Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6730
    • PK-seutu

    Originally posted by markku55 View Post
    En tarkoittanut, että sama akku vaan samanlainen kapasiteetiltaan ja tyypiltään, ei esim tavallista lyijyakkua joa suositus on AGM ja ei 70Ah jos suositus on 100Ah jne. ja tietysti ulkoisten mittojen puolesta pitää mahtua tilaansa.
    Jotkut suosittelee tavan lyijyakkua AGM:n sijaan, on kuulemma rahan tuhlausta väärässä paikassa.
    Jos olen ymmärtänyt oikein, niin jos alun tyyppi tai kapasiteetti muuttuu, se on kerrottava autolle, jotta se osaisi ladata sitä oikein?
    Vaikka vaihtaisit samanlaisen akun entisen tilalle, on se vaihto silti kerrottava autolle. Mikäli vaihdat akun kapasiteettia tai tyyppiä, on vaihdon lisäksi autolle opetettava myös uusi akun koko / tyyppi.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • Rovasti
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 356
      • Lahti / Asikkala

      ostakaa

      ostakaa optiman akut ni ei tarvi kikkailla
      nyk:
      BMW E60 530i ///M


      ex: Bmw:t e21 315, e30 316, e30 316, e30 318i,
      e30 325. E30 316, e36 318i, e30 320i cabrio,
      E34 520i, E34 525i, E34 525i, E39 523i,
      E39 523iA ,E39 525iA ,E39 530Tda Touring, E39 523ia touring, E39 530Tda touring ,E39 525tds touring, E38 730i, E39 528ia M-Sport ,E61 530d touring

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        Originally posted by markku55 View Post
        En tarkoittanut, että sama akku vaan samanlainen kapasiteetiltaan ja tyypiltään, ei esim tavallista lyijyakkua joa suositus on AGM ja ei 70Ah jos suositus on 100Ah jne. ja tietysti ulkoisten mittojen puolesta pitää mahtua tilaansa.
        Jotkut suosittelee tavan lyijyakkua AGM:n sijaan, on kuulemma rahan tuhlausta väärässä paikassa.
        Jos olen ymmärtänyt oikein, niin jos alun tyyppi tai kapasiteetti muuttuu, se on kerrottava autolle, jotta se osaisi ladata sitä oikein?
        Jos autossa on webasto, niin AGM.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Nettipepe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1341
          • Kajaani

          Kerrataan vielä perusasiat.

          Kohta a.
          Jos autossa ei ole IBS :iä.
          Melko sama minkä akun sinne laittaa.

          Kohta b

          Jos IBS (älykäs lataus...miinus johdossa mötikkä lähellä akkua)löytyy niin.
          Jos vaihdetaan uusi akku joka suurinpiirtein samanlainen (tyyppi ja kapasiteetti)
          Riittää akun vaihdon ilmoittaminen autolle.
          (aloitetaan alusta SOH state of health laskenta jne..)

          Jos kapasiteetti tai tyyppi muuttuu tämä pitää ilmoittaa autolle plus tuo akun vaihto kuittaus luonnollisesti.

          AGM pitäisi kestää paremmin syväpurkausta joten esim webistä käytössä parempi.
          F30 320xia
          Ex E90 325da
          Ex E90 320da
          Ex E46 330D

          Comment

          • markku55
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2015
            • 200
            • Hanko

            Originally posted by Nettipepe View Post
            Kerrataan vielä perusasiat.

            Kohta a.
            Jos autossa ei ole IBS :iä.
            Melko sama minkä akun sinne laittaa.

            Kohta b

            Jos IBS (älykäs lataus...miinus johdossa mötikkä lähellä akkua)löytyy niin.
            Jos vaihdetaan uusi akku joka suurinpiirtein samanlainen (tyyppi ja kapasiteetti)
            Riittää akun vaihdon ilmoittaminen autolle.
            (aloitetaan alusta SOH state of health laskenta jne..)

            Jos kapasiteetti tai tyyppi muuttuu tämä pitää ilmoittaa autolle plus tuo akun vaihto kuittaus luonnollisesti.

            AGM pitäisi kestää paremmin syväpurkausta joten esim webistä käytössä parempi.
            En tiedä onko IBS:ää, auto valmistettu talvella 2008, eikä minulla ole Webastoa, mutta sitä vastoin ajan suurimman osan lyhyttä ajoa joka syö akkua enemmän kuin laturi ehtii korvaamaan.

            Comment

            • Hebbu ///M3
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 1627
              • Dallas

              Eikl tuommoseen käyttöön pikkunen optima. Kaverilla kolomenkuuven meni kuiviin etttä avas keskarin va ei startannu nii isolla laturilla kybän pakkasella vajaan 40a sai virtaa menemään. Enpä oo toista akkua nähny minne nui hyvin virta menee ja monenlaista kuorma auton akkua ja itellä agm bossi, lataillu
              Sotkamo Connection

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10037
                • KVLA

                Originally posted by markku55 View Post
                En tiedä onko IBS:ää, auto valmistettu talvella 2008, eikä minulla ole Webastoa, mutta sitä vastoin ajan suurimman osan lyhyttä ajoa joka syö akkua enemmän kuin laturi ehtii korvaamaan.
                Onhan siellä tuo älykaapeli,jos sitä ei kukaan ole poistanut. Laita suosiolla siihen autoosi ylläpitolaturi samalla jos/kun uusit akun. Ja riittävän tehokas sellainen. Jos laitat jonkun 2-4A:n laturin,niin pakkasilla noiden hyöty on melko olematon. Omissa vessoissa oli molemmissa 10A ylläpitolaturit. Ja kun kotiin päästyä tuikkasi piuhan kiinni,niin ei koskaan mitään ongelmia. Vaikka ajot oli aika lyhyttä ja Webastotkin molemmissa. Laturin johto oli "heitetty" konepellin välistä,niin ei tarvinut muuta kuin tuikata töpseli kiinni.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  Originally posted by markku55 View Post
                  En tiedä onko IBS:ää, auto valmistettu talvella 2008, eikä minulla ole Webastoa, mutta sitä vastoin ajan suurimman osan lyhyttä ajoa joka syö akkua enemmän kuin laturi ehtii korvaamaan.
                  Tälläisessä käytössä kaverilla myös 530d:ssä AGM osoitti kyntensä. Normaali uusi exide hyytyi yhden talven jälkeen. Seuraava AGM on kestänyt nyt 3v. Nuo olivat molemmat exidejä ja autolla ajettu paljon muutaman kilmetrin ajoa.

                  Joskus selvittelin AGM:n ja normiakun eroja ja tulin tulokseen että AGM on ylivoimainen. Tänne turisin asiasta(muutamia viestejä):
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Onhan siellä tuo älykaapeli,jos sitä ei kukaan ole poistanut. Laita suosiolla siihen autoosi ylläpitolaturi samalla jos/kun uusit akun. Ja riittävän tehokas sellainen. Jos laitat jonkun 2-4A:n laturin,niin pakkasilla noiden hyöty on melko olematon. Omissa vessoissa oli molemmissa 10A ylläpitolaturit. Ja kun kotiin päästyä tuikkasi piuhan kiinni,niin ei koskaan mitään ongelmia. Vaikka ajot oli aika lyhyttä ja Webastotkin molemmissa. Laturin johto oli "heitetty" konepellin välistä,niin ei tarvinut muuta kuin tuikata töpseli kiinni.
                    Jos ja kun sinne hankkii ~90-100Ah akun, niin voi suosiolla unohtaa sen 4ah tai pienemmän laturin. Eivät jaksa ladata täyteen noin isoa akkua. Näiden ohjeissa yleensä myös sanotaan minkäkokoisille akuille soveltuvat. Exiden ja C-tek ~3-4A mallit on tarkoitettu maksimissaan ~70Ah akun lataamiseen. Soveltuvat toki isomman täyden akun ylläpitoon, mutta eivät lataamiseen. On kokeiltu, serkulla 3.8A c-tek meni vikaka-tilaan melkein aina kun yritti ladata 100ah AGM akkua pätkäajon & webaston käytön takia. Toki lataa se sen joskus täyteen jos käy irroittamassa laturin ja kytkemässä uudelleen. Ei vaan mitään järkeä säästää siinä kun voi ostaa suoraan esim. 7A ctek laturin, jolla akku latautuu täyteen ilman säätämistä. AGM on se parempi valinta pätkäajoon.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Jos ja kun sinne hankkii ~90-100Ah akun, niin voi suosiolla unohtaa sen 4ah tai pienemmän laturin. Eivät jaksa ladata täyteen noin isoa akkua. Näiden ohjeissa yleensä myös sanotaan minkäkokoisille akuille soveltuvat. Exiden ja C-tek ~3-4A mallit on tarkoitettu maksimissaan ~70Ah akun lataamiseen. Soveltuvat toki isomman täyden akun ylläpitoon, mutta eivät lataamiseen. On kokeiltu, serkulla 3.8A c-tek meni vikaka-tilaan melkein aina kun yritti ladata 100ah AGM akkua pätkäajon & webaston käytön takia. Toki lataa se sen joskus täyteen jos käy irroittamassa laturin ja kytkemässä uudelleen. Ei vaan mitään järkeä säästää siinä kun voi ostaa suoraan esim. 7A ctek laturin, jolla akku latautuu täyteen ilman säätämistä. AGM on se parempi valinta pätkäajoon.
                      Varmaan liian hienoja nuo uusimmat.. Mulla vanha n. 3,5A ctek ja sillä olen ladannut tyhjästä täyteen akun kun akun. Olleet välillä niin tyhjiä ettei laturi tunnista olevansa akussa kiinni. Toisesta akusta sen verran apuvirtaa että laturi alkaa lataamaan ja latautuu täyteen. Ottaa toki aikansa. :think
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by peto2 View Post
                        Varmaan liian hienoja nuo uusimmat.. Mulla vanha n. 3,5A ctek ja sillä olen ladannut tyhjästä täyteen akun kun akun. Olleet välillä niin tyhjiä ettei laturi tunnista olevansa akussa kiinni. Toisesta akusta sen verran apuvirtaa että laturi alkaa lataamaan ja latautuu täyteen. Ottaa toki aikansa. :think
                        Kuinka vanha ctek? Tuo meni vikatilaa on jotain 5v vanha. Älylatureissa on usein tietyt aikarajat, jossa akku pitää saavuttaa tietty varastaso tai laturi menee vikatilaan. Tästä on maininta ainakin joidenkin älylaturien ohjeissa. Itsellä on 7A ctek, jolla saa ladattua hyvin nuo ~100ah akut täyteen. Mieluummin sitä muutenkin käyttää tuollaista isompaa laturia, niin ei kestä niin pitkään ladata. Tuo C-tek on itsellä autossa kiinni talven. Akku latautuu aina kun auto on lämmityksessä.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Kuinka vanha ctek? Tuo meni vikatilaa on jotain 5v vanha. Älylatureissa on usein tietyt aikarajat, jossa akku pitää saavuttaa tietty varastaso tai laturi menee vikatilaan. Tästä on maininta ainakin joidenkin älylaturien ohjeissa. Itsellä on 7A ctek, jolla saa ladattua hyvin nuo ~100ah akut täyteen. Mieluummin sitä muutenkin käyttää tuollaista isompaa laturia, niin ei kestä niin pitkään ladata. Tuo C-tek on itsellä autossa kiinni talven. Akku latautuu aina kun auto on lämmityksessä.
                          Se on multi XS 3600, 8-9v takaisin ostettu. Vikatilan ledin en muista ikinä syttyneen.

                          Ostin tuossa keväällä myös tommosen 7A ctekin, lähinnä recond tominnon takia. Muuten pärjäilly hyvin tuolla vanhalla, isojenkin akkujen kanssa. :think
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by peto2 View Post
                            Se on multi XS 3600, 8-9v takaisin ostettu. Vikatilan ledin en muista ikinä syttyneen.

                            Ostin tuossa keväällä myös tommosen 7A ctekin, lähinnä recond tominnon takia. Muuten pärjäilly hyvin tuolla vanhalla, isojenkin akkujen kanssa. :think
                            Itsellä hajosi ~10v vanha Ctek XS7000 kesällä, tilalle ostin uuden version tuosta mxs7000. Pienemmille akuille hankin exiden 3.8A laturin kun oli sopivasti puoleen hintaan myynnissä muutoma kuukausi sitten. Tuon ohjeissa mm. sanotaan tuosta, että soveltuu maksimissaan tyhjän 75Ah akun lataamiseen. Toki tuon rajan saa kierrettyä irroittamalla laturin, mutta turhan säätämistä.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • markku55
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2015
                              • 200
                              • Hanko

                              No nyt on enemmän tietoa autoni tilanteesta:
                              Akku joka on nyt takakontissa, on merkitön, tosin siinä lukee BMW, kapasiteetti on 80Ah C800. Mitään infoa valmistusajankohdasta ei ole, mutta akku on selkeästi lyhyempi kuin se tila joka akkua varten on varattu, eli akkukotelon pohjalle on asennettu heppoinen pitkä M6 ruuvi joka estää akun liukumisen taaksepäin vapaan tilan suuntaan.
                              Plus-johdossa on punainen mötikkä, eli varmaan juurikin IBS sydeemi.

                              Pitäiskö nyt sitten hankkia AGM-akku joka mahtuu tilaan, vai jatkaa "alimittaisella" uudella akulla?

                              AGM-akku on kuulemma herkkä ylilatautumaan, miten testataan latausjännite (moottoritilan nastoista vai akusta) ja mikä on maksimi jännite?

                              Jos ostan Ctekin 5Ah laturin kylmiin olosuhteisiin, niin onko se ok laturi, väittävät sen käyvän 1,2 - 160Ah akuille kun vastaava normaali 5Ah sopii tekstien perusteella 1,2 - 110Ah akuille?
                              Ajatushan ei kai ole päästää akuua niin tyhjäksi, että se vaatisi tehokkaan ja nopean laturin, ja kuten sanottu AGM akku ottaa virtaa halukkaammin kuin tavan lyijyakku.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17522
                                • Turku

                                Millä perusteella akku on merkitön, jos siinä kerran lukee "BMW"? Tuolla tiedoin ymmärtäisin, että siellä on paikalla alkuperäinen OEM BMW:n akku.
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎