Kun tuolla vikamuistissa mainitaan liekkvahdin katkos ja tapahtuma-aikaan jäähdytysnesteen lämpötila -40°C niin taitaa olla automatiikka vikainen laite kyseessä :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Webaston toiminnasta
Collapse
X
-
Originally posted by Jürgen_ View PostElektromekahan noita korjailee, -40°C kertoo ainakin mulle että tunnistin on oikosulussa. Onko se lämpötunnistimen kiinnityslevy oikeassa paikassaan?
...tossa se on helposti huollettavissa
Mhm, nyt kyl pistit pahan, mikä on lämpötunnistin tuossa? :P
Jep, just tota kiroilenki ku itel se on siel niin herkullisessa paikassa lokarin alla .
tekis mieli ihan siirtää se tuohon.
Jännä kun se kumminkin välillä osaa sen lämmön kaiketi antaa.. Ja toinen oli se että oli tullu et no flame ilmotus kun tos aamul kokeilin, äsken kokeillessa taas tuli jotai mut en kerinny kahtoo mikä virhe.
Mietin et jos nyt revin tuon taas pois tuolta ni pystynkö käyttämään tuota jossain kotona pöydällä esim just suppilolla tjsp antamalla sitä bentsiiniä ja kierrämmäl sankosta vettä?, ja antamalla vaan sen 12v virtaa esim ylimääräsestä akusta ja sitten tarjoamalla toinen 12v joihinki pinneihi jotka käynnistäs sen?
Comment
-
-
Lämpötunnistin on siinä automatikkakortissa oleva "lutikka" joka on painettu sellaisella metallilevyllä siihen lämmönvaihtimen kattoon kiinni.
Jos se kiinnityslevy vaikkapa pääsee liikkumaan niin se voi oikosulkea sen tunnistimen johtimet.
Testaaminen onnistuu juurikin noin. Bensaahan sinne jää sisälle ja vettä saaviin ja letkut sinne, ilmattava hyvin jottei ylikuumene. Ohjelmallahan saat sen käyntin. Sille polttoainesyötön magneettiventtiilille tarvii kytkeä automatiikan pinnistä 6 ohjauksen ja sensemmoista...Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Missä sun pissapojan säiliö on? Mä laiton oman sinne tulipellin edessä olevaan tyhjään onkaloon. pakoputken joutui eristämään melko tehokkaasti, mutta kyllä sen sai kuitenkin toteutettua asiallisesti. Weban pakoputki on pirusti isompaa halkaisijaltaan kuin vastaavan eberin. Eberi olis ollu helpompi sovittaa samaan koloon.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostMissä sun pissapojan säiliö on? Mä laiton oman sinne tulipellin edessä olevaan tyhjään onkaloon. pakoputken joutui eristämään melko tehokkaasti, mutta kyllä sen sai kuitenkin toteutettua asiallisesti. Weban pakoputki on pirusti isompaa halkaisijaltaan kuin vastaavan eberin. Eberi olis ollu helpompi sovittaa samaan koloon.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostWeban pakoputki on pirusti isompaa halkaisijaltaan kuin vastaavan eberin..
Tuosta graafista on kyllä vaikea päätellä sammumisen syytä, 2. jälkihehkun jälkeen lopettaa (SV ja VFR tippuu alas) ja jatkaa vielä hetken tuuletusta ja vedenkiertoa, normaalit rutiinit. Eikö tuon jälkeen jäänyt todellakaan mitään vikakoodia?
Tässä vielä graafiin selitykset jos apua jatkossa:
GP = Glow Plug, hehkutulpan ohjaus (oma 2nap liitin x3, liitäntä viistosti kortilla)
(Sin.) SV = polttoainepumpun ohjaus (6napaisen x1 liitännän pinni 6)
S = Summer/winter kytkin (6 napaisen x1 liitännän pinni 5) S asento eli kytkentä maahan saa aikaan sen että webaston ohjaus ohjaa ainoastaan puhaltimen relettä (auton tuuletustoiminto). Ei useinkaan kytketty.
CAF = Combustion air fan, paloilmapuhaltimen ohjaus (oma 2nap. liitin x4)
CP = Circulation pump, kiertovesipumpun ohjauslähtö (oma 2nap liitin x5)
VFR = Vehicle fan relay, lämmityslaitteen puhaltimen ohjauslähtö (yleensä pinni 4 liittimessä x1, 6napainen)
Temp = ohjainkortilla sijaitsevan lämpöanturin mittaama lämpötila
(or.)SV = ohjaustieto /tulo kellolta tms, laite päälle / pois, jännitetieto - webasto käy (kunnossa ollessaan) aina kun tässä linjassa on jännite (yleensä 6napaisen x1 liitännään pinni 1)
FD = Flame detector, liekin tunnistin. Uudemmissa integroitu hehkutulpan resistanssin mittaukseen, vanhemmissa erillinen tunnistin (palolämpöanturi) jolloin reunimmaisessa 2 napaisessa liitännäsä x6 on myös pinnit.
Muuta: X2 virtaliitin. Diagnostiikka useimmiten x1 nastassa 2. Voi olla myös 1. webaston ohjaustulo voi olla joillakin korteilla x1: 1n sijasta myös x1 nastassa 3 ja toimia myös maadoittamalla joillakin korteilla. VFR lähtö aktivoituu mm vanhemmilla bmw eli audikorteilla heti kun ohjauksen aktivoi koska näissä sitä ei käytetätä puhaltimen ohjaukseen vaan ilmoittamaan ihkalle että webasto toimii. Tämä on huomoitava korvattaessa tällainen kortti yleismallisella (tarvitaan diodikytkentä lisäksi). Muutoin VFR aktivoituu tavallisimmilla korteilla lämpötilan ylittäessä 35C.
CAF ja CP toimivat aina vielä pari minuuttia ohjauksen katkaisemisen jälkeen ja muutenkin jos laite menee vikatilaan, paitsi jos vika on niiden piirissä.
Väyläkortteja ei voi ohjata pelkällä jännitetiedolla, ja joissakin ei ole jänniteohjaustuloa ollenkaan. VAG webaston kortin lukkotilaa ei saa poistettua thermo testillä vaan tarvitaan vas testeri tai vastaava (vag com). Muilla korteilla lukituksen saa pois thermo testillä, useilla myös käyttämällä kortin virrattomana. Joillakin korteilla jos webaa ajaa thermo testillä (valikon kautta) ei sitä voi ohjata jännitetiedolla samaan aikaan tai toisinpäin.Last edited by WSE1; 22-09-2010, 23:23.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostTais olla Thermo top C. Oliskos jollain muuten tommoseen "täysitehoisen" aivoja. Noissa 4,x ja 5,x kw versioissa ei oo muuta eroa kuin kortin ohjelmointi. Sais sitten vähän lisää hönkää kuutosen lämmittelyyn...
Comment
-
-
mitähä keleä. otin weban tosta hyllyköstää pois ja koeajoin sitä taas piuhan kans, lämmitti nopeasti muka 92 asteesee, tosin oli just ajettu joten oli myös lämmin motti. Noh sit se ei sammuttanukka itteää!!, jäi siihe sellasee tilaa et jäähytetään ja odotetaan.. noh sit ku oli jäähtyny. taino avitin sen verran et puristelin noita weban letkuja ja auton puolella vähäse ni sit tipahti lämpö johonki 60 ja alko taas pöhisee, pöhissy ny jo kohtalaisen tovin tässä kunnolla ja sit oli lämpö jotai 74 tyyliä.. sit alko himmaaminen, intermedia state 2, ja pöhisee hissuksee O.o..... saakeli..
Edit: perse ku en tallentanu grafiikkaa jo autol, luulin et toi muistas ees sen tänne kotia asti. noh kohta laitan ton logjutskan
edit: tässähän
Last edited by kaikkone; 23-09-2010, 20:09.
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostSe että letkujen puristelu auttoi viittaa edelleen siihen veden´kierto-ongelmaan :think
...sen jälkeenhän se Webasto noin kuleman mukaan toimi ihan just eikä melkein oikein.
tosin mietin myös sitä että mitäköhä paskaa noissa mun letkuissa on kun tosiaan silloin kun irrotin weban ekan kerran ja kallistelin sitä ni sieltä tuli niin mustaa mönjää tohon maahan, öljynsekaista?, vieläkin näkyy se läntti, yleensä ne on huuhtoutunu parissa viikossa veke. (kyllä olen saastuttaja, hommatkaa mulle talli ni en olis! :P)
Ja pohdin et oisko tuolla jossain ilmalukko.. Ihmettelen myös sitä kun kumminkin auton sisälle tulee lämmintä ilmaa, tosin sen kymmenen kilsan jälkee vasta jos ei webaa käytäLast edited by kaikkone; 23-09-2010, 22:20.
Comment
-
Comment