Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ThemeJ
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 997
    • Turku/Raahe

    En kyllä huolestuis. Aika yleistä tommoselle vanhemmalle vehkeelle missä katalysaattori on melkeen pakoputken viimenen osa. En tiiä miten on mitattu mutta reippaalla lämmittämisellä luulis kaikkien arvojen menevän pienemmäksi. Ja kun tuo lambda on laihan puolella niin eiköhän sielä joku vuoto ole. Cell puhuu heikosta palamisesta niin tuskinpa se laihalle konetta vetäis, mutta kai sekin mahollista on.
    Bmw E30
    Bmw 2000Touring Scrap
    Ex. Bmw E30 316
    Ex. Bmw E36

    Comment

    • Diss
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 33
      • Hyvinkää

      Itseasiassa kuuntelin tänään että kyllä se jostain taitaa vuotaa kun suhina kuului auton alta

      Comment

      • MGUarto
        Bimmer Rookie
        • Nov 2012
        • 192
        • Vantaa-Nissas

        Jes, pääsinpä minäkin katsastamaan tuon auton, loistavassa kunnossa on, paitsi päästöt. Ajokieltoon samantien.

        Eli m52b25
        Tyhjä/2000rpm

        hc 658/403 (josta jälkimmäinen kuulema liikaa)
        co% 7,00/7,73 (josta jälkimmäinen ympyröity)
        o2% 0,08/0,05
        CO2% 7,23/ 9,76
        Lambada 0,78

        Eli vissiin rikkaalla käy hyvinkin.
        Huohotin ja putket vaihdettu, kaikki mahdolliset imuvuodot tutkittu.
        LAMBADOJEN jännite ei inpan mukaan seilaa sitten ollenkaan vaan on aina 4,79v

        Eli selviääkö noiden vaihdolla? Itse kun en päästöistä pahemmin ymmärrä.

        Comment

        • Pulkkinen
          Newbiemmer
          • Mar 2013
          • 6
          • Tampere

          Originally posted by T3 View Post
          Auto on uitettu, joten paperit on kastunu ja tulostusmuste hävinny Vahva veikkaus, että Hc:t ainakin on koholla. Jospa nimimerkki Pulkkinen viitsisi kertoa vähän enemmän päästöongelmistaan.

          Pahoittelen kiireitä ja jäi hiukka puolitiehen tämä...

          CO 0,55
          HC hiukan yli 200

          Käytin piuhan päässä autoa ja kertoivat että takimmainen lambda on mykkä eikä tule mitään arvoja.. En kyllä löydä putkesta kyn yhden anturin, pitäsikö noissa olla toinenkin jossain?

          Mittailivat siitä koneen päällä olevista liittimistä...


          Katalysaattoria ei ollut alkuun ollenkaan joka on nyt laitettu ja ei juuri vaikutusta arvoihin. Termostaatti oli väännetty väkisin auki ni nyt sentäs lämpiää kone helpommin...

          koitettava tänään ettiä onko toiselle anturille piuhoja jossain...

          Comment

          • Electroid
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 992
            • Jyväskylä

            Päästöt tyhjäkäynnillä:
            co%: 0,14
            co2: 15,4
            hc: 129
            o2: 0,07

            Päästöt kierroksilla:
            co%: 0,26
            co2: 15
            hc: 58
            02: 0,45

            Lambda: 1,01

            Ennen konttorille vientiä ~20km lenkki (kiihdyttelyä jne). Auto käynnissä konttorin pihassa ja lämmittelyä hallissa (rupes jo lämpöjä nostamaan ku visko ja sähköflekti kaput).

            Ei vikakoodeja. Pari inpa screenshottia alla:
            Inpa1, Inpa2, Inpa3, Inpa4

            Edit: sigun katiska kyseessä M52 B28
            Last edited by Electroid; 20-04-2013, 08:29. Reason: tietoja
            - E36 328iA Touring 4/97 -
            Myynissä:
            - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

            Comment

            • MGUarto
              Bimmer Rookie
              • Nov 2012
              • 192
              • Vantaa-Nissas

              Originally posted by Electroid View Post
              Päästöt tyhjäkäynnillä:
              co%: 0,14
              co2: 15,4
              hc: 129
              o2: 0,07

              Päästöt kierroksilla:
              co%: 0,26
              co2: 15
              hc: 58
              02: 0,45

              Lambda: 1,01

              Ennen konttorille vientiä ~20km lenkki (kiihdyttelyä jne). Auto käynnissä konttorin pihassa ja lämmittelyä hallissa (rupes jo lämpöjä nostamaan ku visko ja sähköflekti kaput).

              Ei vikakoodeja. Pari inpa screenshottia alla:
              Inpa1, Inpa2, Inpa3, Inpa4

              Edit: sigun katiska kyseessä M52 B28
              Heitteleekö tuon ykköslambadan arvot? Melko tapissa on bank1

              Comment

              • Pulkkinen
                Newbiemmer
                • Mar 2013
                • 6
                • Tampere

                Näinhän tässä sit kävi että polkivat pajalla kunnolla kuumaks ja nyt on lappu katsastukseen......

                lähellä etten laittanu jo paaliin koko härveliä

                Comment

                • MGUarto
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2012
                  • 192
                  • Vantaa-Nissas

                  Originally posted by MGUarto View Post
                  Jes, pääsinpä minäkin katsastamaan tuon auton, loistavassa kunnossa on, paitsi päästöt. Ajokieltoon samantien.
                  hc 658/403 (josta jälkimmäinen kuulema liikaa)
                  co% 7,00/7,73 (josta jälkimmäinen ympyröity)
                  o2% 0,08/0,05
                  CO2% 7,23/ 9,76
                  Lambada 0,78
                  Ja läpi NTK "tarvike" lambdoilla.

                  hc 22/21
                  co% 0,02/0,01
                  o2% 0,08/0,21
                  co2% 15,1/14,7

                  vika paikallistettiin INPAn avulla, lambdojen jännitteet eivät heitelleet tyhjäkäynnillä.
                  Last edited by MGUarto; 22-04-2013, 15:10.

                  Comment

                  • Electroid
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 992
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by MGUarto View Post
                    Heitteleekö tuon ykköslambadan arvot? Melko tapissa on bank1
                    Heittelee ihan "normaalisti" mielestäni. Kuvassa vaan tapissa tuolla hetkellä...

                    Tulpanhatut oli omassa sekalaisessa kunnossa: osa oli halki tulpan päästä ja osa näytti ehjiltä. Vaihdoin kaikki ja tulpat meni samalla vaihtoon NKG:t (edelliset oli boschilaiset).

                    Saapi nähdä vaikuttiko asiaan... täytyy käydä vielä korjaamon kautta ottamassa päästölapun tässä kun kerkiää.
                    - E36 328iA Touring 4/97 -
                    Myynissä:
                    - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      Originally posted by MGUarto View Post
                      Ja läpi NTK "tarvike" lambdoilla.

                      hc 22/21
                      co% 0,02/0,01
                      o2% 0,08/0,21
                      co2% 15,1/14,7

                      vika paikallistettiin INPAn avulla, lambdojen jännitteet eivät heitelleet tyhjäkäynnillä.

                      Lambdojen lämmitys ei ilmeisesti toiminut, eli joa muilla tulee vastaavaa eteen kannattaa ensin tarkastaa että lambdoille tulee 12volttia kun kone on käynnissä niihin kahteen lämmityspiuhaan. Saattaa olla myös rele tai sulake/piuhavika. Säästyy lambdanvaihdolta.

                      Comment

                      • MGUarto
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2012
                        • 192
                        • Vantaa-Nissas

                        Originally posted by Perlenbacher View Post
                        Lambdojen lämmitys ei ilmeisesti toiminut, eli joa muilla tulee vastaavaa eteen kannattaa ensin tarkastaa että lambdoille tulee 12volttia kun kone on käynnissä niihin kahteen lämmityspiuhaan. Saattaa olla myös rele tai sulake/piuhavika. Säästyy lambdanvaihdolta.
                        Kyllä siellä virtaa kulki, ei sen puoleen. Eli lämmitys toimi kun sitä moneen kertaan testasin ja sitten vieltä koneelta kattelin. Mutta hyvä vinkki.

                        Comment

                        • coupe320
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 417
                          • viikkoja tiellä

                          Originally posted by coupe320 View Post
                          päästöt näytti tältä:

                          Tyhjäk; co=1,9 hc=380 o2=0 co=13,8
                          kierroksilla; co=2,7 hc=160 o2=0,13 co=13,11
                          lambda 0,915

                          putkessa voi olla vuoto pakosarja-kattien välisessä olevassa liitoksessa, mutta jotain muutakin vissiin on pielessä? viimeks oli boschin tulpat ja vaihoin ngk voiko toisaan nuo vaikuttaa, oon ainakin kuullu väittelyitä tuosta vuosi sitten mitattu hyvät arvot... apuja?

                          ja tähänkin auttoi uus lambda ja tulpat, sekä putki paikattiin, löytyi vaan 1 pieni vuoto ennen lambdaa. sekoitti vissiin sen verran seoksia että kävi rikkaalla.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11122
                            • Oulu

                            Originally posted by Electroid View Post
                            Päästöt tyhjäkäynnillä:
                            co%: 0,14
                            co2: 15,4
                            hc: 129
                            o2: 0,07

                            Päästöt kierroksilla:
                            co%: 0,26
                            co2: 15
                            hc: 58
                            02: 0,45

                            Lambda: 1,01

                            Ennen konttorille vientiä ~20km lenkki (kiihdyttelyä jne). Auto käynnissä konttorin pihassa ja lämmittelyä hallissa (rupes jo lämpöjä nostamaan ku visko ja sähköflekti kaput).

                            Ei vikakoodeja. Pari inpa screenshottia alla:
                            Inpa1, Inpa2, Inpa3, Inpa4

                            Edit: sigun katiska kyseessä M52 B28
                            Voisin heittää että sulla on joku pieni imuvuoto siellä jossain. Ei välttämättä siinä haitariputkessa, koska se heittää päästöt enemmän pieleen.

                            Kokeiles avata konepelti. Kone käytiin hetkeksi. Sammutat ja hyökkäät samointein kuunteleen siihen imusarjan tienoille. Jos kaikki on ok. niin pitäsi olla muutama sekunti hiljaista ja tämän jälkeen kuulua semmoinen "svooh" ääni kun imusarjan alipaine nykäsee aktiivihiilisuotimelta tavarat pois (oma teoria mistä ääni kuuluu).

                            Jos ei kuulu tätä ääntä, niin jostain vuotaa alipaineet pois. Yleensä on kuulunu pikku ininä/suhina sieltä mistä vuotaa.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • transformer
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2012
                              • 88
                              • kuavi

                              Juu elikkäs tuonne e36 puolelle jo kirjoittelinkin mutta tämä topicci liittyy aiheeseen ehkä hieman enemmän niin laitetaas tännekkin.

                              siis ei mennyt auto (1993 320i M50B20TU) leimalta läpi, päästöt jäi turhan korkealle:

                              Vaihdoin katalysaattorin ja arvot korjautuivat tähän muotoon:

                              CO 0,25 / 0,01
                              HC 193 / 24
                              Lambda / 1,02
                              CO2 14,10 / 15,48
                              O2 2,00 / 0,47

                              muuten siis läpi mutta HC on joutokäynnillä liian korkea.
                              vaihdoin tulpat ja senkään jälkeen ei tullut järkeviä arvoja. vikakoodit lukuun ja sieltähän löytyikin sitä sun tätä:

                              Sytytyspiiri, kaikilla sylintereillä viallinen
                              Toisiopiirin valvonta, viallinen
                              Tuntematon vika 204
                              sekä Lambdatunnistimen lämmitys, katkos/maavuoto

                              vikamuisti nollattiin ja sen jälkeen herjasi vieläkin viallista toisiopiirin valvontaa sekä viallista sytytyspiiriä kaikilla sylintereillä.

                              lisätietona sen verran, että auto tekee usein lämpimällä koneella seuraavaa: kesken ajon kierrosten ollessa 3000-4000 kun antaa kaasua niin hetkellisesti tuntuu ettei pyöri kaikilla pytyillä. ei siis vastaa kaasuun kunnolla. yleensä tämä kestää about sekunnin ja sen jälkeen taas mentiin. jos taas vika jää päälle, niin se kestää niin pitkään että auton sammuttaa vähäksi aikaa ja käynnistää uudelleen. tehot siis häviävät täysin, ei kierrä kunnolla ja tyhjäkäynnillä ravistaa niin maan perkuleesti, kuulostaa lähinnä traktorilta..

                              niin ja vielä tuli mieleen, että eilen päästötestissä auton pyöriessä tyhjäkäynnillä yhtäkkiä kierrokset nousivat itsestään noin 50-100rpm ja samantien päästöt romahtivat alas, reilusti rajojen sisälle. tämä kesti muutaman sekunnin ja sen jälkeen käynti muuttui "normaaliksi" aiheuttaen sen, että päästöt nousivat taas korkealle.

                              olisiko kellään ideaa, mistä tällainen voisi johtua?

                              Comment

                              • Morkai
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 3197
                                • Saarijärvi

                                Originally posted by MouTine View Post
                                Paljonko katti periaatteessa vaikuttaa / syö ehjän moottorin CO ja HC arvoja? Mikä on suotava jäännöshapen määrä? Nyt on jotain prosentin luokkaa.
                                M70:ssä ehjän moottorin CO on noin prosentin luokkaa ja HC 200-300, joten siitä sitten katti lähtee niitä puottamaan. Ehjät katit käytännössä poistaa kaiken CO:n ja HC:n. Jossain CO 2% paikkaille lakkaa katti toimimasta ja päästöt jää sellasiks kuin ne ois ilman kattia.

                                Katiton E23 728iA kävi päästömittauksessa ja leimalla. Pidän tuota vähän aina laihalla, kun tuntuu tyhjäkäynti toimivan paremmin sillai. Tahtoo "huokailla" ja vaihteiden kytkentä niiata konetta jos nostaa yhden tietämille. Lambdaton laite.

                                CO 0,58%
                                HC 106
                                o2 ~1%
                                sigpic
                                E23 728iA V8-projekti
                                E38 730D -projekti
                                E39 540iA -projekti
                                I01 i3 -projekti

                                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎