Originally posted by Hemi
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Laakkoselta sanoivat että kysessä on tod. näk. katalysaattorivika ja tarjosivat uutta vaihdettuna 1100€ hintaanEi ihan tuohon hintaan viitsi lähteä "testaamaan" josko vika olisi katissa. Mistäköhän kannattaisi tuota kattia ruveta katsomaan?
Last edited by Trigy; 28-06-2006, 12:03."I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"
Comment
-
-
Trigy: jos katti on oikeesti sökö, niin Saksastahan se kannattaa hankkia. haku. uusi ~600€, käytetty 150-350€. mitä omista romuista on kokemusta, ja lukenut muiden juttuja, niin oikea kattivika on kai melko harvinainen. hae vaikka Hemin mesoamisia hakusanalla "katalysaattori*", niin tulee jo illaksi luettavaa. tietty käytetyissä autoissa kaikki mahdollista, voihan siinä olla katti sökö, mutta se kai vaihdetaan vikana...
mulla tarjottiin jo 75tkm sitten "katti rikki" diagnoosia (auto E32, kone M30), sen jälkeen menny 4x katsastuksesta läpi samalla katillakestää vain hetken mittauksessa, ennen kuin alkaa tulla kunnon arvoja: piuhat kiinni-> arvot yli (HC~300, CO~1,5), kierroksia n. 3000 tauluun+ antaa huutaa 2-3min, niin lähtee päästöt putoomaan ihan reilusti, jonka jälkeen menee sekä tyhjäkäynti, että 2000rpm läpi kirkkaasti. mittarista/imurista riippuen pitää toinen ulostulo tukkia tai sitten ei. eihän toi ihan tervettä enään ole, lambda/ massamittari/ nokka/ kaikki edelliset loppumaan päin, mutta mitäpä niitä vaihtamaan jos vielä toimii.
ihan vertailuksi, vanha 1.2 kaasarikoneinen kesädatsuni työnsi arvot:
TULOS /SALLITTU
CO 1,22 /4,50 %
HC 305 /1000 ppm
Lambda - / -
CO2 11,50 / - %
02 3,90 /5,00 %
(auto vm. 1978)
noilla kone käy jo selvästi rikkaalla ja putkikin vuotaa jo kuultavasti. kaasarin säädöllä ja tiiviillä putkella menisi kattiarvoihin. vanha samoihin arvoihin verrattava Foordi oli jokavuotinen riesa: noi ym. arvot sai vasta huolellisen säätämisen tuloksena, "normaalikuntoisella" autolla hylsy armotta.Last edited by ankkuli; 28-06-2006, 15:59.Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net
Comment
-
-
Originally posted by HemiTrigy: Mitähän oli O2, eli jäännöshappi?
CO: 1.45
Hc: 260
CO2: 13.80
O2: 0.46 (vuotoja?)
Lambda: 0.969 (rikas seos?)
Kierroksilla Hc tippui 70:een. O2 pysyi aika lailla samana (kävi jossain 0.7 tuntumassa).
Eli seuraava toimenpide on sitten tuo vuotojen tarkistus?"I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"
Comment
-
-
Originally posted by arska84No ei tuola volkkareitten sivulla näin paljoo oo päästö ongelmiaNo en vittuile,joka merkillä on yleensä omat heikot lenkit...
Comment
-
-
Originally posted by antti79En osaa sanoa, mutta ainahan se on parempi jos kone on lämmin kun päästöjä mitataan. Kylmällä koneella arvot voi olla ihan mitä sattuu.
en siis väitä, että näin tapahtuisi kaikilla vehkeillä, mutta kokeileminen ei maksa mitään.
e: ja lisäksi, ei tunnu olevan juurikaan eroa sillä onko auto tuotu mittaukseen pakosarjat punaisena, vai ihan normiajosta. katin lämmitys on pitänyt suorittaa mittarin kanssa silti.Last edited by ankkuli; 30-06-2006, 10:45.Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net
Comment
-
-
Mikäs mun koslassa on vikana kun ei ole kolmeen perättäisessä vuosikatsastuksessa mennyt läpi päästöistä. No kaksi on ihan selviä (lambda) mutta tämä uusin, tyhjäkäynti arvot perseellään. Mistä voi johtua pili pali lastusta? korotetuilla kierroksilla kuitenkin oiken kivat arvot."koita uudelleen kyllä se lähtee"
Comment
-
-
Originally posted by ankkuliTrigyn autoa mittarilla siten, että antaa kierrosten olla 3000-3500 vaikkapa pari-kolme minuuttia, ja katsoa, onko tulos sama kun mun autolla.
Olen hiukan tehnyt tutkimustyötä ja lueskellut muita ketjuja. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.
A. Mikäli moottori pukkaa sellaista seosta joka on katin toiminta-alueella ja katti ei ole oikeasti rikki, niin päästöt on hyvin lähellä 0, eli ei mitään Hc:70 tai Hc:35 vaan Hc:0 tai lähellä sitä? Jos on esim. Hc:75 tyhjäkäynnillä, niin silloin jossain on jotain vikaa kun seos ei ole katin toiminta-alueella ja katti ei ole toiminnassa. Kattihan joko toimii tai sitten ei. Ei ole olemassa mitään "Katti toimii puolella teholla" välivaihetta.
B. Päästömittauksessa lambda-arvon on oltava hyvin lähellä 1.000, jos on alle (niin kuin minun tapauksessa) niin silloin käy rikkaalla. Jos käy rikkaalla, niin silloin on hyvin todennäköistä että seokset ei ole katin toiminta-alueella, eli vikaa pitää hakea jostain muualta kuin katista. Tietysti uuden katin ostaminen voi parhaimmassa tapauksessa auttaa sillä uusien katien toiminta-alue on hieman laajempi kuin vanhojen, mutta perusongelmaa uuden katin hankkiminen ei tällöin poista.
C. Toimiiko koko systeemi jotenkin näin: Kone ottaa ilmaa ilmanputsarin kautta. Ilma kulkee minun tapauksessa ilmamassamittarin läpi koneeseen. Ilmamassamittari kertoo koneelle kuinka paljon ilmaa tulee ja kone osaa sitten säätää seosta oikein? Mikäli ilmamassamittarin ja koneen välissä oleva putki on jostakin kohtaa sökö, eli vuotaa, menee säädöt poskelleen koska ilmaa tuleekin enemmän mitä ilmamassamittari koneelle kertoo. Eikö tämä aiheuttaisi sen, että seos olisi liian laihaa (liikaa happea)? Ja mitä väliä tällä loppupeleissä on jos lambda-anturi huomaa tämän kuitenkin pakopuolella ja pyytää konetta säätämään seosta oikeaan suuntaan? Sen nyt vielä ymmärrän, jos vuoto sattuu olemaan ennen lambda-anturia ja anturi ilmoittaa seoksen olevan laihaa ja pyytää konetta pistämään lisää bensaa kehiin.
Ja vielä yksi kysymys. Tällä on puhuttu katin "lämmittämisestä" ennen mittausta. Onko todella niin, että katti on jokin lämpötilariippuvainen kapistus? Onko kyse toldellakin katalysaattorin lämmittämisestä vai siitä, että kone ajetaan kuumaksi, jolloin kone imee kuumempaa ilmaa ilmamassamittarin läpi ja laihentaa hieman seosta, jolloin seos menee katin toiminta-alueen sisäpuolelle? Eli itse katin fyysisellä "lämpötilalla" ei ole mitään tekemistä kyseisen asian kanssa?
Huomatkaa, minä en siis tiedä autoista tuon taivaallista. Minä vain ajan niillä. Valistakaa viisaammat (Hemi, Lanttu et. co.)"I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"
Comment
-
-
Trigyn päästöongelmat part "ties kuinka mones"
Tarkastin ilmamassamittarin ja imupuolen välissä olevan mustan haitariletkun. Oli muutamasta laaksokohdasta murtunut ja seuraavaksi on sen vaihto nähtävästi edessä. Selittäkääpä kuitenkin kuinka tämä voisi aiheuttaa sen, että kone käy liian rikkaalla. Jos kone saa enemmän ilmaa kuin se luulee, niin eikö seoksen pitäisi silloin olla laihaa? Pakokaasumittaus näyttää toisin, eli rikkaalla käy."I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"
Comment
-
-
Originally posted by TrigyTätä on yritetty, mutta heti kun laskee tyhjäkäynnille, arvot pompsahtavat jälleen yli rajojen.
Olen hiukan tehnyt tutkimustyötä ja lueskellut muita ketjuja. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.
A. Mikäli moottori pukkaa sellaista seosta joka on katin toiminta-alueella ja katti ei ole oikeasti rikki, niin päästöt on hyvin lähellä 0, eli ei mitään Hc:70 tai Hc:35 vaan Hc:0 tai lähellä sitä? Jos on esim. Hc:75 tyhjäkäynnillä, niin silloin jossain on jotain vikaa kun seos ei ole katin toiminta-alueella ja katti ei ole toiminnassa. Kattihan joko toimii tai sitten ei. Ei ole olemassa mitään "Katti toimii puolella teholla" välivaihetta.
B. Päästömittauksessa lambda-arvon on oltava hyvin lähellä 1.000, jos on alle (niin kuin minun tapauksessa) niin silloin käy rikkaalla. Jos käy rikkaalla, niin silloin on hyvin todennäköistä että seokset ei ole katin toiminta-alueella, eli vikaa pitää hakea jostain muualta kuin katista. Tietysti uuden katin ostaminen voi parhaimmassa tapauksessa auttaa sillä uusien katien toiminta-alue on hieman laajempi kuin vanhojen, mutta perusongelmaa uuden katin hankkiminen ei tällöin poista.
C. Toimiiko koko systeemi jotenkin näin: Kone ottaa ilmaa ilmanputsarin kautta. Ilma kulkee minun tapauksessa ilmamassamittarin läpi koneeseen. Ilmamassamittari kertoo koneelle kuinka paljon ilmaa tulee ja kone osaa sitten säätää seosta oikein? Mikäli ilmamassamittarin ja koneen välissä oleva putki on jostakin kohtaa sökö, eli vuotaa, menee säädöt poskelleen koska ilmaa tuleekin enemmän mitä ilmamassamittari koneelle kertoo. Eikö tämä aiheuttaisi sen, että seos olisi liian laihaa (liikaa happea)? Ja mitä väliä tällä loppupeleissä on jos lambda-anturi huomaa tämän kuitenkin pakopuolella ja pyytää konetta säätämään seosta oikeaan suuntaan? Sen nyt vielä ymmärrän, jos vuoto sattuu olemaan ennen lambda-anturia ja anturi ilmoittaa seoksen olevan laihaa ja pyytää konetta pistämään lisää bensaa kehiin.
Ja vielä yksi kysymys. Tällä on puhuttu katin "lämmittämisestä" ennen mittausta. Onko todella niin, että katti on jokin lämpötilariippuvainen kapistus? Onko kyse toldellakin katalysaattorin lämmittämisestä vai siitä, että kone ajetaan kuumaksi, jolloin kone imee kuumempaa ilmaa ilmamassamittarin läpi ja laihentaa hieman seosta, jolloin seos menee katin toiminta-alueen sisäpuolelle? Eli itse katin fyysisellä "lämpötilalla" ei ole mitään tekemistä kyseisen asian kanssa?
Huomatkaa, minä en siis tiedä autoista tuon taivaallista. Minä vain ajan niillä. Valistakaa viisaammat (Hemi, Lanttu et. co.)
Eli, tuohon ei ole mitään lisättävää, eikä siitä pois otettavaa, vaan juuri näin.
ps.Hyvä että joku jaksoin niputtaa tämän aiheen ytimen jälkipolville!
Comment
-
-
Tällä olisi hieman kiire
-92 e36 325ia Eli selostusta mun ongelmaan. Tyhjäkäynti CO ja HC arvot aivan viturallaan
CO 16,8 Ja HC 247 Eli ei lähellekkään sitä mitä pitäisi. O2 0,06 ja CO2 1546 eli ainakin sinnepäin mistä katsastus mies pitää.
Vikakoodeja ei ole tarkistettu. Autossa on ollut Lambda ongelmia tasan vuoden välein on pitänyt vaihtaa, siis jokaiseen vuosikatsastukseen.
Mistä voisin aloittaa vian etsinnät? Vikakoodien tarkistuksesta? Vai osaako joku teistä enemmän tietävistä jo vähän arvata mistä johtuu?
>2000 r/min päästöt CO 0,03, HC 60, O2 0,86, CO2 15,67, LAMBDA 1,026 (en tiedä miten katsastusmies sen selvittää
Tulpat ja ilman putsarin olen vaihtanut, no tiedetään ei nämä viat niillä korjaannu mutta ne oli muutenkin jo vanhat. Ja tuo aikaisemmin ilmoittamani pili pali lastu on heivattu jo mäkeen. Koska ei vaikuttanut päästöihin eikä kulkuun.Last edited by AcS325; 10-07-2006, 17:05."koita uudelleen kyllä se lähtee"
Comment
-
Comment