Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • K.S.
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 649
    • Espoo

    Dudii..

    Pakosarjan ja kattiputken välinen tiiviste taisi vuotaa pikkuriikkisen, tämähän on tietysti vetäny seokset kuralle.
    Putki vuosi myös katin jälkeen hiukan.

    Vaihdettu viimeisimpänä siiis pakoputken tiiivisteitä ja takapönttö, nyt käy lähes tärinätöntä tyhjäkäyntiä. Samalla kurkattu katiskan sisään ja näytti oikeen hyvältä, kissa on siis ehjä.

    Täytyy käydä mittaamassa jos vihdoin viimein tulis järkeviä arvoja.

    Comment

    • hannakata
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 345
      • Kainuu

      No niin, eipä auttanu tulpanvaihdot, ilmaputsarit eikä fortet tankissa, ei edes pakkokakkosella punahehkuiseksi rääkätty kissa . Hc jopa nousi hieman, nyt siinä neljässäsadassa pyörii. Huomiselle varattu aika Hartikaiselle vikakoodin lukuun joten nyt vaan ootellaan...:think Meneehän se kesä näinkin...

      Originally posted by hannakata View Post
      Jeps, elikkäs ei menny mullakaan seuraavien päästöarvojen takia katsastuksesta läpi :

      Päästöt tyhjäkäynnillä:
      CO% 0.7
      CO2 14.9
      HC ppm 313
      O2 0.13

      Päästöt kierroksilla:
      CO% 0.81
      CO2 14.9
      HC ppm 45
      O2 0.03
      Lambda 1.00

      Auto on tällä hetkellä kaverin pajalla jossa se nyt pitäs tulla kuntoon. Perushuolto tehty juuri, eli öljyt, suodatin, bensansuodatin, ilmanputsari ja tulpat vaihdettu. Tulpissa oli öljyä ja mustat kärjet, elikkäs rikkaalla käy..Nyt sitten menee myös venakopantiiviste vaihtoon samalla... prkl..Vielä on selvittämättä onko päästöt päin peetä viallisen lambdan, ilmamäärämittarin vai katin takia. Miten lambda/ilmamäärämittari testataan, että on ok? Tossa autossa on ilmeisesti 2 anturia? Kalliiks tulee...Jos se katti on paska, niin pitänee laittaa yleismallin katti niin säästyis ees joku euro...

      Ajattelin kuitenkin käyttää autoo uusinta testissä muuttuko arvot yhtään tulpanvaihdon myötä, vai onko sillä ees vaikutusta...:think Nakkaan vielä forten tankkiin, kun täällä sitä joku hehkutti...
      E39 -97 523iA aj. 162tkm
      E46 -98 Alpinweiß
      E36 328iA-95 coupé
      E36 325i -92 coupé
      E30 318i -88

      Comment

      • Lankinen
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 46
        • Rantasalmi

        Mikä vois olla vikana?
        325i
        m20b25


        CO:1,90/4,50
        HC: 2720/1000
        O2: 10,37/5,00

        HC-pitoisuus, joutokäynnillä HC joutokäynnillä liian korkea
        O2-pitoisuus, joutokäynnillä Runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja.

        Autossa on virinokka,lastu ja jotain muuta hilpetööriä.
        Last edited by Lankinen; 05-06-2008, 12:16.

        Comment

        • hannakata
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 345
          • Kainuu

          No niin, nyt selvisi, molemmat lambdat testin mukaan rikki Tilasin alkuperäiset varaosat, ovh. 208e/kpl (-15% alennus huolto-osista bmw clubilaisille toivon mukaan..) Sain ajan torstaiksi Hartikaiselta, jonka jälkeen hyvällä tuurilla saa jo vihdoin katsastettua :think Vaikka lambda arvo näytti eka katsastuksessa 1.00 ei ole todellisuudessa mitään taikaa että wörkkii. Että näin. Ei ole paha vikatestin hinta 29e ja molempien lambdojen vaihtotyö alle 50e. Ainoo on nuo osat aika arvokkaat, mutta ompahan 2 vuoden takuu eikä mitään tarvikeosia mitä tartteis arpoa toimiiko?..eikö?..vai miten se oli.

          Ihan pakko vielä kehua Hartikaista siitä että pojilta saa joka kerta niin hyvää PALVELUA! Kiitos!
          Last edited by hannakata; 04-06-2008, 14:34.
          E39 -97 523iA aj. 162tkm
          E46 -98 Alpinweiß
          E36 328iA-95 coupé
          E36 325i -92 coupé
          E30 318i -88

          Comment

          • K.S.
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 649
            • Espoo

            Eipä auttanut taaskaan..

            Tyhjäkäynti HC:t 300-400ppm
            Happi 2% , se putos ainakin rajojen sisään
            co2 14.8
            Vähän kun nosti kierroksia, varmaan johonkin 900-1000rpm välille, putos HC arvo 200-150ppm välille

            kierroksilla happi 0,3 % co 0% HC 20 co2 14.8

            Kone ja Katiska varmasti lämpimiä.

            Oliskohan lamba ottanu siipeensä, kun on vuoden päivät nyt ajeltu vajaakuntosella koneella

            Comment

            • Karva
              Bimmer Rookie
              • May 2008
              • 125

              Originally posted by Lankinen View Post
              Mikä vois olla vikana?
              325i
              m20b25


              CO:1,90/4,50
              HC: 2720/1000
              O2: 10,37/5,00

              HC-pitoisuus, joutokäynnillä HC joutokäynnillä liian korkea
              O2-pitoisuus, joutokäynnillä Runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja.

              Autossa on virinokka,lastu ja jotain muuta hilpetööriä.
              Imuvuoto.

              Comment

              • hannakata
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 345
                • Kainuu

                No nyt on onnenpäivä! Auto katsastettu ja vikahan oli juuri molemmissa lambdoissa. Nyt vaan tiukkaa ajoa...taas mennään

                Originally posted by hannakata View Post
                No niin, nyt selvisi, molemmat lambdat testin mukaan rikki Tilasin alkuperäiset varaosat, ovh. 208e/kpl (-15% alennus huolto-osista bmw clubilaisille toivon mukaan..) Sain ajan torstaiksi Hartikaiselta, jonka jälkeen hyvällä tuurilla saa jo vihdoin katsastettua :think Vaikka lambda arvo näytti eka katsastuksessa 1.00 ei ole todellisuudessa mitään taikaa että wörkkii. Että näin. Ei ole paha vikatestin hinta 29e ja molempien lambdojen vaihtotyö alle 50e. Ainoo on nuo osat aika arvokkaat, mutta ompahan 2 vuoden takuu eikä mitään tarvikeosia mitä tartteis arpoa toimiiko?..eikö?..vai miten se oli.

                Ihan pakko vielä kehua Hartikaista siitä että pojilta saa joka kerta niin hyvää PALVELUA! Kiitos!
                E39 -97 523iA aj. 162tkm
                E46 -98 Alpinweiß
                E36 328iA-95 coupé
                E36 325i -92 coupé
                E30 318i -88

                Comment

                • kmr
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 175
                  • Turku / Kotka

                  Pistän omankin tarinan, jos jollekin olisi hyötyä. M20B20 l-jet koneessa oli katsastuksessa päästöt korkealla (HC ~2500-3000 ja muutenkin viturallaan). Vaihdoin tulpat, jakajan kannen ja pyörijän, ilmanputsarin, tarkastin imuvuodot, korjasin pakoputken pienet vuodot ja menin uusinta mittauksiin. Autoa säädettiin suuntaan ja toiseen ilmamäärämittarista ja jakajasta, mutta päästöt edelleen samoissa lukemissa.

                  Auto kävi ihan hyvin ja toimi muutenkin kokoajan. Kun nokka-akselin kulumisesta on hehkutettu, että heittää HC:t korkealle, niin säädin jaon yhden pykälän "pieleen". Venttiilinvälykset ja kannen kireys oli ok, tarkastin koska kansi oli juuri ollut auki. Sitten vielä ilmamäärämittarin vaihto ja sytkän laitoin melko myöhäselle.

                  Näiden jälkeen mittauksissa erittäin hyvät arvot. Katsastusmies piti päästölapun, mutta katittomassa ahdetussa koneessa HC:t hiukan reilu 100, CO2 0,3 ja happikin vain ~4% vaikka 3" rööri. Eli ainoat tekijät olivat jako ja imm.
                  F11 530Xd M-sport
                  ex. E92 325d -07
                  ex. E30 320tic -87

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2171
                    • Himas

                    Originally posted by hannakata View Post
                    No niin, nyt selvisi, molemmat lambdat testin mukaan rikki Tilasin alkuperäiset varaosat, ovh. 208e/kp.
                    Epäillyt jo jonkin aikaan, että sama vika rahikaisella.

                    Tyhjäkäynnillä:
                    HC 100 - sallittu 100

                    Kierroksilla:
                    CO 0,21 - sallittu 0,30
                    HC 82 - sallittu 100

                    Eli noi on aika rajoilla ja katsastusmies sai polkea ainakin 5 min ennenkuin sai ton HC:n tyhjäkäynnillä rajoihin.

                    Saisikohan noita Siemensin (todellisuudessa NTK) lambda-antureita halvemmalla jostain M52B25 -koneeseen? Kaksi kappaletta menee ja hintaa tuo reilu 200e kappale... Motonetissa myyvät NTK:ta, mutta ilman liittimiä.
                    Last edited by mikron; 13-06-2008, 23:00.
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • K.S.
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 649
                      • Espoo

                      ..

                      kyllä on ihmevekottimia nää
                      Last edited by K.S.; 16-08-2008, 12:30.

                      Comment

                      • thuttu77
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2005
                        • 160

                        Omakin rottelo 530iA V8 vm93 jäi päästöistä kiinni.

                        Tyhjäkäynti Yli 2000RPM
                        Mitattu Sallittu Mitattu Sallittu
                        CO 0,08 0,50 0,30 0,30 %
                        HC 141 100 100 100 ppm
                        Lambda 1,01 0,97-1,03
                        CO2 15,33 15,02 %
                        O2 0,17 5 0,51 5 %

                        Mitähän tohon vois kokeilla?

                        Comment

                        • shakes
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2006
                          • 2870
                          • Lahti

                          Öljyt (+suodatin), tulpat, ilmansuodatin koneesta vaihtoon. Ainakin itselläni auttoi...ja kannattaa varmistaa ettei putki vuoda mistäänkohtaa ja että kone kunnolla lämpimänä mitataan
                          E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                          E30 328i Projekti '88
                          E61 523i '08

                          EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            Jaahas. Päästöistä jäi katsastus kiinni,

                            CO 0,67 / 4,50

                            HC 2647 / 1000

                            O2 12,93 / 5,00

                            CO2 5,43

                            Auto e30 325i 2.6, 284/11,9mm nokka, tuskin voi vaikuttaa noin paljoo?

                            Tyhjäkäynnillä ei pyöri kaikilla, siitä kait tuo johtuu?
                            Imuvuoto?
                            Last edited by JJT; 01-07-2008, 15:30.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              JJT, todellakin johtuu siitä jollei käy kaikilla. Ensimmäisenä venttiilivälykset kohdilleen. Aivan tyypillisiä päästöarvoja, jos välykset ovat pielessä. Jyrkempi nokka-akseli kyllä kohottaa palamattomien hiilivetyjen määrää, muttei pitäisi ihan noin paljon kuitenkaan. Imuvuotoon en vielä usko, O2-arvo laskee kyllä, kun mikään venttiili ei jää kantamaan.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by shakes View Post
                                Öljyt (+suodatin), tulpat, ilmansuodatin koneesta vaihtoon. Ainakin itselläni auttoi...ja kannattaa varmistaa ettei putki vuoda mistäänkohtaa ja että kone kunnolla lämpimänä mitataan
                                Näitä öljyjä,suodattimia sekä tulppia voi tosiaan kyllä aina vaihdella kun päästöistä jää leimalla kiinni, mutta välittömästi heti sen jälkeen voi sitten keskittyä itse vian etsimiseen ja lähteä liikkeelle tarkistamalla kaikki imupuolen ja pakopuolen vuodot.
                                Ainakin JTT on mahdollisesti unohtanut tuon imupuolen+pakoputkiston vuotojen tarkastuksen?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎