Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarzu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 148

    Omat uunituoreet kokemukset

    Hei,

    Munkin E36 320i (aj. 208 tkm) sai katsastuksessa päästöistä hylkäyksen.

    Lueskelin tätä pitkää keskusteluketjua ja sen perusteella kuvittelin pääseväni ilman katin vaihtoa. Vein autoni STmotorsiin, jossa he teki kaikki näissä viesteissä mainitut temput, kuten:
    - Imupuolen putkien ja letkujen tarkastus
    - Koneen käyttäminen kuumaksi
    - Sytytystulppien vaihtaminen
    - Ohivuotomittaus
    - Kokeilemallla seoksen säätöä laihemmaksi (jollain kepulikonstilla, koska ei liene muuten näissä 6 -koneissa mahdollista)
    - Lamdan tarkistus

    ..., mutta silti HC arvoa ei saatu tippumaan alle raja-arvon. Kone oli kuulemma kaikenpuolin priimakunnossa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi katin vaihto. Arvatkaa, rupesko eurot vilisemään silmissä, kun kuulin tuomion - varsinkin, kun muutenkin näin vuoden alussa on rahat aina tiukilla! Onneksi selvisin kuitenkin kohtuukuluin eli 400 €. Muutenkin STmotors tuntui reilulta ja pätevältä pajalta, joten suosittelen!

    Toisin kuin täällä väitetään, katti voi siis kulahtaa vanhemmiten ilman, että kalut lentää pihalle...

    :-) Jarzu

    Comment

    • Smuli-
      BTCF Member
      • Jun 2006
      • 65
      • Valkeakoski

      mites onko noilla boschin lambdoilla jotain eroja muuallakin kun hinnassa?? motonetissä n.110e ja futurez.fi nettikaupassa 75e!
      - 2003 Bmw Z4 e85 3.0i
      - 2007 Bmw X5 e70 3.0d

      Comment

      • -JUZ-
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 48
        • Huittinen

        Originally posted by Neutrone View Post
        Eipä auttanu, edelleen HC korkeella kun tänään mitattiin uudestaan. Laskee kyllä tottakai kun kierroksia nostaa, mutta yli sadan on silti lähes koko ajan. Nyt olis vinkit paikallaan mitä tehdä seuraavaksi?
        Kai käskytit oikeen kunnolla? Itellä oli kans tyhjäkäynti HC 500. Kunnolla monoo ni kyl autto. HC 0
        E36 320 -92

        Comment

        • Neutrone
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 1320
          • Tampere

          Originally posted by -JUZ- View Post
          Kai käskytit oikeen kunnolla? Itellä oli kans tyhjäkäynti HC 500. Kunnolla monoo ni kyl autto. HC 0
          No kunnolla ja kunnolla. Kolmosella ajelin jotain 4000-5000rpm hetken aikaa. Kyllä sen pitäs rajoihin mennä pienemmälläkin jos kaikki on kunnossa. Nyt on lambda vaihdettu ja huomenna testiin. Vanhassa lambdassa tahtonu olla ees kierteitä jäljellä.
          F10 530d semiVOLL
          ex. E90 320d M-Sport '06
          ex. E39 523i M-Sport '00
          ex. E36 325i Coupe '92
          ex. E30 316i '89



          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            Itsellä meni nollille käyttämällä pari minuuttia 1500 rpm:llä
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Neutrone
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 1320
              • Tampere

              Eipä se toimivalla autolla näköjään edellytä mitään suurempaa lämmitystä saatika sitten polkemista että saa päästöt rajoihin. Ite ajoin noin 10km normaalia ajoa ennen mittausta.

              Lähtötilanne:

              tyhjäkynti/2000rpm

              HC: 308/135
              CO: 0.68/2.06
              O2: 0.32/0.17
              Co2: 14.2/13.5
              Lambda -/0.941

              Lambdan vaihdon jälkeen:

              tyhjäkynti/2000rpm

              HC: 7/2
              CO: 0.09/0.11
              O2: 0.13/0.15
              Co2: 14.0/13.9
              Lambda -/1.001
              F10 530d semiVOLL
              ex. E90 320d M-Sport '06
              ex. E39 523i M-Sport '00
              ex. E36 325i Coupe '92
              ex. E30 316i '89



              Comment

              • juha77
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 749
                • Vaasa

                Laitetaas jatkoksi...

                Lähtötilanne kovan poljennan jälkeen ja fortea tankissa.

                Jouto/yli 2000

                HC 530/220
                CO ~2,20/~2
                CO2 ~12/~13
                02 0,8/0,7
                Lambda ~0,97

                Lambda vaihdettu

                HC 0/0
                CO 0,02/0,01
                CO2 ~15
                02 0,2/0,1
                Lambda 1,01
                Last edited by juha77; 11-01-2007, 18:01.
                e90 330ia
                E36 328i touring
                Ex:
                e46 330i touring facelift
                e46 318ci facelift
                e36 320i cab M-Sport
                e36 325i coupe
                e30 318i

                Comment

                • Bemarist
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 50
                  • Vantaa

                  hylsy myöskin katsastuksessa...

                  hylsy päästöarvoissa näillä arvoilla :
                  tyhjäkäynti:
                  co% 0
                  co2 13,8
                  hc 27
                  o2 1,43

                  kierroksilla:
                  co% 0,05
                  co2 11,3
                  hc 48
                  o2 5,6

                  lambda-arvo 1,336

                  Kun noista en hirveästi tajua niin onkohan arvot kuinka paljon pielessä ja mitkä arvot ? katsastaja alleviivas tuon lambda-arvon (1,336) ja kierroksia annettaessa saadun happiarvon (5,6) eli nämä nyt ainakin on ilmeisesti korkeat. Tyhjäkäynti soutaa satunnaisesti, ilmeisesti tämäkin voisi viitata rikki menneeseen lambdaan ? ...eli hetikö uutta lambda-anturia ostamaan ?
                  -e30 316i -90
                  E36 320i -97

                  Ex E30 316i -90

                  Comment

                  • Lanttu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 1643

                    "Bemarist", sinulla on ainakin pakoputkiston vuotoa melko reippaasti (O2-arvo). Se ensin kuntoon.

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      Originally posted by Bemarist View Post
                      hylsy päästöarvoissa näillä arvoilla :
                      tyhjäkäynti:
                      co% 0
                      co2 13,8
                      hc 27
                      o2 1,43

                      kierroksilla:
                      co% 0,05
                      co2 11,3
                      hc 48
                      o2 5,6

                      lambda-arvo 1,336
                      Happiarvot ihan hirveät. Tarkista lantun mainitseman pakoputken lisäksi imupuolen vuotoja.

                      Kuvan osa nro 3 on yleisin vika suotamiseen ja ilmavuotoon.


                      Lisäksi tarkastat kaikki letkut jotka imupuolella menevät ja tulevat, sekä imusarjan tiivisteet. Osta jotain palavaa sprayta (Brakclen tms) ja suihi imupuolelle. Jos kierrokset nousee ---> vuotaa.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • Rozer
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 573
                        • Tornio, SuomiFinlandPerkele

                        Lisätäämpäs oma kikotin tähän listaan, eli joulukuun lopussa kävin katsastamassa, pomppasi etuiskareista, takajarruista ja päästöistä. Iskarit ja jarrut on nyt kunnossa ja päästöjenkin arveltiin menevän ok tasolle putkiston korjaamalla, nyt on siis putkisto tiivis ja pomppasi nyt tänään sitten niistä.

                        Päästöt ovat siis seuraavanlaiset:

                        Joutokäynti ||| yli 2000 rpm
                        mitattu sallittu mitattu sallittu
                        CO-pitoisuus 0,56 0,50 | 0,62 0,30 %
                        HC-pitoisuus 174 100 | 67 100 ppm
                        Lambda-arvo - - | 1,07 0,97-1,03
                        CO2-pitoisuus 10,10 - | 13,00 - %
                        O2-pitoisuus 6,50 5,00 | 1,96 5,00 %

                        Toivottavasti tuosta nyt joku saa selvää
                        Auto on siis E36 sedan ja mottina toimii M40B18
                        Katsastusherra meinasi että toimii nyt niinkuin katiton auto ja neuvoi ystävällisesti hankkimaan uuden katin ja lambda-anturin, siinä mietin jo että mistä p*rkeleestä rahat repiä. No tätä samaa ketjua luettuani ajattelinkin huomenna käydä päästelemässä ensin karstoja pihalle ja sitten käydä mittauttamassa päästöt, meinasi inssi että maksutta voivat mitata.

                        Ainiin, autoon on katin jälkeen putki vaihdettu joksikin aftermarket tuotteeksi ja putki on paksumpi kuin ennen kattia, meinasi inssi että vaihda samalla takaputkistokin orkkikseksi, perusteli sillä että vastapainetta ei synny nyt samalla tavalla ja tämän vuoksi katin sisällöt lähtevät helposti röörin kautta maita ja mantuja ihmettelemään. Voisitteko siis viisaammat sanoa pitääkö tässä nyt sitten tosiaan kattia alkaa uusimaan vai millä keinolla päästöt saisi kuriin jos ei luukuttaminen auta?
                        Last edited by Rozer; 15-01-2007, 20:36.
                        Nyt: BMW 318i E36

                        Exät: BMW 316i E36, Volkswagen Golf VR6 mk3, Honda Civic Coupe 1,6L ROARING VTEC POWER


                        Comment

                        • masi300
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 262
                          • Pori

                          Originally posted by Rozer View Post
                          Lisätäämpäs oma kikotin tähän listaan, eli joulukuun lopussa kävin katsastamassa, pomppasi etuiskareista, takajarruista ja päästöistä. Iskarit ja jarrut on nyt kunnossa ja päästöjenkin arveltiin menevän ok tasolle putkiston korjaamalla, nyt on siis putkisto tiivis ja pomppasi nyt tänään sitten niistä.

                          Päästöt ovat siis seuraavanlaiset:

                          Joutokäynti yli 2000 rpm
                          mitattu sallittu mitattu sallittu
                          CO-pitoisuus 0,56 0,50 | 0,62 0,30 %
                          HC-pitoisuus 174 100 | 67 100 ppm
                          Lambda-arvo - - | 1,07 0,97-1,03
                          CO2-pitoisuus 10,10 - | 13,00 - %
                          O2-pitoisuus 6,50 5,00 | 1,96 5,00 %

                          Toivottavasti tuosta nyt joku saa selvää
                          Auto on siis E36 sedan ja mottina toimii M40B18
                          Katsastusherra meinasi että toimii nyt niinkuin katiton auto ja neuvoi ystävällisesti hankkimaan uuden katin ja lambda-anturin, siinä mietin jo että mistä p*rkeleestä rahat repiä. No tätä samaa ketjua luettuani ajattelinkin huomenna käydä päästelemässä ensin karstoja pihalle ja sitten käydä mittauttamassa päästöt, meinasi inssi että maksutta voivat mitata.

                          Ainiin, autoon on katin jälkeen putki vaihdettu joksikin aftermarket tuotteeksi ja putki on paksumpi kuin ennen kattia, meinasi inssi että vaihda samalla takaputkistokin orkkikseksi, perusteli sillä että vastapainetta ei synny nyt samalla tavalla ja tämän vuoksi katin sisällöt lähtevät helposti röörin kautta maita ja mantuja ihmettelemään. Voisitteko siis viisaammat sanoa pitääkö tässä nyt sitten tosiaan kattia alkaa uusimaan vai millä keinolla päästöt saisi kuriin jos ei luukuttaminen auta?

                          Lambda vaihtoon(huitelee niin hyvin omiaan) Ja toivo että katissa on vielä jotain sisällä, muuten sekin. Se nyt on sama millastä ränniä siellä menee, kunhan halusi vaan päästä vittuilee sulle Jouto käynti yli 2000:think Imuvuoto...tarkista se nyt ensin.
                          Last edited by masi300; 15-01-2007, 20:29.
                          - Muutamia riisejä
                          - Muutamia saksalaisia
                          - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
                          - Ex E30 320i -84

                          Comment

                          • Rozer
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 573
                            • Tornio, SuomiFinlandPerkele

                            Originally posted by masi300 View Post
                            Lambda vaihtoon(huitelee niin hyvin omiaan) Ja toivo että katissa on vielä jotain sisällä, muuten sekin. Se nyt on sama millastä ränniä siellä menee, kunhan halusi vaan päästä vittuilee sulle Jouto käynti yli 2000:think Imuvuoto...tarkista se nyt ensin.
                            oho, eli et "ihan" täysin ymmärtänyt superhienoa taulukkoani eli siis joutokäynnillä mitattu ja yli 2000rpm mitattu, pitääpäs korjata tuo niin ei kovin moni haksahda.
                            Nyt: BMW 318i E36

                            Exät: BMW 316i E36, Volkswagen Golf VR6 mk3, Honda Civic Coupe 1,6L ROARING VTEC POWER


                            Comment

                            • masi300
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 262
                              • Pori

                              No lambdan saat joka tapauksessa mun mielestä hankkia ja tarkistaa onko siellä katissa enään mitään jäljellä...TAI yritä putsata lambdan liitin/maadoitus huolella. Voi olla, että auttaa, voi olla ettei vaikuta mitään. Yleensä kun rikkinäisen lambdan ottaa käteen niin se helisee kun vähän heiluttelee.
                              - Muutamia riisejä
                              - Muutamia saksalaisia
                              - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
                              - Ex E30 320i -84

                              Comment

                              • Neutrone
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 1320
                                • Tampere

                                Originally posted by Rozer View Post
                                Lisätäämpäs oma kikotin tähän listaan, eli joulukuun lopussa kävin katsastamassa, pomppasi etuiskareista, takajarruista ja päästöistä. Iskarit ja jarrut on nyt kunnossa ja päästöjenkin arveltiin menevän ok tasolle putkiston korjaamalla, nyt on siis putkisto tiivis ja pomppasi nyt tänään sitten niistä.

                                Päästöt ovat siis seuraavanlaiset:

                                Joutokäynti ||| yli 2000 rpm
                                mitattu sallittu mitattu sallittu
                                CO-pitoisuus 0,56 0,50 | 0,62 0,30 %
                                HC-pitoisuus 174 100 | 67 100 ppm
                                Lambda-arvo - - | 1,07 0,97-1,03
                                CO2-pitoisuus 10,10 - | 13,00 - %
                                O2-pitoisuus 6,50 5,00 | 1,96 5,00 %

                                Toivottavasti tuosta nyt joku saa selvää
                                Auto on siis E36 sedan ja mottina toimii M40B18
                                Katsastusherra meinasi että toimii nyt niinkuin katiton auto ja neuvoi ystävällisesti hankkimaan uuden katin ja lambda-anturin, siinä mietin jo että mistä p*rkeleestä rahat repiä. No tätä samaa ketjua luettuani ajattelinkin huomenna käydä päästelemässä ensin karstoja pihalle ja sitten käydä mittauttamassa päästöt, meinasi inssi että maksutta voivat mitata.

                                Ainiin, autoon on katin jälkeen putki vaihdettu joksikin aftermarket tuotteeksi ja putki on paksumpi kuin ennen kattia, meinasi inssi että vaihda samalla takaputkistokin orkkikseksi, perusteli sillä että vastapainetta ei synny nyt samalla tavalla ja tämän vuoksi katin sisällöt lähtevät helposti röörin kautta maita ja mantuja ihmettelemään. Voisitteko siis viisaammat sanoa pitääkö tässä nyt sitten tosiaan kattia alkaa uusimaan vai millä keinolla päästöt saisi kuriin jos ei luukuttaminen auta?
                                Tuskinpa tuossa tarvitsee mitään muuta kuin vaihtaa uusi lambda rikkinäisen tilalle. Katti on tod.näk. kunnossa ja katsastussetä joko vittuili tai sit oli harvinaisen tyhmä.
                                F10 530d semiVOLL
                                ex. E90 320d M-Sport '06
                                ex. E39 523i M-Sport '00
                                ex. E36 325i Coupe '92
                                ex. E30 316i '89



                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎