Originally posted by Macke
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mikä Akku "paras"?
Collapse
X
-
Ne on aikalailla tarkkoja kennojen jännitteistä, eli ala- ja yläjännitteistä. Jos lataa liian tyhjäksi mennyttä kennoa liian rajusti, niin liekkiä puskee. Noh, tarvittava jännite noissa hommaillaan sitten vielä n-kappaleella kennoja kun yhdestä kennosta saa sen 3,7 volttia jännitettä. Jos ja kun noi vielä menee keskenään epäbalanssiin niin taas on ihan todellinen liekinlyönnin paikka kun sitä akkupakettia aletaan lataamaan. Liian nopea purkaminenkin kuumentaa sitä akkua pirusti, ja vaikkei syttyisi niin sitten turpoaa kennot ja se on taas moro. Noin niinku kärjistetysti.
Olen itsekin saanut tollasen 2s 7,4v (2x3,7v kennot) ilmiliekkeihin ajatuksissani. Mulla oli kolme tuollaista akkua jotka löin "latauslautaan" kiinni ja tyhjin niistä vetäs herneet kärsään ennen kuin kerkesin edes laturiin virtoja kytkeä koska se sai kahdelta muulta akulta niin nopsaan jerkkua itseensä. Yksikään niistä ei edes ollut täyteen ladattu, ja nämä oli siis hyllyllä lojuneet että ihan sikatyhjäkään ei olis minkään pitänyt olla. Toi oli ainakin itselleni aika hyvä herätys, että ei lipo akkujen latailijoille turhaan myydä tulenkestäviä latauspusseja sekä laatikoita. Kiinnikytkemisestä turpoamiseen + savuun + liekkeihin noin 5 sekuntia, että sitten kun lähtee niin lähtee aika rivakasti.
Mä en tollasta omaan autooni laittaisi ikinä.
Comment
-
-
Originally posted by Macke View PostNe on aikalailla tarkkoja kennojen jännitteistä, eli ala- ja yläjännitteistä. Jos lataa liian tyhjäksi mennyttä kennoa liian rajusti, niin liekkiä puskee.Last edited by Heguli 31; 06-01-2017, 15:07.
Comment
-
-
Originally posted by Macke View PostTollanen lipo akku onkin varmaan ihan kuningas ajatus normi autoon kun tuppaa jo RC käytössäkin lyömään lieskaa.
Ne ei ole LiPo akkuja. Eri kemia, eri käytös.
Originally posted by Macke View PostNe on aikalailla tarkkoja kennojen jännitteistä, eli ala- ja yläjännitteistä. Jos lataa liian tyhjäksi mennyttä kennoa liian rajusti, niin liekkiä puskee. Noh, tarvittava jännite noissa hommaillaan sitten vielä n-kappaleella kennoja kun yhdestä kennosta saa sen 3,7 volttia jännitettä. Jos ja kun noi vielä menee keskenään epäbalanssiin niin taas on ihan todellinen liekinlyönnin paikka kun sitä akkupakettia aletaan lataamaan. Liian nopea purkaminenkin kuumentaa sitä akkua pirusti, ja vaikkei syttyisi niin sitten turpoaa kennot ja se on taas moro. Noin niinku kärjistetysti.
Olen itsekin saanut tollasen 2s 7,4v (2x3,7v kennot) ilmiliekkeihin ajatuksissani. Mulla oli kolme tuollaista akkua jotka löin "latauslautaan" kiinni ja tyhjin niistä vetäs herneet kärsään ennen kuin kerkesin edes laturiin virtoja kytkeä koska se sai kahdelta muulta akulta niin nopsaan jerkkua itseensä. Yksikään niistä ei edes ollut täyteen ladattu, ja nämä oli siis hyllyllä lojuneet että ihan sikatyhjäkään ei olis minkään pitänyt olla. Toi oli ainakin itselleni aika hyvä herätys, että ei lipo akkujen latailijoille turhaan myydä tulenkestäviä latauspusseja sekä laatikoita. Kiinnikytkemisestä turpoamiseen + savuun + liekkeihin noin 5 sekuntia, että sitten kun lähtee niin lähtee aika rivakasti.
Mä en tollasta omaan autooni laittaisi ikinä.
Ne ei ole yksittäisiä kennoja oman onnensa varassa vaan akkua hoitaa kokonaisuudessaan akkuun sisäänrakennettu akunhallintajärjestelmä mikä muunmuassa pitää huolen siitä että kennot ovat hallitusti tasapainossa.
Myöskin ne riippuen systeemistä suojaavat alijännitteeltä. Tuossa minun Beltenickissä ainoa mikä voi aiheuttaa ongelmia on laturilta tuleva jatkuva ylijännite. Joissakin kalliimmissa valmistajissa on suojat myös siihen.
Turha verrata kantorakettia ilotulitusrakettiin kun yhteistä on vain nimi.
Tokihan sähkön ja tälläisten systeemien kanssa on aina riski, vaikka pienikin. Onhan lyijyakuissakin mm se letku mikä antaa akun hengittää auton ulkopuolelle tai mahdollisen vuodon tai halkeaman sattuessa myrkyt valuisi pihalle. Hengenvaarallisiahan nuokin ovat ihan jo valokaaren merkeissä.
Comment
-
-
Tossa nimimerkki "conna" edellisellä sivulla kyseli nimenomaan LIPO akuista, ja se on juurikin akkutyyppi jota käytetään RC vehkeissä. Niissä RC vehkeissä ei myöskään ole mitään logiikkaa akun sisällä joka sitä jännitettä säätelee, vaan sieltä tulee balansointi piuha joka törkätään kiinni laturiin ja se älykäs laturi tasaa sitä kuormaa niitten kennojen välillä. Tällaisia ovat ainakin joka ikinen omista LIPO akuista olleet, en tiedä ovatko viimesen vuoden aikana muuttuneet mitenkään muuten kuin että saatavilla on enemmän ja enemmän kovan kuoren sisällä olevia akkupaketteja. Ne kun ei myöskään tykkää mälleistä.
LIFEPO akuista ei mulla ole kokemusta, mutta en sanalla sellaista ole kommentoinutkaan. Että ennen kuin seuraavan kerran vetää prinkiä peppuvakoon, niin vois varmaan sisäistää sen mitä lukee.
Comment
-
-
Originally posted by Macke View PostTossa nimimerkki "conna" edellisellä sivulla kyseli nimenomaan LIPO akuista, ja se on juurikin akkutyyppi jota käytetään RC vehkeissä. Niissä RC vehkeissä ei myöskään ole mitään logiikkaa akun sisällä joka sitä jännitettä säätelee, vaan sieltä tulee balansointi piuha joka törkätään kiinni laturiin ja se älykäs laturi tasaa sitä kuormaa niitten kennojen välillä. Tällaisia ovat ainakin joka ikinen omista LIPO akuista olleet, en tiedä ovatko viimesen vuoden aikana muuttuneet mitenkään muuten kuin että saatavilla on enemmän ja enemmän kovan kuoren sisällä olevia akkupaketteja. Ne kun ei myöskään tykkää mälleistä.
LIFEPO akuista ei mulla ole kokemusta, mutta en sanalla sellaista ole kommentoinutkaan. Että ennen kuin seuraavan kerran vetää prinkiä peppuvakoon, niin vois varmaan sisäistää sen mitä lukee.
"Mä en tollasta omaan autooni laittaisi ikinä."
"Tollanen lipo akku onkin varmaan ihan kuningas ajatus normi autoon kun tuppaa jo RC käytössäkin lyömään lieskaa."
Eli vähän huono seivi kun puhuit kummassakin viestissä autoon laittamisesta. Peppuvakoharrastuksiin en ota kantaa.Last edited by Remotion; 07-01-2017, 16:01.
Comment
-
-
Ja se LIPO akku sisältää varmasti sellasenkin älykkyyden, että jos joku sen penariin tunkkaa niin se tietää olevansa siellä? Ja ei, en todellakaan laittaisi ikinä LIPO akkua omaan autooni, yhteenkään. Laita sä vaikka priuksesta vieteri jos sillä painoa säästät ja se on sun mielestä hyvä juttu, what ever floats your boat. Jos haluut suutas piestä niin laita privaattiin vaan, turha se on threadia paskoa. Minä kun en ole sinun ratkaisujasi kommentoinut millään tapaa ennen tätä postausta, LIPO akusta kyseltiin ja sitä kommentoin.Last edited by Macke; 07-01-2017, 19:12.
Comment
-
-
Osaako joku heittää suositusta E39:n "tavalliseksi" akuksi? Ei siis AGM, ei ole webastoa eikä muutakaan ihmeellistä autossa. Periaatteessa varmaan about kaikki akut ajavat asiansa uutena, mutta en silti haluaisi huonoa ostaa.Last edited by Petri.Kekkonen; 11-01-2017, 12:20.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Jo on jäätävän kallis ja vain 2 vuoden takuu. Ei menisi minulla jatkoon ainakaan tuo.
Kyllä käytännössä akku kannattaa nykyään (jos ei mitään erikoisakun tarvetta ole) valita sen mukaan missä pisin takuu koska sen verran heikkolaatuista kamaa on ns paremmiltakin valmistajilta tarjolla.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Unohtui sanoa että mun bensassa akku on vain 80Ah. Eli varmaankin tämä vois olla soppeli.
Käytin äsken vanhaa "BMW"-merkkistä akkua kuntotarkastuksessa ja Bahco BBT40 -akkutesteri ilmoitti akun kunnon olevan 100%, varaustila oli vain 58%. Saakohan tuollainen testeri oikeasti mitattua akun kuntoa?Last edited by Petri.Kekkonen; 11-01-2017, 16:45.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Mr.Speed
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostOsaako joku heittää suositusta E39:n "tavalliseksi" akuksi? Ei siis AGM, ei ole webastoa eikä muutakaan ihmeellistä autossa. Periaatteessa varmaan about kaikki akut ajavat asiansa uutena, mutta en silti haluaisi huonoa ostaa.
Originally posted by TheRipper View PostJo on jäätävän kallis ja vain 2 vuoden takuu. Ei menisi minulla jatkoon ainakaan tuo.
Kyllä käytännössä akku kannattaa nykyään (jos ei mitään erikoisakun tarvetta ole) valita sen mukaan missä pisin takuu koska sen verran heikkolaatuista kamaa on ns paremmiltakin valmistajilta tarjolla.
Comment
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
Käytin äsken vanhaa "BMW"-merkkistä akkua kuntotarkastuksessa ja Bahco BBT40 -akkutesteri ilmoitti akun kunnon olevan 100%, varaustila oli vain 58%. Saakohan tuollainen testeri oikeasti mitattua akun kuntoa?
Comment
-
Comment