Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by MiKqsu View Post
    Ihmeellisellä 3pulttisella laipalla tuo pakosarjaan kiinnitys,
    Tämän ja kuvan perusteella vaikuttaisi jonkun dieselin turbolta joten vastaus seuraavaan


    Originally posted by MiKqsu View Post
    onko aivan liian onneton m20b25 moottoriin
    On.

    Tai hommaa toinen samanlainen niin sitten voisi riittää johonkin. Parempi kuitenkin kun säästät eurosi ja vähän lisää Holsetin HX40superiin niin ei jää kaduttamaan...

    Leave a comment:


  • MiKqsu
    replied


    Elikkäs tällänen turbo, garret m27 bsk2. Kaveri kauppas tällästä mulle melko edullisesti. Ei päittäisvälyyttä. Eli suoraan asiaan onko aivan liian onneton m20b25 moottoriin ja minkälaisiin tehoihin tuolla pääsisi? Ihmeellisellä 3pulttisella laipalla tuo pakosarjaan kiinnitys, minkä auton turbo? Googletuksella veikkaisin jotai mersua.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    Lämpoä tuottaa enemmän.
    Onko tämä mitattua tietoa RE85:sta käyttävästä turboahdetusta moottorista? Minkälaisilla seossuhteilla kokeita on tehty? Entä ennakot?

    Jottei täällä kukaan vaan saisi kuvaa että keskustelussa vedetään MuTu-tyylillä.

    Jotta keskustelussa säilyisi joku todellisuuspohja niin eilen säädettiin eräskin turboahdettu M50B25 toimimaan RE85:sella ja seokset alle 11 (bensanäyttöinen laajakaistalambda) hyydytti moottorin toiminnan. Selvä parannus tuli kun seos pyöri 12-13 välissä n. 0.6 bar ahdoilla. Ennakot siinä 20asteen tuntumassa. Toisinsanoen tuo "max power lean" oli tässä tapauksessa tavoiteltava arvo. Moottori on edelleen nipussa eikä nakuta.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Lämpoä tuottaa enemmän. Saattaa pidemmässä vedossa männät ottaa kipeää +13 seoksella. Normaalissa kaupunkikiihdyttelyssä varmasti toimii ihan jees.

    Omalla kaaralla tulee radalla vietettyä aikaa, joten haluan pitää seoksen tuolla rikkaammassa päässä ehkä hieman tehonkin kustannuksella.

    Originally posted by Cell View Post
    Mitäs sitten meinaat että tapahtuu jos tällä mielestäsi laihalla seoksella ajetaan?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    Tosissaanko näin laihoja seoksia täällä ehdotellaan? Tietysti jos sen yhden penkkivedon vaan haluaa vetäistä niin sitten ok. Jos radalle meinaa pommittamaan yli 13seoksilla niin..
    Mitäs sitten meinaat että tapahtuu jos tällä mielestäsi laihalla seoksella ajetaan?

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Heitin tuon luvun lonkalta. Tuosta linkittämästäsi taulukosta näkee että olikin hieman korkeampi.

    Bensaskaalalle laskettuna e85 afr pitää olla 10,5-12,7. Mielestäni siis kovassa käytössä tuo 11-11,5 on sopiva.

    E85 max power rich
    6.975
    0.1434
    1.40
    0.7143
    E85 max power lean
    8.4687
    0.118
    1.153
    0.8673

    Löytyykö keltään penkitettyä dataa e85:lla esim afr 11vs afr 13?

    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Millä perusteella?

    e85 ei nakuta kuten bensiini. Saa senkin nakuttamaan mutta ei millään ajoviimapaineilla. Liian rikas e85-seos vaan vie voimaa, ei tuo.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    e85 afr pitää vedossa olla luokkaa 6
    Millä perusteella?

    e85 ei nakuta kuten bensiini. Saa senkin nakuttamaan mutta ei millään ajoviimapaineilla. Liian rikas e85-seos vaan vie voimaa, ei tuo.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    e85 afr pitää vedossa olla luokkaa 6, joten puhun bensaskaalatusta

    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Ei kannata verrata bensiinin ja RE85:n seoksia. Jengi puhuu bensan AFR-näyttämistä kun suurin osa ei ohjelmoi tai ei omista ohjelmoitavaa laajakaistalambdaohjainta jolla saisi RE85:sen oikean AFR-näyttämän esille.

    http://ethanolpro.tripod.com/id213.html

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    Tosissaanko näin laihoja seoksia täällä ehdotellaan? Tietysti jos sen yhden penkkivedon vaan haluaa vetäistä niin sitten ok. Jos radalle meinaa pommittamaan yli 13seoksilla niin..
    Ei kannata verrata bensiinin ja RE85:n seoksia. Jengi puhuu bensan AFR-näyttämistä kun suurin osa ei ohjelmoi tai ei omista ohjelmoitavaa laajakaistalambdaohjainta jolla saisi RE85:sen oikean AFR-näyttämän esille.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Tosissaanko näin laihoja seoksia täällä ehdotellaan? Tietysti jos sen yhden penkkivedon vaan haluaa vetäistä niin sitten ok. Jos radalle meinaa pommittamaan yli 13seoksilla niin..

    Kannattaa muistaa että hyvälaatuisetkin laajakaistat näyttää usein väärin ja yleensä juuri sinne huonompaan(rikkaampaan) suuntaan. Mitsuclubilla am-worksin martikainen on kirjoitellut tästä tarinaa.

    Omassa autossa seos spoolissa 12.2-12,5 ja maksimi tehon luona 11.2 tienoilla. Ongelmahan tässä on että ruokaa tarvii aika reilusti. 4x1000cc ev14 5,5bar paineella ja aukioloajat 95% tienoilla. Tämä etanolilla.

    Originally posted by Cell View Post
    Kannattaa kokeilla, mutta veikkaan että jossain 13 paikkeilla tai ylikin vois olla jo bueno etanolilla, vaan eipä ole mitään varmaa antaa. Mitäs siellä nyt sitten on?

    Yleensä tosiaan syynä sytkäongelmiin on sikarikkaat seokset.
    Last edited by timppa811; 21-10-2012, 12:19.

    Leave a comment:


  • mazajns
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    En oo ihan varma, mutta kyllähän siellä mahtaa ~11-12 olla. Pitää sanoa kaverille, että laihistelee seoksia, josko alkais syttymään! Eli kiitosta vaan vinkistä!
    Eipä avittanut e85:sella vaikka laihenteli kuinka. Ei vaan pelannu ylhäällä, 413hp/498nm siitä penkitettiin 0.8bar ahdoilla ja n.6000 kohdalla aloitti rykimään. Tänään tankkasin taas bensaa tankkiin ja kävin säätelemässä uusiksi. 1.15bar ahtoja ja toimii normaalisti, Seokset oli 11.4-11.7 ahdoilla. Huomenna lentokentällä hieroa vähän lisää.

    Viinalla leikkautuu kierrokset ahdoilla tuonne 6000 paikkeille ja isommilla vaihteilla vähän aiemminkin. Jotain pitää keksiä tuohon vikaan... ei viitsi bensalla ajaa kuin pakosta enään...

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by Lötkö View Post
    Mäntinä ilmeisesti kannattas käyttää m50:siä,mutta löytyy nuo etan mukitkin niin onko niistä kenelläkään kestävyys kokemuksia? Ihan amatööri näissä vielä,mutta pakkohan se on jostain alottaa.
    m20 männät kestävämpiä, että ilmeisesti kannattais käyttää niitä.



    Originally posted by Yazer View Post
    Mitenkäs, kun omassa e36 ensimmäinen käyttöönottopvä on rekisteriotteen mukaan 10.12.1990, eikä kateista/vähäpäästöisyydestä ole mitään mainintaa. Katti on kyllä paikallaan ja auto saksantuonti. Mitenkäs sitten tuon vähäpäästöisyyden kanssa kuitenkin, ollako vai eikö olla?
    Soita trafille.

    Leave a comment:


  • Yazer
    replied
    Mitenkäs, kun omassa e36 ensimmäinen käyttöönottopvä on rekisteriotteen mukaan 10.12.1990, eikä kateista/vähäpäästöisyydestä ole mitään mainintaa. Katti on kyllä paikallaan ja auto saksantuonti. Mitenkäs sitten tuon vähäpäästöisyyden kanssa kuitenkin, ollako vai eikö olla?

    Leave a comment:


  • Lötkö
    replied
    Mitä tuollainen m20b25 kansi virtaa ei muokattuna? Tekeekö vakio nokalla mitään jos tehotavote on jossain 300hv hujakoilla? Minkälaisia tehoja kestää tuollaiset eta:n kanget? Mäntinä ilmeisesti kannattas käyttää m50:siä,mutta löytyy nuo etan mukitkin niin onko niistä kenelläkään kestävyys kokemuksia? Ihan amatööri näissä vielä,mutta pakkohan se on jostain alottaa.

    Leave a comment:


  • J. Kuusisto
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Jos riittää 350-400, eli ~ 0,8bar ahdot niin kyllä se vakiomotti kestää. Sitten kun paineet alkaa ykkösellä, aletaan olla vähän siinä ja tässä mutta näkeehän sen sitten kun leviää. Uusilla kangenlaakereilla vaan nippuun eikä testilenkkejä ennenkuin ecu on järkevissä säädöissä.
    Mulla on 1,3bar ja 390cc suuttimet yli 105% käytöllä. Kone vakio, 3,5mm cometicilla, uusilla laakereilla ja männänrenkailla, no kannen kanavia on toki muotoiltu mutta muuten vakio siis. 1000km on ajettu nyt tuolla, ainoat ongelmat on ahtopaineensäätimestä, kun en oo saanu säädettyä läppäriongelmien takia.

    Olis mielenkiintoista kyllä päästä pian penkkiin että mitä tuosta irtoaa.. Turbo on tosiaan tuo kiinaturbo t3/t4... Suuttimet kyllä täytyisi vaihtaa isompiin, mutta tuon ahtimen kanssa ne tuntuisi riittävän ihan sopivasti, paineita toki voisi vähän laskea..

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎