Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jannuhuoleton
    replied
    E30 turbo

    Onko muilla ollut ongelmia konepellin maalipinnan kanssa eli turbo polttaa maalin konepellistä, siis ulkopuolelta?
    Onko tuohon selkeetä lääkettä, esim. miten nuo turbolle laitettavat eriste "takit"? Onko niistä hyötyä/haittaa? Ainakin olisi helppo ratkaisu vai olisiko mitsun evo tyyppinen jäähdytysritilä turbon päälle toimiva ratkaisu? Tai jokin sen tyyppinen ilman ohjaus reikä? Evossahan on tosin ritilän alla sellainen reijitetty väli "muovi" ilmeisesti ettei vesisade pääsisi suoraan turbolle???

    Leave a comment:


  • saki
    replied
    YKK on kyllä fiksua määrittää jollain muulla keinolla kuin alkup. merkeillä tai tulpan reijästä yläkuolokohtaa arvioimalla.. Siinä viiden/kymmenen asteen tarkkuuskin on jo tosi hyvä saavutus ja se alkaa kuitenkin jo tuntua nokan ajoituksessa.

    Esim tulpasta voi tehdä sopivan työkalun(Tyhjentää tulpan ja hitsaa sopivan tapin siihen kiinni.) millä kone stoppaa siihen hiukan ennen yläkuolokohtaa -> molemmista suunnista stoppi kohta hakemalla saa sen astelevyn kanssa aika kivasti haettua varsin tarkan nolla kohdan.

    Leave a comment:


  • Valtsi
    replied
    Siis käännät koneen yläkuolokohtaan vaikka ajoitusmerkin mukaan ja heittokellolla mittaat imuventtiilistä että se on esim sen 1.8mm auki. Ei siinä astelevyä tarvita.

    Leave a comment:


  • Ezpej
    replied
    Originally posted by Jukka81 View Post
    Nus nus, Enem:in ohjeen mukaan 1,9mm auki ykk:ssa. Todellisuudessa kannattanee kokeilla "sopiva" ajoitus 1,5-3mm väliltä. Mutta hyvä lähtökohta tuo 1,9mm.
    Originally posted by Jasu View Post
    Juu niin on. Andreakselta saatu tuo 1.8mm arvo.

    Jees kiitti!
    Mutta eikös sillä astelevyllä ole kaikista helpoin säätää se? Määrätty aste kertoo heti oikean arvon.
    Eli olette siis säädellyt ilman sitä astelevyä?

    Kone on vielä osissa, kansi alkaa olla kohta puoliin valmis niin pääsee tilailemaan männät. Muut osat on aikapitkälti jo hyllyssä
    Ja asiasta kukkaruukkuun. Kuinka isoja palotiloja porukka on saanut 731 kanteen(m20b20). Elämäni ensimmäinen kansi työnalla, ei mitää käryy kuinka paljon uskaltaa ottaa syvyyttä. Lunttasin vähän mallia tuosta jasun myynnistä olevasta vapari kannesta. Onko isot erot turbo kanteen?

    Laita privana jos et uskalla julkaista salaisuuksia täällä

    Leave a comment:


  • Jasu
    replied
    Originally posted by Jukka81 View Post
    Nus nus, Enem:in ohjeen mukaan 1,9mm auki ykk:ssa. Todellisuudessa kannattanee kokeilla "sopiva" ajoitus 1,5-3mm väliltä. Mutta hyvä lähtökohta tuo 1,9mm.
    Juu niin on. Andreakselta saatu tuo 1.8mm arvo.

    Leave a comment:


  • Jukka81
    replied
    Originally posted by Jasu View Post
    6:sen imu 1.8mm auki ykk:ssa.
    Nus nus, Enem:in ohjeen mukaan 1,9mm auki ykk:ssa. Todellisuudessa kannattanee kokeilla "sopiva" ajoitus 1,5-3mm väliltä. Mutta hyvä lähtökohta tuo 1,9mm.

    Leave a comment:


  • Jasu
    replied
    Originally posted by Ezpej View Post
    enem z45 turbo
    6:sen imu 1.8mm auki ykk:ssa.

    Leave a comment:


  • Ezpej
    replied
    enem z45 turbo

    Leave a comment:


  • Jasu
    replied
    Originally posted by Ezpej View Post
    Oliko sulla sitte jotain konsteja miten sen saa tarkkaa säädettyä?

    Edit. Vai pitääkö säätö suorittaa penkissä? Ja ne venttiilithän ei saa missään vaiheessa osua sinne mäntään.
    Mikä nokka sulla oli?

    Leave a comment:


  • Ezpej
    replied
    Originally posted by Jasu View Post
    Mihin tarvit astelevyä?
    Oliko sulla sitte jotain konsteja miten sen saa tarkkaa säädettyä?

    Edit. Vai pitääkö säätö suorittaa penkissä? Ja ne venttiilithän ei saa missään vaiheessa osua sinne mäntään.
    Last edited by Ezpej; 09-11-2012, 19:35.

    Leave a comment:


  • Jasu
    replied
    Originally posted by Ezpej View Post
    Tälleen hitusen liittyn m20 turboon.
    Mistä löydän "enemin" nokkaan semmosen ajoituskiekon, eli millä säädellään nokkaa, säädettävällä nokkapyörällä?
    Kertokaa toki millä nimellä sitä oikeasti kutsutaan
    Mihin tarvit astelevyä?

    Leave a comment:


  • Ezpej
    replied
    Tälleen hitusen liittyn m20 turboon.
    Mistä löydän "enemin" nokkaan semmosen ajoituskiekon, eli millä säädellään nokkaa, säädettävällä nokkapyörällä?
    Kertokaa toki millä nimellä sitä oikeasti kutsutaan

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Mikäs se kaasuläppä on ellei kuristus imuputkessa, tuleeko sen taakse rajusti painetta osakaasulla? Aika vähän pakokaasuahtimella ellei ole joku todella alimittainen pilleri.

    Leave a comment:


  • Neppo
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    Tuosta penkityksestä pienelle teholle vielä niin eikös saisi hienot paperit niin että laittaa reilun kuristuksen ahtoputkeen ja mapin ja mahdollisen ahtoapaine mittarin ennen sitä kuristusta?

    Kuulemma jossain ilmajäähdytteisessä VW tuotteessa ollu ahtoputken tukkona nylon lätkä jossa 3mm reikä keskellä, ahtoa dokumentin mukaan ~2 bar ja tehoa alle 50 hp. Ja sitten vain katsastukseen.
    Näin olen myös kuullut tehtävän. Prikan /tukkeen pitää olla kuitenkin suht tukeva ja jämysti kiinni, jottei se lähde liikkeelle tai rikkoonnu. Paine ennen kuristinta kasvaa helposti aika rajuksi. Turbon imupuolelle voi myös laittaa kuristimen, jottei "ahdot" karkaa aivan övereiksi. Tai sitten tietty jos vaihtelee myös hukkaportin letkut toiseen paikkaan ja ohjaa ahdinta tuolla korkeammalla "ahtopaineella".

    Kävin myös itse tiedustelemassa muutoskatsastuksesta ja jutusteltiin inssin kanssa niitä näitä. Trafilta tullut vissiin ohjeistus, ei määräystä, olla hyväksymättä teholappua, missä on alle 0.4 bar paineet. Pelkkä maksimi paine kai riittäisi, mutta mielellään pitäisi olla ahtopaine kierrosluvun funktiona. Kuulemma näin sysätään vastuuta näistä papereista penkittäjälle, joka on taas vastuussa siitä omatekemästään teholapusta. Ajatus on, että mikä tahansa kyläpenkittäjä ei välttämättä saa käyrää. Kysyin, niin kuvankaappaus esim. Tunerstudion loginäkymästä vedosta ei riitä osoittamaan ahtoa eri kierrosluvuilla. Pitäisi olla samalla lapulla. Tällä kaikella pyritään vähentämään tiellä riskialttiita vehkeitä. Vissiin katsastajat itse vaatineet ohjeistusta villien käytäntöjen ja Trafin napinoiden takia.

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Tuosta penkityksestä pienelle teholle vielä niin eikös saisi hienot paperit niin että laittaa reilun kuristuksen ahtoputkeen ja mapin ja mahdollisen ahtoapaine mittarin ennen sitä kuristusta?

    Kuulemma jossain ilmajäähdytteisessä VW tuotteessa ollu ahtoputken tukkona nylon lätkä jossa 3mm reikä keskellä, ahtoa dokumentin mukaan ~2 bar ja tehoa alle 50 hp. Ja sitten vain katsastukseen.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎