Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • saki
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Joo kannattaa Kokeilla kuitenkin kannattaa, tarpeettoman rikkaalla sitä on turha ajaa.
    Mulla alkoi kans kyllä vakio puolat hyytymään vaihtelevasti siellä kilon tasossa. Tosin puolat oli toki jo vanhat (-91 moottori).. Ensin oli pakko tiputtaa latausaikaa ihan olemattomaksi ja silti ne alkoi sitten kuumentuessaan esim. radalla laukeemaan miten sattuu -> prötäilyä ja rajua nakutusta.. pian hajonneita mäntiä.

    Muutenhan M50 koneet on niin halpoja ettei tavallaan kannata tehdä mitään muuta peruskoneelle kuin tasoittaa dekit ja laittaa hyvä kansipahvi(Esim Cooperring) jos kone on lähtöjään ehjä. Kestää hyvin jos kaikki on säädössään eikä nakuttele.. jos taas naulaa on kk laakerit ja männänrengasvälit taputeltu joka tapauksessa heti.. Lienee aika sama onko ne juuri vaihdettu vai ei.

    Puutuvan sytkän huomaa hyvin myös tuosta että hitusenkin paksu seos vie voiman välittömästi. Nyt menee kyllä paremmilla puolilla yhtä hyvin 10 seoksella kuin 13:llakin. Paksu seos antaa tietty hiukan extra turvaa ja jäähdytystä samalla.. Sen puoleen oon ite koittanut säätää seoksen jonnekin 11-12 väliin.. Nyt alkaa kyllä 788cc suuttimet lopahtaa pahasti e85 litkulla jolloin seos alkaa karata vähän lähemmäs 13 tasoon vaikka suuttimet alkaa olla 100% levällään..

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Joo kannattaa Kokeilla kuitenkin kannattaa, tarpeettoman rikkaalla sitä on turha ajaa.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Kannattaa kokeilla, mutta veikkaan että jossain 13 paikkeilla tai ylikin vois olla jo bueno etanolilla, vaan eipä ole mitään varmaa antaa. Mitäs siellä nyt sitten on?

    Yleensä tosiaan syynä sytkäongelmiin on sikarikkaat seokset.
    En oo ihan varma, mutta kyllähän siellä mahtaa ~11-12 olla. Pitää sanoa kaverille, että laihistelee seoksia, josko alkais syttymään! Eli kiitosta vaan vinkistä!

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Mikäs tuossa olis tehon kannalta paras AFR bensamittarin näyttämänä?
    Kannattaa kokeilla, mutta veikkaan että jossain 13 paikkeilla tai ylikin vois olla jo bueno etanolilla, vaan eipä ole mitään varmaa antaa. Mitäs siellä nyt sitten on?

    Yleensä tosiaan syynä sytkäongelmiin on sikarikkaat seokset.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Mörökölli View Post
    Millasella seossuhteella? Ei kai oo säädetty paksulle, E85sen stoikiometriselle lukemalle, bensan stoikiometristä näyttävällä mittarilla. Eli ns. tulkittu mittaria väärin?
    Mikäs tuossa olis tehon kannalta paras AFR bensamittarin näyttämänä?

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    M50 vakiopuolilla penkitetty yli 800hv re85:lla.
    Joten aika pitkälle riittää
    Toki vakiopuolia on erinlaisia..

    Leave a comment:


  • Mörökölli
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Olisko hajua, mistä lähteä ettimään vikaa? Kokeiltu eri tulppia, eri kärkivälejä ja puolien latausajoillakaan ei merkitystä, kun liikutaan 3-3.5ms alueella. Ja tuosta ylemmäs tuota latausaikaa on ihan turha nostaa. Pienemmällä paineella toimii hyvin rajoittimeen asti, mut tuolla 0.8bar alkaa rötäämään heti 6000rpm kohdilla. Ja polttoaineena RE85, jos sillä on jtn merkitystä.

    Millasella seossuhteella? Ei kai oo säädetty paksulle, E85sen stoikiometriselle lukemalle, bensan stoikiometristä näyttävällä mittarilla. Eli ns. tulkittu mittaria väärin?

    Leave a comment:


  • 525TurboIC
    replied
    Mulla ainaki oma auto toimii hyvin 1barilla vakiopuolilla ja 405hv on mitattu tehoa 99oktaanisella shellin pentsiinillä...

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Siinä on kyllä ollut jotain pielessä, ei varmasti lopu tossa kohtaa sytkä.
    Olisko hajua, mistä lähteä ettimään vikaa? Kokeiltu eri tulppia, eri kärkivälejä ja puolien latausajoillakaan ei merkitystä, kun liikutaan 3-3.5ms alueella. Ja tuosta ylemmäs tuota latausaikaa on ihan turha nostaa. Pienemmällä paineella toimii hyvin rajoittimeen asti, mut tuolla 0.8bar alkaa rötäämään heti 6000rpm kohdilla. Ja polttoaineena RE85, jos sillä on jtn merkitystä.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    vakiosytkästä loppui jerkku.
    Siinä on kyllä ollut jotain pielessä, ei varmasti lopu tossa kohtaa sytkä.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Äkkiseltään, kun laskee M50-koneeseen täysremontin, eli uudet laakerit, öljypumppu, jakopään osat, männänrenkaat, tiivisteet yms. niin on 1000e sileänä. Siihen sit turbo(kiinalaisia saa halvalla, joita osa suosittelee, osa ei) 200-800e, ruisku(halvimmillaan megasquirt 2) ~300e, laajakaistalambda ~200e, ahtoputket, hukkis, pakoputki, dumppi, niin saa varata 500e, cooleri ~200e ja suuttimet ~300-500e.

    Vakiopuolilla pääsee just ja just yli 400hp, mutta tuskin toimii enää 1bar ahdolla. Kaverin autosta penkittivät M50B25:stä kahdella imunokalla, kiinanturbolla(muistaakseni GT67 tjsp), megalla, 875cc/min suuttimilla yms. kilkkeillä 0.8bar@6000rpm 413hp, ja vakiosytkästä loppui jerkku.

    Leave a comment:


  • Jylppy--
    replied
    Originally posted by Jannuhuoleton View Post
    T
    Eli jos jätetään se näsäkästely vähemmälle ja ne joilla on oikeasti tuollaisesta tietoa jakavat sitä niin halutessaan. Kiitos ja kumarrus.
    No jos turbo N:1K€ ja moottorinohjaus toisen 1K€ niin muut osat ja työt saa olla ilmasia AAMEN

    Leave a comment:


  • Jannuhuoleton
    replied
    Originally posted by Muumi View Post
    No tekaseppa se 400 heppanen käyttis, ja aja alkuun muutama tuhat km, ja kerro sitte mitä makso.

    Tuo voi olla juuri se mikä maksaa, tuo muutama tuhat km.
    Mutta silti tuollainen houkuttaisi käyttikseksi kun e30 m3:sta ei viitsi haaskata ja e36 m3 on vähän tylsähkö (ja laiskan oloinen tuollaisen 400 heppasen turpiinin jälkeen jolla olen ajanut sen muutaman tuhat, oli tosin erimerkkinen).
    Tämä siis pohjana miksi "haaveilen" tuollaisesta turbosta. Tokihan se voisi olla vaikka m5+turbo, mutta nyt on ajatuksena että onko tuommoinen mahdollista toteutta kohtuullisella budjetilla, jos ei, niin sitten alkaa oleen jo muitakin vaihtoehtoja, jopa nelivetoisia(olisi kelvannut tänä iltana kun 321hv+huonot takarenkaat ja vesisade teki etenemisestä sivumyötästä...)

    Eli jos jätetään se näsäkästely vähemmälle ja ne joilla on oikeasti tuollaisesta tietoa jakavat sitä niin halutessaan. Kiitos ja kumarrus.

    Leave a comment:


  • Muumi
    replied
    Originally posted by Jannuhuoleton View Post
    ...näistä mitään tiedä, mutta tuntuu tulevan mutkalle hintaa. (eikös tuolla kympillä "pitäisi" jo saada vaikka ämmäläinen ja siihen ahdin, siis koko auto?)
    No tekaseppa se 400 heppanen käyttis, ja aja alkuun muutama tuhat km, ja kerro sitte mitä makso.

    Leave a comment:


  • Jannuhuoleton
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Tuleehan sille hintaa, jos ei mitään tee itse, ja sellainen kuva sun kysymyksistä tuli ainakin mulle. Ei siis mitenkään vittuiluna. Siihen pienenkin budjetin turboprojektiin menee aika iso määrä työtunteja. Jos osien lisäksi niistä joutuis maksamaan niin kannattanee ennemmin ostaa se valmiiks tarpeeksi tehokas auto.
    Hintaa kyselin lähinnä osista. Adennus onkin sitten toinen juttu, itse tekee mitä osaa/ehtii ja muut sitten muitakautta.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎