Announcement

Collapse
No announcement yet.

TT-Thermo moottorilämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1827
    • N/A

    #61
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Niin onko tämä topiikin aiheena oleva TT Thermo letkulämmitin vai kiertovesilämmitin?
    Vekotin, jossa on oma kiertovesipumppu ja lämpövastus. Laite kytketään jäähdytysjärjestelmään, ja lämmittää ja kierrättää siis jäähdytysnestettä koneessa ja sisäkennolla.
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10038
      • KVLA

      #62
      ^ Juu tiedän kyllä laitteen ja sen toiminnan. Täällä vaan TT Thermosta puhutaan letkulämmitimenä. Ja minun mielestäni se on kiertovesilämmitin. Perinteinen letkulämmitinhän on lämpövastus vesiletkun sisällä. Sen takia vähän tarkennusta kyselin.

      Comment

      • luikas
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 644
        • Oulu area

        #63
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Niin onko tämä topiikin aiheena oleva TT Thermo letkulämmitin vai kiertovesilämmitin?
        Pahoittelut jos on tullut asiavirhe. Tarkoituksena oli puhua TT Thermosta laitteena, joka lämmittää jäähdytinnesteet ehkä väärin yleistää sitä letkulämmittimeksi jos siinä kiertovesipumppu on valmiina. Tuon tyyppinen lämmitin on hankintalistalla mikäli tulevassa autossa ei alkuperäistä webastoa ole.
        Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
        Past:
        F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
        F31 318d xdrive -14
        F07 530d GT-11
        E90 330xda LCI -09
        E70 X5 3,0sd M-Sport -07
        E39 530d M-Sport -03
        E39 530iA M-Sport -02
        E39 528i -97
        E30 320i -88

        Comment

        • TimAntt1
          Bimmer Rookie
          • Mar 2014
          • 119
          • Espoo

          #64
          E87 n52

          Jaa mihis letkuun tää olisi helpois naittaa? Toimivuudesta tinkimättä
          Laitteena1000w tt-thermo kiertovesipumpulla
          Last edited by TimAntt1; 23-12-2017, 14:48.
          E87 130i M-Sport


          EX : E39 530d 242/548

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            #65
            tuo tt-thermo kyllä kiinnostaa, miten olette ratkaisseet tuon virrankulutuksen tolppien sulakkeitten kanssa? Jos nyt leikitään ajatuksella että on 1900w termini mikä nyt on käytössä, + 1000w tt-thermo kaveriksi.
            Sillon nousee kokonaiskuorma jo lähelle 3kw. Kestääkö nallit?
            Lisäksi minua mietityttää kiertääkö se neste ihan oikeasti koko moottorissa, vai onko se vaan siitä sylinterikannen lämpöanturin kohdalta lämmin?
            Nykyinen N46 säteilijä kun on pari tuntia -5c kelissä, sylinterikannessa on +20c . Mielestäni oikein hyvä suoritus kun noita kaikki haukkuvat ettei toimi. Toki -30c kelissä on varmasti paljon vaatimattomampi teho.
            Last edited by Antti O; 28-12-2017, 07:54.

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #66
              Eiköstä niitä ole semmosia palikoita jotka antavat vuorotellen virtaa moottori ja sisätilalämmittimille jos sulakkeet ei kestä.

              Jaa eipä niitä enää mistään löytynytkään. Ilmeisesti liian tiuha pätkiminen hajottaa vastuksia.

              Saahan sen jaksottamisen tehtyä kahdella ajastimella. 30 minuutin tai tunnin jaksoissa vaikka.
              Last edited by GOOFY; 28-12-2017, 08:22.
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • huupi
                BTCF Member
                • Aug 2007
                • 1199
                • Tyrnävä

                #67
                Originally posted by Antti O View Post
                tuo tt-thermo kyllä kiinnostaa, miten olette ratkaisseet tuon virrankulutuksen tolppien sulakkeitten kanssa? Jos nyt leikitään ajatuksella että on 1900w termini mikä nyt on käytössä, + 1000w tt-thermo kaveriksi.
                Sillon nousee kokonaiskuorma jo lähelle 3kw. Kestääkö nallit?
                Lisäksi minua mietityttää kiertääkö se neste ihan oikeasti koko moottorissa, vai onko se vaan siitä sylinterikannen lämpöanturin kohdalta lämmin?
                Nykyinen N46 säteilijä kun on pari tuntia -5c kelissä, sylinterikannessa on +20c . Mielestäni oikein hyvä suoritus kun noita kaikki haukkuvat ettei toimi. Toki -30c kelissä on varmasti paljon vaatimattomampi teho.
                Kyllähän 16A sulakkeet kestää tuon kuorman kevyesti, mutta jos siellä on vaikka kympin varoke, niin napsahtaa. Toinen juttu on, että tarviiko kukaan oikeasti 1900w sisätilanlämmitintä, ja varsinkaan e46 sedanissa? Minulla oli e91:ssä joku 2-asentoinen Defan puhallin, joka pienemmälläkin teholla (olisiko ollut 1300w) teki autosta huonosti lämmitetyn saunan kaltaisen kahden tunnin lämmitysajalla. 10A sulake kestäisi periaatteessa juuri tuon 1000w+1300w:n tehon.

                Nykyisessä ykkössarjalaisessa on 1000w TT-thermo eikä sisähaaraa ollenkaan. Tunnin-puolentoista lämmitysajalla neste on sen verran lämmintä, että kabiiniin alkaa puhaltaa lämmintä käytännössä heti liikkeelle lähdön jälkeen, eli sanotaanko parin minuutin päästä, joten kyllä neste taitaa olla lämmintä muualtakin kuin lämpötila-anturin kohdalta.

                Sanoisin, että TT-thermo on erinomainen laite, mutta ei se silti poista sitä ongelmaa, että auto on sisältä yhtä kylmä vaikka viiden tunnin lämmityksen jälkeen kuin kokonaan ilman lämmitystä - siihen vaivaan auttaa vain erillinen sisätilanpuhallin. Tai no, onhan niitä jotkut vissiin viritelleet auton puhaltimia toimimaan releistyksellä yhtä aikaa moottorinlämmittimen kanssa, mutta minusta se on jo vähän syvempää harrastuneisuutta.
                I01 i3s 94

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  #68
                  Ja se sisätilalämmittimen tehohan ilmoitetaan 20 asteen pakkasessa. Pitäs jollain mitata että paljonko se vie watteja vaikka vartin päästä -10:ssä kun auton sisällä lämpötila nousee nopeasti.
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6937
                    • N/A

                    #69
                    -30c kelissä on huomattava ero sillä onko 1900w termini vai 1300w termini. Jos ette usko, testatkaa. Ja on asennettu ihan oikein kohti kattoa puhaltamaan.
                    Suunnittelen tota tt-thermoa siis seuraavaan 6-sylinteriseen E46 mikäli sellainen tulee ostettua, en minä tohon 316 ala mitään lämmittimiä muuttamaan nyt. Pitää tutkia minkä kokoiset nuo nallit on.
                    Sisätilalämmittimestä en kyllä luovu, en jaksa raapata laseja.

                    Comment

                    • huupi
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 1199
                      • Tyrnävä

                      #70
                      Originally posted by Antti O View Post
                      -30c kelissä on huomattava ero sillä onko 1900w termini vai 1300w termini. Jos ette usko, testatkaa. Ja on asennettu ihan oikein kohti kattoa puhaltamaan.
                      Suunnittelen tota tt-thermoa siis seuraavaan 6-sylinteriseen E46 mikäli sellainen tulee ostettua, en minä tohon 316 ala mitään lämmittimiä muuttamaan nyt. Pitää tutkia minkä kokoiset nuo nallit on.
                      Sisätilalämmittimestä en kyllä luovu, en jaksa raapata laseja.
                      Täällä pohjoisessa on niin harvoin tuollaisia pakkasia, että olosuhteiden järjestäminen kyseiseen testiin voi olla haastavaa.

                      Vaikka pidän tt-thermoa ehdottoman hyvänä lämmittimenä autoon, jossa ei ole erillistä sisätilanlämmitintä, harkitsen silti vakaasti säteilylämmittimen + sisähaaran laittamista tulevaan bensa-e60:iin. Syinä tähän ajatukseen olen pitänyt "tolkutonta" sähkönkulutusta (2300-3000w) tt+sisäpuhallin-kombolla, bensamoottorin nopeammalla lämpeämisellä vs. diesel, asennuksen helppoudella säteilijä vs. tt-thermo sekä tt-thermon mainetta helposti särkyvänä lämmittimenä. Nämä kyllä taitavat olla "Mustin pallien" kaltaisia makuasioita, joihin ei oikeaa vastausta löytyne kuin suurimmilta tietäjiltä.
                      I01 i3s 94

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        #71
                        Originally posted by huupi View Post
                        Täällä pohjoisessa on niin harvoin tuollaisia pakkasia, että olosuhteiden järjestäminen kyseiseen testiin voi olla haastavaa.

                        Vaikka pidän tt-thermoa ehdottoman hyvänä lämmittimenä autoon, jossa ei ole erillistä sisätilanlämmitintä, harkitsen silti vakaasti säteilylämmittimen + sisähaaran laittamista tulevaan bensa-e60:iin. Syinä tähän ajatukseen olen pitänyt "tolkutonta" sähkönkulutusta (2300-3000w) tt+sisäpuhallin-kombolla, bensamoottorin nopeammalla lämpeämisellä vs. diesel, asennuksen helppoudella säteilijä vs. tt-thermo sekä tt-thermon mainetta helposti särkyvänä lämmittimenä. Nämä kyllä taitavat olla "Mustin pallien" kaltaisia makuasioita, joihin ei oikeaa vastausta löytyne kuin suurimmilta tietäjiltä.
                        Joo itseasiassa viimetalvena oli täällä pari viikkoa -25c, kaakossa siis. Kai se puhalti tuolta rajan takaa viileästi. Sillon tuo 1900w termiitti kyllä teki aamulähdöistä mukavan lämpimiä.
                        Minäkin siis olen noita perus säteilijä/sisähaarayhdistelmiä asennellut ja pärjännyt niillä. Lähinnä tuo tt-thermo kiinnostaisi jos se olisi merkittävästi parempi. Mielestäni tuo säteilijäkin oikein asennettuna toimii vallan hyvin. No, katsotaan sitten kun on auto ostettuna mitä siihen alkaa virittelemään.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #72
                          Originally posted by Antti O View Post
                          tuo tt-thermo kyllä kiinnostaa, miten olette ratkaisseet tuon virrankulutuksen tolppien sulakkeitten kanssa? Jos nyt leikitään ajatuksella että on 1900w termini mikä nyt on käytössä, + 1000w tt-thermo kaveriksi.
                          Sillon nousee kokonaiskuorma jo lähelle 3kw. Kestääkö nallit?
                          Lisäksi minua mietityttää kiertääkö se neste ihan oikeasti koko moottorissa, vai onko se vaan siitä sylinterikannen lämpöanturin kohdalta lämmin?
                          Nykyinen N46 säteilijä kun on pari tuntia -5c kelissä, sylinterikannessa on +20c . Mielestäni oikein hyvä suoritus kun noita kaikki haukkuvat ettei toimi. Toki -30c kelissä on varmasti paljon vaatimattomampi teho.
                          On sitte säteilylämmitin tai letkulämppäri tai mikä vaan, niin se lämpiää aikalailla joka puolelta loppujenlopuksi. Ilman pumppuakin letkuissa syntyy jonkinverran luonnonkiertoa. Ja kyllähän se lämpö johtuukin eteenpäin metallissa ja nesteissä.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • jmp2002
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 5727
                            • Rovaniemi

                            #73
                            Onko tullu tietoja et olis autoja palanu tt-thermon takia? Vesipumppu päästää vedet sähköpuolelle....
                            E30 325i Touring -89
                            E30 325i touring -88 m50tbo
                            G20 330e M-Sport -20

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #74
                              Meillä on kaksi TT-Thermoa ja käyttökokemusta vuosi. Toinen on Smart Roadsterissa asennettuna eteen lähelle lämppärin kennoa ja toinen on jossain päin XC90:stä (ei ole tullut etsittyä).

                              Ei ole kuin hyvää sanottavaa, molemmissa autoissa lämpeneminen tapahtuu kokemuksen perusteella paljon tavallista lämmitintä nopeammin ja tämän viitsii laittaa päälle jo ihan vähäksikin aikaa kun siitä tuntuu jotain iloa olevan. Ennenkuin Smarttiin tuli värkättyä sisätilapuhallin niin pelkällä TT-thermolla oli yleensä tuulilasi sula, sen verran se kenno ehti aamulla lämmetä ja ilma kiertää autossa.

                              Vaikeus asentaessa tulee siitä, että pumppu pitää saada pystyasentoon.

                              t.Ville

                              Comment

                              • Scitso
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 2816
                                • Kuusankoski

                                #75
                                Originally posted by jmp2002 View Post
                                Onko tullu tietoja et olis autoja palanu tt-thermon takia? Vesipumppu päästää vedet sähköpuolelle....
                                Tätä varten käytetään vikavirtasuojaa ja sulakkeita.
                                E34 525i Touring -96 "Iris"
                                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                                E61 530d Touring -04

                                ex. E39 520ia Touring -98
                                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                                ex. E28 520i -82

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎