Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleinen korityö/hitsausketju

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janituz
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 858
    • nummi-pusula

    Originally posted by pazq View Post
    Ohhoh! Ite tunkkaan kans edessä runkopalkista mutta sieltä etunurkasta ja takaa apurungon kiinnikkeistä. Jos pakko helmoista niin on lankku mihin ajettu moottorisahalla ura mihin helman kantti uppoaa eikä painu länään ainakaan/muutenkaan kärsi.

    Mutta tohon sun oikomishommaan vois pelata lankku poikittain auton sisälle ja liina auton alta lankun päihin ja pullotunkki siihen nousseen kohdan ja lankun väliin. Tommonen tuli parissa sekunnissa ekana mieleen..
    Samoilla tyyleillä nostan itekkin. Joku nostanut ilmeisesti runkopalkin vierestä n. keskivälistä ja tehny jotain väkivaltasta, ei toi muuten tosta kohdin hirveen herkästi mee kurttuun.

    Mutta samassa sekunnissa ajattelin samaa ja tein juuri noin kun ehdotit, tosin ennen kun sen täältä luin. eli homma kunnossa. Meni kivuttomasti oikoseksi.
    e46 330da -01
    E46 320d -00
    E30 323i -85 "pommikone"
    Projekti: E30 325i -86
    Projekti: E21 315 -83
    Ex: E30 318i mit m10i -89

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by jake_ View Post
      Onhan se inssille OK, että palkki ei ole alkuperäinen, mutta varmasti vahvempi? .
      Ei kelpaa ilman kunnon selvitystä jos takavöiden kiinnikkeitä on muutettu (pelkkä ”vahvempi” ei riitä).
      Käytännössä kaikki mikä liittyy turvavöiden kiinnitykseen pitää olla alkuperäistä.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Sittehän sen auton joutuukin työntään puristimeen.

        BMW kun ei toimita ko. poikkipalkkia enää. Eikä takavöiden korvakoita lattian alla.
        Eikä oo koskaan mielestäni toimittanut lattian osia joista löytyy etuvöiden kiinnitykset tai ne vahvikeraudat. Jos joku sattus tekemään ne ite niin autohan on peltovehje sen jälkeen.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by jake_ View Post
          Pistetääs tämä tänne. E30stä porailin irti runkopalkin, mikä pitää takaturvavöiden kiinnikkeitä kiinni. Karseassa kunnossahan se oli, kuin myös pelti sen alta. Korjauspala pohjaan on helppo tehdä ja hitsata kiinni, mutta muutama asia vaivaa uuden runkopalkin tekemisen kanssa:
          Onhan se inssille OK, että palkki ei ole alkuperäinen, mutta varmasti vahvempi? Ajattelin tehdä sen vakio runkopalkin kokoisesta profiilista n.1.5-2mm seinämävahvuudella. Vielä vahvike ''laput'' profiilin päihin niinkun vakionakin on pitkittäis runkopalkkien päällä.
          Onko kiinnitys suotavaa tehdä 2-K koriliimalla ? Päistä ajattelin hitsata kiinni, kun pitkittäis runkopalkki on auki juurikin tuolta kohdalta tällä hetkellä. Tässä paikassa varsinkin haluaisin välttää hitsaamista. Voihan siihen toki vetää kunnon kerroksen hitsauspohjamaalia ja jälkeenpäin niin perkeleesti kotelosuojaa.
          Muttakun sekin tahtoo kuiteskin aina vähän kärtsätä :/ Pensselöitävää tavaraa käytän.

          Sitten ajattelin tehdä myös lisäpalkit 50x50 kyseisen runkopalkin ja taaimmaisen väliin, missä on perä ja vakaajat kiinni. Onhan tämäkin täysin ok leimalla ?
          Ylemmistä jousilautasista vielä. Laserleikkautin uudet levyt ja putkenpätkästä tein tapin. Tuossa on niin paljon pinta-alaa että siinä varmaankin on ihan ok käyttää koriliimaa ?

          Tällästä tälläkertaa.
          Vastaan tähän toistamiseen: Mulle on katsuri(t) vastanneet monta kertaa että "tee niin siististi ettei sitä huomaa".
          Tarpeeksi kauan kun vatuloi pykälien kanssa, ja tarpeeksi tarkkaan kun menee mainostamaan jokaisen muutetun pultin ja johtokorvakkeen, ni varmasti on hankalan tuntuista leimaaminen.
          Mä meen leimalle, ilmotan muutokset mitä on ilmotettava ja pidän turpani kiinni. Sitten kun on leima paperissa niin aivan muut saa keskenään speksaa "oisko tätäkää PITÄNYT hyväksyä ja menikö rosentit oikein???"
          Last edited by petrolhead; 15-10-2015, 23:40.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • jake_
            Bimmer Rookie
            • Feb 2013
            • 169
            • Riihimäki

            Originally posted by petrolhead View Post
            "tee niin siististi ettei sitä huomaa"
            Jep, tällä tyylillä oon pyrkinyt tekemään. Taidettiin tästä jutellakkin luurissa joskus, jos en aivan väärässä ole. Pitää muuten luntata sulta miten oot tehnyt nuo etuturvavöiden kiinnityspaikat jotka on kynnyskotelon vieressä. Tuli leikattua vanhat töräytykset helvettiin
            E30 318iS
            E30 316

            Comment

            • jake_
              Bimmer Rookie
              • Feb 2013
              • 169
              • Riihimäki

              Originally posted by Hemi View Post
              Ei kelpaa ilman kunnon selvitystä jos takavöiden kiinnikkeitä on muutettu (pelkkä ”vahvempi” ei riitä).
              Käytännössä kaikki mikä liittyy turvavöiden kiinnitykseen pitää olla alkuperäistä.
              Joo, ei tuossa enään pitäisi olla mitään ongelmaa. Tuli käytettyä ''hieman' aikaa tuon palkin kanssa. Taisin laittaa jotain kuviakin yleiseen projektitopikkiin
              E30 318iS
              E30 316

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11122
                • Oulu

                Originally posted by Hemi View Post
                Ei kelpaa ilman kunnon selvitystä jos takavöiden kiinnikkeitä on muutettu (pelkkä ”vahvempi” ei riitä).
                Käytännössä kaikki mikä liittyy turvavöiden kiinnitykseen pitää olla alkuperäistä.
                Mut sitten kumpihan se on parempi. Ite jälkikäteen tehty vahvempi kiinnitys, vai jo vuosia sitten pilalle ruostunu kiinnitys, jonka kuntoa ei katsastusmies voi katsomalla todeta :think

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • SanMiguel
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 1035
                  • Kirkkonummi

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  BMW kun ei toimita ko. poikkipalkkia enää. Eikä takavöiden korvakoita lattian alla.
                  Tietääkseni tuo pitäisi olla tarpeeksi pätevä selitys katsurillekkin ja siihen kylkeen kun lyö muutaman speksin vaikka käytetyistä ainevahvuuksista verraten vakioon niin ei ongelmaa. Tosin niinkuin tuossa ylempänä tulikin jo esille niin tekee siististi ja pysyy konttorilla hissuksiin niin ei tarvii turhaan alkaa selittelemään.


                  Sitten... Mitäs mieltä raati on täällä, kuinka takakyljet kannattais vaihdella tai tarkemmin kuinka uudet kiinnittelee? Pistehitsiä ei ole käytettävissä joten se ei ole vaihtoehto. Hitsauksen kestävää pohjamaalia väliin ja tulppahitsaa kiinni 5-10cm välein, koriliimaa ja muutamalla tulppa hitsauksella sieltä täältä kiinni vai pelkällä liimalla reunat kiinni? Tietenkin B-pilari, C-pilari ja helma ainakin vedetään täydellä saumalla ja tinaten mutta nuo reunat on viellä vähän kysymysmerkkinä toteutuksen osalta.

                  Eipä tuo ihan just nyt viellä ajankohtaistakaan ole mutta oletettavasti kuukauden sisällä vois alkaa olemaan kun saa viellä taakse sisälokasuojien ulommat palaset haltuun.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by SanMiguel View Post
                    Tietääkseni tuo pitäisi olla tarpeeksi pätevä selitys katsurillekkin ja siihen kylkeen kun lyö muutaman speksin vaikka käytetyistä ainevahvuuksista verraten vakioon niin ei ongelmaa. Tosin niinkuin tuossa ylempänä tulikin jo esille niin tekee siististi ja pysyy konttorilla hissuksiin niin ei tarvii turhaan alkaa selittelemään.


                    Sitten... Mitäs mieltä raati on täällä, kuinka takakyljet kannattais vaihdella tai tarkemmin kuinka uudet kiinnittelee? Pistehitsiä ei ole käytettävissä joten se ei ole vaihtoehto. Hitsauksen kestävää pohjamaalia väliin ja tulppahitsaa kiinni 5-10cm välein, koriliimaa ja muutamalla tulppa hitsauksella sieltä täältä kiinni vai pelkällä liimalla reunat kiinni? Tietenkin B-pilari, C-pilari ja helma ainakin vedetään täydellä saumalla ja tinaten mutta nuo reunat on viellä vähän kysymysmerkkinä toteutuksen osalta.

                    Eipä tuo ihan just nyt viellä ajankohtaistakaan ole mutta oletettavasti kuukauden sisällä vois alkaa olemaan kun saa viellä taakse sisälokasuojien ulommat palaset haltuun.
                    Mikä auto. Mitä tarkoittaa osa "takakylki" tässä yhteydessä?
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • SanMiguel
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 1035
                      • Kirkkonummi

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Mikä auto. Mitä tarkoittaa osa "takakylki" tässä yhteydessä?
                      Kappas jäikin näköjään mainitsematta

                      Kyseessä siis 2-ovinen e30 mihin tulee molemmat takalokasuojat, sisälokasuojien ulommat palaset molemmille puolille ja takahiekkapelti uutta peltiä.

                      Vanhat takalokasuojat ja takahiekkapelti on irroiteltu asian mukaisesti pistehitseistä.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Ajoin takaa sitä että onko sulla ihan_koko takakylki olemassa siihen? Sillonhan se kannattaa ilmanmuuta vaihtaa kokonaisena. Ei siihen silloin hirveenäpaljon saumaa tule hitsattua :think
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • SanMiguel
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 1035
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Ajoin takaa sitä että onko sulla ihan_koko takakylki olemassa siihen? Sillonhan se kannattaa ilmanmuuta vaihtaa kokonaisena. Ei siihen silloin hirveenäpaljon saumaa tule hitsattua :think
                          Aa, siis joo ihan oem-osana ostetut kokonaiset takakyljet eikä mitään korjauspaloja. Ja siis tottakai vaihdan ne kokonaisena ettei tuu mitään pitkiä hitsisaumoja muualle kun pilareihin ja helmoihin.

                          Lähinnä lähdinkin kyselemään että miten nuo kiinnitykset kannattaisi toteuttaa tonne takasivulasien pokkauksiin tiivisteen alle, ovienvälien pokkauksiin tiivisteiden alle jne. Eli tehtaan tyylillä pelkillä pisteillä, pisteillä ja koriliimalla vai pelkällä koriliimalla?

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Jos mä ny esitän mielipiteen ja viisaat esittää paremman .
                            Hitsatessa jää aina ruosteenalku peltiin. Se pitäs putsata ja maalata mutta milläs putsaat sisäpuolelta?
                            Liimatessa tollasta limisaumaa kiinnitys on moninverroin isommalta alalta kuin pisteillä. Kolmekympin ikkuna-aukossa esim. ne limi olevat rakenteet ei oo 10% alastaan kiinni toisissaan. Jos liimaat ni käytä säästeliäästi hitsikonetta. Tulppahitsi polttaa ihan sika isolta alalta liiman koppuraksi.
                            Liimalla syntyy käytännössä vesitiivis sauma. Ei periaatteessa tarvi sötköttää saumakittiä sinne ollenkaan. Sen verran tursuu kumminkin ku puristaa palat yhteen. BTW mulle kerrottiin tuossa että SEM:in Panel Adhesive tulee samalta tehtaalta kuin 3M 8115, on vaan halvempi se etiketti.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Noi lykyiset liimat on kyllä ihan kurkoja aineita.
                              Toi 3m 8115 tai jos haluaa vielä vähän hifistellä niin 3m DP490 on jo niin vahvoja liimoja, ettei mitään järkeä.
                              Toki erittäin tärkeä asia on kunnollinen liimasaumojen valmistelu ja puhdistus.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • SanMiguel
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 1035
                                • Kirkkonummi

                                Nämä kommentit on juurikin sellaisia mitä hain takaakin.

                                Tuo tulppahitsaus koriliiman kanssa on mua ainakin tapana arveluttanut alusta asti, mutta semmostakin tyyliä mulle kehoitettiin. Se lasketaan nyt kuitenkin tässä vaiheessa jo pois laskuista. Ei voi olla kovin fiksu tapa jos tulppahitsaus polttaa liiman pilalle hitsauksen ympäriltä.

                                Kuinkas hyvin nuo hitsauksen kestävät pohjamaalit oikeasti suojaa hitsauksen jälkeen vai onko se tuotteena lähinnä "tyhjää parempi" ja semmonen henkinen helpotus? Itsellä siis ei ole semmosista tuotteista mitään käsitystä tai kokemusta toiminnan osalta vaan kaikki omat mietteet liittyy lähinnä luettuun.

                                Kieltämättä hieman alan kallistumaan enemmän ja enemmän tuon 3m liiman suhteen. Kieltämättä taas hieman arveluttaa että kuinka tommoset liimat käyttäytyy ajan kanssa (vuosien aikana) jne. Toki yksi parhaimmista puolista on ehdottomasti se, että tuossa liimassa on jo itsessään se ruostesuoja ja se jää väkisinkin semmosiin paikkoihin mihin ei pääse suojailemaan muuten mitenkään.

                                Nyt kun noita pisteitä on poraillut perkeleesti ja kurkistellut tommosten limien väleihin niin eipä niitä montaa ole mistä ei pintaruskeaa olisi välistä löytynyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎