Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d webasto esilämmittimeksi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • th2376
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 154

    Originally posted by opl21 View Post
    Itsellä kävi omassa autossa juuri sama homma -->pumppu oikkarissa.Ei lähtenyt päälle resetilläkään . Niin ja pumpun vikakoodi muuten sulkee myös kaikki muut webaan liittyvät laitteet paitsi pakopuhallinta,joten ei pystynyt testaamaan pa-pumppua hehkua ohjausta ym...
    Ostin kylläkin weban alkuperäisen kiertopumpun joka oli aivan saatananan kallis (220e) kun vertaa varaosapumppuihin( 80e),mutta tulipahan ainakin kunnon takuu että ei aivan heti oo samaa hommaa itsellä edessä varaosapumppuja meinaan paukkunu joskus kuulemma jo parin viikon käytön jälkii...

    Egr termari pitää vielä vaihdella,koska lämmöt ei nouse millään ja epäilisinkin tuon olevan syy siihen miksi pumppu aluperin hajosikin.--->Piti webaa melken jatkuvalla syötöllä päällä kun ei lämmöt noussu sen tappolämpötilan (66*c) ylitse.
    Onko 66 astetta lämpötilaraja jossa webaston pitäisi sammua, itsellä nimittäin webasto pysyy päällä "salavalikosta" katsottuna jonnekin 77-80 asteen kieppeille, eli lähes täysin lämpimäksi (ainakin omassa kiesissä lämmöt tasaantuu tuonne 80 asteen tuntumaan, maksimissaan olen nähnyt 83 astetta) ??

    Onko olemassa myös minimiaika jonka webasto käy moottorin käydessä, vai ratkaiseeko vain lämpötila??
    Ex BMW:

    E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9139
      • Oulu

      Originally posted by th2376 View Post
      Onko 66 astetta lämpötilaraja jossa webaston pitäisi sammua, itsellä nimittäin webasto pysyy päällä "salavalikosta" katsottuna jonnekin 77-80 asteen kieppeille, eli lähes täysin lämpimäksi (ainakin omassa kiesissä lämmöt tasaantuu tuonne 80 asteen tuntumaan, maksimissaan olen nähnyt 83 astetta) ??

      Onko olemassa myös minimiaika jonka webasto käy moottorin käydessä, vai ratkaiseeko vain lämpötila??
      WDS auttaa:

      Heating operation, petrol

      After the temperature has risen to approx. 72°C, the heating unit switches to energy-saving part-load operation. If the temperature of the coolant continues to rise to approx. 76°C, the heating unit switches to the control pause. This also takes place when the duration of the total combustion exceeds approx. 76 minutes. The circulating pump, the car's own heater blower and the operating indicator remain in operation during the control pause. When the coolant temperature drops to approx. 71°C, the heating unit again switches to part load. If the temperature rises to approx. 76°C, the heating unit switches again to the control pause. If the temperature of the coolant falls due to increased heat requirements during part-load operation, the heating unit switches back to full-load operation at approx. 56°C.

      Heating operation, diesel

      The heating operation sequence is the same on the diesel heating unit. However, if the temperature of the coolant during the control pause does not drop below approx. 71°C within 900 seconds, the heating unit starts with the next distinction of the coolant temperature of approx. 71°C with the regular starting process in full load operation.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • th2376
        Bimmer Rookie
        • Apr 2006
        • 154

        Kiitoksia, siinähän se on sanottu melko selvästi. Taas löytyy ymmärrystä hieman enemmän tuohon webaston toimintaan!!
        Ex BMW:

        E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

        Comment

        • Luumusukka
          Newbiemmer
          • Dec 2007
          • 3

          E38 730d 2001 webasto

          Mahtaakohan vika ola Webastossa, kun eilen kävin laakkosella ohjelmoimassa aux. heatingin tomintaan (aikaisemmin oli siis ainoastaan aux. vent..) 16:9 näytöön. Kun koittaa laittaa webastoa päälle joko kyseisen näytön ajastimella tai sitten suoraan näytön valikosta, niin aut. ilmastoinnissa välähtää valot ja homma loppuu siihen.. (ruksi välähtää aux. heatingin valinnassa). Kun sitten starttaa kylmänä niin mittariston näyttöön tulee hetkeksi pre heating ( mutta webasto ei käynnisty siltikään). Laakkonen ei löytänyt mitään vikakoodia. Mielestäni webasto ei ole kyllä pitänyt mitään käymisen ääniä (ei ajossa eikä sen jälkeen), eikä webaston putkesta tule mitään hönkää ulos... Eli onko kellään tietoa onko vika webastossa vai ilmastoinnin ohjauksessa tms. (ts. jos webastossa vikaa katkaiseeko se käynnistys prosessin kuvatulla tavoin). Kokeilin irroittaa hetkeksi takakontista standheizungin sulakkeen, mutta ei vaikutusta.

          Comment

          • Aksa P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 394
            • Sawo

            Originally posted by Luumusukka View Post
            Mahtaakohan vika ola Webastossa, kun eilen kävin laakkosella ohjelmoimassa aux. heatingin tomintaan (aikaisemmin oli siis ainoastaan aux. vent..) 16:9 näytöön. Kun koittaa laittaa webastoa päälle joko kyseisen näytön ajastimella tai sitten suoraan näytön valikosta, niin aut. ilmastoinnissa välähtää valot ja homma loppuu siihen.. (ruksi välähtää aux. heatingin valinnassa). Kun sitten starttaa kylmänä niin mittariston näyttöön tulee hetkeksi pre heating ( mutta webasto ei käynnisty siltikään). Laakkonen ei löytänyt mitään vikakoodia. Mielestäni webasto ei ole kyllä pitänyt mitään käymisen ääniä (ei ajossa eikä sen jälkeen), eikä webaston putkesta tule mitään hönkää ulos... Eli onko kellään tietoa onko vika webastossa vai ilmastoinnin ohjauksessa tms. (ts. jos webastossa vikaa katkaiseeko se käynnistys prosessin kuvatulla tavoin). Kokeilin irroittaa hetkeksi takakontista standheizungin sulakkeen, mutta ei vaikutusta.
            Sulla on Webastossa jotain feilua... Toi Pre Heating kylmällä ennen starttausta on ilmoitus hehkutuksen olevan päällä (ei siis liity Webastoon mitenkään). Kannattaa ventata, että Pre Heating sammuu ennen ku starttaa (kestää hehkutulpat pidempään).
            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
            E21 M50B20
            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
            E34 10/1990 520i
            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9139
              • Oulu

              Originally posted by Luumusukka View Post
              Mahtaakohan vika ola Webastossa, kun eilen kävin laakkosella ohjelmoimassa aux. heatingin tomintaan (aikaisemmin oli siis ainoastaan aux. vent..) 16:9 näytöön. Kun koittaa laittaa webastoa päälle joko kyseisen näytön ajastimella tai sitten suoraan näytön valikosta, niin aut. ilmastoinnissa välähtää valot ja homma loppuu siihen.. (ruksi välähtää aux. heatingin valinnassa). Kun sitten starttaa kylmänä niin mittariston näyttöön tulee hetkeksi pre heating ( mutta webasto ei käynnisty siltikään). Laakkonen ei löytänyt mitään vikakoodia. Mielestäni webasto ei ole kyllä pitänyt mitään käymisen ääniä (ei ajossa eikä sen jälkeen), eikä webaston putkesta tule mitään hönkää ulos... Eli onko kellään tietoa onko vika webastossa vai ilmastoinnin ohjauksessa tms. (ts. jos webastossa vikaa katkaiseeko se käynnistys prosessin kuvatulla tavoin). Kokeilin irroittaa hetkeksi takakontista standheizungin sulakkeen, mutta ei vaikutusta.
              On siinä Webastossa jotain ongelmaa, jos ei lisälämppärinäkään ole käynnistynyt. Erikoista, jos ei mitään vikakoodeja antanut. Muistitko nollauksessa, sulake irti auto käynnissä tai viim. 60 sek. sammutuksesta. Jos ei nollauksen jälkeenkään inahda, pura sisälokaria sen verran, että saat Weban esille. Yritä suoraa käynnistystä, jännite pin-1. Jos ei tuohonkaan reagoi, kuulostaa pahalta, mahdollisesti ohjainkortti simahtanut. Kannattaa toki vielä mitata, onko vesipumppu tai paloilmapuhallin oikosulussa.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • opl21
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 320
                • Itävalta

                Originally posted by Luumusukka View Post
                Mahtaakohan vika ola Webastossa, kun eilen kävin laakkosella ohjelmoimassa aux. heatingin tomintaan (aikaisemmin oli siis ainoastaan aux. vent..) 16:9 näytöön. Kun koittaa laittaa webastoa päälle joko kyseisen näytön ajastimella tai sitten suoraan näytön valikosta, niin aut. ilmastoinnissa välähtää valot ja homma loppuu siihen.. (ruksi välähtää aux. heatingin valinnassa). Kun sitten starttaa kylmänä niin mittariston näyttöön tulee hetkeksi pre heating ( mutta webasto ei käynnisty siltikään). Laakkonen ei löytänyt mitään vikakoodia. Mielestäni webasto ei ole kyllä pitänyt mitään käymisen ääniä (ei ajossa eikä sen jälkeen), eikä webaston putkesta tule mitään hönkää ulos... Eli onko kellään tietoa onko vika webastossa vai ilmastoinnin ohjauksessa tms. (ts. jos webastossa vikaa katkaiseeko se käynnistys prosessin kuvatulla tavoin). Kokeilin irroittaa hetkeksi takakontista standheizungin sulakkeen, mutta ei vaikutusta.
                Meikällä oli oireet juuri samat tuon käynnistyksen osalta ,, vaikka tietysti 5min sulakeresetin jälkeen pitäis minimissään pakoilmanpuhallin ruveta hurisemaan ekalla kolmella käynnistymiskerralla sillä vikatila käyttää sitä lukkiutumiseen asti jos se vaan toimii.
                Vesipumppuoikkari sulki välittämästi pumppujen jännitesyötön poikki ja mittaamalla ei saanu selkoa,(ilmeisesti aika kriittinen ton vesipumpun suhteen) vikamuistiin tuli kylläkin dataa.

                Mutta esim pa -pumppu hajonneenakin yrittää käynnistää joten vikakoodien kanssa voi olla niin ja näin sillä esim jumiutuneen pumpun virrankulutus voi olla aivan sama kuin toimivankin...Mutta pa-pumppu ainakin on helppo todeta vaikka yleismittarilla,kuten sanottua hajonneenakin pitäisi tulla kolmen sarja jännitesykäyksiä n 30s päästä käynnistyksestä --->jos sykäykset tulee ja mikää ei naksu nin luultavasti pa-pumppu sökö.
                sigpic

                F01 730d -09
                Ex
                E70 x5 3.0d-08
                e39 M5-99
                e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                (Ego)
                e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                e39 528ia -97 200hp/290nm
                e36 320i -94
                e30 320i -89

                Comment

                • Luumusukka
                  Newbiemmer
                  • Dec 2007
                  • 3

                  Originally posted by opl21 View Post
                  Meikällä oli oireet juuri samat tuon käynnistyksen osalta ,, vaikka tietysti 5min sulakeresetin jälkeen pitäis minimissään pakoilmanpuhallin ruveta hurisemaan ekalla kolmella käynnistymiskerralla sillä vikatila käyttää sitä lukkiutumiseen asti jos se vaan toimii.
                  Vesipumppuoikkari sulki välittämästi pumppujen jännitesyötön poikki ja mittaamalla ei saanu selkoa,(ilmeisesti aika kriittinen ton vesipumpun suhteen) vikamuistiin tuli kylläkin dataa.

                  Mutta esim pa -pumppu hajonneenakin yrittää käynnistää joten vikakoodien kanssa voi olla niin ja näin sillä esim jumiutuneen pumpun virrankulutus voi olla aivan sama kuin toimivankin...Mutta pa-pumppu ainakin on helppo todeta vaikka yleismittarilla,kuten sanottua hajonneenakin pitäisi tulla kolmen sarja jännitesykäyksiä n 30s päästä käynnistyksestä --->jos sykäykset tulee ja mikää ei naksu nin luultavasti pa-pumppu sökö.

                  Pitää vielä kokeilla sitä sulake resettiä.. Eli auto käyntiin ja webaston sulake takakontista irti 5 min ja sitten paikoilleen? Mistä ne sykäykset pitäis yleismittarilla mitata?

                  Comment

                  • opl21
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 320
                    • Itävalta

                    Originally posted by Luumusukka View Post
                    Pitää vielä kokeilla sitä sulake resettiä.. Eli auto käyntiin ja webaston sulake takakontista irti 5 min ja sitten paikoilleen? Mistä ne sykäykset pitäis yleismittarilla mitata?
                    Ei oo väliä onko auto käynnissä ,meinaan ainakaan meikällä ei Thermotoppien omat resetit (käynnissä 10s ja sammutuksen jälkeen 60s) tehonnu vaan bmw:n väylän takia piti sulake olla kunnolla pois itsellä 5min (kysyin BMW huollolta) ja sitten vasta rupes tapahtumaan jotai uutta ....

                    Pumppu ainakin viitosessa suoraan kuskin alla auton pohjassa,aika helppo paikka sisälokaris 2ruuvia ja helmassa 4 muovikiinnikettä ja muovikate lähtee puoliks pois...Pumppu luultavasti pieni punainen lukee webasto ja liitin ylöspäin..Sitte vaan mittari kiinni ja 30s jälkeen pitäis tulla mittariin ne piikit.Jos ei tule niin sitten vika jossai muualla kun pumpus.
                    Last edited by opl21; 16-12-2007, 12:17.
                    sigpic

                    F01 730d -09
                    Ex
                    E70 x5 3.0d-08
                    e39 M5-99
                    e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                    (Ego)
                    e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                    e39 528ia -97 200hp/290nm
                    e36 320i -94
                    e30 320i -89

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9139
                      • Oulu

                      Originally posted by opl21 View Post
                      Ei oo väliä onko auto käynnissä ,meinaan ainakaan meikällä ei Thermotoppien omat resetit (käynnissä 10s ja sammutuksen jälkeen 60s) tehonnu vaan bmw:n väylän takia piti sulake olla kunnolla pois itsellä 5min (kysyin BMW huollolta) ja sitten vasta rupes tapahtumaan jotai uutta ....

                      Pumppu ainakin viitosessa suoraan kuskin alla auton pohjassa,aika helppo paikka sisälokaris 2ruuvia ja helmassa 4 muovikiinnikettä ja muovikate lähtee puoliks pois...Pumppu luultavasti pieni punainen lukee webasto ja liitin ylöspäin..Sitte vaan mittari kiinni ja 30s jälkeen pitäis tulla mittariin ne piikit.Jos ei tule niin sitten vika jossai muualla kun pumpus.
                      5 minuutin resetointi kuulostaa kyllä erikoiselta. Webaston omassa ohjeessa on mainittu se 10 sek. ja Bemun ohjeissa jopa lyhyempi aika.

                      Ote WDS:stä:

                      Information on unlocking independent/auxiliary heater:

                      Either reset via the service function auxiliary heater faulty locking.

                      Or manually. Switch on the independent/auxiliary heater at the switch. Within 60 seconds , cut off the power supply (terminal 30) by pulling the fuse and leave open for at least 2 seconds. Then switch off the independent/auxiliary heater and re-insert the fuse.

                      PA-pumpulle tulevat jännitepiikit ovat lyhyitä, joten vanha analoginen mittari tai skooppi olisi digitaalimittaria parempi. Fetiltä saattaa tulla myös pieni vuotojännite (mitätön virta), joten esim. vastus kuormana liittimen navoilla parantaa mittauksen luotettavuutta.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Luumusukka
                        Newbiemmer
                        • Dec 2007
                        • 3

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        5 minuutin resetointi kuulostaa kyllä erikoiselta. Webaston omassa ohjeessa on mainittu se 10 sek. ja Bemun ohjeissa jopa lyhyempi aika.

                        Ote WDS:stä:

                        Information on unlocking independent/auxiliary heater:

                        Either reset via the service function auxiliary heater faulty locking.

                        Or manually. Switch on the independent/auxiliary heater at the switch. Within 60 seconds , cut off the power supply (terminal 30) by pulling the fuse and leave open for at least 2 seconds. Then switch off the independent/auxiliary heater and re-insert the fuse.

                        PA-pumpulle tulevat jännitepiikit ovat lyhyitä, joten vanha analoginen mittari tai skooppi olisi digitaalimittaria parempi. Fetiltä saattaa tulla myös pieni vuotojännite (mitätön virta), joten esim. vastus kuormana liittimen navoilla parantaa mittauksen luotettavuutta.
                        Kokeilin webaston sulakkeen irroittamista. Jos sulake on irti niin pystyy lämmityksen käynnistämän suoraan valikosta ja puhallin alkaa puhaltaa ilmaa sisälle. Heti kun laittaa sulakkeen takaisin niin ruksi näytöltä häviää... Todennäköisesti webasto saadessaan virtaa menee heti johonkin vikatilaan ja ilmoittaa siitä johtaen koko toiminnan poiskytkeytymiseen..

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          Tuli taas pengottua vanha topic ylös

                          Pakko nyt täältäkin kysyä.. mistä löytyy webastoon tarvike pumppuja... ei nyt hirveesti riitä budjettia maksamaan 190e:tä webaston omasta pumpusta.. taikka jos jollakin on pumppuja myynnissä ottakee yhteyttä
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • Peksa
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2008
                            • 29

                            Originally posted by Exami View Post
                            Tuli taas pengottua vanha topic ylös

                            Pakko nyt täältäkin kysyä.. mistä löytyy webastoon tarvike pumppuja... ei nyt hirveesti riitä budjettia maksamaan 190e:tä webaston omasta pumpusta.. taikka jos jollakin on pumppuja myynnissä ottakee yhteyttä

                            Comment

                            • Exami
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 986
                              • Hyvinkää, Tuusula

                              Käykö heittämällä kiinni vai vaatiiko patentti viritelmiä? :think
                              sigpic
                              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9139
                                • Oulu

                                Originally posted by Exami View Post
                                Käykö heittämällä kiinni vai vaatiiko patentti viritelmiä? :think
                                Vesipumpulle tarvit tuosta samalta sivulta liittimen. Alkuperäisestä johto pumpun juuresta poikki ja pientä nypläystä liittimen pinnien kanssa. Alkuperäisestä pumpusta otetaan myös alaosan letkuliitokset, koska tuossa Pierburgissa ne lähtevät eri suuntiin.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎