei ole juuri eroa markkinaosuuteen.

                Jatkakaa.
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  hyvää settiä, joten jatketaan heittämällä vettä kiukaalle! Ajan vuodessa n. 60tkm ja puolet tästä talvella ja kitkoilla, ompa typerää... Kommentteja?! T: itsemurhakandi
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • jussi_r
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1655
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by teropa View Post
                    Sulla on aika ylimielinen asenne toisten asiallisiin postauksiin. Tolla varmaan pärjää aika hyvin.
                    Ai että asiallisiin postauksiin? Luepa ajatuksella kirjoitelmasi johon vastasin:



                    Lainataanko helmiä kohtia?

                    No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia.

                    Se kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva lipsahdus voi olla vedenjakaja siinä, ajaako jonkun päälle vai ei. Tai ajaako joku sun päälle vai ei.

                    Turvamarginaalien maksimoinnin luulisi kiinnostavan jokaista ihmistä, joka haluaa elää.

                    Ongelmana tässä keskustelussa on, että monet ei tajua sitä asioiden ketjua, joilla onnettomuuksilta vältytään.



                    Väitteesi ovat minun mielestä ihan yhtä ylimielistä paskaa, kuin mitä niiden kuittaaminen sanomalla "höpö, höpö ja löpö, löpö". Vai oletko edelleen eri mieltä?

                    Hemille tyhjentävä vastaus kesä- ja talvirenkaideni valintakriteereistä: Kesällä haluan ajaa kumeilla, joilla voin piipahtaa radalla hetken mielijohteesta käymättä vaihtamassa toisia nakkeja alle. Siksi ajan kiistattomasti ylihintaisilla ja uraherkillä premium-kumeilla. Talvella koen pärjääväni ihan hyvin nastattomilla huippukitkoilla, vaikka tiedän että useimmissa olosuhteissa pärjäisin pidon osalta paremmin vastaavanhintaisilla nastarenkailla. Nastattomilla voin myös halutessani huoletta vedellä pitkiä moottoritieosuuksia nopeuksilla, jotka saattaisivat jo aiheuttaa nastakumeille vaurioita. Samoin voin koska vaan lähteä reissuun Saksaan murehtimatta sitä mistä saisin siksi reissuksi lailliset renkaat alle. Lohduttaudun myös sillä, etten osallistu ihan samassa määrin teiden tuhoamiseen kuin mitä nastoilla ajavat.
                    M3 Cabrio Individual
                    530d GT xDrive
                    GL420 CDI
                    ZX-12R

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      Originally posted by jussi_r View Post
                      Ai että asiallisiin postauksiin? Luepa ajatuksella kirjoitelmasi johon vastasin:



                      Lainataanko helmiä kohtia?

                      No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia.

                      Se kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva lipsahdus voi olla vedenjakaja siinä, ajaako jonkun päälle vai ei. Tai ajaako joku sun päälle vai ei.

                      Turvamarginaalien maksimoinnin luulisi kiinnostavan jokaista ihmistä, joka haluaa elää.

                      Ongelmana tässä keskustelussa on, että monet ei tajua sitä asioiden ketjua, joilla onnettomuuksilta vältytään.



                      Väitteesi ovat minun mielestä ihan yhtä ylimielistä paskaa, kuin mitä niiden kuittaaminen sanomalla "höpö, höpö ja löpö, löpö". Vai oletko edelleen eri mieltä?

                      Hemille tyhjentävä vastaus kesä- ja talvirenkaideni valintakriteereistä: Kesällä haluan ajaa kumeilla, joilla voin piipahtaa radalla hetken mielijohteesta käymättä vaihtamassa toisia nakkeja alle. Siksi ajan kiistattomasti ylihintaisilla ja uraherkillä premium-kumeilla. Talvella koen pärjääväni ihan hyvin nastattomilla huippukitkoilla, vaikka tiedän että useimmissa olosuhteissa pärjäisin pidon osalta paremmin vastaavanhintaisilla nastarenkailla. Nastattomilla voin myös halutessani huoletta vedellä pitkiä moottoritieosuuksia nopeuksilla, jotka saattaisivat jo aiheuttaa nastakumeille vaurioita. Samoin voin koska vaan lähteä reissuun Saksaan murehtimatta sitä mistä saisin siksi reissuksi lailliset renkaat alle. Lohduttaudun myös sillä, etten osallistu ihan samassa määrin teiden tuhoamiseen kuin mitä nastoilla ajavat.
                      Ihan kuin olisin itse kirjoittanut lainaamani kommentin, oikein hyvä!
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • uijui
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2010
                        • 172
                        • suomi

                        Mites hyvin pärjäilee maantieajossa E91:llä ja vakiokokosilla 16" kitkoilla? Etuvetoisessa meillä ei oo ollu 2002 vuoden jälkeen nastarenkaita, mutta kulkeeko tämmönen takapotku mihinkään kitkoilla. Oikeastaan jos joku kellä on kitkat tommosessa vois kommentoida, kiitos.

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          Originally posted by jussi_r View Post
                          Ai että asiallisiin postauksiin? Luepa ajatuksella kirjoitelmasi johon vastasin:



                          Lainataanko helmiä kohtia?

                          No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia.

                          Se kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva lipsahdus voi olla vedenjakaja siinä, ajaako jonkun päälle vai ei. Tai ajaako joku sun päälle vai ei.

                          Turvamarginaalien maksimoinnin luulisi kiinnostavan jokaista ihmistä, joka haluaa elää.

                          Ongelmana tässä keskustelussa on, että monet ei tajua sitä asioiden ketjua, joilla onnettomuuksilta vältytään.



                          Väitteesi ovat minun mielestä ihan yhtä ylimielistä paskaa, kuin mitä niiden kuittaaminen sanomalla "höpö, höpö ja löpö, löpö". Vai oletko edelleen eri mieltä?

                          Hemille tyhjentävä vastaus kesä- ja talvirenkaideni valintakriteereistä: Kesällä haluan ajaa kumeilla, joilla voin piipahtaa radalla hetken mielijohteesta käymättä vaihtamassa toisia nakkeja alle. Siksi ajan kiistattomasti ylihintaisilla ja uraherkillä premium-kumeilla. Talvella koen pärjääväni ihan hyvin nastattomilla huippukitkoilla, vaikka tiedän että useimmissa olosuhteissa pärjäisin pidon osalta paremmin vastaavanhintaisilla nastarenkailla. Nastattomilla voin myös halutessani huoletta vedellä pitkiä moottoritieosuuksia nopeuksilla, jotka saattaisivat jo aiheuttaa nastakumeille vaurioita. Samoin voin koska vaan lähteä reissuun Saksaan murehtimatta sitä mistä saisin siksi reissuksi lailliset renkaat alle. Lohduttaudun myös sillä, etten osallistu ihan samassa määrin teiden tuhoamiseen kuin mitä nastoilla ajavat.
                          Niin sinä kuin monet muutkin korostavat "pärjäävänsä" kitkoilla, eli samassa keuhkoamisessa tulet todenneeksi, että nastat ovat paremmat, mutta oma valintasi on kitkarengas. Siitähän tässä loppujen lopuksi on kyse. OK, kunhan sen tiedostaa.

                          Teroa on turha lähteä tässä morkkaamaan, kun tämä topikki on tullut jo täyteen muiden suoltamaa shittiä. Mukaanlukien omasi.
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by touring39 View Post
                            Niin sinä kuin monet muutkin korostavat "pärjäävänsä" kitkoilla, eli samassa keuhkoamisessa tulet todenneeksi
                            Ainakaan edellinen nyt ei mitään keuhkoamista ollut.

                            Originally posted by touring39 View Post
                            Teroa on turha lähteä tässä morkkaamaan, kun tämä topikki on tullut jo täyteen muiden suoltamaa shittiä. Mukaanlukien omasi.
                            Tero taisi muuten jo itsekin myöntää ylilyöntinsä näissä hengenvaarallisuuteen viittaavissa heitoissaan.

                            Samoin näiden meidän kaikkien heittelemien mielipiteiden lisäksi samaan lietelaariin menee myös sinun mielipiteesi sinun valintasi ehdottomasta ja absoluuttisesta paremmuudesta paljon ajavalle.

                            Vaan eipä siinä mitään. Mun mielestä on tavallaan myös ihan hyvä, että niin moni on nastauskovainen. Saapahan aina silloin tällöin markkinoilta huokeita vähän ajettuja nastattomia kun ihmiset hukkaavat autokaupoissa mukana tulleita talvipalloja kokeilematta edes.
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • nut
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1613
                              • Vaasa/Kauhajoki

                              Jos nyt vihdoin arvon kitka-joopas-nasta-eipäs-joopas herrat ovat lopettaneet tuon kondomin vetämisen palliensa päälle niin esitäisin topikin aiheeseen liittyvän kysymyksen.

                              Löytyykö noitten tämänvuotisten talvirengastestien tuloksia jo jostain verkosta? Hakusesssa olisi hiljaiset nastat jotka vakaat ajaa myös sulilla teillä 17 tai 18 tuuman koossa tuon E39:n alle, myös kokemuksia saa esittää.
                              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                              Comment

                              • jussi_r
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 1655
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by nut View Post
                                Löytyykö noitten tämänvuotisten talvirengastestien tuloksia jo jostain verkosta? Hakusesssa olisi hiljaiset nastat jotka vakaat ajaa myös sulilla teillä 17 tai 18 tuuman koossa tuon E39:n alle, myös kokemuksia saa esittää.
                                Eikö se HKPL7 ole mainittu jo ziljoonaan kertaan kovimpana puukkona? Taitaa olla vielä kotimainenkin.
                                M3 Cabrio Individual
                                530d GT xDrive
                                GL420 CDI
                                ZX-12R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎