Originally posted by teropa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Vesper View PostTässä VTT:n tutkimus, vuodelta 2009.
Lukekoon ken jaksaa
Mutta tuossa aika perusteellisesti otetaan kantaa renkaiden
osuuteen onnettomuuksissa.
http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2009/T2467.pdf
Riskitekijä ”Keliin sopimattomat renkaat, esim. kitkarenkaat”. Eli "kitkarenkailla lumisella tai jäisellä tiellä" ajaminen katsotaan keliin sopimattomaksi, jos tiellä on lunta tai jäätä.
Ja eiku vääntämään taas, pojatPorsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTämäkin on toki yksi tapa perustella itsepetoksellisesti kitkarengasvalintaansa.....
"Suomessahan tupakka tappaa enemmän"....."siispä voin turvallisin mielin ostaa alle kitkat"....
"Minulla on autossa testivoittaja nastat ja näillä voi ajaa lujaa kelissä kuin kelissä"
Melkein pidän turvallisempana sitä, että kitkoilla tiedostaa jäällä heikomman pidon, kuin että uppoudutaan testivoittaja nastojen tuomaan pitoon ja turvallisuuden tunteeseen.
Samaa valheellista turvallisuuden tunnetta on huomattu ihmisillä myös nykyisin autoista löytyvien turvalaitteiden takia.
Niin ja itsellä on nastat, ettei kristallipallo näytä väärinLast edited by Antsah; 08-10-2010, 15:46.
Comment
-
-
Originally posted by teropa View Post
Jos tuolla on tuo esitetty, niin millä sivulla se on? Ei jaksa koko pumaskaa kahlata.
Tero
Comment
-
-
Originally posted by Macinaggio View PostSivulla 19. Vuosina 2000-2006 2442 kuolonkolaria 49% kesärenkailla, 38% nastarenkailla ja 7% kitkoilla (yhteensä 94% eli 6% pelkillä vanteilla?) No, jos oletetaan että talvella käytetään vain nasta- tai kitkarenkaita, saadaan nastarenkaiden osuudeksi 38/(38+7)*100%=75% ja kitkojen osuudeksi siis 25%. Jos kitkojen markkinaosuus on 14%, mutta osuus vakavissa onnettomuuksissa 25%, voidaan niitä tämän tutkimuksen mukaan pitää vaarallisempina kuin nastarenkaita.
Joten kesärenkaat kieltämällä saataisiin kuolonkolareita vähennettyä 49%.
Miksei näin jo ole tehty???!
Asiaan:
Tuo ylläoleva kieli poskessa kirjoitettu väännelmä on valitettavasti liian usein lainsäätäjien ja muiden tyhjäntoimittajien tapa tulkita asioita joista eivät käytännössä ymmärrä mitään.
Olen samaa mieltä ylläolevan kirjoittajan kanssa että tuon laskelman valossa kitkat olisivat vaarallisemmat kuin nastat.
Mielenkiintoista olisi tietysti nähdä että miten luvut jakaantuisivat jos asiaa tutkittaisiin vain niiltä osin missä väärä rengas on ollut suuri tekijä onnettomuuden synnyssä.
Ja jätettäisiin kaikki muista syistä johtuneet onnettomuudet pois laskuista, esim rattijuopot, lääketokkuraiset, itsemurhakandidaatit, sairaskohtaukset, älytön ylinopeus yms.
Rajanveto olisi tietysti vaikeaa, jos joku esimerkiksi hirveästä humalatilastaan huolimatta olisikin saanut pidettyä autonsa tiellä jos sillä olisi ollut paremmat renkaat alla.
Rattijuopoille mun mielestä on nyt muutenkin aivan sama, eivät saa minkäänlaisia sympatioita osakseen, ihan sama kuka olisi kyseessä.
Otinpahan vain esimerkiksi.Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911
Comment
-
-
Lukematta ollenkaan tuloksia on yksioikoista väittää yksinomaan renkaita syylliseksi. Onnettomuudessa on aina monta tekijä, ja tilastoa katsomalla on mahdotonta sanoa paljonko oli renkaan vaikutus onnettomuuteen. Entäs kuljettajan? Automallin? Kelin? jne..
Mielenkiintoinen tilasto tulisi myös kelin vaikutuksesta onnettomuuksiin. Käsittääkseni kuolonkolareita ajetaan eniten heinä-elokuussa hyvien säiden aikana.
Comment
-
-
Originally posted by Macinaggio View PostSivulla 19. Vuosina 2000-2006 2442 kuolonkolaria 49% kesärenkailla, 38% nastarenkailla ja 7% kitkoilla (yhteensä 94% eli 6% pelkillä vanteilla?) No, jos oletetaan että talvella käytetään vain nasta- tai kitkarenkaita, saadaan nastarenkaiden osuudeksi 38/(38+7)*100%=75% ja kitkojen osuudeksi siis 25%. Jos kitkojen markkinaosuus on 14%, mutta osuus vakavissa onnettomuuksissa 25%, voidaan niitä tämän tutkimuksen mukaan pitää vaarallisempina kuin nastarenkaita.
Jatkakaa.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
hyvää settiä, joten jatketaan heittämällä vettä kiukaalle! Ajan vuodessa n. 60tkm ja puolet tästä talvella ja kitkoilla, ompa typerää... Kommentteja?! T: itsemurhakandiJaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostSulla on aika ylimielinen asenne toisten asiallisiin postauksiin. Tolla varmaan pärjää aika hyvin.
Lainataanko helmiä kohtia?
No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia.
Se kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva lipsahdus voi olla vedenjakaja siinä, ajaako jonkun päälle vai ei. Tai ajaako joku sun päälle vai ei.
Turvamarginaalien maksimoinnin luulisi kiinnostavan jokaista ihmistä, joka haluaa elää.
Ongelmana tässä keskustelussa on, että monet ei tajua sitä asioiden ketjua, joilla onnettomuuksilta vältytään.
Väitteesi ovat minun mielestä ihan yhtä ylimielistä paskaa, kuin mitä niiden kuittaaminen sanomalla "höpö, höpö ja löpö, löpö".Vai oletko edelleen eri mieltä?
Hemille tyhjentävä vastaus kesä- ja talvirenkaideni valintakriteereistä: Kesällä haluan ajaa kumeilla, joilla voin piipahtaa radalla hetken mielijohteesta käymättä vaihtamassa toisia nakkeja alle. Siksi ajan kiistattomasti ylihintaisilla ja uraherkillä premium-kumeilla. Talvella koen pärjääväni ihan hyvin nastattomilla huippukitkoilla, vaikka tiedän että useimmissa olosuhteissa pärjäisin pidon osalta paremmin vastaavanhintaisilla nastarenkailla. Nastattomilla voin myös halutessani huoletta vedellä pitkiä moottoritieosuuksia nopeuksilla, jotka saattaisivat jo aiheuttaa nastakumeille vaurioita. Samoin voin koska vaan lähteä reissuun Saksaan murehtimatta sitä mistä saisin siksi reissuksi lailliset renkaat alle. Lohduttaudun myös sillä, etten osallistu ihan samassa määrin teiden tuhoamiseen kuin mitä nastoilla ajavat.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostAi että asiallisiin postauksiin? Luepa ajatuksella kirjoitelmasi johon vastasin:
Lainataanko helmiä kohtia?
No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia.
Se kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva lipsahdus voi olla vedenjakaja siinä, ajaako jonkun päälle vai ei. Tai ajaako joku sun päälle vai ei.
Turvamarginaalien maksimoinnin luulisi kiinnostavan jokaista ihmistä, joka haluaa elää.
Ongelmana tässä keskustelussa on, että monet ei tajua sitä asioiden ketjua, joilla onnettomuuksilta vältytään.
Väitteesi ovat minun mielestä ihan yhtä ylimielistä paskaa, kuin mitä niiden kuittaaminen sanomalla "höpö, höpö ja löpö, löpö".Vai oletko edelleen eri mieltä?
Hemille tyhjentävä vastaus kesä- ja talvirenkaideni valintakriteereistä: Kesällä haluan ajaa kumeilla, joilla voin piipahtaa radalla hetken mielijohteesta käymättä vaihtamassa toisia nakkeja alle. Siksi ajan kiistattomasti ylihintaisilla ja uraherkillä premium-kumeilla. Talvella koen pärjääväni ihan hyvin nastattomilla huippukitkoilla, vaikka tiedän että useimmissa olosuhteissa pärjäisin pidon osalta paremmin vastaavanhintaisilla nastarenkailla. Nastattomilla voin myös halutessani huoletta vedellä pitkiä moottoritieosuuksia nopeuksilla, jotka saattaisivat jo aiheuttaa nastakumeille vaurioita. Samoin voin koska vaan lähteä reissuun Saksaan murehtimatta sitä mistä saisin siksi reissuksi lailliset renkaat alle. Lohduttaudun myös sillä, etten osallistu ihan samassa määrin teiden tuhoamiseen kuin mitä nastoilla ajavat.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostAi että asiallisiin postauksiin? Luepa ajatuksella kirjoitelmasi johon vastasin:
Lainataanko helmiä kohtia?
No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia.
Se kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva lipsahdus voi olla vedenjakaja siinä, ajaako jonkun päälle vai ei. Tai ajaako joku sun päälle vai ei.
Turvamarginaalien maksimoinnin luulisi kiinnostavan jokaista ihmistä, joka haluaa elää.
Ongelmana tässä keskustelussa on, että monet ei tajua sitä asioiden ketjua, joilla onnettomuuksilta vältytään.
Väitteesi ovat minun mielestä ihan yhtä ylimielistä paskaa, kuin mitä niiden kuittaaminen sanomalla "höpö, höpö ja löpö, löpö".Vai oletko edelleen eri mieltä?
Hemille tyhjentävä vastaus kesä- ja talvirenkaideni valintakriteereistä: Kesällä haluan ajaa kumeilla, joilla voin piipahtaa radalla hetken mielijohteesta käymättä vaihtamassa toisia nakkeja alle. Siksi ajan kiistattomasti ylihintaisilla ja uraherkillä premium-kumeilla. Talvella koen pärjääväni ihan hyvin nastattomilla huippukitkoilla, vaikka tiedän että useimmissa olosuhteissa pärjäisin pidon osalta paremmin vastaavanhintaisilla nastarenkailla. Nastattomilla voin myös halutessani huoletta vedellä pitkiä moottoritieosuuksia nopeuksilla, jotka saattaisivat jo aiheuttaa nastakumeille vaurioita. Samoin voin koska vaan lähteä reissuun Saksaan murehtimatta sitä mistä saisin siksi reissuksi lailliset renkaat alle. Lohduttaudun myös sillä, etten osallistu ihan samassa määrin teiden tuhoamiseen kuin mitä nastoilla ajavat.
Teroa on turha lähteä tässä morkkaamaan, kun tämä topikki on tullut jo täyteen muiden suoltamaa shittiä. Mukaanlukien omasi.Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by touring39 View PostNiin sinä kuin monet muutkin korostavat "pärjäävänsä" kitkoilla, eli samassa keuhkoamisessa tulet todenneeksi
Originally posted by touring39 View PostTeroa on turha lähteä tässä morkkaamaan, kun tämä topikki on tullut jo täyteen muiden suoltamaa shittiä. Mukaanlukien omasi.
Samoin näiden meidän kaikkien heittelemien mielipiteiden lisäksi samaan lietelaariin menee myös sinun mielipiteesi sinun valintasi ehdottomasta ja absoluuttisesta paremmuudesta paljon ajavalle.
Vaan eipä siinä mitään. Mun mielestä on tavallaan myös ihan hyvä, että niin moni on nastauskovainen. Saapahan aina silloin tällöin markkinoilta huokeita vähän ajettuja nastattomia kun ihmiset hukkaavat autokaupoissa mukana tulleita talvipalloja kokeilematta edes.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Jos nyt vihdoin arvon kitka-joopas-nasta-eipäs-joopas herrat ovat lopettaneet tuon kondomin vetämisen palliensa päälle niin esitäisin topikin aiheeseen liittyvän kysymyksen.
Löytyykö noitten tämänvuotisten talvirengastestien tuloksia jo jostain verkosta? Hakusesssa olisi hiljaiset nastat jotka vakaat ajaa myös sulilla teillä 17 tai 18 tuuman koossa tuon E39:n alle, myös kokemuksia saa esittää.BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
Comment
-
-
Originally posted by nut View PostLöytyykö noitten tämänvuotisten talvirengastestien tuloksia jo jostain verkosta? Hakusesssa olisi hiljaiset nastat jotka vakaat ajaa myös sulilla teillä 17 tai 18 tuuman koossa tuon E39:n alle, myös kokemuksia saa esittää.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
Comment