Announcement

Collapse
No announcement yet.

alumiinivanteiden hoito/kunnostus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3397
    • Kotka

    Mahtaiskohan mistään löytyä listaa, jossa olis eri valmistajien vannekehien mittoja. (keskireikä, pulttikehän halkaisija ja pulttimäärä) Lähinnä kiinnostaa 16 ja 17 -tuumaisten kehien mitat.
    Last edited by Skarpa; 30-08-2016, 11:01.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • Roisto
      BTCF Member
      • Nov 2010
      • 2525
      • Kajaani

      Originally posted by racing02 View Post
      Olen koittanut pestä X:n talvivanteita muutamaan otteeseen mutta puhdasta ei tahdo tulla. Aloitin Pinelinellä mikä jätti vielä kellastumaa ja mustaa pistettä. Bilteman happopitoisella bio-vannepesulla lähti keltaisuus hyvin. Nyt pinta on muuten puhdas mutta täynnä mustaa pistettä mikä tuntuu santapaperilta. Ei vaikuta olevan pikeä koska ei liukene tärpättiin eikä bensaan. Onko tuo nyt sitten jarrupaloista peräisin ja vaatiiko se jonkun raudanpoistoaineen? Sellaista ei vielä olekaan hyllyssä enkä tiedä mistä löytyisi.
      Mitäs näitä raudanpoisto tuotteita nyt oli, CarPro IronX ja Wolf's Chemicals Deironizer Decon Gel nyt ainakin.. Wolf'sia ite kokeillu ja ihan toimivaa kamaa.
      2001 E39 525iA
      1992 E34 "540i/5"

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 10970
        • Oulu

        Originally posted by Skarpa View Post
        Mahtaiskohan mistään löytyä listaa, jossa olis eri valmistajien vannekehien mittoja. (keskireikä, pulttikehän halkaisija ja pulttimäärä) Lähinnä kiinnostaa 16 ja 17 -tuumaisten kehien mitat.
        Tossa ainakin tommonen: http://www.cdlcforum.com/t12951-kehien-mittoja

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3397
          • Kotka

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Kiitoksia, juuri se, mitä etsin.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1771
            • Karjaa

            Originally posted by Petteri75 View Post
            Suosituksia vannevahasta?

            Autovahakin varmasti käy, mutta kun nyt on tilaisuus saada pyörät irrallisena käsiteltyä, niin mielellään käyttäisi tarkoituksenmukaisia aineita.
            No siis mitään oikeasti olennaista eroahan hyvällä autovahalla ja vannevahalla ei ole, molemmilla on sama tehtävä, suojata (yleensä) maalipintaa. Joku hybridivaha (eli missä on samassa vahassa luonnonvahaa ja liuotinpohjaista) voisi olla hyvä, esimerkiksi Dodon Supernatural Hybrid. Ainakin oman Possun maalipinnassa ja vanteissa toimii erinomaisesti, kesto on vahojen parasta päätä, merkittävästi pitempää kestoa saa sitten lähinnä vain pinnotteista.
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • TorQuel
              BTCF Member
              • Jan 2012
              • 1927
              • HKI / JKL / KHM

              Ei kellään olisi sattunut silmään missään tai vaihtoehtoisesti jäänyt varastoon ylimääräisiä 15x7 4x100 O.Z Alpinoiden (E21, E30) paikalleen painettavia "keskikuppeja"?

              Uusiotuotantona näyttäisi löytyvän paljonkin noihin 5x120 jaollisiin vastaaviin (E28, E9 etc.), mutta niissähän keskireikä on erilainen joten ei sitten kirveelläkään passaa pienempiin.
              Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

              Comment

              • O.K.
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4851
                • Espoo

                Onko noissa esim. OZ 2-osaisissa vanteissa mitä materiaalia toi ulkolippa? Kiillotettua alumiinia? Vai onko niissä joku rosterilippa jotenkin kiinnitettynä vanteeseen? Googlen kuvissa ainakin joku 2-osainen OZ näyttää tältä http://www.wokke.de/rims/stock/OZ_Mi...ce/page_01.htm

                Miten tuollaisen vanteen kanttariosumien korjaus kannattaisi tehdä? Siis vanteet vasta hakusessa ja yksi kohtuullinen 2-osainen setti löytynyt, mutta siinä ainakin yhdessä vanteessa kohtuu pitkä naarmu. Vanteet jostakin vuosituhannen vaihteen tienoilta, jos valmistustapa muuttunut tässä vuosien varrella.

                Jos hionta yms ei riitä liian syvän osuman takia, niin jääkö täytehitsauksesta (jos alumiinia toi lippa) todella rumat jäljet lämmön takia? Eli onko hiomalla selvittävä ja jos ei onnistu, on vanne ulkonäön kannalta menetetty tapaus? Kun ei tuota lippaa pääse vaihtamaankaan.
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • Sami.
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 2526
                  • Lahti

                  Originally posted by O.K. View Post
                  Onko noissa esim. OZ 2-osaisissa vanteissa mitä materiaalia toi ulkolippa? Kiillotettua alumiinia? Vai onko niissä joku rosterilippa jotenkin kiinnitettynä vanteeseen? Googlen kuvissa ainakin joku 2-osainen OZ näyttää tältä http://www.wokke.de/rims/stock/OZ_Mi...ce/page_01.htm

                  Miten tuollaisen vanteen kanttariosumien korjaus kannattaisi tehdä? Siis vanteet vasta hakusessa ja yksi kohtuullinen 2-osainen setti löytynyt, mutta siinä ainakin yhdessä vanteessa kohtuu pitkä naarmu. Vanteet jostakin vuosituhannen vaihteen tienoilta, jos valmistustapa muuttunut tässä vuosien varrella.

                  Jos hionta yms ei riitä liian syvän osuman takia, niin jääkö täytehitsauksesta (jos alumiinia toi lippa) todella rumat jäljet lämmön takia? Eli onko hiomalla selvittävä ja jos ei onnistu, on vanne ulkonäön kannalta menetetty tapaus? Kun ei tuota lippaa pääse vaihtamaankaan.
                  Linkin takana olevat Mitot näyttäisi olevan ihan 3-osaset ja tosiaan alumiinikehillä on tainnu kaikki lähteä tehtaalta.

                  Naarmun tai pienen raapasun kanssa pärjää kyllä pitkälle ihan viilalla ja hiomapaperillakin, mutta jos ihan kunnolla matskua hävinnyt kehältä:think vähän paha arvioida ilman kuvaa.
                  Last edited by Sami.; 18-08-2017, 08:38.
                  eDIRTY
                  kliks

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17417
                    • Turku

                    Täytehitsaus ja kiillotus sen jälkeenkin onnistuu. L-Weld teki loistavaa jälkeä yhden LM:ni takavanteen osalta.
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • RiZ3*
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 353
                      • Helsinki

                      Onko kellään tietioa missä onnistuisi vanteen pinnoittaminen kuparilla. Että tulisi kuparinvärinen kromi pinta. 19" kaksiosaiset vanteet olisi tarkoitus saada tehtyä.
                      The will to do - the soul to dare

                      E93 M3

                      Comment

                      • Rale
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 1480
                        • Porvoo

                        Originally posted by RiZ3* View Post
                        Onko kellään tietioa missä onnistuisi vanteen pinnoittaminen kuparilla. Että tulisi kuparinvärinen kromi pinta. 19" kaksiosaiset vanteet olisi tarkoitus saada tehtyä.
                        Onko minkälainen keskiö? Vai koko vanne pinnoittaa? Tuossa oma kuparoinnin jälkeen. Toki ei kiiltoa vielä haettu tuossa vaiheessa.
                        Last edited by Rale; 04-12-2020, 09:54.

                        Comment

                        • RiZ3*
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 353
                          • Helsinki

                          Originally posted by Rale View Post
                          Onko minkälainen keskiö? Vai koko vanne pinnoittaa? Tuossa oma kuparoinnin jälkeen. Toki ei kiiltoa vielä haettu tuossa vaiheessa.
                          BBS LM eli suht samanlainen kuin omasi, keskiö nyt ainakin pitäisi saada ja mahdollisesti myös vanteen lippa. Saatta olla vähän vaikeeta lipan kanssa kun on koko barreli kyseessä.
                          Missä teetit omasi ja jos viitsit vähän hintaa antaa niin tietää vähän mihin varautua.
                          The will to do - the soul to dare

                          E93 M3

                          Comment

                          • Rale
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 1480
                            • Porvoo

                            Originally posted by RiZ3* View Post
                            BBS LM eli suht samanlainen kuin omasi, keskiö nyt ainakin pitäisi saada ja mahdollisesti myös vanteen lippa. Saatta olla vähän vaikeeta lipan kanssa kun on koko barreli kyseessä.
                            Missä teetit omasi ja jos viitsit vähän hintaa antaa niin tietää vähän mihin varautua.
                            Tärkeää tuossa on aluksi käyttää ne Rimfix:llä täry kiillotuksessa. Se sulkee huokoisen pinnan tuosta. Sen jälkeen se esikäsitellään ja tehdään kemiallinen nikkelöinti. Sen jälkeen voi tehdä normi elektrolyyttiset pinnoitukset.
                            Toi täry kiillotus on luokkaa 100-120€/kpl ja tuo kuparointi on luokkaa 600-800€ sarja keskiöille.
                            Laita privaa jos lähdet tekemään.

                            Comment

                            • Rale
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 1480
                              • Porvoo

                              Onko kukaan tehnyt keskiöiden täytehitsausta ja pulttijaon muutostyötä. Jos on niin missä homma hoituu. Onko L-Weld, josta kannattaa kysyä.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17417
                                • Turku

                                Originally posted by Rale View Post
                                Onko kukaan tehnyt keskiöiden täytehitsausta ja pulttijaon muutostyötä. Jos on niin missä homma hoituu. Onko L-Weld, josta kannattaa kysyä.
                                Sieltä aloittaisin, jos erinomaista jälkeä haluat.
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎