Announcement

Collapse
No announcement yet.

alumiinivanteiden hoito/kunnostus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • khor
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2010
    • 572
    • Oulu

    Kokeile vetää pienehkö alue läpi P175 saakka ja katso minkälainen tulee. Sen muistan, että itselläkin aika loppuvaiheessa alkoi vasta nuo naarmut katoamaan. Itse ajoin sähköporakoneella niin paljon kuin koneesta kierroksia lähti. Kannattaa muistaa vaan aina välillä teräsharjalla puhdistaa laikka ettei mene tukkoon.
    E36 328i Cabriolet M-Sport -96
    E39 530iA M-Sport -01
    E36 318i Touring -96

    Comment

    • Playpig
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 888
      • Iisalmi

      Originally posted by Laku View Post
      Moni vesihioo 1500 tai 2000 asti. Vasta sen jälkeen kiillotus.
      Tapoja on varmasti monia, mutta tosiaan tuon 400 grit pitäisi riittää. Itsehän hioin sinne 600 asti.


      Originally posted by khor View Post
      Kokeile vetää pienehkö alue läpi P175 saakka ja katso minkälainen tulee. Sen muistan, että itselläkin aika loppuvaiheessa alkoi vasta nuo naarmut katoamaan. Itse ajoin sähköporakoneella niin paljon kuin koneesta kierroksia lähti. Kannattaa muistaa vaan aina välillä teräsharjalla puhdistaa laikka ettei mene tukkoon.
      Pitääpä kokeilla. Melko aikaa vievää puuhaahaan tämä on mutta koitetaan nyt kiireettä vielä syksyn keleille saada lipat kiiltämään.
      Nyt: E39 530DA Touring -98

      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

      Comment

      • cojama
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1421
        • www.e30m3.fi

        Diamont cut viimeistely pitäisi saada teetettyä 15" vanteisiin, löytyykö Suomesta tekijää jolle uskaltaisi työn antaa? Vanteissa n. 1" lippa.

        Comment

        • Hemu__
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 972
          • Kirkkonummi

          Tämä kiinnostaisi itseäkin. L-weld ei ainakaan tee, sanoi kyseisen laitteen maksavan aika maltaita kuulemma n. 50ke, joten ei ole tullut vielä hankittua...

          Comment

          • QUASIMODO
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 2542
            • Pirkkala

            Pikainen kysymys!

            Tilailen uusia kehäpultteja, mutta kromatut on loppu tällä hetkellä varastosta..Onko (steinless steel) ruostumattomat (?) pultit yhtä "näyttävät"/kiiltävät?
            sigpic

            Comment

            • 9313juha
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 1272
              • Ratissa vuodesta 1968

              Originally posted by cojama View Post
              Diamont cut viimeistely pitäisi saada teetettyä 15" vanteisiin, löytyykö Suomesta tekijää jolle uskaltaisi työn antaa? Vanteissa n. 1" lippa.

              https://m.youtube.com/watch?v=SsadBuZ8BTE

              Mites toi eroaa normista kiilloitussorvauksesta, jolla valmistavalla tehtaalla kiiloitetut pinnat ekan maalin jälkeen tehdään? Tuolta se näytti kun kesäduunissa -93 Borbetin linjalla haalarit niskassa palloilin. Hochglanz Drehen oli homman nimi eli korkeakiiltosorvaus. Sorvin jälkeen lähti lakkakierrokselle talon pulverimaalaamoon. Valmiissa vanteessa malatut osat maali+lakka, kiiltävät pelkkä lakka. Siitä ero korroosionkestossa. Olin siis maalaamossa pakkaamassa valmiita vanteita tai työntämässä Eareja maaliin menevien pultinreikiin. Tietysti paljon on maailmassa muuttunut 22 vuodessa. Silloin esim. ATS oli jo kultti, tänään Borbet omistaa putkan.

              BBS RC -vanteista huomattiin Rimfixin Jukan kanssa, että on aika karkea se sorvin jälki RC:n lipissä. Lienee jonkinlainen kompromissi lopputuloksen ja tuotantonopeuden välillä kun RC oli OEM vanne Bemarille. Munkaan 18"-vanteista ei edes koitettu kiilloittaa virheettömälle peilille tässä vaiheessa.
              Last edited by 9313juha; 07-08-2015, 15:21.
              "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

              Comment

              • Guest's Avatar

                Itellä tulis mieleen että "karkea" sorvin jälki edesauttaa paremaan lakan pysymiseen?

                Tiiäppä sitte?

                Comment

                • TorQuel
                  BTCF Member
                  • Jan 2012
                  • 1927
                  • HKI / JKL / KHM

                  Minkäs kokoinen se on tuo bebsin kehäpultteihin käypänen 12 kantanen hylsy? Kymppi on inan väljä, ei millään uskaltaisi vääntää ja ysi taasen ei sovi.. Onkos siihen joku erikoisavain vai passaako joku tuumakas hylsy? :think
                  Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

                  Comment

                  • Jarppa63
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 759
                    • Kerava

                    Originally posted by TorQuel View Post
                    Minkäs kokoinen se on tuo bebsin kehäpultteihin käypänen 12 kantanen hylsy? Kymppi on inan väljä, ei millään uskaltaisi vääntää ja ysi taasen ei sovi.. Onkos siihen joku erikoisavain vai passaako joku tuumakas hylsy? :think
                    Ainakin Lemareissa se on 10 ja 12mm. Ja juu 12 kantainen hylsy.

                    Jarppa
                    BMW i4M50 individual -23
                    exiä: BMW 545e -21
                    BMW F33 435xd -15
                    M550xd-12
                    e93 330da -08
                    Dodge Stealth RT/TT -91
                    Ford Thunderbird SC -91
                    Olds Supreme avo -71
                    Chevy Chevelle 2d HT -72

                    Comment

                    • TorQuel
                      BTCF Member
                      • Jan 2012
                      • 1927
                      • HKI / JKL / KHM

                      Originally posted by Jarppa63 View Post
                      Ainakin Lemareissa se on 10 ja 12mm. Ja juu 12 kantainen hylsy.

                      Jarppa
                      Kyllä se kymppä oli loppupeleissä! On vaan nuo projektivanteet sen verran iäkästä bbs tuotantoa, ettei uusi bachon 12 kantanen aivan sovituksiltaan käynyt vaan oli tosiaan inan väljä.. Kaivoin sitten tallin vanhinta pikku hylsysarjaa esille ihan mielenkiinnosta vaikken aluksi uskonutkaan että asialla voisi olla merkitystä, niin jopas sopikin napakasti kuin ajatus, näinkin voi käydä
                      Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

                      Comment

                      • TorQuel
                        BTCF Member
                        • Jan 2012
                        • 1927
                        • HKI / JKL / KHM

                        Sitten eteenpäin syksyn vannerojekteissa..

                        Piakkoin saa tämänhetkisen projektisarjan valmiiksi ja olis aika alkaa cabrion alle työstämään settiä ensi kesäksi. olisi parit mielipidekysymykset raadille!

                        Vanteina siis RC041 17" bebsit ja suunnitelmana tietenkin työstää huulet ja keskimutterit peilikiiltoon. Keskiöiden, kehäpulttien ja keskimerkkien tulevat värit vaan eivät nyt meinaa millään hahmottua..

                        Autohan on OEM-linjainen diamantschwarz ja parinlaista ideaa mielessä:

                        - Gunmetal kiiltävänmustilla kehäpulteilla + kultamustalla BBS keskimerkillä
                        - Nogarosilber kiiltävänmustilla kehäpulteilla + mustavalkoisella (vai kenties legendaarisella punakulta) BBS keskimerkillä
                        - E: Lisätään vielä OEM linjainen ajatus Felgensilber kiiltävänmustilla kehäpulteilla + mustavalkoisella BBS merkillä
                        - Jotain muuta? :think
                        Last edited by TorQuel; 16-09-2015, 18:30.
                        Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

                        Comment

                        • Matuh
                          BTCF Member
                          • Apr 2013
                          • 3702
                          • Kouvola

                          Milläs aineilla on porukka käsitellyt noita alumiinisia lippejä? Sinol? Ja mitä suojaksi?
                          E36 328i M50B30 turbo
                          Skoda vRS
                          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                          Comment

                          • Roito
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2009
                            • 3921
                            • Tavastila/Kotka

                            Originally posted by Matuh View Post
                            Milläs aineilla on porukka käsitellyt noita alumiinisia lippejä? Sinol? Ja mitä suojaksi?
                            Pesun jälkeen välillä sinolilla pyyhkässy.. Kiilto jos alkaa ajansaatossa häviämään niin tahnalla vähän käy läpi.

                            Jos vaan kesäkäytössä niin pysyy ihan hyvänä ilman mitään pinnotteita.
                            BMW E70 X5 käyttismöhkö
                            MB W639 Kummisetä

                            Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                            Comment

                            • TorQuel
                              BTCF Member
                              • Jan 2012
                              • 1927
                              • HKI / JKL / KHM

                              Juu eipä ne sinolin lisäksi mitään tarvitse, äkkiä vain pilaa / ainakin huonontaa kiiltoa jos lähtee jollain pinnotteilla löträämään.. Jäi kerran yhtiin peilikiillotettuihin selvästi erottuva kalvo päälle suojatököteistä..
                              Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

                              Comment

                              • Deadbeat111
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2014
                                • 143
                                • Kouvola/Savitaipale

                                Kerran kokeilin Sinolia ja ei miellyttäny. Hapettu lipit erittäin nopeasti....hmmm, pitäisikin testi mielessä kokeilla uudestaan. :think

                                Mut joo, mä kyl suosin jonkinlaista suojaa, jo pelkästään sen takia koska veikkaisin et Sinolin lianhyljintä kyky on suunnilleen nolla. Eiköhän se vaan mahdollisesti sulje alun huokoset hetkeksi et hapettuminen ei alkaisi heti. Kestääkö sitten maks yhden pesun?? Jos kiilto on tärkeätä niin eipä se kauaa kestä jos pitää jatkuvasti fyysisesti käsin pestä jarrupölyt yms... Kunnon suoja ja tarpeeksi usein pesu, niin riittää pelkkä PH-neutraali vannepesuaine ja painepesuri ainakin osissa pesuissa kesäisin.

                                Kiillon heikentyminen on jossain suojissa suurempaa jossain pienempää. Sen takia itse ainakin tulee testailtua uusia aineita ja etsien kokoajan parempaa kompromissia kiillon ja suojan suhteen. Niin kauan kun ei käytä SiO2-pohjaisia "kestopinnoitteita" niin aika helppoa kiillottaa uudelleen, jos nyt ei olisikaan niin blingbling kuin toivoisi

                                Ekat suolat kun tossa viljeltiin tielle vähän aikaa sitten, niin teki hurjaa jälkeä reilussa vuorokaudessa lipeissä, joista oli antautunu vannevahat. Nyt sitten suojana Bilt Hamberin- Auto Balm, joka saattaa kestää paremmin suolakylvyt, kun on rakenteeltaan korroosiota estävä, sulkien metallin pintahuokoset.

                                Jos siis Sinol on toiminu muilla niin ei ollu tarkoitus lytätä kenenkään toimintatapaa, lähinnä vain kertoa oma näkökulma.
                                ***E92 335i***

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎