Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    Kun tuolla vikamuistissa mainitaan liekkvahdin katkos ja tapahtuma-aikaan jäähdytysnesteen lämpötila -40°C niin taitaa olla automatiikka vikainen laite kyseessä :think

    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • kaikkone
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 933
      • Villähde

      nonii, :F mitäköhä sille voi tehä, paljonkoha se automatiika kustantaa :/

      kohta kyllä kyllästyn toho webastoo :F, saakeli kauhean vaivan nähny, miljoon kertaa joutunu repii auki paikat ja kiinni kun käyttisauto. :I
      Last edited by kaikkone; 22-09-2010, 16:04.

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        Elektromekahan noita korjailee, -40°C kertoo ainakin mulle että tunnistin on oikosulussa. Onko se lämpötunnistimen kiinnityslevy oikeassa paikassaan?


        ...tossa se on helposti huollettavissa
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • kaikkone
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 933
          • Villähde

          Originally posted by Jürgen_ View Post
          Elektromekahan noita korjailee, -40°C kertoo ainakin mulle että tunnistin on oikosulussa. Onko se lämpötunnistimen kiinnityslevy oikeassa paikassaan?


          ...tossa se on helposti huollettavissa

          Mhm, nyt kyl pistit pahan, mikä on lämpötunnistin tuossa? :P
          Jep, just tota kiroilenki ku itel se on siel niin herkullisessa paikassa lokarin alla .
          tekis mieli ihan siirtää se tuohon.

          Jännä kun se kumminkin välillä osaa sen lämmön kaiketi antaa.. Ja toinen oli se että oli tullu et no flame ilmotus kun tos aamul kokeilin, äsken kokeillessa taas tuli jotai mut en kerinny kahtoo mikä virhe.

          Mietin et jos nyt revin tuon taas pois tuolta ni pystynkö käyttämään tuota jossain kotona pöydällä esim just suppilolla tjsp antamalla sitä bentsiiniä ja kierrämmäl sankosta vettä?, ja antamalla vaan sen 12v virtaa esim ylimääräsestä akusta ja sitten tarjoamalla toinen 12v joihinki pinneihi jotka käynnistäs sen?

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            Lämpötunnistin on siinä automatikkakortissa oleva "lutikka" joka on painettu sellaisella metallilevyllä siihen lämmönvaihtimen kattoon kiinni.
            Jos se kiinnityslevy vaikkapa pääsee liikkumaan niin se voi oikosulkea sen tunnistimen johtimet.
            Testaaminen onnistuu juurikin noin. Bensaahan sinne jää sisälle ja vettä saaviin ja letkut sinne, ilmattava hyvin jottei ylikuumene. Ohjelmallahan saat sen käyntin. Sille polttoainesyötön magneettiventtiilille tarvii kytkeä automatiikan pinnistä 6 ohjauksen ja sensemmoista...
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              Missä sun pissapojan säiliö on? Mä laiton oman sinne tulipellin edessä olevaan tyhjään onkaloon. pakoputken joutui eristämään melko tehokkaasti, mutta kyllä sen sai kuitenkin toteutettua asiallisesti. Weban pakoputki on pirusti isompaa halkaisijaltaan kuin vastaavan eberin. Eberi olis ollu helpompi sovittaa samaan koloon.

              Comment

              • kaikkone
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 933
                • Villähde

                Originally posted by Juppe View Post
                Missä sun pissapojan säiliö on? Mä laiton oman sinne tulipellin edessä olevaan tyhjään onkaloon. pakoputken joutui eristämään melko tehokkaasti, mutta kyllä sen sai kuitenkin toteutettua asiallisesti. Weban pakoputki on pirusti isompaa halkaisijaltaan kuin vastaavan eberin. Eberi olis ollu helpompi sovittaa samaan koloon.
                Ilmeisesti E39.ssä tuossa oleva pissapesuri on sit lisäpesurin (lampuille?) säiliö, normaali säiliö on pelkääjän lokarin alla piilos

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  Kuitti

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    Originally posted by Juppe View Post
                    Weban pakoputki on pirusti isompaa halkaisijaltaan kuin vastaavan eberin..
                    Minkä weban??? Yleensä eberin putki on aavistuksen isompi kuin weban...

                    Tuosta graafista on kyllä vaikea päätellä sammumisen syytä, 2. jälkihehkun jälkeen lopettaa (SV ja VFR tippuu alas) ja jatkaa vielä hetken tuuletusta ja vedenkiertoa, normaalit rutiinit. Eikö tuon jälkeen jäänyt todellakaan mitään vikakoodia?

                    Tässä vielä graafiin selitykset jos apua jatkossa:
                    GP = Glow Plug, hehkutulpan ohjaus (oma 2nap liitin x3, liitäntä viistosti kortilla)
                    (Sin.) SV = polttoainepumpun ohjaus (6napaisen x1 liitännän pinni 6)
                    S = Summer/winter kytkin (6 napaisen x1 liitännän pinni 5) S asento eli kytkentä maahan saa aikaan sen että webaston ohjaus ohjaa ainoastaan puhaltimen relettä (auton tuuletustoiminto). Ei useinkaan kytketty.
                    CAF = Combustion air fan, paloilmapuhaltimen ohjaus (oma 2nap. liitin x4)
                    CP = Circulation pump, kiertovesipumpun ohjauslähtö (oma 2nap liitin x5)
                    VFR = Vehicle fan relay, lämmityslaitteen puhaltimen ohjauslähtö (yleensä pinni 4 liittimessä x1, 6napainen)
                    Temp = ohjainkortilla sijaitsevan lämpöanturin mittaama lämpötila
                    (or.)SV = ohjaustieto /tulo kellolta tms, laite päälle / pois, jännitetieto - webasto käy (kunnossa ollessaan) aina kun tässä linjassa on jännite (yleensä 6napaisen x1 liitännään pinni 1)
                    FD = Flame detector, liekin tunnistin. Uudemmissa integroitu hehkutulpan resistanssin mittaukseen, vanhemmissa erillinen tunnistin (palolämpöanturi) jolloin reunimmaisessa 2 napaisessa liitännäsä x6 on myös pinnit.

                    Muuta: X2 virtaliitin. Diagnostiikka useimmiten x1 nastassa 2. Voi olla myös 1. webaston ohjaustulo voi olla joillakin korteilla x1: 1n sijasta myös x1 nastassa 3 ja toimia myös maadoittamalla joillakin korteilla. VFR lähtö aktivoituu mm vanhemmilla bmw eli audikorteilla heti kun ohjauksen aktivoi koska näissä sitä ei käytetätä puhaltimen ohjaukseen vaan ilmoittamaan ihkalle että webasto toimii. Tämä on huomoitava korvattaessa tällainen kortti yleismallisella (tarvitaan diodikytkentä lisäksi). Muutoin VFR aktivoituu tavallisimmilla korteilla lämpötilan ylittäessä 35C.
                    CAF ja CP toimivat aina vielä pari minuuttia ohjauksen katkaisemisen jälkeen ja muutenkin jos laite menee vikatilaan, paitsi jos vika on niiden piirissä.
                    Väyläkortteja ei voi ohjata pelkällä jännitetiedolla, ja joissakin ei ole jänniteohjaustuloa ollenkaan. VAG webaston kortin lukkotilaa ei saa poistettua thermo testillä vaan tarvitaan vas testeri tai vastaava (vag com). Muilla korteilla lukituksen saa pois thermo testillä, useilla myös käyttämällä kortin virrattomana. Joillakin korteilla jos webaa ajaa thermo testillä (valikon kautta) ei sitä voi ohjata jännitetiedolla samaan aikaan tai toisinpäin.
                    Last edited by WSE1; 22-09-2010, 23:23.

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      Tais olla Thermo top C. Oliskos jollain muuten tommoseen "täysitehoisen" aivoja. Noissa 4,x ja 5,x kw versioissa ei oo muuta eroa kuin kortin ohjelmointi. Sais sitten vähän lisää hönkää kuutosen lämmittelyyn...

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        Originally posted by Juppe View Post
                        Tais olla Thermo top C. Oliskos jollain muuten tommoseen "täysitehoisen" aivoja. Noissa 4,x ja 5,x kw versioissa ei oo muuta eroa kuin kortin ohjelmointi. Sais sitten vähän lisää hönkää kuutosen lämmittelyyn...
                        Jep jep.... lokakuussa tutkimme sercapin jp ollin kanssa tuota prossun ohjelmointia syvällisemmin, yksi tarkoitus olisi ohjelmoida nelosista vitosia ja toinen Z mallista C mallia + lisätä muutama komponentti että vesipumpun ohjaus toimii. Uutena 4 kortti on noin 50e halvempi kuin vitoskortti, mutta neloslämmitin on noin 200e halvempi kuin vitoslämmitin! Z kortti toki taas on varaosana järkyttävän hintainen mutta ei semmoista kukaan tarvi, vanhoista zetoista kannattaa tehdä c. Jos vesipumppua ei todellakaan ole ja jostain syystä välttämättä haluaa pitää lämmittimen zetana niin z lämmitintä voi ajaa c kortilla kun laittaa vastuksen vesipumpun liitäntään.

                        Comment

                        • kaikkone
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 933
                          • Villähde

                          mitähä keleä. otin weban tosta hyllyköstää pois ja koeajoin sitä taas piuhan kans, lämmitti nopeasti muka 92 asteesee, tosin oli just ajettu joten oli myös lämmin motti. Noh sit se ei sammuttanukka itteää!!, jäi siihe sellasee tilaa et jäähytetään ja odotetaan.. noh sit ku oli jäähtyny. taino avitin sen verran et puristelin noita weban letkuja ja auton puolella vähäse ni sit tipahti lämpö johonki 60 ja alko taas pöhisee, pöhissy ny jo kohtalaisen tovin tässä kunnolla ja sit oli lämpö jotai 74 tyyliä.. sit alko himmaaminen, intermedia state 2, ja pöhisee hissuksee O.o..... saakeli..

                          Edit: perse ku en tallentanu grafiikkaa jo autol, luulin et toi muistas ees sen tänne kotia asti. noh kohta laitan ton logjutskan

                          edit: tässähän
                          Last edited by kaikkone; 23-09-2010, 20:09.

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            Se että letkujen puristelu auttoi viittaa edelleen siihen veden´kierto-ongelmaan :think

                            ...sen jälkeenhän se Webasto noin kuleman mukaan toimi ihan just eikä melkein oikein.
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • kaikkone
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 933
                              • Villähde

                              Originally posted by Jürgen_ View Post
                              Se että letkujen puristelu auttoi viittaa edelleen siihen veden´kierto-ongelmaan :think

                              ...sen jälkeenhän se Webasto noin kuleman mukaan toimi ihan just eikä melkein oikein.
                              jea, pitänee vielä vaan kokeilla sekin että mitä se sanoo taas tuossa telineessään. Tuli mieleen että olisko semmonen mahollista että pakoputki olisi sen verran karstainen että tuossa ei hönkä riittäisi pöhisemään puoliteholla.
                              tosin mietin myös sitä että mitäköhä paskaa noissa mun letkuissa on kun tosiaan silloin kun irrotin weban ekan kerran ja kallistelin sitä ni sieltä tuli niin mustaa mönjää tohon maahan, öljynsekaista?, vieläkin näkyy se läntti, yleensä ne on huuhtoutunu parissa viikossa veke. (kyllä olen saastuttaja, hommatkaa mulle talli ni en olis! :P)
                              Ja pohdin et oisko tuolla jossain ilmalukko.. Ihmettelen myös sitä kun kumminkin auton sisälle tulee lämmintä ilmaa, tosin sen kymmenen kilsan jälkee vasta jos ei webaa käytä
                              Last edited by kaikkone; 23-09-2010, 22:20.

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                Kerrotaan nt muillekin että tuo loki ilmaisee ensiksi adapterin ja webaston ohjaimen välisen liikenteen ja kiinnipäästyään webaston toimintatilasta toiseen siirtymisen ja toimintatilan kestoajan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎