Originally posted by Skarpa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M52B28 Viritys ym Haaveilutopic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by Remotion View PostMinulla kun on nyt uusi jäähdytin odottelemassa niin autossani on aika typerästi tuo jäähdytys rakennettu. Edessä on ilmastoinnin tuuletin mikä pyörii vain ilmastointia käyttäessä ja samalla sen maski blokkaa kokoajalta varmaan yli 50% jäähdyttimen läpi virtaavasta ilmasta. Jäähdyttimen takana on Spalin imevä flekti jota säädetään kolmiportaisen vastuksen läpi riippuen veden lämmöistä.
Viskotuuletin on poistettu kun tuo Spal asennettiin.
Tulisi nyt näin äkkiseltään mieleen että tuo ilmastoinnin tuuletin kannattaisi ehdottomasti poistaa, ja laittaa niin että silloin kun käyttää ilmastointia niin se käyttää sitä samaa spalin imevää flektiä eikö näin? Tällöin 90% ajoista jolloin flekti ei lämpötilan takia kytkeydy eikä ilmastointiakaan käytetä, niin jäähdytin saisi ilmavirrasta koko pinta-alan edestä syötävää eikä se edessä oleva peitelevy blokkaisi sitä jatkuvasti...
Ajatuksia?Last edited by Skarpa; 02-07-2018, 13:36.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostJoo pärjää pelkästään sillä ilmastoinnin flektillä. Se orggis lämpötilakytkin pitää vaan vaihtaa kylmempään. Sinänsä silläkin kyllä pysyy viisari keskellä, mut se nyt pysyy keskellä vaikka koneen lämmöt on välillä 70-120 astetta.
Sul toki kun on tuplavanos kone, niin liekkö siinä kans pwm ohjattu flekti kuten tuplavsnos e39:ssä. Sillon moottori ecu ohjaa flektiä syylärin lämpötilan mukaan ja sen saa aikasemmin päälle moottorinohjausta softaamalla.
Nuo perus matalat splallin flektit esim. on oman kokemuksen mukaan tosi puhdittomia. Ei ne vedä edes 10 amppeeria virtaa. Tommonen e39 flekti imasee jotain 20-30 amppeeerin väliin, eli ilmaa liikuttava voima on aika eri luokkaa. Toki noita aftermarket flektejä on tehokkaitakin motä kannattaa orggiksen tilalle vaihtaa, mut ne on melko jöötejä. Jotain 70-90mm paksuja möhkäleitä. Mut hintaluokka on jotain ihan eriluokkaa, mitä romikselta haettu e39 flekti esim.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Vibex View PostNiin näet että pärjäisi kokonaisuudessaan tuolla ilmastoinnin flektillä? Että remotionilla olisi tuos spal ennemmin poistettavien listalla? Tullut monessa paikkaa tästä sekaannuksia onko nuo aftermarket tuulettimet mistään kotoisin.
Sul toki kun on tuplavanos kone, niin liekkö siinä kans pwm ohjattu flekti kuten tuplavsnos e39:ssä. Sillon moottori ecu ohjaa flektiä syylärin lämpötilan mukaan ja sen saa aikasemmin päälle moottorinohjausta softaamalla. Viskon voi siis hyvinkin poistaa ilman muita mekaanisia muutoksia.
Nuo perus matalat splallin flektit esim. on oman kokemuksen mukaan tosi puhdittomia. Pöhinä käy, muttei mitään tapahdu. Ei ne vedä edes 10 amppeeria virtaa. Tommonen e39 flekti imasee jotain 20-30 amppeeerin väliin, eli ilmaa liikuttava voima on aika eri luokkaa. Toki noita aftermarket flektejä on tehokkaitakin motä kannattaa orggiksen tilalle vaihtaa, mut ne on melko jöötejä. Jotain 70-90mm paksuja möhkäleitä. Mut hintaluokka on jotain ihan eriluokkaa, mitä romikselta haettu e39 flekti esim.Last edited by Pazi88; 02-07-2018, 13:08.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostNiin en minäkään sitä hirviän huonona systeeminä pidä. Lämmöt pysyy kohdillaan vaikka mekaanisen flektin poistaa.
Ja sitä orggis ilmastoinnen flektiä en poistas. Se on yks kymmenenkertaa tehokkaampi kuin joku spallin perus rimpula. Vaihtaa syylärissä olevan lämpötilakytnimen johonkin vähän matalampaan esim. 60/70 asteiseen, niin voi tilanteessa kuin tilanteessa ajella ilman viskoa, pelkän ilmastoinnin flektin varassa.
Itsellä on e30 turbossa syylärin eessä e39:n pwm ohjattu flekti. Se on e36:n omaa fiksumpi, kun siinä on läpät tuulettimen ympärillä, että niin iso alue syyläristä ei oo blokattuba ilmavirralta, kuin e36:n versiossa. Läpät sit menee kiinni kun tuuletin käynnistyy. Flektille on pwm ohjaus megalta syylärin lämpötilan mukaan ja pitää lämmöt just eikä melkeen kohdillaan ilman turhia pöhinöitä.
Leave a comment:
-
-
Niin en minäkään sitä hirviän huonona systeeminä pidä. Lämmöt pysyy kohdillaan vaikka mekaanisen flektin poistaa.
Ja sitä orggis ilmastoinnen flektiä en poistas. Se on yks kymmenenkertaa tehokkaampi kuin joku spallin perus rimpula. Vaihtaa syylärissä olevan lämpötilakytnimen johonkin vähän matalampaan esim. 60/70 asteiseen, niin voi tilanteessa kuin tilanteessa ajella ilman viskoa, pelkän ilmastoinnin flektin varassa.
Itsellä on e30 turbossa syylärin eessä e39:n pwm ohjattu flekti. Se on e36:n omaa fiksumpi, kun siinä on läpät tuulettimen ympärillä, että niin iso alue syyläristä ei oo blokattua ilmavirralta, kuin e36:n versiossa. Läpät sit menee kiinni kun tuuletin käynnistyy. Flektille on pwm ohjaus megalta syylärin lämpötilan mukaan ja pitää lämmöt just eikä melkeen kohdillaan ilman turhia pöhinöitä. Tuo e39 tuuletinkötöstys menee suht suosiolla e36:n isompaan syyläriin kiinni.Last edited by Pazi88; 02-07-2018, 12:51.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Remotion View PostMinulla kun on nyt uusi jäähdytin odottelemassa niin autossani on aika typerästi tuo jäähdytys rakennettu. Edessä on ilmastoinnin tuuletin mikä pyörii vain ilmastointia käyttäessä ja samalla sen maski blokkaa kokoajalta varmaan yli 50% jäähdyttimen läpi virtaavasta ilmasta. Jäähdyttimen takana on Spalin imevä flekti jota säädetään kolmiportaisen vastuksen läpi riippuen veden lämmöistä.
Viskotuuletin on poistettu kun tuo Spal asennettiin.
Tulisi nyt näin äkkiseltään mieleen että tuo ilmastoinnin tuuletin kannattaisi ehdottomasti poistaa, ja laittaa niin että silloin kun käyttää ilmastointia niin se käyttää sitä samaa spalin imevää flektiä eikö näin? Tällöin 90% ajoista jolloin flekti ei lämpötilan takia kytkeydy eikä ilmastointiakaan käytetä, niin jäähdytin saisi ilmavirrasta koko pinta-alan edestä syötävää eikä se edessä oleva peitelevy blokkaisi sitä jatkuvasti...
Ajatuksia?
Leave a comment:
-
-
Minulla kun on nyt uusi jäähdytin odottelemassa niin autossani on aika typerästi tuo jäähdytys rakennettu. Edessä on ilmastoinnin tuuletin mikä pyörii vain ilmastointia käyttäessä ja samalla sen maski blokkaa kokoajalta varmaan yli 50% jäähdyttimen läpi virtaavasta ilmasta. Jäähdyttimen takana on Spalin imevä flekti jota säädetään kolmiportaisen vastuksen läpi riippuen veden lämmöistä.
Viskotuuletin on poistettu kun tuo Spal asennettiin.
Tulisi nyt näin äkkiseltään mieleen että tuo ilmastoinnin tuuletin kannattaisi ehdottomasti poistaa, ja laittaa niin että silloin kun käyttää ilmastointia niin se käyttää sitä samaa spalin imevää flektiä eikö näin? Tällöin 90% ajoista jolloin flekti ei lämpötilan takia kytkeydy eikä ilmastointiakaan käytetä, niin jäähdytin saisi ilmavirrasta koko pinta-alan edestä syötävää eikä se edessä oleva peitelevy blokkaisi sitä jatkuvasti...
Ajatuksia?
Leave a comment:
-
-
S54 pakosarjan sovittaminen M5X/S50 koneeseen vaatii laippojen vaihdon. S54 on 3-pulttinen kiinnistys ja muissa 4-pulttinen.
Mulla on M54 kyljessä S50 sarjat. Nekin vaati pidemmät pinnapultit ja laipan väliin että pakosarja ei ota lohkoon.
Leave a comment:
-
-
Tästä noin parikymmentä eri S54 putkistoa, hintoineen ja pienellä alustuksella ja kokemuksilla: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1068516
American car racingilta löytyy lisäksi aika mielenkiintoisen näköinen mustekala jossa 6 yhtä pitkää putkea liittyy yhteen jäätävän isoon hormiin kiinni.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mige95 View PostKyllä olen samaa mieltä että on hyvät mutta luulen että niillä haettu hyvää vääntöä koko kierrosalueelle eikä niinkää huipputehoja (toki ei tämä huono asia ole) ja lisäksi ne on suunniteltu nokkii missä on melkei 30 astetta vähemmän aukioloaikaa, s54 sarjojakin miettinyt mutta ne ovat yhtälailla vääränlaiset mun moottoriin jos nyt haetaa sille pakonokalle sopivia sarjoja, jos löytys s50/s54 koneesee jotkut sarjat mitkä on tarkotettu vaikka shrickin keppien kanssa käytettävän voisivat ne olla jo lähempänä.
Jos budjetti on heittämällä yli 2500€ niin sitten käytettyjä p54 sarjoja voi löytyä. Ja toki myös teettäminen onnistuu. Jos budjetissa 500e, niin ainut parempi vaihtoehto on noi s54 sarjat.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostM52:ssa se on "oikotie" ihan vakionakin. Ei oo termostaattia kuten m50:ssä ja kaasuläpän läpikin neste virtaa vapaasti.
Varsinkin kun letkun koko ymmärtääkseni on ohuempi tuossa kaasuläpälle menevässä niin sillä ja pituudella voidaan kontrolloida virtausta vs isompi väylä. Mutta en tosiaankaan tiedä asiasta enempää ja kaikki mutua koska kuulin alunperinkin asiasta vasta 2vk sitten.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jannmann View PostS50 sarja on kyllä melko hyvä. Tiedä sitten kuristaako. S54 sarjan sovitat niin sitten ei ainakaan kurista noilla tehoilla ja kierroksilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mige95 View PostJr66: joo asia olisinkin helpompi ymmärtää jos kokonaa alle 3000rpm olisi vedotonta, muttakun moottori vääntää 1000 -> 2400rpm tosi hyvin (2000rpm melkein 250nm) alue missä kone ei pelaa 2400 -> 3000rpm.
Ohjurit muotoiltu kanavien mukaiseksi, imukanavia hieman siistitty, pakokanavat on levitetty ja korotettu s50 pakosarjoille sopiviksi, muuta merkittävää sille ei tietääkseni ole tehty.
Freak: pakosarjan yhdistys kohta oli ennen suoraa sarjojen jälkee, oli ainaki pers dynossa huonompi alavääntö ja huonoo kierrosalueesee ei mitää vaikutusta.
S50 sarjoissa on todella pientä putkea primäärit, olen melkein varma että se jarruttaa korkeilla kierroksilla.
Leave a comment:
-
-
Jr66: joo asia olisinkin helpompi ymmärtää jos kokonaa alle 3000rpm olisi vedotonta, muttakun moottori vääntää 1000 -> 2400rpm tosi hyvin (2000rpm melkein 250nm) alue missä kone ei pelaa 2400 -> 3000rpm.
Ohjurit muotoiltu kanavien mukaiseksi, imukanavia hieman siistitty, pakokanavat on levitetty ja korotettu s50 pakosarjoille sopiviksi, muuta merkittävää sille ei tietääkseni ole tehty.
Freak: pakosarjan yhdistys kohta oli ennen suoraa sarjojen jälkee, oli ainaki pers dynossa huonompi alavääntö ja huonoo kierrosalueesee ei mitää vaikutusta.
S50 sarjoissa on todella pientä putkea primäärit, olen melkein varma että se jarruttaa korkeilla kierroksilla.
Leave a comment:
-
Leave a comment: