Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markku55
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2015
    • 200
    • Hanko

    Originally posted by Laku View Post
    Millä perusteella akku on merkitön, jos siinä kerran lukee "BMW"? Tuolla tiedoin ymmärtäisin, että siellä on paikalla alkuperäinen OEM BMW:n akku.
    Olen nähnyt BMW merkattuja akkuja, mm täällä, joissa on sen lisäksi merkintä kuka on akun tekijä.
    Ymmärtääkseni BMW ei tee akkuja, vaan ostaa niitä BMW merkittyinä mitä oudoimmilta valmistajilta ja hinta on tietysti marmorihinta. Siksi ihmettelenkin, miksi autooni on hankittu alikokoinen akku mutta marmorilta ostettuna. Tuo akkutilan "rajoittimen" lapsellinen ratkaisu on minulle myös ihmetyksen aihe, kuka ostaa alimittaisen "BMW:n" akun joka vaatii tekemään akkutilan rajoittimen???
    Autoni on siis tehty 06.2008, eli alkuperäistä akkua siinä ei todellakaan ole.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10064
      • KVLA

      Voihan sinne laittaa tavallisen lyijy akunkin,jos ei halua AGM akkua asentaa. Esim.100Ah akun voi vielä koodata. Ja siinä riittää jo puhtia.

      Se ylläpitolaturin teho riippuu myös siitä onko käytettävissä jatkuvaa sähköä. Silloin riittää yön yli latauksissa pienempikin laturi hyvin. Mutta jos latailee jossain kerrostalon parkkipaikan lämmitystolpan ajastetulla tolpalla (max.2h kerrallaan),niin kannattaa hankkia tehokkaampi laturi.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6759
        • PK-seutu

        Originally posted by markku55 View Post
        Autoni on siis tehty 06.2008, eli alkuperäistä akkua siinä ei todellakaan ole.
        Ihan hyvin voi olla alkuperäinen akku. Sitäpaitsi ei se välttämättä ole alikokoinen. Ei akkukotelo läheskään aina tule reunojaan myöten täyteen. Se heppoinen kiristysruuvi on ihan normi käytöntö.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          Kovaa speksaamista akuista, BMW:n akkukotelot on kyllä kokoluokkaa isoja jos vertaa vastaaviin Japianialaisiin tms.

          Pääasiassa AGM sellaisiin joilla ajetaan pätkää ja pelko että akku purkautuu, koska ko. akkutyyppi kestää sen perinteistä paremmin.

          Lyijyakku kun haluat säästää väärässä paikkaa ja päästä foorumille valittamaan kuinka BMW on paska ja ei käynnisty.

          Ja kyllä, pääasiassa jo 2005 sekä uudemmissa akun vaihto tulee kertoa autolle, vaikka olisi samankokoinen, värinen, amppeerinen sekä napainen.


          Näin yleisesti nykyakut on muutenkin aikas kuraa, Exidestä parhaat kokemukset..Vartaa ei voi suositella kenellekään ja Bosch akkuja on tullu paljon viallisia "suoraaan paketista". Snajder jne höpö höpö omalla vastuulla.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15258
            • Ajamisen Iloa

            Noin mielenkiinnosta kun en ole näiden tuoreempien bemareiden kanssa touhunnut niin mitä siitä akusta kerrotaan autolle? Otetaanko sulkakynä ja mustetta ja sanaillaan muutama rivi papyrukselle vai mistä tuossa on kyse.
            Tietysti teoriatasolla joku arvaus miksi näin haluttaisiin tehtävän, mutta todella vaikea uskoa että siitä akusta voisi mitään sellaista autolle kertoa mitä latauksenvalvonta ei näkisi jokatapauksessa.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10064
              • KVLA

              Originally posted by pyroz View Post
              Ihan hyvin voi olla alkuperäinen akku. Sitäpaitsi ei se välttämättä ole alikokoinen. Ei akkukotelo läheskään aina tule reunojaan myöten täyteen. Se heppoinen kiristysruuvi on ihan normi käytöntö.
              Näin. Tehtaalla asennettu akku on kokoluokaltaan valittu auton varustelistan mukaan. Eli karvahattumalliin voidaan iskeä se kapasiteetiltaan pienin suositeltu akku. Kun taas "täys sähkö varusteltuun" lyödään konttiin se suurin koodattavissa oleva AGM-akku. Näin ainakin olen lukemani perusteella antanut itselleni ymmärtää.

              Olisiko sitten auton alkuperäisellä myyntimaalla (esim.Italia vs. Suomi) mitään vaikutusta alkuperäisen akun kokoon?
              Last edited by Heguli 31; 10-11-2017, 15:06. Reason: Siivottu "kirotusvireitä"

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17534
                • Turku

                Ykköseni on Italiasta ja takana 85Ah BMW OEM AGM akku.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • markku55
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2015
                  • 200
                  • Hanko

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Ihan hyvin voi olla alkuperäinen akku. Sitäpaitsi ei se välttämättä ole alikokoinen. Ei akkukotelo läheskään aina tule reunojaan myöten täyteen. Se heppoinen kiristysruuvi on ihan normi käytöntö.
                  Kyseinen ruuvi ei pidä mitään kiinni, törröttää vain akkukotelon pohjalla jotta akku ei liukuisi pituussuunnassa. Onhan akulla tietysti koko kotelon ylittävä panta joka ruuvataan molemmista päistään runkoon.
                  Kun katson mmpiuhojen vientiä, niin sen ylimääräisenkin tilan kohdalla ne kiertää koteloa aivan kuin väistäisivät akkua ja tyhjään tilaan oli tungettu nen kuplamuovia "täytteeksi".

                  Tällaisen akun taidan hankkia näiden keskustelujen perusteella:

                  Eli tuolta toiseksi ylin, Exiden 95Ah 850A AGM akku
                  Last edited by markku55; 10-11-2017, 16:30. Reason: more information

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6759
                    • PK-seutu

                    Originally posted by markku55 View Post
                    Kyseinen ruuvi ei pidä mitään kiinni, törröttää vain akkukotelon pohjalla jotta akku ei liukuisi pituussuunnassa. Onhan akulla tietysti koko kotelon ylittävä panta joka ruuvataan molemmista päistään runkoon.
                    Kun katson mmpiuhojen vientiä, niin sen ylimääräisenkin tilan kohdalla ne kiertää koteloa aivan kuin väistäisivät akkua ja tyhjään tilaan oli tungettu nen kuplamuovia "täytteeksi".

                    Tällaisen akun taidan hankkia näiden keskustelujen perusteella:

                    Eli tuolta toiseksi ylin, Exiden 95Ah 850A AGM akku
                    No tokihan sen akun reunan pitäisi olla sen "ruuvin alla" ja pitää sitä paikallaan. No kuitenkin. Tuo linkkaamasi akku lienee se kaikkein paras vaihtoehto autoosi. Muista vaan koodauttaa myös se autoon kun olet akun asentanut
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • markku55
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2015
                      • 200
                      • Hanko

                      Originally posted by pyroz View Post
                      No tokihan sen akun reunan pitäisi olla sen "ruuvin alla" ja pitää sitä paikallaan. No kuitenkin. Tuo linkkaamasi akku lienee se kaikkein paras vaihtoehto autoosi. Muista vaan koodauttaa myös se autoon kun olet akun asentanut
                      Ei ruuvi ole niin pitkä, että se ylttäisi akun kanteen asti, joten tuo on taatusti lisätty stoppariksi kun on vaihdettu lyhyempi akku alkuperäisen tilalle.

                      Tuo Exide antaa hieman paremmin virtaa kuin nykyinen (800A - 850A) ja on kapasiteetiltaan isompi (80Ah - 95Ah) sekä AGM tyyppinen, joten se varautunee nopeammin startin jälkeen kuin tavan lyijyakku, jollainen tuo nykyinen lienee, koska ei mitään AGM merkintää ole ainakaan kannessa?

                      Näillä eväillä jatketaan, kiitos kaikille neuvoista.

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8264
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by markku55 View Post
                        Ei ruuvi ole niin pitkä, että se ylttäisi akun kanteen asti, joten tuo on taatusti lisätty stoppariksi kun on vaihdettu lyhyempi akku alkuperäisen tilalle.

                        Tuo Exide antaa hieman paremmin virtaa kuin nykyinen (800A - 850A) ja on kapasiteetiltaan isompi (80Ah - 95Ah) sekä AGM tyyppinen, joten se varautunee nopeammin startin jälkeen kuin tavan lyijyakku, jollainen tuo nykyinen lienee, koska ei mitään AGM merkintää ole ainakaan kannessa?

                        Näillä eväillä jatketaan, kiitos kaikille neuvoista.
                        Siellä ruuvin alapäässä on todennäköisesti tämän näköinen kiinnike jolla akkua pidetään kiinni sen alareunasta.



                        #5

                        Last edited by peto2; 10-11-2017, 18:53.
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Jampsu87
                          BTCF Member
                          • Oct 2007
                          • 1335
                          • Rovaniemi

                          Originally posted by markku55 View Post
                          Autoni on siis tehty 06.2008, eli alkuperäistä akkua siinä ei todellakaan ole.
                          Mulla on 2002 e46:ssa alkuperäinen akku paikallaan eikä ole osoittanut vielä mitään hyytymisen merkkejä.
                          E91 lci 330xd.

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5025
                            • Paimio

                            Originally posted by Jampsu87 View Post
                            Mulla on 2002 e46:ssa alkuperäinen akku paikallaan eikä ole osoittanut vielä mitään hyytymisen merkkejä.
                            Vaikka tuohon aikaan akut olivat TODELLA paljon parempia kuin nykyään niin tuota on kyllä aavistuksen vaikea jo uskoa...ei nyt mahdotonta mutta 15 vuotta on kyllä jo melkoinen saavutus.
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • Jampsu87
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1335
                              • Rovaniemi

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Vaikka tuohon aikaan akut olivat TODELLA paljon parempia kuin nykyään niin tuota on kyllä aavistuksen vaikea jo uskoa...ei nyt mahdotonta mutta 15 vuotta on kyllä jo melkoinen saavutus.
                              Siellä se vaan on. Taitaa olla Vartan valmistama.
                              E91 lci 330xd.

                              Comment

                              • Wesulius
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2012
                                • 304
                                • Mynämäki

                                Originally posted by TheRipper View Post
                                Vaikka tuohon aikaan akut olivat TODELLA paljon parempia kuin nykyään niin tuota on kyllä aavistuksen vaikea jo uskoa...ei nyt mahdotonta mutta 15 vuotta on kyllä jo melkoinen saavutus.
                                Kyllä meilläkin on tosin ei ihan noin vanha , mut 2008 e90 318 alkuperäinen AGM akku ja edelleen rokkaa vaikka autossa on webastokin käytössä jatkuvasti.
                                Taitaa olla viisainta hakea alkuperäinen akkutilalle kun tuo lakkaa pitämästä virtaa meinaan vaan , että 10v päästä tuo vessa on sitten jo 20 vuotias.
                                Ja jää se vitutus ja vaiva pois kun akku onkin aamulla tyhjä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎