Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

Luen itseni täysin amatööriksi maalaushommissa ja omassa kädessä tuli kyllä huomattavasti helpommin siedettävää pintaa vilpparin trans-tech (LVMP) ruutalla kuin tuolla piliteeman suitsutusta saaneella ruiskulla. Ja nyt siis vertaan siihen FLG-5 ruiskuun.

GTi Pro:lla olen onnistunut ainakin Spies Heckerin metskuja ja lakkaa vetämään ihan jopa siihen malliin että on oikein tullut ihmettelyjä että missä on maalautettu. Kokonaista autoa en kyllä ole maalannut kun ei ole minkäänlaisia tiloja siihen hommaan, että en nyt sitten osaa sanoa tulisko siinä jotenkin se halvan ruutan helppous esille. Epäilen vahvasti.

Mutta makuasioita, mä en ole koskaan tykännyt tehdä mitään paskoilla työkaluilla olin sitten keittiössä, byggalla, autotallissa tai vaikka marttakerhon pitsinnypläyskurssilla. Kukin tyylillään ja halusin vaan omat kokemukseni tuoda esille, että ei se halvempi ollu ainakaan mun tapauksessa parempi tämänkään asian suhteen...

Comment

• Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

Originally posted by Macke View Post
      Mutta makuasioita, mä en ole koskaan tykännyt tehdä mitään paskoilla työkaluilla olin sitten keittiössä, byggalla, autotallissa tai vaikka marttakerhon pitsinnypläyskurssilla.
      Se on tietenkin niin että jos tuon Gernin mieltää jo lähdössä "paskaksi", niin sehän on selvää että ammattiruiskulla saa ehdottomasti aikaiseksi parempaa.
      Toisaalta, väitän että lähes jokaisella vähän enemmän maalaavalla ja ammattilaisella löytyy hyllystä parhaimmillaan montakin "paskaa" Gerniä....

Comment

• tyr
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 175
        • Ilmajoki

Typeränä kyselen ku en jaksa koko ketjua lukea läpi. Mulla on hiekkapuhallettu/rälläköötyä peltiä elikkä siis ihan paljasta peltiä, vedänkö ensi epoksit sitte kitit vai ensi kitit sitte epoksit? Onko mitään merkitystä? Mitenkäs tuan hinkkavärin kans pitääkö laittaa epoksit ensi alle vai voiko sen vetästä ihan pellin päälle suoraan? Mitään maalia en oo vielä ostanu..
        e36 328ia
        Mb sprinter
        e21 320
        E12 518

Ex. Suzuki b-king -09, Kawa zx9r -04,
        Ex.M-b c180esprit -94, e39 523ia -96, e36 320 2.5, e46 328 -99, e36 320i -92, e30 316 1.8

Comment

• grab_
          BTCF Member
          • Aug 2009
          • 2839
          • Uusimaa

Originally posted by tyr View Post
          Typeränä kyselen ku en jaksa koko ketjua lukea läpi. Mulla on hiekkapuhallettu/rälläköötyä peltiä elikkä siis ihan paljasta peltiä, vedänkö ensi epoksit sitte kitit vai ensi kitit sitte epoksit? Onko mitään merkitystä? Mitenkäs tuan hinkkavärin kans pitääkö laittaa epoksit ensi alle vai voiko sen vetästä ihan pellin päälle suoraan? Mitään maalia en oo vielä ostanu..
          Puhtaalle pellille happopohjamaalia sit kittiä ja päälle epoksia.näin ainakin mua neuvottu..
          Ei mitään kerrottavaa

Comment

• Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

Originally posted by grab_ View Post
            Puhtaalle pellille happopohjamaalia sit kittiä ja päälle epoksia.näin ainakin mua neuvottu..
            Ei todellakaan kittiä hapon päälle.

Kitti aina puhtaalle pellille tai karhennetulle hinkkaväri-/epoksi-/vanhalle maalipinnalle.
            Happoväri myöskin aina puhtaalle pellille.

Eli kittailut ensin puhtaalle pellille ja perään hinkkaväriä tai epoksia. Tai vaihtoehtoisesti viimeisiä kittailuja epoksin tai hinkkavärin jälkeen.
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

Comment

• Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11079
              • Oulu

Jos sulla on oikeesti puhas pelti, niin siihen vaan suoraan kitti päälle sit epoksi ja lopuksi hinkkaväri. Mut jos sulla on joku jo ruostunu kohta, minkä olet hiekkapuhaltanu ruosteettomaksi, niin siihen kohtaan laittaisin happopohjan alle ennen mitään. Siinä hiekkapuhalletussa kohdassa kun on se riski, että sinne kraatereihin jää sitä ruostetta, niin happopohja ihan kohtuullisesti estää sen tulemisen läpi. Mutta taas puhdas pelti, joka ei oo missään vaiheessa ruostunu, niin en näe happopohjaa tarpeelliseksi. Ja se kittikin pysyy paljon tiukemmin pellin, kuin maalin päällä, niin siksi se mielellään suoraan pellille.

EDIT ja rokkarinhan se jo kerkes sanoakkin.
              Last edited by Pazi88; 13-02-2014, 19:37.

Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

Comment

• Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

Originally posted by Hemi View Post
                Se on tietenkin niin että jos tuon Gernin mieltää jo lähdössä "paskaksi", niin sehän on selvää että ammattiruiskulla saa ehdottomasti aikaiseksi parempaa.
                Toisaalta, väitän että lähes jokaisella vähän enemmän maalaavalla ja ammattilaisella löytyy hyllystä parhaimmillaan montakin "paskaa" Gerniä....
                Ei tullu yllätyksenä sun jankkaaminen tähänkin asiaan. Itse olette sanoneet että se Gerni on aikalailla sama peli kuin se Biltsun sininen vehje. Sellaisen ostin itse ja koitin vedellä pohjia ja pintoja ja ei ollut hyvä. You get what you pay for as they say. Tai sitten mulla oli universumin ainoa huono tuollainen joka ei toiminut kahdella eri suutinsetillä. Go figure...

Comment

• Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11079
                  • Oulu

Ei tullu yllätyksenä sun jankkaaminen tähänkin asiaan. Itse olette sanoneet että se Gerni on aikalailla sama peli kuin se Biltsun sininen vehje. Sellaisen ostin itse ja koitin vedellä pohjia ja pintoja ja ei ollut hyvä. You get what you pay for as they say. Tai sitten mulla oli universumin ainoa huono tuollainen joka ei toiminut kahdella eri suutinsetillä. Go figure...
                  Eipä nyt oikeen löytyny kuvia, mutta meikäkin tämmönen sunnuntaimaalari joka vetelee pari kertaa vuodessa pintaa, niin tämmöstä jälkeä saan kyseisellä biltema/gern ruiskulla.

Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

Comment

• Macke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 1134
                    • Porvoo

Ihan käyttökelpoiseltahan tuo näyttää, ehkä mun yksilössä oli sit vaan jotain vikaa.

Mulla on sellanen pienempikin halpisruisku joka muistuttaa aika pitkälti tota Biltsun mallia, mutta kyllä ajattelin senkin tilalle hommata pikkuvilpparin sitten kun fyrkat riittää. Toi pikkuruisku toimi muutaman kerran ja sen jälkeen alkoi hajottaa sitä kuviota mystisesti, eli ei silläkään oikein pintoja enää voi vedellä. On putsattu ihan yhtä pedantisti kuin kalliimmat sisaruksensa joten en tiedä että miksi alkanut kettuilemaan.

Comment

• KmO
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 147
                      • Joensuu, Kuopio

Täältä voi joku aloitteleva maalari kahtoa mallia pohjatöiden ja maalauksen tekemiseen.

EX:e46 320d touring, 2X e36 320i Touring-95, Vw Polo 6N-96.
                      Myynnissä:
                      Maaliruiskuja!!

Comment

• N.u.t
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 202
                        • Seinäjoki

Originally posted by KmO View Post
                        Täältä voi joku aloitteleva maalari kahtoa mallia pohjatöiden ja maalauksen tekemiseen.
                        Hienoa jälkeä !

On se helppoa kun osaa.

Comment

• Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

Sinähän tässä "jankkaat"?
                          Minulla ja melkoisen monella muullakin on tuo Gern/Biltema niin toimivana harraste, kuin ihan ammattikäytössä, eikä se "jankkaamisella" siitä muutu miksikään.
                          Jos sinulle on osunut "maanantaiyksilö", niin voi voi, mutta se ei muuta "jankkaamalla" sitä tosiasiaa miksikään että mm.itselläni kulki tänäänkin tavaraa ko.ruiskun läpi ihan niin kuin 15-viime vuotta aiemminkin.
                          Jos se nyt olisi ihan "paska", niin millähän logiikalla sellaisia on esim.minulla käytössä kun "räkistä" voi ottaa ihan Satankin?
                          Piruuttani vetelen "paskalla" pohjia ja teen itselleni joka vaiheessa ylimääräistä hiontatyötä?

Saanen kysyä, mikä konkreettisesti teki siitä Biltemaruiskusta sinulla "paskan"? Eli mikä/miltä osin homma ei toimi ja mitä silloin käytännössä tapahtuu?

Comment

• Macke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 1134
                            • Porvoo

Originally posted by Hemi View Post
                            Sinähän tässä "jankkaat"?
                            Minulla ja melkoisen monella muullakin on tuo Gern/Biltema niin toimivana harraste, kuin ihan ammattikäytössä, eikä se "jankkaamisella" siitä muutu miksikään.
                            Jos sinulle on osunut "maanantaiyksilö", niin voi voi, mutta se ei muuta "jankkaamalla" sitä tosiasiaa miksikään että mm.itselläni kulki tänäänkin tavaraa ko.ruiskun läpi ihan niin kuin 15-viime vuotta aiemminkin.
                            Jos se nyt olisi ihan "paska", niin millähän logiikalla sellaisia on esim.minulla käytössä kun "räkistä" voi ottaa ihan Satankin?
                            Piruuttani vetelen "paskalla" pohjia ja teen itselleni joka vaiheessa ylimääräistä hiontatyötä?

Saanen kysyä, mikä konkreettisesti teki siitä Biltemaruiskusta sinulla "paskan"? Eli mikä/miltä osin homma ei toimi ja mitä silloin käytännössä tapahtuu?
                            Jos nyt yhtään on lukemisen ymmärtäminen kohdillaan, niin kirjoitin etten tykkää tehdä töitä paskoilla työkaluilla -> en ole ylistämääsi ruiskua sanonut paskaksi vaan pahimmillaan halpisruiskuksi. Semantiikkaahan tämä mutta silti.

Hankkimastani Bilteman ruiskusta ei saanut kunnolla tulemaan tavaraa läpi heti kun se oli paksumpaa kuin SH:n happomaali. Ei vaikka siihen löi 2.0mm suuttimen ja koitti säätää neulaa/painetta/tähtien asentoa. Paineilma alkoi myös tulemaan aaltoilevasti/sykleissä ulos ruiskusta, joten tasaisesta hajoituksesta (paitsi maalarin) ei ollut tietoakaan. Eli 30 + 10 euroa kankkulan kaivoon joten en säästänyt tasan penniäkään koittamalla sitä halpaa ruiskua ensin. Joskus kannattaa työkalusta ottaa muu versio kuin se halvimman pään versio, tuota tuskin voit itsekään kieltää. Sullakin vissiin oli niitä parempia ruiskuja siellä nurkissa.

Ja kun nyt kerran joka ikisessä threadissa sulle tulee niin kauheen paha mieli mun kirjoituksista, niin tule kylään niin tarjoan juhlamokkaa ja pullaa josko se pahimpaan kiukkuun auttaisi.

Comment

• Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

Jos nyt yhtään on lukemisen ymmärtäminen kohdillaan, niin kirjoitin etten tykkää tehdä töitä paskoilla työkaluilla -> en ole ylistämääsi ruiskua sanonut paskaksi vaan pahimmillaan halpisruiskuksi. Semantiikkaahan tämä mutta silti.

Hankkimastani Bilteman ruiskusta ei saanut kunnolla tulemaan tavaraa läpi heti kun se oli paksumpaa kuin SH:n happomaali. Ei vaikka siihen löi 2.0mm suuttimen ja koitti säätää neulaa/painetta/tähtien asentoa. Paineilma alkoi myös tulemaan aaltoilevasti/sykleissä ulos ruiskusta, joten tasaisesta hajoituksesta (paitsi maalarin) ei ollut tietoakaan. Eli 30 + 10 euroa kankkulan kaivoon joten en säästänyt tasan penniäkään koittamalla sitä halpaa ruiskua ensin. Joskus kannattaa työkalusta ottaa muu versio kuin se halvimman pään versio, tuota tuskin voit itsekään kieltää. Sullakin vissiin oli niitä parempia ruiskuja siellä nurkissa.
                              En tunnista yhdessäkään omassani käyttämässäni Gernissä/Biltemassa mitään tällaista, vaan kyllä niistä on todellakin tullut tasan se mitä on pyydettykin ja tasaisesti.
                              Vähän epäilen että näin on myös aika monella muulla joka näitä on käyttänyt/käyttää nimenomaan kaikessa pohjamaalien vedossa.
                              Eli olisikohan minun käsien läpi mennyt 15-vuoden aikana toistakymmentä Gerniä ja yhdessäkään ei ole ollut mitään tuon suuntaistakaan?
                              Todellinen "maanantaikappale" siis osunut juuri sinulle joka maalaat "vain" laatupeleillä, vai onko vastaavaa ollut muillakin, eli vain minulle on osunut ne toimivat pelit?

Comment

• Kapanos
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1394
                                • Kirkkonummen Westend

Taitaa Hemi olla vaan laiska pesemään ruiskuja kun käyttää gernejä

Ihan mielenkiinnosta utelin tuota, että missä maalailet. Ei tarvitse tarkkaa paikkaa sanoa, mutta isolle autotalolle? fixausia vai ihan ylivetoja myös???
                                E30 M50tic -90
                                E34 M5 -90
                                E91 325d M-sport -07
                                Ford F100 -53 LS edition

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡